Tornriddarna - Det Svarta Tornets förgörares Heliga Orden

Information om religionerna och dess utbredning
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Regil skrev:
birkebeineren skrev:En egen orden med målet att krossa Svarta Tornet kanske?
Jag tror att det vore det bästa. Orden kan då ha ordenssäte i Inmark istället och enbart vara inriktade på strid mot Svartfolken. De kan då snarare propagera för nya ambitiösa kampanjer mot Svarta Tornet än Torilia.

Barska, humorlösa, gråklädda riddare. Ser fienden överallt. Söker ständigt igenom Inmark i jakt på svartfolk och männsikor som handlar med Svarta tornet. Lämnar både högar av svartfolk och faltrakier i galgar efter sig (folk som handlar med svartfolken. Den mest lönsamma sysslan i Inmark.)

Några representanter vid hovet som har som uppgift att avslöja häxmästarens spioner. Orden inefattar även personer med magisk skolning.

Riddarna mer tränade för strid i berg än till häst.

Lever av egna gods i Inmark som kung Vidar V skänkte dem sedan han avsatt hertigen. (Denne hade lierat sig med Häxmästaren. Mer om denna historia någon gång i Kardientråden).
Ungefar precis så jag tänkte, till och med gråklädda och tränade for bergstrid! :D

Jag ser fore mig en uppsättning ordensriddare man inte vill hamna på fel sida om, deras vapen ett brutet svart torn mot en lysande gul sol; Tornriddarna.

Ska du eller jag beskriva?
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

birkebeineren skrev: Ungefar precis så jag tänkte, till och med gråklädda och tränade for bergstrid! :D

Jag ser fore mig en uppsättning ordensriddare man inte vill hamna på fel sida om, deras vapen ett brutet svart torn mot en lysande gul sol; Tornriddarna.

Ska du eller jag beskriva?
Jag skriver en grundstruktur. Jag vill framförallt ha kontroll på relationer till kung och övriga Kardien. I övrigt får du gärna komma med tillägg/ändringar. Jag har skrivit ca hälften redan...

Vapnet är taget :)

Den här ordensidén är bra. Tidigare tänkt lite på hur jag skall få fram en styrka som bekämpar tornet och var inne på två huvudalt. 1) något slags bergsjägare anställda av kungen. Skulle funka, men lite trist. 2) Något mer over the top, men jag fick för mycket "heliga krigare som bekämpar ondskan" känsla. Mycket bättre att låta det vara en riddarorden. Lite flärd och glamour, men också realpolitik.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Regil skrev:Jag skriver en grundstruktur. Jag vill framförallt ha kontroll på relationer till kung och övriga Kardien. I övrigt får du gärna komma med tillägg/ändringar. Jag har skrivit ca hälften redan...

Vapnet är taget :)

Den här ordensidén är bra. Tidigare tänkt lite på hur jag skall få fram en styrka som bekämpar tornet och var inne på två huvudalt. 1) något slags bergsjägare anställda av kungen. Skulle funka, men lite trist. 2) Något mer over the top, men jag fick för mycket "heliga krigare som bekämpar ondskan" känsla. Mycket bättre att låta det vara en riddarorden. Lite flärd och glamour, men också realpolitik.
Gör en grundstruktur av orden och fläta in den i övriga Kardien, så kan jag komma med förslag sen. En tanke redan fran början är om orden skal ha någon verksamhet i vidare forstånd än enbart kampen mot Svarta Tornet? Detta är ordens altöverskuggande slutgiltiga mål men vägen dit kan kanske inbefatta annan kamp mot ondskan? En inte genomtenkt ide bara... :?

Trevligt att du gillade vapnet, men vad tycker du om namnet Tornriddarna?

Det hela och fullstandiga navnet på orden kan vara något i stil med; Den Heliga Orden av Svarta Tornets Forgörare eller Det Svarta Tornets forgörares Heliga Orden, men riddarna kallas helt enkelt Tornriddare?
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

birkebeineren skrev: Gör en grundstruktur av orden och fläta in den i övriga Kardien, så kan jag komma med förslag sen. En tanke redan fran början är om orden skal ha någon verksamhet i vidare forstånd än enbart kampen mot Svarta Tornet? Detta är ordens altöverskuggande slutgiltiga mål men vägen dit kan kanske inbefatta annan kamp mot ondskan? En inte genomtenkt ide bara... :?

Trevligt att du gillade vapnet, men vad tycker du om namnet Tornriddarna?

Det hela och fullstandiga navnet på orden kan vara något i stil med; Den Heliga Orden av Svarta Tornets Forgörare eller Det Svarta Tornets forgörares Heliga Orden, men riddarna kallas helt enkelt Tornriddare?
Jag köper namnet också, speciellt andra långversionen.

Tänker mig att de har flippat ut en aning. Det som till en början var en ädel orden som syftade endast till att förgöra häxmästaren har utvidgat sina mål till att förgöra samtliga svartfolk. De har även tvingats bli godsägare, och då de har ett heligt mål att jobba för blir de hårda och förtyckande godsägare.

Propagerar för soltåg mot svartfolken vid Inmarka sjön, där orden för övrigt äger större delen av den nu värdelösa marken omkring.

Ser häxmästarens spioner nästan överallt, en och annan oskyldig har nog hängts. "Ett nödvändigt pris".

Fler tankar Birke?

Hård disciplin.
Taktiskt väldrillade, speciellt för strid i berg.

Lite fanatiska och jobbiga typer att stöta på, men bra att ha då häxmästarens spioner är i faggorna. Kan även användas för att spela en kampanj inifrån, då avsättandet av den fanatiska stormästaren skulle kunna vara ett mål.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Regil skrev:[Jag köper namnet också, speciellt andra långversionen.

Tänker mig att de har flippat ut en aning. Det som till en början var en ädel orden som syftade endast till att förgöra häxmästaren har utvidgat sina mål till att förgöra samtliga svartfolk. De har även tvingats bli godsägare, och då de har ett heligt mål att jobba för blir de hårda och förtyckande godsägare.

Propagerar för soltåg mot svartfolken vid Inmarka sjön, där orden för övrigt äger större delen av den nu värdelösa marken omkring.

Ser häxmästarens spioner nästan överallt, en och annan oskyldig har nog hängts. "Ett nödvändigt pris".

Fler tankar Birke?

Hård disciplin.
Taktiskt väldrillade, speciellt för strid i berg.

Lite fanatiska och jobbiga typer att stöta på, men bra att ha då häxmästarens spioner är i faggorna. Kan även användas för att spela en kampanj inifrån, då avsättandet av den fanatiska stormästaren skulle kunna vara ett mål.

Altså, Det Svarta Tornets förgörares Heliga Orden det blir!

De har spårat ut men när det gäller är de ovärderliga. Röster kan dock höras, speciellt i fredstider, om de värkligen är värda sitt pris, ett pris kungen betalar i klingande guld for att Tornriddarna ständigt skal stå beredda och också leda de kardiska styrkorna vid kamp mot Svarta Tornet... ?

Orden kan även vara ett problem när det kommer till Kardiens relation med Goianas alver, den ser nämligen alverna som opålitlige, fega, knappt bättre an svartfolk...?

Huvudsäte: Inmarks huvudort Gruderborg? Ekeborg? Kastellien? Mäktig ordensborg där Aidnebergen stupar ner i Inmarkasjon?

Börjar gilla den här orden! :D
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Gillar skarpt dessa tornriddare :D

Antagligen gör de reder långt in i Goiana på jakt efter svartfolk, och upprör alverna med sitt hanterande av lokalbefolkningen (vilket sköts lite som USA i Vietnam)

Kanske de också rentav kunde ha en ännu större roll i Inmark. Då de gjort sig kända som effektiva uppredare och "nedslåare" av oroshärdar (må så vara svartfolk eller misstänkta faltrakier) har de med tiden etablerat sig som officiella bödlar och överlag utförare av dömda straff. Efter en förkunnad dom får ofta en inkallad tornriddare övervaka och exekuera den.
Tornriddarna bär ofta (både på juridiska uppdrag och i fält) s.k. bödelsvärd, väldiga tvåhandsfattade huggarklingor av tungt och rostfläckat nordjärn. Bödelsvärdet skall symbolisera den yttersta rättvisan, då häxmästarens smutsiga huvud skiljs ifrån kroppen.
Tornriddarna har också fått namn om sig som utmärkta torterare och informationspumpar, och anlitas runt hela Kardien i fängelsehålor och gisselceller.

Lite tankar bara...

I övrigt kunde ordnarna överlag kanske skrivas i mindre uppstyltad/uppspaltad form. (Eller kanske det bara är jag som finner det svårt att ta i tu med texten)
När man väl manat sig själv till läsning är det ju dock mycket angenämt!
Härligt med lite insyn i Nya Sfären! Gillade också Imperiets Söner. Mera brittisk falnande-imperiekänsla över Jorpagna!
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

vije skrev:Gillar skarpt dessa tornriddare :D

Antagligen gör de reder långt in i Goiana på jakt efter svartfolk, och upprör alverna med sitt hanterande av lokalbefolkningen (vilket sköts lite som USA i Vietnam)

Kanske de också rentav kunde ha en ännu större roll i Inmark. Då de gjort sig kända som effektiva uppredare och "nedslåare" av oroshärdar (må så vara svartfolk eller misstänkta faltrakier) har de med tiden etablerat sig som officiella bödlar och överlag utförare av dömda straff. Efter en förkunnad dom får ofta en inkallad tornriddare övervaka och exekuera den.
Tornriddarna bär ofta (både på juridiska uppdrag och i fält) s.k. bödelsvärd, väldiga tvåhandsfattade huggarklingor av tungt och rostfläckat nordjärn. Bödelsvärdet skall symbolisera den yttersta rättvisan, då häxmästarens smutsiga huvud skiljs ifrån kroppen.
Tornriddarna har också fått namn om sig som utmärkta torterare och informationspumpar, och anlitas runt hela Kardien i fängelsehålor och gisselceller.

Lite tankar bara...

I övrigt kunde ordnarna överlag kanske skrivas i mindre uppstyltad/uppspaltad form. (Eller kanske det bara är jag som finner det svårt att ta i tu med texten)
När man väl manat sig själv till läsning är det ju dock mycket angenämt!
Härligt med lite insyn i Nya Sfären! Gillade också Imperiets Söner. Mera brittisk falnande-imperiekänsla över Jorpagna!
Trevlig att du gillar dem.

Kan nog tänka mig bödelssvärden. 8) Låt säga att de bärs av ordens kaptener?

Självklart beger de sig in i Goiana och beter sig illa "Vi är ju här för att beskydda er". Och givetvis så behandlar de alla alver med stor respekt, men kan vara ytterst burdusa mot mer suspekta älvfolk.

Däremot så vill jag inte att orden som helhet skall ha fallit så lågt att man använder sig av tortyr. Det faller på dess häxjägare och viss andra med tveksam moral. Det måste finnas en konflikt inom orden vad gäller mål och medel.

Vad gäller formen så tyckar jag att den funkar, men jag skulle vilja addera en inledande stämningstext som fångar känslan och förmedlar det viktigaste som har med orden att göra.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Gillar mäster Regil! :D

Rörande klädseln ser jag före mig gråa vapenrockar med vapnet på framsidan, svart mantel fast vid axeln och tunnhjälmar. Rustningen ringbrynjehaubrek, med eventuellt bruna läderdetaljer även utover handskar och stovlar... :?

Tycker formen på beskrivningen av ordnarna är bra (upphov: caharlielarsson)och med en inledande stämningstext blir det nog ännu bättre.
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Regil skrev:Däremot så vill jag inte att orden som helhet skall ha fallit så lågt att man använder sig av tortyr. Det faller på dess häxjägare och viss andra med tveksam moral. Det måste finnas en konflikt inom orden vad gäller mål och medel.

Vad gäller formen så tyckar jag att den funkar, men jag skulle vilja addera en inledande stämningstext som fångar känslan och förmedlar det viktigaste som har med orden att göra.
Låter utmärkt :D
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

birkebeineren skrev:Gillar mäster Regil! :D

Rörande klädseln ser jag före mig gråa vapenrockar med vapnet på framsidan, svart mantel fast vid axeln och tunnhjälmar. Rustningen ringbrynjehaubrek, med eventuellt bruna läderdetaljer även utover handskar och stovlar... :?

Tycker formen på beskrivningen av ordnarna är bra (upphov: caharlielarsson)och med en inledande stämningstext blir det nog ännu bättre.
Vi kör på den klädseln. Utom när de är på uppdrag i bergen. Då byter de till en gråbrun mantel, helgrå vapenrockar, tar bort tunnhjälmen och ersätter med ringbrynjehuva och en liten, öppen hjälm med nässkena. De täcker ansiktet med sot och har med åren blivit mycket skickliga på att röra sig obemärkt genom terrängen.

Ordens krigare är ytterst skickliga vad gäller strid i berg. De är samtliga duktiga bågskyttar. Däremot är det sämre ställt vad gäller strid till häst. Riddarna och väpnarna är tränade att strida med lans, men inte tillnärmelsevis lika skickliga som majoriteten av de kardiska riddarna.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Uppdaterat beskrivningen med klädsel.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Regil skrev: Däremot är det sämre ställt vad gäller strid till häst. Riddarna och väpnarna är tränade att strida med lans, men inte tillnärmelsevis lika skickliga som majoriteten av de kardiska riddarna.
Kanske ett lite känsligt ämne det där, ett som andra riddare ibland skämtar om? Sen slutar de förmodligen med det när det blir dags for markstrid, antingen riktig eller i torneringar (om då Tornriddare har tid med sådant fjams när det finns svartfolk att döda?).
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Det jag ställer mig lite frågande till är om de måste vara så kommandosoldatsaktiga, med kol i ansiktet, o pilbågar osv... de är ju riddare, inga ärolösa fegisar. :P Nää... bågar och armborst kan väl deras icke-adliga medhjälpare använda. Tornriddarna borde snarare var hemska på närstrid till fots, men inga smygare... kanske har de utvecklat speciella taktiker för att bekämpa svartfolk, i berg, till skogs osv... bara de inte är några kommandos... :?
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Men dör man inte då?

Alltså hela grejen med att svartfolken alltid förlorar alla krig känns...ja konstig.

1. Svartfolk har ingen heder

2. Svartfolk är fega (rädda om sina liv)

3. Svartfolk kan gå bärsärk

4. Svartfolk tål både stryk och strapatser

Borde inte dessa fyra punkter ge svartfolken en benägenhet att klättra runt i bergen tills de hittar en bra punkt och sedan peppra riddare med pilar, skäktor, stenar och träck?

Det här är väl det ENDA sättet att besegra dem?
A fat man brings a cushion wherever he goes
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Jo, det är väl ett litet problem, jag må va trångsynt men jag har svårt för att se riddare som kommandosoldater... antagligen har ju tornriddarna icke-adliga soldater i sin sold, kan inte de stå för det icke-ärofulla stridandet. O även om riddarna inte smyger omkring och skjuter pilar o lod är ju de inte beridna och har ju mer möjligheter att strida med svartfolken än sina beridna likar... men jag ser iofs problemet med att svartfolken antagligen inte strider så ärofullt.
Skriv svar