Tornriddarna - Det Svarta Tornets förgörares Heliga Orden

Information om religionerna och dess utbredning
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Blir inte commando-riddare lite att förlora det tjusiga med ädla riddare stridande i oländig tärreng och mot vilda svartfolk, en strid som egentligen inte har så bra forutsättningar for ädelhet, eller riddare for den delen?
Just denna kontrast tycker jag vi skal utnyttja. Bakhold och mer dold strid får gärna användas men kanske huvudsakligen av sergeanter och väpnare, eventuellt under ledning av en kapten. Dragon taktiken tycker jag låter som mer rätt for grupper av tornriddare.

Ser for mig Tornriddarorden som en typisk orden med hårdfora, modiga och obarmhjärtigt kompromisslösa riddare, men som för en otypisk kamp, en mot svartfolk i bergsterräng!

Annars gillar jag det mesta du skrivit, och nu också uppdaterat ser jag, mäster Regil! :)
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

birkebeineren skrev:Blir inte commando-riddare lite att förlora det tjusiga med ädla riddare stridande i oländig tärreng och mot vilda svartfolk, en strid som egentligen inte har så bra forutsättningar for ädelhet, eller riddare for den delen?
Just denna kontrast tycker jag vi skal utnyttja. Bakhold och mer dold strid får gärna användas men kanske huvudsakligen av sergeanter och väpnare, eventuellt under ledning av en kapten. Dragon taktiken tycker jag låter som mer rätt for grupper av tornriddare.

Ser for mig Tornriddarorden som en typisk orden med hårdfora, modiga och obarmhjärtigt kompromisslösa riddare, men som för en otypisk kamp, en mot svartfolk i bergsterräng!

Annars gillar jag det mesta du skrivit, och nu också uppdaterat ser jag, mäster Regil! :)
Ok. Jag ger mig! :D
Stryker commandomeningen. De får gå omkring som vanligt i bergen. svart mantel är inte så iögonfallande heller i bergen.

Ändrat även i wikin.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Ser bra ut Regil. En liten grej bara, i inledningstexten skriver du:
På senare tid har vi även tvingats att söka allt mer efter häxmästarens spioner även bland kardiens befolkning. Häxmästarens fingrar gräver sig djupt in i Kardiens själ, och det är endast tornriddarna som har den moraliska styrkan att hålla Kardien rent”
Jag skulle nog föredra om du bytte moraliska styrkan mot andliga styrkan, känns mer rätt och stämningsfullt för mig... men det är ju en smaksak.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Bergdahl skrev: Jag skulle nog föredra om du bytte moraliska styrkan mot andliga styrkan, känns mer rätt och stämningsfullt för mig... men det är ju en smaksak.
Håller med. Ändrat.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Kul att någon lägger ut på wikin, bra jobbat mäster Regil!
Regentlängderna, skall vara det officiella källmaterialet, ligger nu på wikin för granskning.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Mikael skrev:Kul att någon lägger ut på wikin, bra jobbat mäster Regil!
Regentlängderna, skall vara det officiella källmaterialet, ligger nu på wikin för granskning.
Jag såg det. Tack för hjälpen. Har redigerat lite redan... (någon småmiss, samt fört in de nya tillnamnen som jag införde).
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Läste precis genom artikeln om Det Svarta Tornets förgörares Heliga Orden i wikin och tycker det ser mycket bra ut mäster Regil!

En fråga dock:

Tornriddarna uppstod ur Gruderska Orden, men när hände detta? Gruderska Orden bildades 288 eO långt innan Häxmästaren och Svarta Tornet fanns, så är tanken att Tornriddarorden bildades under kriget 540-555 eO med den avsatte hertigen av Inmarks tillgångar som grund?
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

birkebeineren skrev:Läste precis genom artikeln om Det Svarta Tornets förgörares Heliga Orden i wikin och tycker det ser mycket bra ut mäster Regil!

En fråga dock:

Tornriddarna uppstod ur Gruderska Orden, men när hände detta? Gruderska Orden bildades 288 eO långt innan Häxmästaren och Svarta Tornet fanns, så är tanken att Tornriddarorden bildades under kriget 540-555 eO med den avsatte hertigen av Inmarks tillgångar som grund?
Precis, de bildades efter kriget (riddarna i gruderska orden deltog givetvis). Jag får väl precisera det till år 556 eO!
Skriv svar