Enki, Anxalis och de andra

Information om religionerna och dess utbredning
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mycket finurligt inflätad. :D
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

Var tog Tiamat vägen, är det inte en Golwyndisk gudom? Skaparguden i Furgia.

I centrala ereb anses Tiamat vara något sorts odjur som dräptes och man skapade världen av dennes kropp bland vissa religioner?

I min kampanj så kör jag att dödsgudinnan Ereshkigal är Tiamats hustru i mytologin.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Gabriel skrev:Var tog Tiamat vägen, är det inte en Golwyndisk gudom? Skaparguden i Furgia.

I centrala ereb anses Tiamat vara något sorts odjur som dräptes och man skapade världen av dennes kropp bland vissa religioner?

I min kampanj så kör jag att dödsgudinnan Ereshkigal är Tiamats hustru i mytologin.
Tiamat är väl ändå en gudinna? Enligt den babylonska mytologin födde hon de första gudarna men dödades sedermera av Marduk. Se Enuma Elish
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

Adragoor skrev:
Gabriel skrev:Var tog Tiamat vägen, är det inte en Golwyndisk gudom? Skaparguden i Furgia.

I centrala ereb anses Tiamat vara något sorts odjur som dräptes och man skapade världen av dennes kropp bland vissa religioner?

I min kampanj så kör jag att dödsgudinnan Ereshkigal är Tiamats hustru i mytologin.
Tiamat är väl ändå en gudinna? Enligt den babylonska mytologin födde hon de första gudarna men dödades sedermera av Marduk. Se Enuma Elish
Ah. Så patrialkarliskt av mig :)
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Enki, Anxalis och de andra

Inlägg av gtjorgo »

Det kanske ska nämnas att De Golwyndiska Gudarna (eller den kejserliga panteonen) även ännu dyrkas på ett antal platser i Klomellien? :)
Skriv svar