Lysande Vägen

Information om religionerna och dess utbredning
birkebeineren
Admin

Re: Lysande Vägen

Inlägg av birkebeineren »

anders skrev: 2022-01-13 22:14 Har ni några förslag på små fromma traditioner och sedvänjor som skulle kunna ge spelares rollpersoner lite färg? Jag tänker lite som:
...
Följande kan kanske kunna ge lite färg?
Det var solserafen Gavarion som bekämpade Meheloth och detta har gett upphov till uttrycket ”måtte Gavarion finna dig” en av de grövre svordomarna i Ereb.
/Lysande Vägens prästerskap
(Meheloth var en mycket mäktig demon i Inferno)
Ritualer
En solriddare möter alltid gryningen nerstigen från hästen, halvt på knä och med nerböjd huvud vändt mot soluppgången. I skymningen stående rak med handen på hjärtat och blicken fast mot solnedgången. Varje Odosdag försöker en solriddare ute på uppdrag alltid att närvara vid solbönen i ett soltempel och av gammal tradition posterar de sig då närmast utgången som skydd.
Användarvisningsbild
skaraborgarn
Kardisk Bontisâl

Inlägg av skaraborgarn »

anders skrev: 2022-01-13 22:37 Vilken nekromantiker blir rädd för en spik?
Skissar på ett äventyr där en magiker dör på grund av att han trampar på en spik och inte kan kasta besvärjelser. :mrgreen:
Användarvisningsbild
anders
Dalkisk landsprofet

Inlägg av anders »

https://erebaltor.se/wiki/index.php?tit ... _kalendern

Läser jag detta fel? Jag får bara den Aidniska kalendern till att ha 359 dagar.... Saknar vi några? :?
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin

Jag har räknat genom och får det till att stämma...

Hittade dock ett fel där jag i mitt inte helt lyckade försök på att illustrera en kalendermånad med citatbubblor inte visat att Groddmånad har två extra dagar, (15) och (16). Denna månad avviker är altså från det vanliga med 29 dygn och har istället 31 dygn. Har åtgärdat detta i wikin nu.

Sen finns det en oklarhet i Mörkmånad där den såkallade "Mörkerdagen", eller "Hemaquiels dag", finns inklämd mellan månadens 12 och 13 dygn vilket ger en total på 30 dygn. Borde hitta ett bättre sätt att illustrera detta. Just nu ser det ut som att månaden fjortonde dygn dateras som 13 och det femtonde dygnet som 14.

Annars har Köldmånad endast 28 dygn fast det har du säker sett.

Eller tänker du på den helgdagen tillägnad Odo och Lysande Vägen som vi ändrade om på?
Användarvisningsbild
anders
Dalkisk landsprofet

Inlägg av anders »

Man du skriva ut hur du får det till 365 dagar? Jag får inte riktigt ihop det.
Caddo
Den Lysande Vägen

birkebeineren
Admin

Det altoriska året är på endast 360 dygn. Vi gjorde en ändring i projektets ungdom från 365 men det börjar ju bli ett tag sen och framgår kanske inte så tydligt längre? Kan försöka bättra på det.
Användarvisningsbild
anders
Dalkisk landsprofet

Inlägg av anders »

Ja för tusan, det har du ju rätt i. Glömde det! :lol:
Caddo
Den Lysande Vägen

Skriv svar