Felicien

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Felicien

Inlägg av birkebeineren »

Eller är det möjligtvis kravell och kavarell det står om?
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Felicien

Inlägg av Grisodlar'n »

Fafnir skrev:Tänker att jag bygger en Gaulos av dessa. Kimzonsegel från den ena och den runda, höga formen från den andra så låter det som ngt från texten. Är kavarell en erebifiering av karavell eller en felstavning?
Bygg på. Det blir bra. :D

I övrigt tror jag att kavarell var ett stavfel som blev en egen skeppstyp.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Felicien

Inlägg av birkebeineren »

Enligt KopparhavetsKapare-modulen s.23 är kavarellen en trakorisk variant av karavellen. Kavarellen är lite längre och har en fjärde mast med råsegel på. Karavellen har endast tre master med latinsegel/kimzonsegel.

Oavsett om det ursprungligen var skrivfel eller en erebifiering så finns båda namnen, och skeppen, i källorna.

I Trakorien kallas förövtigt galeassen för galbalon och en slags lätt galär finns som kallas dramon.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Felicien

Inlägg av Fafnir »

Hann med en idag iaf.
Bilagor
E1955CE9-678B-4421-A3C1-E3FCA76CE441.jpeg
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Felicien

Inlägg av Grisodlar'n »

Fafnir skrev:Hann med en idag iaf.

Skitbra! :D Nu är det bara ett skepp kvar, sedan kommer pdf:n i en ny version med åtgärdat material. Om ni inte hade tänkt att ha skalenliga skepp, vilket för mig låter lite som överarbete.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Felicien

Inlägg av birkebeineren »

Bra Fafnir! Får vi upp alla dessa siluetter i wikin kan vi använda dem i andra sammanhang också. En allmän översiktsartikel om Altors alla fartyg behövs, med underrubriker om olika hav och länder, samt små artiklar för varje fartyg.

Vore inte en siluett av ett ransardisk långskepp något Fafnir? Bredvid ett jorduashurisk och ett svartankisk? :wink:

När vi är klara med Felicien kan vi diskutera ämnet vidare i tråden för Skepp § Sjöfart här: viewtopic.php?f=6&t=1054
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Felicien

Inlägg av Fafnir »

Sista! Ritat på en buss 8)
Bilagor
9C8F3F36-AFB6-40AC-A797-A57066695E30.jpeg
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Felicien

Inlägg av Grisodlar'n »

Helt rätt! :D

Nu ska jag klämma in skeppet och ladda upp en ny version av pdf:en.

EDIT:

And here it is!

https://www.dropbox.com/s/2h90r2pzzrnqi ... 1.pdf?dl=0

:D
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Felicien

Inlägg av Fafnir »

FANTASTISKT! :D :D :D :D

Bra jobbat! Som fan!
Letade jag som en kille eller saknas avsnittet om brott och straff? Det var väl du som skrev det när det begav sig förra gången?

Jag skulle kunna tänka mig att rita några fler småillustrationer. Tänker att fågeln i början fyllde en funktion men inte kändes helt i stil. Om det är andra små kapitelillustrationer som saknas så önska på... ;)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Felicien

Inlägg av birkebeineren »

Det här ser ju utroligt tjusigt ut! Mycket bra jobbat med siluetterna! :D

Tyvärr har jag hittat några detaljer så här i sista stund:

s.50-51 Borde inte tatueringexemplen ligga på sidorna 49-50? Då hamnar de i mitten av kapitlet om Tatueringskonst och inte i Arkitektur som nu. Sticker egentligen bara ut på Innehållsförteckningen men det är kanske värt att ändras?

s.53 I avsnittet om Gastronomi har följande mening blivit konstig:

Öl dricks inte, men däremot i viss omfattning citronlikör, mandellikör och mastixlikör, santefarisk dadelsprit och anis- eller citrus/pomeranskryddad sprit destillerad från druvor.

Ursprungstexten ser ut så här:

Öl dricks inte, däremot i viss omfattning likör (citronlikör, mandellikör och mastixlikör) och sprit (efarisk dadelsprit och anis- eller citrus/pomeranskryddad sprit destillerad från druvor).

s.54-55 I avsnittet om Kalender har jag råkat sätta cirkumflex över o istället för över i. Genomgående i hela avsnittet fram till Högtidern. :oops: Som bekant skall det vara kîmzon och inte kimzôn.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Felicien

Inlägg av birkebeineren »

Fafnir skrev:Jag skulle kunna tänka mig att rita några fler småillustrationer. Tänker att fågeln i början fyllde en funktion men inte kändes helt i stil. Om det är andra små kapitelillustrationer som saknas så önska på... ;)
Kanske av guden Dagons symboler från kapitlet om Religion? Ett timglas eller en skorpion?

Eller en efarisk slav i länkar vid en åra?
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Felicien

Inlägg av Grisodlar'n »

Fafnir skrev:FANTASTISKT! :D :D :D :D

Bra jobbat! Som fan!
Letade jag som en kille eller saknas avsnittet om brott och straff? Det var väl du som skrev det när det begav sig förra gången?

Jag skulle kunna tänka mig att rita några fler småillustrationer. Tänker att fågeln i början fyllde en funktion men inte kändes helt i stil. Om det är andra små kapitelillustrationer som saknas så önska på... ;)
Jo, jag skrev om brott och straff i stil med Kandra, men det blev aldrig rödmarkerat och godkänt. Jag vet inte vad som hände.

Om du skulle kunna fixa några allmänna motiv som man kan smyga in var som helst för att fylla upp tomrom, så skulle det naturligtvis vara kanon. :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Felicien

Inlägg av birkebeineren »

Grisodlar'n skrev:Jo, jag skrev om brott och straff i stil med Kandra, men det blev aldrig rödmarkerat och godkänt. Jag vet inte vad som hände.
Det måste ha fallit bort från dokumentet i Dropbox. Tror inte att någon hade invändningar mot texten. Skall vi lägga till?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Felicien

Inlägg av birkebeineren »

Grisodlar'n skrev:Om du skulle kunna fixa några allmänna motiv som man kan smyga in var som helst för att fylla upp tomrom, så skulle det naturligtvis vara kanon. :)
Spjut och åra förekommer flera platser i texten och är viktiga både symbol och redskap i Felicien.

Pärlor och katter skulle också kunna placceras in lite varstans.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Felicien

Inlägg av Grisodlar'n »

Felicien final 2:

https://www.dropbox.com/s/cptpfdk7e9ilx ... 2.pdf?dl=0


Fafnir, vad sägs om en mussla med en pärla i?

Birke, allt är nu åtgärdat i version 2. Men som vanligt, håll utik efter andra felaktigheter/konstigheter.

Rörande brott och straff, ska kolla vad jag skrev och se hur man kan få in allt.
Skriv svar