Caddo

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Uppdaterad karta

Bild
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Som fågeln Fenix uppstår jag som ur min egen aska! Hej på er gamlingar och nykomlingar! Hoppas att allt står väl till med er! :D

Efter att ÄNTLIGEN haft tid och möjlighet till att läsa romanen Svavelvinter kan jag komma med följande tillägg till Caddo:

1) Ön Caddo är känd som "Quaddo" i Magilre, "Querdo" i Trakorien, och "'Kadh" i Palinor.

2) Det finns ett mycket ansenligt universitet i Arno vilket framför allt undervisar örtkännedom, drogkunskap och alkemi (och botanik och i viss mån zoologi). Trots att alkemi regelmässigt räknas som en magiskola ses det på Caddo (precis som under den verkliga medeltiden) snarare som en vetenskap än hokus-pokus.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Hipp, hipp hurra!!!! :D

Tecknar-anders återkomst gav mig nästan nog med inspiration att kunna avsluta grunddragen över Zorakin. Så fort flytten är klar kan jag kanske ta någon semester i år och färdigställa ytterligare ett land.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Trevligt att se dig igen anders! :)

1) Gillar namnen, öppnar för möjligheten att sammansmälta gamla och nya Trakorien för den som vill det. Både de trakoriska dialekterna och det magilliska språket härstammar från kontinental jori och det är möjligen här det avvikande namnet på Caddo härstammar från? Kontinental jori var den variant av jori som fortlevde som språk i vad senare tiders lärde i brist på bättre ord kallat Det kontinentaljoriska riket. Det palinoriska (västnarguriska) Kadh låter däremot som ett mysterium...

2) Står denna akademiska institution (namnförslag?) utanför Lysande Vägens direkta kontroll?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Ansluter mig till återvändandekommiten :D
Kul att ha dig ombord igen.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Härligt när det sprakar till av liv på forumet :)

Själv fick jag nytändning när jag spelade rollspel med ny grupp här i Uppsala och satte mig med Nidland direkt jag kom hem : :lol:

Hoppas att det händer lite på forumet i höst :idea:
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

birkebeineren skrev:Trevligt att se dig igen anders! :)

1) Gillar namnen, öppnar för möjligheten att sammansmälta gamla och nya Trakorien för den som vill det. Både de trakoriska dialekterna och det magilliska språket härstammar från kontinental jori och det är möjligen här det avvikande namnet på Caddo härstammar från? Kontinental jori var den variant av jori som fortlevde som språk i vad senare tiders lärde i brist på bättre ord kallat Det kontinentaljoriska riket. Det palinoriska (västnarguriska) Kadh låter däremot som ett mysterium...
Språkliga mysterium är väl kul?! Och inte alls ovanliga. :-)
birkebeineren skrev:2) Står denna akademiska institution (namnförslag?) utanför Lysande Vägens direkta kontroll?
Ja den står utanför LVs direkta kontroll. Den kontrollerar sig själv. Jag funderade på att den till en början var (som Ignatius föreslog) en utspridd by runt vulkanen Laki i Appobergen, men att denna samling alkemiker snart blev så berömda på fastlandet att dignitärer och farlänningar kom för att ansluta sig. Några av Caddos handelshus såg att detta eventuellt kunde utvecklas till en blomstrande affärsidé, och lät bygga begynnelsen till universitetet i Arno. Det senaste århundradet har akademin växt och blivit en av de mest berömda i Ereb. Vet inte om det har något speciellt namn - vad tycket ni? Kanske helt enkel kallas "Arno Alkemiska Universitet" eller "Alkemiska Akademin."
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

anders skrev:
birkebeineren skrev:Trevligt att se dig igen anders! :)

1) Gillar namnen, öppnar för möjligheten att sammansmälta gamla och nya Trakorien för den som vill det. Både de trakoriska dialekterna och det magilliska språket härstammar från kontinental jori och det är möjligen här det avvikande namnet på Caddo härstammar från? Kontinental jori var den variant av jori som fortlevde som språk i vad senare tiders lärde i brist på bättre ord kallat Det kontinentaljoriska riket. Det palinoriska (västnarguriska) Kadh låter däremot som ett mysterium...
Språkliga mysterium är väl kul?! Och inte alls ovanliga. :-)
birkebeineren skrev:2) Står denna akademiska institution (namnförslag?) utanför Lysande Vägens direkta kontroll?
Ja den står utanför LVs direkta kontroll. Den kontrollerar sig själv. Jag funderade på att den till en början var (som Ignatius föreslog) en utspridd by runt vulkanen Laki i Appobergen, men att denna samling alkemiker snart blev så berömda på fastlandet att dignitärer och farlänningar kom för att ansluta sig. Några av Caddos handelshus såg att detta eventuellt kunde utvecklas till en blomstrande affärsidé, och lät bygga begynnelsen till universitetet i Arno. Det senaste århundradet har akademin växt och blivit en av de mest berömda i Ereb. Vet inte om det har något speciellt namn - vad tycket ni? Kanske helt enkel kallas "Arno Alkemiska Universitet" eller "Alkemiska Akademin."
Varför inte hämta inspiration ur begreppet "Lumen Naturae" med vilken Alkemister som Paracelseus betecknade som "the light in nature" som översatt blir ungefär "naturens gnista/ljus". Med begreppet fanns olika tolkningar men de flesta tolkade det som guds gnista/ljus i naturen. Tanken var att i allt matriellt, i alla växter och djur fanns en del av guds gnista, skapelsekrafter, kvar.

I erebaltors fall och i synnerhet då dalkisk trosuppfattning skulle det då bli etins gnista/ljus som är kvar i naturen. Ganska passande tycker jag. På så sätt argumenterar dessutom alkemisterna i Caddo för sina mer orthodoxt troende medborgare i Caddo att de blott använder sig av Etins rena kraft som finns kvar i växter, djur och mineraler när de gör sina elixir. På så sätt försöker man dämpa den värsta misstänksamheten att det skulle röra sig om magi.

Huruvida det egentligen är någon skillnad mellan direkt nyttjande av magiska krafter eller passivt nyttjande av krafter inneboende i stenar och växter är en annan fråga. En fråga som de dalkiska alkemisterna måhända inte gärna ger sig in i.
Senast redigerad av Fraxinus den 2011-09-28 01:49, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Fraxinus skrev: Varför inte hämta inspiration ur begreppet "Lumen Naturae" med vilken Alkemister som Paracelseus betecknade som "the light in nature" som översatt blir ungefär "naturens gnista/ljus". Med begreppet fanns olika tolkningar men de flesta tolkade de som guds gnista/ljus i naturen. Tanken var att i allt matriellt, ialla växte och djur fanns en del av guds gnista, skapelsekrafter, kvar.

I erebaltors fall och i synnerhet då dalkisk trosuppfattning skulle det då bli etins gnist/ljus som är kvar i naturen. Ganska passande tycker jag. På så sätt argumenterar dessutom alkemisterna i Caddo för sina mer orthodoxt troende medborgare i Caddo att de blott använder sig av Etins rena kraft som finns kvar i växter, djur och mineraler när de gör sina elixir. På så sätt försöker man dämpa den värsta misstänksamheten att det skulle röra sig om magi.

Huruvida det egentligen är någon skillnad mellan direkt nyttjande av magiska krafter eller passivt nyttjande av krafter inneboende i stenar och växter är en annan fråga. En fråga som de dalkiska alkemisterna måhända inte gärna ger sig in i.
LYSANDE! (No pun intended...) Tycker jag är fantastiskt bra. Kanske kan man tänka sig ett appendix till Caddo PDFen beskrivande universitetet, dess historia och några färgstarka SLP...?
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Blir det då ursprungliga Lumen Naturae eller en förenklad (och inte särskilt latinskt korrekt) Lumen Natura eller Erebaltifierar vi det mer?

PÅ svenska skulle institutionen hetat ungefär Naturens livsljus eller Naturens gudomliga ljus.....vad blir det på Dalkiska. :?

ADRAGOOR!
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Fraxinus skrev:Blir det då ursprungliga Lumen Naturae eller en förenklad (och inte särskilt latinskt korrekt) Lumen Natura eller Erebaltifierar vi det mer?

PÅ svenska skulle institutionen hetat ungefär Naturens livsljus eller Naturens gudomliga ljus.....vad blir det på Dalkiska. :?

ADRAGOOR!
Min latin är inte så bra, men är "Universitas studiorum Lumen Naturae" ungefär rätt? "Naturljusets Universitet?" Sedan kan vi ju erebaltifiera det, som du sa.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Gillar faktiskt Lumen Natura eller Lumen Naturae som det är. Låter som någon naturvetenskaplig fakultets stroppigare namn.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

anders skrev:
Fraxinus skrev:Blir det då ursprungliga Lumen Naturae eller en förenklad (och inte särskilt latinskt korrekt) Lumen Natura eller Erebaltifierar vi det mer?

PÅ svenska skulle institutionen hetat ungefär Naturens livsljus eller Naturens gudomliga ljus.....vad blir det på Dalkiska. :?

ADRAGOOR!
Min latin är inte så bra, men är "Universitas studiorum Lumen Naturae" ungefär rätt? "Naturljusets Universitet?" Sedan kan vi ju erebaltifiera det, som du sa.
Det ser ut att vara korrekt latin. EN annan mölighet äratt använda sig av en latinifierad form av grekiska Akademeia typ Akademia studiorum Lumen Naturae
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Men jag gillar din version bättre tror jag. Universitas studiorum Lumen Naturae. Översatt blir det världomfattande eller, som i det här fallet, det allomfattande studiet av naturens (gudomliga) livsljus/livsgnista.

Du får klura på det för nu behöver jag verkligen lägga mig.

Vi hörs!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Gillar utvecklingen! :) Hur det nu än blir med det latin-joriska namnet tycker jag att "Arnos alkemister" eller "Alkemisterna i Arno" lät så välklingande att det gärna får bli den gängse erebiska betecknelsen på just de alkemister som verkar på Caddo och i alkemiska/magiska kretser räcknas bland de främsta auktoriteterna på området.
Skriv svar