Berendien

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

För färdsel upp Leipter till det blivande Torshem har vi ett officilelt årtal - 189 eO. Karavanhandeln österut, vart den nu kommer än kommer att gå, tänker jag lite mer sentida. I Gazams gamla material står det om stora svartfolksanfall mot Landori där berendierna kommer till undsättning. Utspelar sig på 430-440 talet eO och en tanke skulle då vara att i efterdyningarna till dessa händelser utvidgade alverna berendiernas tillstånd att färdas genom deras skogar. Detta kan även passa in med att staden Lirvella i Cereval har grundas 378 eO och borde passa utmärkt som mål för karavanderna. Grynnerpasset mellan Hynsolge och Cereval är också efter Dvärgarnas March 419 eO ett förödat område där antingen handel uppmuntras av lokala makthavare eller inte kan hindras då makthavarna är försvagade.

Initiativtakare? Lindarosiska handelshus och eventuellt stadsstyret i Lirvella?

Sen i det hela har vi också följande att passa in:
565 eO
Cereval/Landori. Alver från Landori invaderar Cerskogen. Alverna anser att Tevatenu återvänt då gamla lindar åter skjutit skott. Trollen ogillar tilltaget och det hela resulterar i krig i skogen. Lirvella stödjer alverna medan nomaderna däremot bekämpar alverna.
577 eO
Cereval/Landori. Alverna ger upp planerna på att bosätta sig i Cereval. Lirvella sluter fred med övriga stadsstater.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Efter att ha läst lite historia i området har jag följande förslag.
ca440 får några riskbenägna mindre handelsfamiljer i Lindaros kungens stöd att söka handelsväg till Cereval och Akrogal därbortom. De genomför ett antal expeditioner för att finna en väg. Alvernas tacksamhet mot Berendien hjälper dem. De finner en väg genom skogarna och Grynnerpasset, lyckas undvika svartfolk och rövarband för att slutligen nå Lirvella. Man stannar en längre tid, träffar Lirvellas ledning och får se mycket fantasieggande saker. En lokal handelskontakt utses till ambassadör genom kungens förordnandebrev innan expeditionen vänder hem. Vinsten av karavanen är ekonomiskt begränsad, men man lärde sig mycket. De varor man funnit blev populära och man lärde sig att cerevaliskt silver inte kunde litas på. Två nya karavaner utrustas och finansieras. Alternativ rutt används av den ena expeditionen, men båda lyckas nå Lirvella och kan återvända med god vinst.

Fram till 450-t genomförs flera framgångsrika expeditioner. Men kaoset i norra Lasutyp och allt mer giriga bovarer i Baldor och Jamarund börjar hämma den ganska nya handeln. Valerian III är död och hovet är inte längre så intresserade.

ca 470 Kaos och strider när Vicotnik renar Lasutyp från hynsolger avbryter handeln under några år.

ca 500 Efterfrågan efter akrogaliska produkter minskar och hynsolgerna vill ha del av den handel som finns vilket minskar antalet karavaner från Lindaros. Samtidigt börjar nidlänningarna aggressivt patrullera floden (Lir).

540-t Vilda drakar gör expeditionerna extremt farliga och det sista handelshuset slutar handeln.

565-567 Vissa alver i Landori försöker återvända till Cereval och dess skogar men troll, andra svartfolk samt lir-nomaderna bekämpar alverna. Kriget omöjliggör återupptagande av handeln. Tillslut ger alverna upp.

580-t Lirvella initierar handeln med Berendien igen, men det är Lindaros som återigen startar karavaner i österled. Dessa är framgångsrika och lönsamma för båda sidor.

606-609 Hynsolgiska inbördeskriget pågår i de västra länen vilket tvingar handlarna norrut mot Nidabergens svartfolk och drakar. Kriget skapar fler rövare och rovriddare att undvika. Karavanvakter blir också svårare och dyrare att få tag på. Handeln begränsas återigen signifikant.

610 De västra länen är huvudsakligen i rojalisternas händer och förutsättningarna för resa i området är något bättre även om band av fattiga, rövare, rovriddare och mindre stridsförband fortfarande är allvarliga hot.
Senast redigerad av Mikael den 2012-08-09 09:39, redigerad totalt 2 gång.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Birke det är din baby, vill bara ge lite förslag.

Vilka vägar tog de?

- 440-450 Dels den gamla joriska leden över Olsehem, Thamborg, Sabarun, längs floden (Lir), via den nedgångna gamla flodstaden Atrek, längs floden vidare till Lirvella. Dels genom skogen från Remos till Gipulfloden, flod Fargals löpe och sjösystemet, Sabarun, Atrek, Lirvella.

- 450-500 Man väljer den norra rutten när man väl lämnat skogen för att undvika de stökiga gränsområdena mellan Lasutyp och Hynsolge. Thamborg, Sabarun, Atrek ersätts med nomadiska stäppguider fram till Lirvella.

- 500-540 Vicotnik har ordnat kaoset, men ingen släpps i närheten av murbygget varför (lir)floden är förbjuden. Atrek rivs och blir murmaterial.

- 540-580 ingen handel

- 580-590 Alverna är inte längre lika lätta att få som guider genom skogen så inledningsvis den gamla joriska leden Olsehem, Thamborg, Sabarun, längs led som följer floden (Lir) till Lirvella.

- 590-606 Lirvella har utvecklat leden på deras sida. Man har byggt en flodhamn Urmia där två floder blir (Lir)floden. Därifrån går den på flodpråmar ner till Lirvella. Nidlänningarna bryr sig inte längre om vad som sker utanför muren. På Hynsolgiska sidan har bovarerna bivit ett problem, liksom fattiga och desperata bönder. Bovaren i Baldor har kopplingar till Berendien och tar godtagbar tull, men Kunhaga och Jamarund undviks i möjligaste mån genom att följa skogsgränsen till flod Fargals löpe och sjösystemet, floden (Lir) till Urmia.

- 606-610 Inbördeskriget innebär att man försöker finna alternativa vägar långt från Hynsolges gränser ytterligare norr ut via Gipufloden genom skogen till höglandet, Fargals löpes "källa", sjösystemet, Urmia.

- 610 Kommer rojalisterna skapa ordning och begära mer acceptabel tull, eller kommer de vilja ta över handeln helt?
Senast redigerad av Mikael den 2012-08-09 09:44, redigerad totalt 2 gång.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ser mycket bra ut Mikael. :)

Handelshus i Lindaros verksamma på Blåtraden*

Maseva-kompaniet
Huset Eloragon
Huset Hjärta
Orinsson-Dale


*Blåtraden efter färgämnet och den alkemiska ingrediensen lapis-lazuli som fraktas från Akrogal.
Senast redigerad av birkebeineren den 2012-08-20 11:30, redigerad totalt 2 gång.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Det står i EAK att Berendien och Cereval har dåliga, ansträngda relationer...varför då?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Det står även i EA att ca 580 eO har Cereval utvecklat sin handel med Barbia, Berendien och över Masevabukten. Lite motsägelsefullt kan synas men jag tänker att detta beror på att Cereval inte är ett enat land utan domineras av tre stadsstater som växelvis påverkar "landets" politik. Styret i landet är rådet Jehennin där ett förbund mellan städerna är ingått. Lirvella i söder verkar vara den mest egensinniga av städerna och just detta kan användas till att förklara hur handel kan pågå även under perioder där de övriga två städerna vill annat. Lirvella stöttade också alverna när de försökte bosätta Cerskogen och orsakade kaos i landet. Cerevallierna vet att berendierna är nära allierade med alverna (åtminstone så nära det går) och detta kan ha påverkat handeln men då inte nödvändigtvis med Lirvella.

Ytterligare en faktor kan vara de äventyrare och gravplundrare som kan tänkas ha följt i berendiernas spår för att söka sig till Tarassuravinen där spår efter de legendomspunna Månalverna har funnits.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Mikael skrev:Nu har jag läst lite mer om Montagor, ankor och Berendien. Min idé om Montagor går nu bort. Dvärghandel är på G i Torshem, men ännu inte en realitet.

:idea: Sylverike är hårt drabbat av feliciska kapare. Här finns en hel del vita ankor. Kandra skvallrar om att berendierna inte alls är så förtjusta i ankor, även om man accepterar dem. I Sylverike är ankorna förbjudna att inneha vapen. (Istället är Quack-fu utbrett.) Ankornas handelshus och kustsamhällen är hårt drabbade, och man har fått nog. Detta är anledningen till varför vapen smugglas från Lindaros via Kandra till Sylverikes ankor. Utvecklar detta i Berendientråden. 8)
Spelknepe hade inte du skrivit lite om Sylverike för ditt spelgäng?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Mikael skrev:
Mikael skrev:Nu har jag läst lite mer om Montagor, ankor och Berendien. Min idé om Montagor går nu bort. Dvärghandel är på G i Torshem, men ännu inte en realitet.

:idea: Sylverike är hårt drabbat av feliciska kapare. Här finns en hel del vita ankor. Kandra skvallrar om att berendierna inte alls är så förtjusta i ankor, även om man accepterar dem. I Sylverike är ankorna förbjudna att inneha vapen. (Istället är Quack-fu utbrett.) Ankornas handelshus och kustsamhällen är hårt drabbade, och man har fått nog. Detta är anledningen till varför vapen smugglas från Lindaros via Kandra till Sylverikes ankor. Utvecklar detta i Berendientråden. 8)
Spelknepe hade inte du skrivit lite om Sylverike för ditt spelgäng?
Tyvärr inte - endast en karta :/
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Fafnir har gjort en karta över Sylverikes huvudstad Ventimiglia och när staden diskuterades kom även ett vapen fram och lite om LV i Berendien.

viewtopic.php?p=31468#31468
viewtopic.php?p=31520#31520

Om Sylverike är ett av de få(?) ställen i Berendien där det lever ett större antal ankor kanske dessa kan vara etinstrogna och på så vis ha hittat en friare plats just här?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Enligt EAK:s artkarta så är Berendien ett land med en större ankpopulation. Kanske inte riktigt på samma nivå som i Aidne, men ändå.
Jag har föreställt mig Lindaros som ett ankfäste. I Kandra bor en ankfamilj men befolkningens inställning till ankorna tycks vara rasistisk men att man inte lyckats utesluta dem från Köpmännens Hus eller staden.
I anktråden har vi funderat lite kring det som står om familjen i Kandra.
viewtopic.php?p=32460#32460

Ankorna i Sylverike får gärna vara LVtrogna, men min tanke var ju att skapa en förklaring till varför ankorna i Kandra behöver smuggla vapen till ankor i kampen mot svarta ankor. Vilka skulle vilja förhindra väpnad kamp mot svarta ankor? Min idé var att det egentligen beror på rasism och förbud för ankor att inneha vapen vilket skulle tvinga fram smuggling.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ok, då finns det alltså en hel del ankor i Berendien. ...läser i wikin att Gazam(?) har angett 4% av befolkningen som ankor.

Ankor som LV-trogna kan kanske gälla i Ventimiglia men då som en spegling av just den stadens roll som Etinsfäste i Berendien och inte som något generellt för Berendien nödvändigtvis. Unggudarna framstår inte som en religion som direkt misgynnar någon vill jag minnas?

Varför ankhuset i Kandra inte gillas måste ju inte bero på rasism utan kan ha att göra med annat. Har dock inte tillgång till min Kandra-modul för den exakta ordlyden. Kan de helt enkelt ha ett dåligt rykte som halvkriminella eller kanske som ovanligt duktiga och därför ogillade? Kanske har de en gång gjort en större handel med några som sen visade sig vara Svartprästerna nere i Sekim?

Är det förresten inte så att det råder vapenförbud för alla i Kandra (och kanske även också andra berendiska städer)?

Vilka som skulle vilja förhindra kamp mot svarta piratankor? Måste jag fundera lite på...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

"...är vita ankor med familjenamnet Quicho. Ända sedan de kom till Kandra för över 50 år sedan har köpmännen försökt kasta ut dem från både Köpmännens Hus och Kandra, men de har aldrig funnit några formella skäl till det. Sanningen är att de bara är misstänksamma mot en köpman som inte är av människoras, och det blir inte bättre av att familjen Quichos affärer blomstrat."

Låter som rasism. Funderar på om ankor i det kejserliga Tolan hade roller som tempeltjänare och att de därför vid mörkertiden kom att kopplas till de Gamla Gudarna från vilka berednierna gjorde sig fria?

Något vapenförbud finns inte vad jag kan se i Kandra. Vapen både tillverkas, exporteras och importeras dessutom öppet.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:"...är vita ankor med familjenamnet Quicho. Ända sedan de kom till Kandra för över 50 år sedan har köpmännen försökt kasta ut dem från både Köpmännens Hus och Kandra, men de har aldrig funnit några formella skäl till det. Sanningen är att de bara är misstänksamma mot en köpman som inte är av människoras, och det blir inte bättre av att familjen Quichos affärer blomstrat."

Låter som rasism. Funderar på om ankor i det kejserliga Tolan hade roller som tempeltjänare och att de därför vid mörkertiden kom att kopplas till de Gamla Gudarna från vilka berednierna gjorde sig fria?
Det kan låta som rasism men frågan är om vi vill göra det till något för just Köpmännens Hus i Kandra eller till något generell som gäller mera allmänt både i Kandra och övriga Berendien? Berendien med sina många olika gudar, sitt nära samröre med älvfolk och sitt överlag trevliga kynne som jag tycker Gazam beskrivit (och som jag själv också alltid tänkt mig Berendien)? Kopplingen till Gamla Gudarna som tempeltjänare lät dock interessant. Tänker du att de tjänade någon specifik gud eller mera generellt? Och Kejsardömet Jorpagna eller det gamla kejserliga Krun som fanns i Tolan långt innan något jorisk imperium uppstod?
Mikael skrev:Något vapenförbud finns inte vad jag kan se i Kandra. Vapen både tillverkas, exporteras och importeras dessutom öppet.
Jag kanske minns fel ...om det då inte står något i introtexten? :?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Hittar inget om vapenförbud. I introtexten nämns en tull på vapen som dock inte omfattar privata sådana. Kan varit det som spökade? Jag hade också för mig ngt dylikt men fann inget som stödde den tron.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Däremot har jag svårt att tänka mig att det är ok att bära tunga vapen i ngn stad i civiliserade ereb. Vad ska man med en yxa till i en stad om man inte är ute på ofog liksom?

Som enda undantag brukar jag köra med svärd hos riddare. Då svärdet är en statussymbol ingår det i adelns privilegie att bära det öppet. Lägre samhällsklasser som bär vapen ses som orosmoment, kanske är de stråtrövare eller upprorsivrare. Äventyrare och annat främmande folk kan om misstanke föreligger avväpnas i stadsporten och får sina tillhyggen åter vid utresa. Om skäl föreligger kan de få behålla vapnen men anmodas att inte bära dem öppet. Dvärgar kan exempelvis vara lite svåra på att lämna ifrån sig arveyxan. De kan få ha den inlåst på sitt värdshus men får utan särskilda tillstånd (från ambassaden?) inte kånka runt dem i staden bland hyggligt folk.

Detta ser jag som norm i alla städer. Således kan det ju röra sig om problem med införande av just tunga vapen?
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Skriv svar