Kejsardömet Jih (Jih-pun)

Samlingsplats för alla länder och platser
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Angående de tidigare kommentarerna om ankor i Jih Pun så får jag påminna om att vid ett tillfälle stred kejsarens tre sönder Kunatte, Funatte och Tsuatte om tronen. Kan de ha varit döpta efter ankiska hjältar månne? :P (Honest to god taget direkt ifrån världsboken till D&D samuraj) Därmed inte sagt att jag tycker att ankor skall vara speciellt överrepressenterade.

Däremot tycker jag att alla former av djurmän passar in. Särskilt de som hör hemma i ett asiatiskt bondelandskap såsom katter, ankor, koi-fiskar, kråkor, grisar, getter, hundar, apor och andra krabater. Det finns ju redan Hengeyokai (formförändrare) beskrivna i boken men jag tycker att det kan få finnas betydligt fler djurmän som inte kan byta form utan är fast i en halvdjurform. Det passar bra in med asiatiskt mytologiskt material och sätter mindre fokus på en specifik sorts varelse och mer fokus på att det finns en underliggande andlig orsak till detta mindre Zoo. Dessutom är då alltså fältet öppet för mindre vänligt sinnade andar att även de manifestera sig och bli diverse äckliga halvkreatur och monster som håller till i de mindre civiliserade delarna av landet. Någonting som, om man betänker att det är stort som Sverige med ungefär lika mycket folk alltså, man kan tänka sig att det finns gott om.

Angående dessa andefolks ställning i samhället så kan de antingen vara så pass få att de anses stå utanför samhället helt och hållet eller så kan de vara så pass vanliga att de försöker passa in. I så fall kan man tänka att det liksom hos människorna finns en infödd tendens att hamna i en viss kast/samhällsklass beroende på vilken sorts djur man är. Rävar kan tänkas bli landsstrykare medan tanuki (Japansk mårddjur) mycket väl skulle kunna tänkas bli krigare etc.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Fixade mina bildlänkar i denna trådan... Alla bilder borde åter vara synliga. :)

Sedan tycker jag det vore kul om de flesta djurfolken höll till på den mytiska och dimhöljda ön Beng-khun, och inte var speciellt inblandade i kejsardömets politik eller vandel.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Finns det någon anledning till att allt som har skrivits till Jih Pun hittils har varit ändringar ifrån källmaterialet. Är det ingen förutom jag som har ens läst i boken? Jag vet att den inte är så fantastiskt bra men varför ändra dom saker som faktiskt är bra. DVS att de för en gångs skull har med en folkmängd som inte verkar helt galen och städer som inte är pyttesmå och att de har ansträngt sig lite för att försöka ge Jih Pun en egen historia. Det finns dessutom inte någon direkt anledning att göra hela området mer homogent. Det rör sig om väldigt stora arealer trotts allt. Handel duger fint. Ett imperie som täcker alla "asiatiska" länder verkar som att det gör det mer homogent och betydligt svårare att finna äventyr i.

Jag har läst tråden. Det den har gjort hittills är att den har vänt uppochner på det bokmaterial som finns utan att för den skull ge särskilt mycket faktisk information om det nya alternativet för att sedan dö ut helt tills jag kom hit och petade på folk. Det finns massor med saker som jag gillade, drakkejsarna och deras serpentprästerskap var jävligt ballt. Ankan var förvånande stämningsfull (Vanligtvis inte en så stor fan av ankor men Anders illustrationer börjar få mig att ändra mig lite). Alla idéerna om olika svärd var jävligt häftiga.

Det jag gjorde var att ta den bit som tidigare var beskriven DVS Jih Pun och försöka ge lite nya idéer till just den delen av regionen eftersom där i alla fall finns en hel del lokal flavour att bygga vidare på och så började jag försöka göra olika förhoppningsvis fantasieggande uppslag som det går att göra något med.

Varför ni skulle vilja sänka Jih Puns invånarantal är för mig oförståeligt då jag fann det ganska vettigt med de ungefär 10 miljoner som står i boken till DD Samuraj.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Vad gäller djurfolken så har det redan etablerats med Serpenterna och eventuellt ankorna tidigare i tråden att de finns här och var i området. Att lägga dem i någon slags eget Zooland vore ett misstag när idén var att det skulle röra sig om andar som har besatt djur specifikt på ön Pun då. Jag försöker sammanlänka med legender om Mu och Lemuria och göra ett generellt tema för just den regionen. Dessutom finns Hengeyokai redan beskrivna i DD Samuraj och dessa är redan formförändrare som är två andar i en kropp om jag inte minns fel. Jag var alltså ute efter en minoritet i Jih Pun och möjligen på en del av de andra öarna. Inte att de skulle få ett eget land.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Nu när östra Altor har börjar diskuteras vill jag påminna om detta:
anders skrev:Jag har börjat spåna lite på kejsardömet, även om jag VET att det är ett sidospår från Ereb och västra Altor. Tycker dock det är kul så jag fortsätter en stund till. Jag gillar Jadelotuz idé om att göra Tsun större. Det ska bli på nästa karta! Här kommer några lösa tankar som vi alltid kan diskutera... Och fyll gärna i det som saknas om du har några bra idéer.


Kejsardömet Jih

Öar:

* Pun (kejsarön)
Huvudstad: Nankiu (kejsarstaden)
Befolkning: 3,8 miljoner
Längd: 155 mil lång
Övrigt: Nuvarande kejsaren Pun har tillräckligt med råvaror för att försörja sig själv utan problem, men har inte tillräckligt många bönder för att producera spannmål. Man är därför numera beroende av import från övriga öar i kejsardömet. Punierna är långa och slanka, med mongolsk-japanska drag. De renblodiga punierna lever upp till 200 år, och har en mycket komplex hederskultur. Punierna ser sig själva som en härskarras.

* Tsun
Huvudstad: Egentligen ingen, men Shiang-din är den mest inflytelserika. Det gamla kejsardömets huvudstad, Dongkwang, brändes till grunden med drakeld för 1500 år sedan.
Befolkning: 19 miljoner
Övrigt: Stor handelsö. Exporterar bl.a. siden, kryddor, porslin och råvaror. Det tidigare kejsardömet Tsun-Kuos huvudsäte. Tsun håller fast vid Fridens Väg i både moral och andaktsliv, trots att kejsarkultens drakdyrkan är den officiella religionen.

* Shun
Huvudstad: Khrep-dao
Befolkning: 4 miljoner
Övrigt: Kejsardömets viktigaste tillgång till metall. Känd för sina många kloster till de Många Gudarna, och heliga magiker, "shugenja".

* Thrang
Huvudstad:
Befolkning:
Övrigt: Befolkningen, thrankufolket, anses som barbarer av både punierna och tsunerna. De är nästan lika stora som punierna, men grövre.

* Pang
Huvudstad:
Befolkning:
Övrigt:

* Beng-khun
Huvudstad:
Befolkning:
Övrigt: Största exportören av té i kejsardömet. Södra Beng-khuns bambuskogar är fruktade och ökända för sina klaner av "talande djur".


Religioner:

Fridens Väg - Omarbetad. Var tidigare en kopia av buddhism. Numera en blandning mellan konfucianism, daoism och förfädersdyrkan - men med många egna koncept. Lite inslag av tibetansk buddhism och mongolsk shamanism.

De Många Gudarna (Do-khang-li) - Den äldsta tron i kejsardömet, och kom från början från ursprungsbefolkningens shamanism. Har en enorm massa gudar för både det ena och det andra. Deras munkar kallas "shugenja" och är egentligen heliga magiker. Tänk hinduism, shintoism och kung-fu. Med asiatisk elementarmagi.

Drakdyrkan (kejsarkulten) - Den officiella religionen i kejsardömet. Dyrkar den himmelske draken Tetsu. Punierna (Jih-Puns befolkning) anses vara Tetsus barn, och kejsarfamiljen är ättlingar i rakt nedstigande led från Tetsu, som för 1500 år sedan tog mänsklig form, besegrade Tsun-Kuo och grundade kejsardömet Jih.
Silva
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 6
Blev medlem: 2017-01-30 03:54

Re: Kejsardömet Jih (Jih-pun)

Inlägg av Silva »

Hej!

Som nytt medlem är det lite svårt att veta vart man vill hoppa in men det får bli med frågor. :)

Finns det en karta över Kejsardömet Jih? Jag har förstått det som att landet i princip är det samma som Jih-pun från Drakar och Demoner Shogun men att det bearbetas lite här. Det verkar ha funnits en kartskiss tidigare i tråden men den fungerar inte längre.

Och vart på Altor är det beläget, hur långt västerut från Trakorien?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kejsardömet Jih (Jih-pun)

Inlägg av birkebeineren »

Lite svår att hitta men följande karta finns där Jih-pun syns längst till höger:

http://www.erebaltor.se/other/Altor_stor_flat_n.jpg

Kartan visar Västra Altor enligt EA-boxen samt Östra Altor enligt modulen Altors baksida. Jih-puns placering kommer från kartan i Altor baksida. Landet är dock kopplat till västra Altor i Trakorien-modulen där det enligt Historien ligger långt ute i Västerhavet dit trakoriska handlare hittat.

EA-projektet har endast utvecklat länder på Västra Altor men låtit kartan över Östra Altor finnas med för den som vill använda det. En idé har varit att behålla geografien men ändra, eller snarare inte använda, namnen och beskrivningen från Altor baksida. Med undantag för Jih-pun som i den här tråden har börjat beskrivas men då omtolkat till Kejsardömet Jih.
Silva
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 6
Blev medlem: 2017-01-30 03:54

Re: Kejsardömet Jih (Jih-pun)

Inlägg av Silva »

Tack! :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kejsardömet Jih (Jih-pun)

Inlägg av birkebeineren »

Läste genom tråden bättre och måste korrigera mitt svar ovanför. Kartan jag länkade till visar Jih-pun så som Spelknepe ritade den (om jag minns rätt) enligt skisser som gjordes av Anders efter diskussioner om hur Jih-pun ändrats till Kejsardömet Jih.
anders skrev:NY karta över Jih, med Tsun bra mycket större, och med en skala för att se storleken på öarna...

Bild
anders skrev:Så här ligger då Jih i relation till andra geografiska områden på östra Altor...

Bild
Tyvärr fungerar inte bildlänkarna längre. :(

Kartan i Altor baksida visar ett Jih-pun som stämmer mer med DoD Samuraj.
Silva
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 6
Blev medlem: 2017-01-30 03:54

Re: Kejsardömet Jih (Jih-pun)

Inlägg av Silva »

Då stämmer det bättre. Hoppas det går att fixa bildlänkarna.

Det vore även kul om Kejsardömet Jih fortsatte att utvecklas.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Kejsardömet Jih (Jih-pun)

Inlägg av Fafnir »

...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kejsardömet Jih (Jih-pun)

Inlägg av birkebeineren »

Kejsardömet Jih och dets förvandling från Jih-pun kom upp i annan tråd.

Här finns utkastet till en förklaring: viewtopic.php?p=13700#p13700
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Re: Kejsardömet Jih (Jih-pun)

Inlägg av anders »

Jag ritade lite...
jih.jpg
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kejsardömet Jih (Jih-pun)

Inlägg av birkebeineren »

:D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kejsardömet Jih (Jih-pun)

Inlägg av birkebeineren »

Kartan skulle kunna representera ungefär den kunskap Erebs lärde har om geografin för Kejsardömet Jih.

Trakorierna som hittat hit, har de endast tillåtelse att vistas på en plats eller rör de sig fritt på öarna?
Skriv svar