Mereld

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Bergdahl skrev:Ja, vi har en tendens vid att fastna vid saker som kanske på det stora hela hade varit bättre om vi väntade med och lade var energi på mer omfattande saker... Metafysikern har ju rätt stor konsekvens för övriga Ereb, som tex. abzu och dess inverkan. Grå hallarna lika så, sen så tycker jag nog även att vi borde ta oss en ordentlig funderare på klimat, befolkningsfrågan och annat mer övergripande, men det hör väl hemma i en annan tråd.
Kanske Spelknepe någonstans kunde lägga en diskussionsgrupp för mer kosmologiska och metafysiska frågor? Jag menar då inte olika religioners syn på saken utan diskussioner om hur det verkligen förhåller sig. Bredvid kunde finnas en tråd om befolkning och ekonomi och därjämte en om klimat samt kanske en om naturlagar och en om magi. Allt ur ett övergripande perspektiv snarare än detaljer för ett särskilt land.

Nu är jag själv den förste att rösta ner en fullständig kartläggning av dessa fenomen eftersom mystiken måste finnas kvar men man kunde lägga fast vissa grunder - den minsta gemensamma nämnaren för hela Ereb - utan att bli för klåfingrig med detaljerna eller strypa utrymmet för variation. Om det till exempel finns ett Abzû under Ereb och Grå hallar breder ut sig mellan världarna så lämnas fortfarande gott om utrymme till tolkning och fria fantasier.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Brior: Ska lägga till några berg till Mereld som du beskriver i texten.

• Står det någonstans vad Merelds huvudstad heter?
• Har du några namn på städer / byar i Mereld, och isåfall vart de skulle kunna vara placerade?
• Finns det skog på Mereld?

Vet om att du kanske inte har information om detta. Men hittar du på det i läsandets stund så nöjer jag mig gott med det. :)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Uppdatering: Helt ny karta på första sidan (den är dock ganska tom och tråkig).
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Hur påverkade Jorduashurs storhetstid Mereld och Bzegusta?
Tid: från ca 500- toppen nådd 100 fO, sedan snabbt utför...?
Kolonier: Magilre och Klomellien.

Magilre skall ha varit delvis koloniserat av jorduashur innan magillerna kan slå jorduashurerna tillbaks och kring år 100 har en kustflotta som kan ge motstånd även till havs. Hur var det på dessa öar? Fanns kolonier? Endast utsatta för plundring? Betalades det tribut? Vilka spår lämnade jorduashurerna?

Tankar :?:
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Något att ha i åtanke för framtiden.
Mikael skrev:700-500fO
Västerhavskusten utforskades under slutet av 700-talet ända ner till Magilre. Visst plundrade jorderna också, men inte mer än andra rövarband. Joriska Imperiet var ännu för svåra motståndare och Belgotherna lyckades oftast gör motstånd. Sarderna plundrades dock regelbundet. Först vid ranernas ankomst under 600-talet tvingas jorderna söka sig längre söderut för återkommande plundring. Det finns i antika annaler från denna period ett trettiotal registrerade strandhugg i Imperiets provinser så långt söderut som i nordvästra Aidne. De joriska provinserna i Magilre, Klomellien och kring Vintervattnet förstärkte sina kustförsvar och bekräftade risken med oskyddade floder genom att befästa brorarna. I Ransard, Ljusna och Mirel förstärktes kustförsvar och varningssystem. Efter konfluxen märkte jorderna dock snart hur länderna i söder har förlorat sitt organiserade motstånd och plundringarna lyckas allt oftare. Framförallt hade jorderna lärt sig att anfalla handelsbyar och kusttempel långt från huvudorternas försvar och kustflottor, ända ner i Faltrakien.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Läser om Svavelvinterromanen då uppföljarn väntas inom överskådlig framtid. Läggar därför in lite från romanen som iaf inte motsägs av EA materialet.

Mereld har basarer.
Senast redigerad av Mikael den 2010-05-23 17:29, redigerad totalt 1 gånger.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Det föreslås (med utgångspunkt i samma källa som angetts ovan) att Merelds animister har i sina trädgårdar heliga eklundar, de är alltså till viss del trädgårdsmästare också. Tror ni det kan vara djupgröna lummiga trädgårdar med djup mossa, ormbuskar, roddedendron, murgröna...eller är det välplanerade mer strikta trädgårdar kanske i någon slags blandad brittisk-japansk stil? Vad tror ni? Vad tor våra kära botaniker? Vad tror Brior?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Personligen gissar jag att merelds folk inte vill försöka utöva kontroll på naturen mer än nödvändigt, inga häcker ala botaniska i Uppsala med andra ord. Lummigt nästan lite tropiskt, stora träd och lite ormbunkar.
Magillerna som kommer på besök uppfattar nog inte dessa som äkta trädgårdar utan snarare som vildväxta grönområden.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vildvuxet, grönt och vackert. Mycket vatten.
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Ni är på rätt spår:

"Många besökare förvånades över att parkerna växte otuktade och drog felaktigt slutsatsen att templet stod i förfall. Den enkla sanningen var att animisterna inte värdesatte det ansade mer än det vildväxande. De använde jorden och växterna eftersom människan är en levande varelse bland flera, men de ändrade sällan naturen bara i syfte att göra den vackrare."

<...>

”Hon kommer med de trakoriska skeppen!” Den unge mannen passerade paviljonger inbäddade i parkerna där grönfingrade tempelsyskon satte tidig vårplant i keramikskålar. Han klafsade genvägen genom örtagårdens sovande mylla och hoppade med blossande kinder över muren till den bokskog som bäddade in templets huvudkomplex."
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Vet inte om detta har besvarats men: Har merelderna Meluckiskt ursprung eller är de jorer eller ingetdera....kanske en smältdegel? Vilka språk talas? Merelliska? Mereldi? Meräldska?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

...och hur ser merelden ut, vackert eldrött hår och djupa gröngröna ögon?

Kanske har Mereld någon koppling till Mirel och vad som engång var Mirellien kring den djupa sjön Mefamir?
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Jag tänker mig att Merelderna är en blandning av Melukher och Jorer, ganska små till växten och naturnära.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Brior skrev:Jag tänker mig att Merelderna är en blandning av Melukher och Jorer, ganska små till växten och naturnära.
Låter som en god förklaring. Melukhier som grund och Jorer mera sent inflyttade? En trupp allvarliga herrar och damer som ogillade någon lokal jorpagnisk guvernör i Aidne eller Yolev? Naturdyrkare som jagades iväg av tupagonsekter...vad vet jag? vad säger mandelmunkarna.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mandelmunkarna tror sig iallafall säkert veta att Mereld inte var en del av det Kontinentaljoriska riket som annars omfattade Magilre med Bzegusta, delar av Klomellien och södra Saphyna. Denna statsbildning var en slags överlevande del av Imperium Iorpagnum en bit in i Mörkertiden men är delvis en slags konstruktion gjort av Mandelorden (och mig :) ) för att förklara historiska, språkliga och kulturella företeelser i västra Ereb så inget är definitivt. Mereld omtalas åtminstonde inte i några källor som de lärde knyter till det kontinentaljoriska.

Kanske hittade flyktningar till Mereld efter att även den kontinentaljoriska kulturen försvann in i mörkret? Eller de lämnade och bröt med den redan innan?

Melukhierna kom förslagsvis till Mereld under sin kolonisering av Västerhavet under 1400-talet fO då de annars bosatte Kymm och Pandarealia så som visat här: viewtopic.php?p=27858#27858
Skriv svar