Torshem

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Kan kanske vara så. Hur ser egentligen Fraschikielkulten på övriga former av tillbedjan? Har man överseende med dem och till vilken gräns? Man tillåter Ljusa vägen om än med visst rynkande på näsan. Men hur skulle de ställa sig till andra mer obskyra trosformer?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Tja som alla trossamfund så konkurrerar man ju om att rädda själar till sin/a gud/ar så man gillar väl inte konkurrenter, eller. Sedan finns det kanske en gradskala av ogillande, där Kashims dödsdyrkan bör placera dem i botten.

Oviljan mot LV i Erebos har jag uppfattat snarare komma från Femhusrådet och bero på politiska kopplingar till Caddo.
EmiSun
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 2
Blev medlem: 2013-03-14 01:07

Inlägg av EmiSun »

Tack för alla de bra svaren. För just min kampanj gillar jag både trasimo och hynsolge eftersom båda dessa platser redan kommer att finnas med i kampanjen på andra sätt. Jag har tänkt mig kulten eller några av dess anhängare som någon sorts ärkenemesis till någon/några av RP. bla annat en hynsolger som sedan flera år är bosatt i torsborg och medlem i den lilla statsvakten där. om någon är intresserad av kampanjen så postar jag den gärna under äventyrsforumet.

tillägg: Om den hynsolgiske RPn som vi redan utvecklat ganska långt har ett ytligt förflutet med kati (den hynsolgiska adelsvarianten av henne) så är det ganska intressant. som sagt kanske passar bättre i äventyrsforumet.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Posta gärna kampanjen under Äventyr. Då ser vi om något kan plockas ut och användas av projektet, även om andra delar kanske inte passar. Själv har jag redan börjat fundera hur Kashimkulten ser ut i Gringul och på Erebos. Tyckte den kändes rätt placcerad där. Katis hynsolgiska far kanske var gift med en erebosiska, eller hade en erebosisk slav som älskarinna?
Grimor333
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 10
Blev medlem: 2016-01-13 13:39

Re:

Inlägg av Grimor333 »

clercon skrev:Jag satt och testade den kartstil som jag sålde till Profantasy. För att göra det hela lite roligare så bestämde jag mig för att göra en ny version av den gamla Torshemskartan. Vet inte varför men Torshem har alltid legat mig varmt om hjärtat, kanske för att vi hade många roliga spelkvällar där då det begav sig en gång i tiden.

Ville också test om stilen skulle fungera till ereb altor för mindre omgivningskartor. Ni får väl avgöra själva. Kartan tog ca 3 timmar att färdigställa, så stilen är ganska enkel att jobba med.


Bild
Kul skulle vara roligt att se hela snygg karta.
Grimor333
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 10
Blev medlem: 2016-01-13 13:39

Re: Torshem

Inlägg av Grimor333 »

Efter att ha lärt mig att man får se hela kartan när man drar den till Adress fältet så säger jag att den är ur snygg :)
Grimor333
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 10
Blev medlem: 2016-01-13 13:39

Re:

Inlägg av Grimor333 »

Spelknepe skrev:Uppdaterad!

Bild
Är den svarta linjen Torshems gräns så tycker jag att den skall flyttas lite om jag kan Torshem rätt så tilhör hela Silversjön Torshem samt endel skog runtom.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Torshem

Inlägg av birkebeineren »

Vi har vidareutvecklat Torshem lite och även gjort några ändringar från ursprungsmaterialet. Kartan ovanför har fått med några av dessa men är heller inte helt rätt.

Den svarta linjen markerar gränsen mot alvriket Landori och mot Nidabergen. Det gränsen omger är det såkallade Sjölandet, eller Avani-Yrdh på narguriska, ett territorium där den narguriska ovaterstammen (howather på narguriska) lever. Ovaterna gavs i urtiden tillstånd av alverna i Landori att bosätta sig söder öm Nidapasset mot att de i gengäld bevakade det mot svartfolk från norr. Under Kejsardömet Jorpagnas tid ockuperade jorer från södern själva passet och bosatte sig kring den stora sjön nedanför (Storsjön) samt byggde fortet Grafferburg. Jorerna ville kontrollera Nidapasset och skydda sig mot anfall från barbarer uppe i Nargurs djupa skogar. Efter Tredje konfluxen försvann jorerna och ovaterna återtog makten i hela sitt gamla stamland även om området runt sjön inte bosattes. Flera århundraden senare, 177 eO, öppnade dvärgar en handelsport i anslutning till Nidapasset för att handla med ovaterna och 189 eO anländer handlare från Berendien (som historisk haft en god relation med alverna i Landori) för att handla med dvärgarna. Berendierna etablerar sig i det folktomma området runt Storsjön men snart uppstår konflikt med ovaterna. Dvärgarna som vill handla med båda parter lyckas 212 eO medla fred och en gräns dras mellan ovaternas mark och vad som nu blir en officiell berendisk koloni vid namn Torshem.

Det finns en kladdkarta som visar denna gräns mellan ovater och torshembor men tyvärr har den försvunnit. Skall försöka hitta. Gränsen går ungefär där det öppna området runt Storsjön på kartan ovanför möter skogen runt omkring och sträcker sig helt upp till Nidapasset södra mynning mellan Kvisur Kan (Kihzâr-Khôn på gryndur) och Munkklostret.

En ny flod kallat Ivelrine har tillkommit på kartan ovanför men namnet har inte kommit med och har även råkat byta plats med Gipulfloden. Trollskogen ligger mellan dessa floder.

Möjligtvis kan ytterligare en flod till läggas till som utgör Sjölandets västra gräns mellan Järnskogen och Landori utanför, kanske också en öster om Gipulfloden så att en bit skog också här kan läggas till ovalernas territorium?

Några små byar där Torshemkolonins berendiska jordbrukare samlat sig:

Hridevad
Svodryksby
Lillstensby
Alvens Källa
Trolle
Wegilby
Spjutkast


Blev ett lite längre svar än jag först tänkt mig men jag passade på att återuppfriska minnet om Torshem som det var jag som för flera år sedan började beskriva. :wink:
Grimor333
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 10
Blev medlem: 2016-01-13 13:39

Re: Torshem

Inlägg av Grimor333 »

Ok då tror jag att jag förstår Torshem är uppdelat i Provinser och den svarta gränsen är en Provins Gräns, om jag förstått det rätt.

Kommer det att komma en karta där Borgruinen och andra ställen där modulen skickade äventyrare är med?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Torshem

Inlägg av birkebeineren »

Har nu aktiverat ett imageshack-konto som inte fungerat och hittade där min gamla kladdkarta över Torshem. Den är som sagt inte helt rätt med alla modifieringar men hur gränsen mellan berendiernas koloni innanför den gröna markeringen och ovaternas innanför den röda syns tydligt:

Bild

Om en ny karta med alla detaljer kommer? Tja, det är bara att hoppas på clercon eller någon annan! :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Torshem

Inlägg av birkebeineren »

Torshem kom upp i en annan tråd och jag fick för mig att kolla status på tråden här och artikeln i wikin. Saknas en del saker. :?

Här finns en gammal kladdkarta som visar de små byar som namngavs tidigare i tråden:

Bild

De röda prickarna är från norr till söder:
Hridevad
Svodryksby
Lillstensby
Alvens Källa
Trolle
Wegilby
Spjutkast
Dessa är altså tänkta som samhällen där de joriska kolonisterna från Berendien bor. Den gröna gränsen markerar kolonin Torshem och den röda gränsen det omgivande narguriska Sjölandet som bebos av ovater (n. howather)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Torshem

Inlägg av birkebeineren »

Följande gamla kladdkarta visar Torshem med omgivningar, gränser och handelsvägar. Berendiens geografi har nog ändrat sig lite sen kartan gjordes men det påverkar inte städernas position och hur varken gränser eller handelsvägarna går.
Bild
-Olivgrönt är Landoris gräns ca 1500 fO, innan de gamla krunierna koloniserade Tolan och Jorpur och innan de narguriska ovaterna (howatherna) bosatte sig söder om Nidapasset.
-Ljusgrönt är Landoris gräns ca 1000 fO, innan Kejsardömet Jorpagna anlägger sin väg över norra Tolan
-Mörkgrönt är Landoris gräns 610 eO, då har alverna under Kejsartid och Mörkertid dragit sina gränser ännu längre tillbaka.

-De mörkröda prickarna är joriska vägar som kejsardömets legionärer anlade genom Landori.
-De ljusröda prickarna är vägar Berendien 610 eO använder.

Grafferburg är det joriska fort (numera ruiner) som Kejsardömet Jorpagna anlade i Nidapasset.
Remos är den berendiska omlastningshamn där flodbåtarna upp till kolonien Torshem utgår ifrån och även vartifrån karavanvägen österut mot Masevabukten leder (mindre handelsväg, diskuterat i Berendien-tråden).
"Stenstoderna" är de två stenstoder som den joriska kejsarinnan Zenobia lät resa 828 fO när hon återupprättade kejsar Tiberions brutna fredsavtal med Landoris alver från 1017 fO.

Området jag har gjort brunfläckigt är ett område som under Mörkertiden härjades av en fruktansvärd brann. Erebs lärde vet inte varför men av någon anledning har skogen alldrig återvändt. Området präglas av en öde hedmark och där endast små buskar och enstaka svarta stubbar sticker upp bland mossa och gräs. Kallas gärna "Brända Skogen" även om den stora branden ligger århundraden tillbaka i historien. Vad som egentligen hände har möjligtvis sammanhang med den borttynande Tevatenu men det vet endast alverna själva och de vill inget berätta. Säkert är dock att de undviker området, även den del som räknas ligga innom Landoris gamla gränser.

Varför Landoris skogar har minskat i söder är tänkt bero på kruniernas ankomst till Tolan möjligtvis i sammanhang med en naturlig(?) tillbakagång. Senare anlade Kejsardömet Jorpagna sin härväg och då lämnade alverna skogspartierna söder om vägen, vilka eftervart jorerna delvis avverkade. Sen branden under Mörkertiden.

Handelseden genom östra Landori mot Cereval och Masevabukten är tänkt att vara använd endast av berendierna som har gamla "tillstånd" av alverna att färdas här (likt de har med leden upp till Torshem). Möjligtvis följer den en fortsättning av den gamla joriska härvägen som efter Stenstoderna blev resta slutade användas.
Skriv svar