Samkarna

Samlingsplats för alla länder och platser
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Samkarna

Inlägg av Mikael »

Flera floder flyter från Morginnerskogens djungler till Juronasträsken, bara att välja. Ser fram emot att höra mer.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Samkarna

Inlägg av skaraborgarn »

Mikael skrev: 2021-03-16 17:23 Flera floder flyter från Morginnerskogens djungler till Juronasträsken, bara att välja. Ser fram emot att höra mer.
Gjort äventyr till Samkarna.
Dretski
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 158
Blev medlem: 2007-10-03 19:40

Re: Samkarna

Inlägg av Dretski »

Finns det för övrigt något officiellt material som säger att befolkningen i Mosgilak är just ödlor? Ödlemän finns ju lite här och var i Altor, men jag tycker att det vore häftigare om Mosgilak befolkades av teknologiskt kunniga humanoida ormar som tjänar som eldfurstarnas frontstyrkor med förtärande och destruktiv magi. En hel del koncept för detta går att låna från EverQuests monsterras Shissar. Jag tänker mig dessa ormar som en i princip mycket mäktig ras baserat på ett prästerskap med starka kunskaper om i första hand nekromanti/blodsmagi (gärna med ett samhälle baserat på golems för att utföra arbete, var dessa nu hör hemma någonstans magiskt sett) och eldmagi, men med det uppenbara problemet att de inte kan vistas utanför ökenkanten några längre stunder utan att helt enkelt frysa ner så pass mycket att alla deras sinnen försvagas. Kanske har de något otalt med Altors och i första hand Drakryggens drakar i striden om nord- och sydpolen?
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Samkarna

Inlägg av Snibben »

Dretski skrev: 2023-05-16 03:13 Finns det för övrigt något officiellt material som säger att befolkningen i Mosgilak är just ödlor?
Ja. Ereb Altor kampanj sid. 10 Mosgilak.
Dretski
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 158
Blev medlem: 2007-10-03 19:40

Re: Samkarna

Inlägg av Dretski »

Det står "reptilmän" i boken, och ingenting specifikt om ödlemän. Det skulle kunna bytas ut emot ormar utan att gå emot officiellt material, då både ormar och ödlor tillhör reptilsläktet.

Jag ser för övrigt två officiella bud på Drakryggens höjd; på sidan 9 i Kampanjboken står att de skulle nå 15'000 meter, men på sidan 10 står att de högsta bergen i massivet når 15 mil (dvs 150'000 meter). Det nämns också att västra Drakryggen är hemplats för flertalet enstöriga höglands- och bergsstammar med folk som är för udda i språk och kultur för att ens duga väl till att säljas på Ankh-Castellums slavmarknader i någon större mån. Dessa går dock utmärkt att förlägga geografiskt sett lite var som helst i bergskedjan. Om Geardons Gap står även att en underjordisk passage genom bergen kan vara möjlig - här finns det tillräckligt officiellt material för att utveckla min tidigare idé;
Dretski skrev:
Och en fundering här, har vi någon exaktare placering för denna stam och är den relevant för befolkningen i Krystalerna och Ankh-Castellum i någon mån? Vilken är högkulturen och varför har de fallit? Är högkulturen måhända de ursprungliga grundarna till Niferland som fann ett mindre ogästvänligt land på andra sidan bergen via en sofistikerad och högteknologisk kombination av numera igenrasade tunnlar, broar och bergspass? Kan vi bestämma oss för ungefär var vi förlägger den så kan den gagna två aktiva diskussioner på en gång. Måhända kan de tillbe Gripkonungen istället för Gamkonungen, om vi även tänker oss att Niferland föder upp gripar på östra sidan av Drakryggen. Givetvis vore dessa två parter numera ovetandes om varandra, men sägner existerar. Jag lovar att försöka läsa ikapp!
Grisodlar'n skrev: 2019-10-02 14:59
Morumarstammen
Namnet betyder molnkrigarna. De är den mest dominerande stammen i närheten av Drakryggen. Ingen träder ostraffat in i deras höglänta domäner. Stammen är väktarna av en forntida högkultur. Det är oklart om de är kulturens direkta ättlingar eller om de enbart vävt in de mäktiga ruinspillrorna i sin egen mytologi. Stammens intrikata religion centreras kring tillbedjan av K’rbuz Kvul, Gamkonungen. Stammen praktiserar himmelsbegravningar i stil med de som förekommer i vår egen världs Tibet.
På den östra sidan av bergen står det dock klart och tydligt att civilisation inte existerar (och vi kan därför räkna bort Niferland som kontrollanter av området) förutom mängder av enskilda stammar som helst vill vara i fred, och att denna befolkning gradvis söderut blir mer och mer vederstygglig via sitt samröre och sin uppblandning med Mosgilaks reptilbefolkning. Kan tänka har all befolkning i denna del av världen ormformade ögon?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Samkarna

Inlägg av birkebeineren »

Drakryggens höjd har diskuterats tidigare och vi kom då fram till att använda siffran 15 000 meter.

Ödlor och reptiler används olika, ibland generellt för likartade varelser och ibland speciellt om en typ av varelse. Det står ju också på s. 11 i EA-Kampanj under avsnittet om Södra Ormsjön att Mosgilak är serpenternas land. Det är med andra ord lite tolkningsbart. EA-projektet har för vana att inte låta det ena utesluta det andra när det råder motstridigheter och att lägga fram saker det råder oenighet om som legender eller lärda teorier.

I modulen "Altors baksida" som EA-projektet har valt att inte använda som källa (men som den enskilde SL självklart kan välja att göra i eget spel) står det förvrigt om Mosgilak i sammanhang med en av konfluxerna.

Niferlänningarna har redan fått en ursprungshistoria, eller snarare legenden om en sådan, och tror sig härstamma från "en mytisk plats i det kalla norden" varifrån de flyttade med gudinnan Angusias hjälp till Nivralerna i Ormsjön. Det kan kanske också finnas de som hävdar att ursprunget var väster om Drakryggen men "ingen" vet isåfall säkert. :wink:

Den högkultur som Grisodlarn's påhittade Morumarstam vaktar har föreslagtis vara samma kultur som de mystiska "drakmynten" det står om i Krilloan-modulen härstammar från. Eller det kan vara en helt okänt högkultur som det återstår att hitta på.

Att Niferland behärskar land på östra sidan Drakryggen står det om i Krilloan-Kampanj s. 88, en modul som kom ut efter EA-boxen och vidareutvecklar materialet därifrån. Förslagsvis lever den ormformsögade blandbefolkningen på den delan av kusten som ligger söder om Nivralerna och de niferländska kolonierna ligger norr om ögruppen.
Dretski
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 158
Blev medlem: 2007-10-03 19:40

Re: Samkarna

Inlägg av Dretski »

Det låter allt mycket vettigt, tack för sammanslagningen! Jag vidhåller då min uppfattning om att vi kan använda oss av ett ormfolk snarare än ödlemän och frågar vad ni andra faktiskt tycker om idén. Jag tar gärna på mig arbetet med en första utformning som sedan kan vidareutvecklas av vem som helst.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Samkarna

Inlägg av Mikael »

Området i södra Samkarna är vidsträckt och kan nog rymma många olika reptilfolk, både serpenter och reptilmän/ödlemän.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Samkarna

Inlägg av Adragoor »

I källorna skiftar det mellan reptilmän, serpenter och ödlemän, så alla möjliga varianter kan ju finnas...
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Samkarna

Inlägg av Snibben »

Tidigare har bi även pratat om dinosaurieiderna från MBII.

Angående Sivoas alver och hur de är organiserade verkar det vara lite till och från med det. När det i ÄS material är historia verkar de ha något slags struktur (kungadömme?) Men i nutid (610 e.O.) verkar de inte längre ha det? Kanske föll Sivoas kungadömet med Tredje Konfluxen? Alver har längre återhämtningstid än människor så om deras kultur blev utsatt av Köttbitar och population decimerad med upp till 5/6 så kan det tänkas att de idag bara haft en tillväxt på 25 procent under de senaste 1000 åren och därför ännu inte återetablerst något rike?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Samkarna

Inlägg av Mikael »

Jag har tolkat det som att Sivoa är ett område av Morginnerskogen som alverna beskyddar och är top dog i, men mer som lösa stammar utan hövding. De som ville önskade mer struktur har inte stannat.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Samkarna

Inlägg av gtjorgo »

Som jag tolkar Sivoa så föll konungariket under tredje konfluxen samt invasionen från Haig’hamu.
Jag tänker att Sivoa aldrig var särskilt centralt organiserat, ens på konungarikets tid, och nu mer är en kultursfär än en statsbildning.
Användarens profilbild
Wolfhart
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 157
Blev medlem: 2009-01-02 17:45
Ort: Hässelby

Re: Samkarna

Inlägg av Wolfhart »

Snibben skrev: 2023-05-17 07:04...
Angående Sivoas alver och hur de är organiserade verkar det vara lite till och från med det. När det i ÄS material är historia verkar de ha något slags struktur (kungadömme?) Men i nutid (610 e.O.) verkar de inte längre ha det? Kanske föll Sivoas kungadömet med Tredje Konfluxen? Alver har längre återhämtningstid än människor så om deras kultur blev utsatt av Köttbitar och population decimerad med upp till 5/6 så kan det tänkas att de idag bara haft en tillväxt på 25 procent under de senaste 1000 åren och därför ännu inte återetablerst något rike?
Enligt Erebaltorboxens kampanjbok så invandrade alver från Melukha till Sivoa och etablerade sig där. Men år 1040 fO anfaller morelvidynerna dem, härjar och förstör i området några månader, varefter de fortsätter till Melukha och intar den ön. Alverna i Sivoa återhämtar sig inte efter detta, men finns fortfarande kvar i områdets ädelträskogar och morelvidynerna låter dem vara ifred p g a vidskeplig rädsla för dessa skogar.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Samkarna

Inlägg av gtjorgo »

Ahh det kanske var morelverna och inte sanritanska trupper under Haigh’)hamu som slog till!
Fel av mig!
Dretski
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 158
Blev medlem: 2007-10-03 19:40

Re: Samkarna

Inlägg av Dretski »

Jag har skrivit ihop en liten första version av Mosgilak och vill gärna ha lite synpunkter! Det ska erkännas att jag lånat till viss del från Ssraezha-kulturen i EverQuest och de insektoider som finns i World of Warcraft för att skapa en egen mishmash. :D

Mosgilak och Zyrasz

Mosgilak-öknen är en avskild och gåtfull region på Samkarnas södra halva. Dess östra delar har nåtts av ett fåtal modiga sjöfarare från de nordliga raserna, men de södra och västra delarna förblir helt okända för den civiliserade världen. Mosgilak befolkas av två huvudsakliga grupper av varelser: insektoider och intelligenta ormar (Zyrasz).

När man kliver in i Mosgilak möts man av den förtärande hettan och den bländande solen som reflekteras från den glittrande sanden. Öknen sträcker sig så långt ögat kan nå, och den oförsonliga terrängen gör det till en plats där få vågar sig in. Sandstormar kan blåsa upp när som helst och skapa ett dystert och farligt landskap för de som vågar ge sig in i öknen.

Mosgilak befolkas av stora insektssamhällen av insektoider, vars varelser är programmerade att utföra en enda uppgift i olika grupper och kast. Deras gigantiska storlek och koordinerade ansträngningar gör dem till en formidabel kraft i öknen, men deras intellekt är begränsat till instinktiva beteenden som liknar vanliga insekter.

Zyrasz, å andra sidan, är en högt stående kultur som bor i djupa underjordiska pyramider och har bevarat en mäktig magi som har kopplat dem till detta ogästvänliga landskap i sedan tidernas begynnelse. Deras kunskaper och färdigheter gör dem till en fruktansvärd fiende, men få har någonsin sett dem i sin egen prakt och överlevt för att berätta om det.

Zyrasz är en främmande och fängslande civilisation som frodas i de djupa underjordiska pyramiderna i Mosgilak-öknen. Deras samhälle präglas av en intensiv aggressivitet och en stark koppling till eldmagin och blodsritualer.

Zyrasz är en ras av en form av högt intelligenta humanoida ormar som går med svansen i marken och huvudet uppåt, på ett humanoidliknande vis, vars kroppar är fyllda med livsfarliga gifter och magisk eldkraft. Deras aggressivitet och överlägsna överlevnadskunskaper i öknen gör dem till fruktade motståndare för de insektoider som trots allt instinktivt dras till Zyrasz samhällen i jakt på mat, samtidigt som Zyrasz noga ser till att insektoiderna fortsätter frodas för att kunna användas som blodsoffer i kampen emot nordens isherrar.

De lever i ständig kamp för överlevnad mot insektoiderna och andra faror i Mosgilak. Deras förmåga att använda eldmagin och blodsritualerna i strid har gett dem en betydande fördel i dessa konflikter. Det är sällan någon utomstående får möjlighet att bevittna deras aggressiva natur, då de inte tolererar andra varelser i sina områden och gärna gör processen ytterst kort vid första möjliga chans för att blidka elddemonerna.

Zyrasz har utvecklat en kraftfull form av eldmagi som de använder i strid och ceremonier. Deras magi fokuserar på att manipulera eldens kraft för att framkalla förödande attacker och försvar. Eldprästerna använder sina unika förmågor till att behärska eldens element på ett sätt som skulle få vilken Erebisk elementarmagiker som helst våt i byxan.

Blodsritualerna är en central del av Zyrasz kultur och religion. Dessa ritualer involverar offrande av blod medelst eld för att behaga elddemonerna och bevara balansen i öknen. Genom att använda blodet som ett offer visar de sin lojalitet och tillbedjan till elddemonerna.

Zyrasz överstepräster använder en stor del av blodet som utvinns i ritualerna till att skapa magiska så kallade golems, enorma jättar av lera och sand som med magisk kraft sköter många av sysslorna i deras samhällen inklusive de interna stridigheter mellan prästerna som dyker upp med jämna mellanrum.

Zyrasz samhälle har en hierarkisk och teokratisk struktur där de mest skickliga och aggressiva individerna intar ledande positioner. De mest kraftfulla eldprästerna har störst inflytande över samhället och fungerar som ledare i kampen för överlevnad och för att upprätthålla elddemonernas välde.
Deras starka övertygelse om sin överlägsenhet och den kraft de besitter genom eldmagin och blodsritualerna skapar en miljö av respektlöshet och rädsla inom Zyrasz samhälle. De är obevekliga i sin ambition att behålla sitt territorium och utöva kontroll över de andra kasten.

Zyrasz kan inte lämna Mosgilak-öknen, då de är direkt beroende av öknens hetta och det inflytande elddemonerna utövar i dessa områden för sin överlevnad.
Skriv svar