Palinor

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Peter skrev:
Fafnir skrev:
Därför trodde jag att jag i min förträfflighet på 2 sek hittade ett fel som korren missat i alla genomgångar... :oops:
Inget att rodna for, yvs istallet for dina falkogon. Blev sjalv osaker pa hur jag hade tankt.
Mina falkögon som läste fel nitton gånger av tjugo? :lol:
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

pogostick skrev:Antingen gdoc eller göra ändringar direkt i wiki-artiklarna.
Google Drive (GDoc) är ett såpass suveränt verktyg att det klassar allt annat.

Bara det att man kan göra kommentarer och på så sätt ställa frågan om det ska vara ett hederssvärd eller herdesvärd och att upphovsmannen blir uppdaterad direkt om det, är överlägset det bästa med det hela.
pogostick skrev:De ÄR alltså inverterade? Jag trodde att pdf-läsaren på min mobil var lite mysko bara :)
En chansning kan vara att bilderna har ett filter på sig som gör att mörkare delar (bakgrunden) syns igenom bilden. Det är ett enkelt sätt att få en bild och bokens bakgrund att smälta samman. Enklare pdf-läsare kan inte rendera sådana filter korrekt.

I Caddo-modulen så fick vi själva gå in och ändra på bilderna så att backgrunden kunde lysa igenom. Det är därför linjerna är så suddiga på vissa av bilderna. Tekniken har gått framåt. :)
Senast redigerad av Rickard den 2013-01-31 18:51, redigerad totalt 2 gång.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Palinor-PDF:en har en schysst old school-känsla (OSR-känsla) över sig, men det finns en hel del typografiska missar. Först och främst så ser innehållsförteckningen ut att tilta åt höger. Jag vet inte vad det är som får mig att tro det, för när jag följer kanterna så är de raka. Möjligtvis är det bakgrundenbildens riktning som rör till det hela?

Sedan undrar jag lite över varför tabellerna är kortare än kolumnbredden. Jag hade nog inte reagerat lika mycket om tabellerna varit centrerade i kolumnen men nu ser det mest underligt ut (för mina typografiska ögon).

Någonting att tänka på är att använda sig av det gyllene snittet när man gör en layout. I Caddo-modulen var jag tvungen att hålla mig till bården men jag försökte ändå lägga höjd- och breddförhållandet nära snittet (tror jag - minns inte, men det brukar jag alltid försöka göra).

Varför är filen 11 Mb stor?! Caddo-modulen är mer än tre gånger längre och bara 10 Mb och då var jag ändå missnöjd med att Caddo blev såpass stor som den blev. Att spara bilderna högupplöst mot att använda en hårdare komprimering märks knappt med enda skillnaden att högupplösta bilder tar rejält med kräm och därför hackar det åtminstone för mig när jag skrollar i Palinor-boken då min dator inte hinner med att rendera sidan. (Sedan undrar jag varför det finns en bakgrundsbild under omslagsbilden på första sidan.)

Jag har tagit två sidor från olika ställen ur Palinorboken och lagt in lite markeringar och kommenterar de nedan.

Bild

Först och främst funderar jag på vilken grid som används för att lägga in bilderna. Är det 2×3? Det är också viktigt att lägga bilder så att de väger upp ett helt uppslag och det är viktigt att hantera element som tabeller som bilder. Föreställ dig uppslaget som en våg där du lägger vikter (tabeller/bilder/citat).

Sida 8-9 (häst + stadsvy) visar ett bra sätt att hantera bilder på där bilden som ligger längst ned på sida 8 balanserar väl mot bilden som ligger överst på sida 9.

Sida 10-11, eller ännu bättre sida 12-13, uppvisar en total obalans i bilder/tabeller. På sida 10 "faller" hela sidan nedåt då både tabell och bild ligger längst ned. En bättre balans hade varit tabellen i övre hörnet och bilden i motsatta nedre hörn. På uppslag 12-13 tippar allting åt höger. Total obalans råder.

OK, det här blev mer text än vad jag trodde om bilder, så jag lägger in bilden igen. :)

Bild

A: titelrubriker brukar ha ett 20-30% neddrag, alltså ett tomrum av hela satsytan (där all text finns) där rubiken ska finnas. På detta sätt markerar man tydligt att det är ett nytt kapitel. Gör det här för varje nytt kapitel. Jag gjorde inte det med Caddo men jag såg åtminstone till att titelrubrikerna var längst upp i en kolumn och i princip alla började till och med på en ny sida. Det var en hel del pusslande som låg bakom det. I Palinor är det inte så, utan kapitelrubrikerna ligger löpande i texten, vilket gör texten ostrukturerad.

Det går låta nya kapitel vara löpande i texten, men titta i följande bok hur tydligt jag ändå märker ut nya kapitel. Jag tänker nu främst på sida 7 i den boken.

B: att presentera kort information såhär känns rätt fult. Det går att lägga informationen i en tonruta men det är fortfarande fult (det är fult i DoD-böckerna). Vad jag gjorde i Caddo-modulen var att lägga in denna information i innehållsförteckningen. Då fanns det mervärde att läsa den än bara något att bläddra förbi.

C: rubrikerna behöver mer luft under sig. ALLA rubriker behöver det. De måste dock fortfarande ha mer luft över sig än under sig, så att det är tydligt att rubriken hänger samman med texten nedanför. Använd det gyllene snittet som mall för var rubrikerna ska ligga mellan texten ovanför och texten nedanför. Typ "tomrummet ovanför rubriken ska vara 1,618 gånger större än både rubrik och tomrum nedanför rubriken".

D1: det är viktigt att hålla koll på styckesindelning. I Caddo gick jag in och tog bort stycken medan jag skapade andra. Det här krävde att jag läste igenom texten så att jag kunde se när jag kunde bryta av. Vänstra inringade kolumnen har få styckesindelningar (och saknar indrag) medan den högra inringade kolumnen har på tok för många. Det här är viktigt att gå igenom för att få jämna pauser i texten. Hur stora ska styckena vara? Det är en smaksak.

D2: titta på vänster- och högerspalten. Raderna linjerar inte, vilket innebär att texten inte följer baslinjen. Det här var viktigt förr i tiden när pappret var så tunt att texten lyste igenom från andra sidan men det är rätt viktigt nu också. Dels så får du in rubrikenavståndet på ett enklare sett och dels så slipper du det där fula hoppet i nederkant på sidan där en rad slutar högre än en annan. Titta på Caddomodulen. Spalterna linjerar medan varandra och ingen rad ligger lägre än någon annan på slutet av spalterna. (Spalt = kolumn - insåg att jag bytte term efter halva och orkar inte ändra.)

E: marginalerna är helt fel. För att skapa en harmoni på sidan så brukar bunten (insidan) vara minst, toppmarginalen är lite större än bunten, sedan utsidan och slutligen är nedermarginalen väldigt stor så att det ger intrycket att texten står stabilt. I Caddomodulen var jag låst till bården men titta i Play With Intent som jag länkade till ovan i A - där ser du tydligt vad jag menar.

I Palinor är istället toppmarginalen av någon anledning störst, vilket gör att texten "faller" och sedan är in- och utsidan lika stora vilket ger ett väldigt stelt intryck.

Hur stora ska skillnaderna vara mellan bunt, topp, utsida och nedersida? Det är valfritt, men använd gärna det gyllene snittet (1,618) som mått, antingen för att få texten att följa det måttet eller för att få marginalerna att göra det. Nedersidan ska dock vara rejält stor, typ tre gånger större än toppen, och bunten bör inte vara mindre än 10 mm.

---

Det är viktigt att hålla sig till typografiska regler. Först när man har fått koll på dem går det att göra avvikelse för att kunna väga upp andra saker. Jag rekommenderar verkligen att köpa Christers Hellmarks bok Typografisk Handbok. Jag har läst den två gånger och använder den fortfarande som referensverk. Exempelvis slog jag upp neddraget för kapitelrubriker när jag skrev detta.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Det är precis därför du ska göra detta jobbet Rickard! :)

Nä, men allvarligt, ingen har berättat för mig hur man ska göra, så jag bara körde på med vad jag tyckte såg bra ut... om sanningen ska fram så har jag plockat de exakta måtten på spalter från "The One Ring" rollspelet med tankesättet - "de har säkert gjort rätt!" :)

Tabellerna: Ja detta reagerade jag på någon gång, och "skulle" ändra det, men kom aldrig dit.

11 Mb stor: Jag ville ha högupplösta bilder på kartorna. Därför körde jag allt högupplöst. Hmm, det går kanske att specifiera vilka bilder som ska vara högupplösta?
(Sedan undrar jag varför det finns en bakgrundsbild under omslagsbilden på första sidan.)
För att jag har lagt bakgrundsbilden under "Master", vilket innefattar framsidan.

Men det är bra att du har granskat layouten. Jag viker mig för de som kan bättre: Skulle du kunna tänka dig att fixa till den Rickard ifall jag skickar över allt?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Ang kartorna - en lösning hade kanske varit lågupplösta kartor i boken, och högupplösta kartor för separat nedladdning?

Vill även jag gärna se mindre storlek för lättare läsning. Vad gäller layoutenzs formalia är detta fullständigt grekiska för mig.[/code]
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Spelknepe skrev:Det är precis därför du ska göra detta jobbet Rickard! :)
Ärligt talat så är jag väldigt upplåst med tanke på släppet med mitt eget rollspel och lite andra ärenden. Det är knappt att jag vet om jag kan göra Felicien, men det har jag tagit på mig så jag ska avlägga tid till det.
Nä, men allvarligt, ingen har berättat för mig hur man ska göra, så jag bara körde på med vad jag tyckte såg bra ut... om sanningen ska fram så har jag plockat de exakta måtten på spalter från "The One Ring" rollspelet med tankesättet - "de har säkert gjort rätt!" :)
Rollspelsdesign, framförallt amerikanska, har väldigt slarvig typografi. Det här är dock inget som folk lägger märke till, så länge det är läsligt (inte för långa rader och inte satt i något konstigt teckensnitt), men så är typografi också en osynlig design. :) Det finns en del grammatiska småfel i texten också. Stor bokstav efter kolon (det ska vara liten), inget mellanslag mellan siffra och procenttecken (10 %, inte 10%), Inledande Versal I Listor När Det Inte Behövs, mellanslag i tusental när det bara är fyra siffror (6800 samt 68 000 är rätt medan 6 800 är onödigt) och lite sådana saker.

Här är bra läsning om baslinjer.

Här nedan visar jag exempel på hur jag använde mig av en 2×2 grid för att placera bilder. I en del fall beskar jag bilderna för att de skulle passa in bättre. Notera hur bilderna "pekar in" (rör sig mot - tittar mot) mot centrum av uppslaget - en del bilder har jag spegelvänt för att få just denna riktning. Notera även hur raderna linjerar, vilket märks tydligast i att spalterna slutar på samma höjd.

Bild
11 Mb stor: Jag ville ha högupplösta bilder på kartorna. Därför körde jag allt högupplöst. Hmm, det går kanske att specifiera vilka bilder som ska vara högupplösta?
Vad spelar det för roll om de är högupplösta eller inte? Jag tror inte att a) någon vill zooma in till 500% b) någon vill skriva ut kartan. c) någon ens ser någon skillnad.
(Sedan undrar jag varför det finns en bakgrundsbild under omslagsbilden på första sidan.)
För att jag har lagt bakgrundsbilden under "Master", vilket innefattar framsidan.
Så gör en egen master för den. :) Det är inte ovanligt att ha en master för varje kapitel (eller kapitelstart) samt en helt rent master för appendix och framsida.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Det här var mycket intressant att läsa. Inser först nu vilket jobb du gjorde med Caddo Rickard. Bådar gott inför Felicien. :)

Detta sagt med djup respekt för jobbet Spelknepe har gjort. :)
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Du kanske förstår nu varför det knäckte mig när jag var tvungen att göra om en fjärdedel av layouten bara för att det var ett par bilder som saknades? :) Det var därför som Caddo tog tid att få klar. Det var tur att det bara var halva som jag behövde göra om när jag gjort halva jobbet.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Ok, jag ska göra en djupdykning i layout. Kanske ställer några dumma frågor till dig Rickard! :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Od Erebis reco oi iddea

(Till Erebs mörkaste hörn)

Vi måste ju använda denna devis på ett väl synligt sätt i Palinor pdfen när vi har en helt utvecklat och fungerande grammatik som uppbackning! :D

viewtopic.php?p=35465#p35465
Tandgnostr
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 10
Blev medlem: 2016-01-27 16:19

Re: Palinor

Inlägg av Tandgnostr »

Does anyone have stats and cost for a Panserhest?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Palinor

Inlägg av birkebeineren »

Jag kan inte minnas (eller hitta) någon som postat några siffror för pansarhästen. Det står i Monsterboxen-Kampanj att huden har ABS 6 och att hästen är 210 cm hög.

Men om du hittar några eller konstruerar själv får du gärna posta! :)

Pansarhästarna är troligtvis mycket dyra då den fattiga ordensstaten Palinor har få andra exportvaror som kan fylla dets kassakista. Möjligtvis kan mireler eller strövnargurer ha några fångade exemplar att sälja men då lär inte djuren vara stridstränade. Om de då inte är stöldgods...
Tandgnostr
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 10
Blev medlem: 2016-01-27 16:19

Re: Palinor

Inlägg av Tandgnostr »

Yeah, that's all I could find as well.

Maybe I'll just use a heavy warhorse as base and multiply the physical stats by 1.25 or something, to account for their larger size. I'll post if I come up with something more detailed. =)
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Re: Palinor

Inlägg av Peter »

Hej Tandgnostr

Roligt att du är intresserad av Palinorisk Stridshäst!

Let me know if you prefer that I switch to English

Jag har gjort ett första försök på Stridshästen - men med begränsat material tillhanda. Jätteroligt om du också har förslag på värden. Jag postar mitt förslag här, och tar gärna emot kommentarer och motförslag:

Palinorisk Stridshäst
På de öppna stäpperna i nuvarande Palinor och västra Nargur frodas sedan gammalt en egensinnig hästras: den palinoriska stridshästen. Denna eldfängda och oförvägna storhäst är en utmärkt springare och hett eftertraktad av riddare, kavallerister och hästkännare. Förutom dess stora storlek (den mäter 210cm över manken) och dess eldiga dristighet är hästen välsignad med ovanligt tjock hud, nästan ogenomtränglig för pilar och lätta vapen.
Hästens tjocka hud ger den ett lite hårt och kantigt utseende. Ögonen är smala och kisande genom hudlagren, vilket ger hästen ett arrogant och samlat uttryck. Den har riklig manväxt, och det är inte ovanligt att dess ryttare pyntar djurets man med flätor eller knopar, ofta så många knutar som han fällt fiender från dess rygg.
Egenskap
STY 29
FYS 15
SMI 11
INT 5
SB +2T6
KP 15
STO 7
Naturliga vapen
Hovar 65% 1T4+2T6
Bett 35% 1T6+2T6
Naturligt skydd: 1
Förflyttning: L20
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Palinor

Inlägg av birkebeineren »

Har inte mina Monsterböcker tillgängliga för att jämföra själv men är dessa grundegenskaper (förutom STO) jämförbara med hästar där? Och har du i så fall ett värde för STO också som passar med Mobsterböckerna och Monsterboxen?
Skriv svar