Nidland / Lhassu

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Hur kan det tänkas att Nidland förhåller sig till Kalmurri? Vicotnik dök först upp på scen 468 eO men även han bedrev handel under de första åren av sitt styre. Hur länge pågick denna, eller är det så att den fortfarande pågår?
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

Jag är lite inne på att det fanns något sorts samarbete eller gemensamt/ensidigt bedrägeri/kallt krig mellan Kalmurri och Kejsarinnan vs Vicotnic.
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

Vill inte tränga mig in på Nidland, men vi spelar en kampanj främst i södra nidland. Tiden innan Vicotnic.

Så här ser våra kartor ut:

Bild

Bild

Här har jag döpt två floder, samt lagt in några detaljer i syd-västra Nidland.

Bahn-Iamur
En enorm underjordisk källa som bryter sig upp ur öknen/jordens djup och nästan som ett upp och nervänt vattenfall hörs trettio mil bort. Det sägs att det är 'öknens sår' där allt vatten nu rinner ut.. att öknen en gång var frodig etc. Gammal legend etc.

Kadsah'mir
Floden som rinner från Kadsah ..

Drakryttarklostret
Ett övergivet drakryttarkloster där man i senare tid mest föder upp flygödlor.

Khadim korset
En plats där hjälten Khadim dog i strid mot omöjliga odds, bl.a. klöv en flod med sitt svärd etc. En flodgren.

Lhamedhon och Llmbrahmir
En skog och en flod vars ursprungliga namn påverkats av alviska, det bodde en gång alver i Lhamedhons skogar men de blev förrådda av människorna efter en strid med svartfolk i Tårarnas dal och de som överlevde övergav området.

Samkasun och Rashna
- är två stora sjöar som är mycket rika på fisk, en av förklaringarna till de stora svartfolksstammar i området - vilka är goda nätfiskare från primitiva flottar (jämnfört med andra svartfolk).

Amradak
En 'gränsstad' mellan Krun och Nidland som förtjänar en hel artikel. Har mycket material om det är intressant.

Stentandsbukten
Min tanke här var att övre delen av bukten är dimmig och fylld med vassa svarta rev som är svåra att se om natten. Här ruvar även ett legendariskt odjur i vattnen.

Stoppa mig gärna här om det blir fel med existerande material.

Här är en kampanjblogg med information om mycket från Södra Nidland (som jag kör den).

http://kampanjentrumman.blogspot.se

.
Senast redigerad av Gabriel den 2013-05-09 19:21, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

I min kampanj har jag vävt in en gammal legend 'Jadeprinsen' och det är dennes uråldriga ödle? civilization's ruiner och mörka hemligheter som benäberkulturen vaktar över. Det är lite varför de är så hemlighetsfulla.

"Kabsahs sandöken. Öknen är hemvist för den uråldriga benäberkulturen".
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jag tror inte detta borde krocka med något vi sagt.

Kopplingen mellan den alviska Kejsarinnan och Vicotnik borde också kunna passas in. Vi vet från EA att margylerna på Yndar offrade alver och använde deras blod i magiska experiment. Sen har vi försökt utveckla ur äventyren i Nidländska reningen (vars material vi sällan använt rakt av) att alverna besitter kunskap om Vicotnik (Margyl) som eventuellt skulle kunna vara farlig för ärketrollmannen.
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

birkebeineren skrev: Kopplingen mellan den alviska Kejsarinnan och Vicotnik borde också kunna passas in. Vi vet från EA att margylerna på Yndar offrade alver och använde deras blod i magiska experiment. Sen har vi försökt utveckla ur äventyren i Nidländska reningen (vars material vi sällan använt rakt av) att alverna besitter kunskap om Vicotnik (Margyl) som eventuellt skulle kunna vara farlig för ärketrollmannen.
Jag tycker absolut att vi skulle kunna ta med något sådant.

Försöker även hitta ett urgammalt rollformulär där vi hade skrivit ner Kejsarinnans alviska namn, annars får vi hitta på ett nytt. :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Gabriel skrev:Jag är lite inne på att det fanns något sorts samarbete eller gemensamt/ensidigt bedrägeri/kallt krig mellan Kalmurri och Kejsarinnan vs Vicotnic.
Visst finns det något om detta i Nidlandboken eller Nidländska reningen?
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

Mikael skrev:
Gabriel skrev:Jag är lite inne på att det fanns något sorts samarbete eller gemensamt/ensidigt bedrägeri/kallt krig mellan Kalmurri och Kejsarinnan vs Vicotnic.
Visst finns det något om detta i Nidlandboken eller Nidländska reningen?
Det finns något något i 'Nidland', där det nämns att Kalmurri besitter den andra borgen på demontungan och att Vicotnik inte har gjort några försök att anfalla - och antagligen inte kommer att göra det eftersom Kalmurri militärt är 'ganska starkt'.

Dock 'Nidlands största Akrogaliske handelspartner'.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Nidland / Lhassu

Inlägg av birkebeineren »

Vilken eller vilka gudar dyrkades i Lhassu innan Vicotnik?

Parbagerna lär ha haft en roll, åtminstonde under det hynsolgiska styret 139-468 eO, men annars?

Kuzher? (han kan ju ha funnits tidigare, Vicotnik säger ju själv det i sin "skapde" religion)
Sathmog, det urgamla eldmörkret från Akrogal?
Golwyndiska gudar?
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Nidland / Lhassu

Inlägg av Albrekt »

Eledain?
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Nidland / Lhassu

Inlägg av birkebeineren »

Eledain hade jag glömt bort. Vi har ju redan bestämt att lämningar från eledaindyrkare finns i östra Ereb och dit bör ju då Lasutyp då räknas. I Krun bygger Ashinas lära med sin dyrkan Mulekh och bekämpning av Sakmugh (Satmogh) på Eledaintron och liknande dyrkan kan kanske då ha funnits även i Lasutyp? Frågan är då hur stor Eledaindyrkan var? Eller var det lhassierna som var de som krossade Eledains riddare i Ereb och istället valde Sathmogh?
SrednaS
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 90
Blev medlem: 2012-08-04 19:20
Ort: Göteborg

Re: Nidland / Lhassu

Inlägg av SrednaS »

Vi har nu börjat diskutera Hynsolges historia i den tråden, och därför kommit in på provinsen Lasutyp, som senare skulle bli Nidland. Än så länge är teorin att Fingal var en av orsakerna till att unionen slöts, då han var en vida berömd krigarkung som lyckats ena Hynsolge. När det gäller hynsolgiska gudar i Nidland som omnämns i EASL utan att några detaljer ges, vill jag hävda att detta rört sig dels om Fingalkulten, dels om att tillbedjan av Parbagerna spritt sig in i västra Lasutyp under imperiets dagar och sedan överlevt akrogalernas ankomst.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Nidland / Lhassu

Inlägg av birkebeineren »

Här kommer ett försök på att fylla en lucka i historien där viktiga händelser lär ha utspelat sig men vi vet inte riktigt hur då källmaterialet är begränsat. Vid Demontungan möttes för en tid Altors två största makter; Kejsardömet Jorpagna och Margyliska Imperiet, men någon sammandrabbning kom aldrig. Lhassierna, vilket var och är nidlänningarnas egentliga namn, får lite bakgrund och det östnarguriska folket lonerna som jag tidigare nämnts men inte beskrivit blir delförklaring till namnet Cerlonia på kartan över östra Ereb (cerer+loner). Jag har medvetet låtit vissa händelser vara kort beskrivna och ibland lite tvetydiga för att lämna öppet för tolkningar och eventuella vidareutvecklingar. Har även försökt fläta in alla andras årtal jag hittat.
  • Lasutyps historia del I

    Ca. 1500 f.O.
    De östnarguriska lonerna bosätter sig på slättlandet sydväst för Masevabukten. De är allierade med hynerna i väst och cererna i norr.

    Ca. 1300 f.O.
    Margylerna inleder sin erövring av Furgia. Flera akrogaliska folk flyr mot Demontungan. Lhassierna tillåts bosätta sig i norra Krun som får namnet Lasutyp.

    1080-1065 f.O. (officiellt årtal)
    Lonerna deltar i Ärekriget på hynernas sida. Cererna står utanför. Lhassierna kämpar på Kruns sida.

    1065 f.O. (officiellt årtal)
    Hynerna segrar i kriget mot Krun och bildar det nya riket Jorpagna. Lonerna bildar ett eget rike i norra Lasutyp och tar kontroll över Demontungans västra sida. Lhassierna i södra Lasutyp svär lydnad till Jorpagna och behåller sitt självstyre.

    903-898 f.O.
    När den joriska kejsarmakten tar direkt kontroll över Hynsolge reser sig lonerna i uppror som stöd för sina fränder hynerna. Första lonerkriget rasar i fem år innan det sluts en vapenvila mellan kejsar Nicomedion och lonerkungen Ramirog Svartyxa. Lhassierna har lojalt stöttat jorerna och får utökat sitt självstyre som belöning.

    877-874 f.O.
    Andra lonerkriget. Lonernas tvingas överge södra Lasutyp men behåller kontrollen i norr. Lhassierna ges kontroll över befästningarna vid Demontungan. Lonerdrottningen Ereni förs till Grivela och avrättas men hennes son Urog blir ny kung över lonerna.

    863 f.O. (officiellt årtal)
    Härförarnas krig bryter ut i Jorpagna. Generalen Huminius utropar sig kejsare men har endast makt över provinserna Hynsolge och Lasutyp. Lhassierna svär trohet till Huminius och många kämpar som legosoldater i hans arméer.

    861-853 f.O.
    Lonerna reser sig i uppror under kung Urog. Tredje lonerkriget bryter ut. Efter fyra års strider har lonerna återtagit kontrollen över Demontungan och större delen av Lasutyp. De har dock lidit stora tap och kung Urog tvingas sluta fred med kejsar Huminus.

    846 f.O. (Adragoors årtal)
    Margylerna intar ögruppen Nitmoogerna ute i Masevabukten. Många jorer fruktar nu en margylisk invasion av Jorpagna och vill lägga Demontungans västra sida under direkt jorisk befäl. Kejsar Huminus är dock upptagen med att bekämpa härföraren Umberiz som även han utropat sig till kejsare och låter lonerna fortsätta att bevaka Demontungan.

    840-talet f.O.
    Flera rapporter om margyliska spioner i Lasutyp oroar jorerna.

    830 f.O. (Mikaels årtal)
    Huminus dör i ett fältåg på Tolan.

    828 f.O. (officiellt årtal)
    Härförarnas krig är över och magikern Zenobia kröns som kejsarinna av Jorpagna. Återigen talas det om att säkra Demontungan med joriska trupper men Zenobia förhåller sig avvaktande. Det sägs att kejsarinnan i sin ungdom besökt Akrogal och har ingående kunskap om margylerna. Den åldrige kung Urog svär oväntad trohet till den nya kejsarinnan och lovar försvara Lasutyp mot margylerna.

    811-804 f.O.
    Lonerna går plötsligt och till synes omotiverat till angrepp på södra Lasutyp i Fjärde lonerkriget. Lhassierna har bytt sida och stödjer nu lonerna. Invasionen tränger in långt ner i Krun. Först efter sju års strider segrar jorerna. Lonernas kung Aborug ligger död på slagmarken och hans son Rigmal har flytt norrut med resterna av sitt folk. Vändpunkten kom när lhassierna återigen bytte sida och föll lonerna i ryggen.

    804 f.O. (delvis officiell händelse)
    Kejsardömet Jorpagna tar kontroll över Lasutyp under ståthållare Lukiuz Darba. Joriska trupper befäster västsidan av Demontungan men får order att inte närma sig den till synes övergivna östra sidan. Kort tid senare anländer kejsarinna Zenobia själv från Grivela och korsar ensam Demontungan. Hon återvänder tre dagar senare och kan berätta att demonen Nizar nu bevakar östra Demontungan. Margylerna verkar förövrigt ha lämnat norra Furgia.

    802 f.O.
    Ståthållare Darba låter utrusta en sjöexpedition under Maxilme Gladiuz för att utforska den akrogaliska sidan av Masevabukten. Området närmast Demontungan skall dock undvikas. Det visar sig att små fickor av margyler fortfarande finns kvar i norra Furgia men att de verkar fullt upptagna med inbördes strider.

    801 f.O.
    Långt i norr där Trimbusbergen möter Masevabukten etablerar Gladiuz kontakt med de akrogaliska shizagerna. Detta blir grunden till vad som snart blir en framgångsrik gruvkoloni under namnet Darbinia, senare Dharbia, efter ståthållare Lukiuz Darba.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Re: Nidland / Lhassu

Inlägg av leinder »

Har försökt fortsätta arbetet på Nidland men har med åren förlorat allt skrivet på dator.

Det var bättre förr. Papper och penna!

Tur att man har något kvar här på forumet iaf.

Arbetet nu kommer främst vara knutet till den kampanj jag ska spelleda och sedan fortsätta med Nidland i andra hand.

Inspiration

Yay or Nay
Två soldater
https://imgur.com/3vPCLZD

Soldat på muren
https://imgur.com/bXB8HmB

Inspirationen hämtat från armenska soldater.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Nidland / Lhassu

Inlägg av birkebeineren »

Tråkigt att du förlorat ditt material men ingenting du postat här är försvunnet iallafall. Nidland har inte diskuterats mycket sedan du var här senast, endast lite gammal historia och kulturell bakgrund men inte mycket om dagens Nidland. Vore kul om vi kunde göra det nu! :)

Gillar soldatbilderna. Ger en lagom exotisk bild av ett land som skiljer sig en del från övriga Ereb. Enligt EA-boxen så vet vi ju varken vi eller det övriga Ereb något som helst om Nidlands krigsmakt. Det som står i äventyren om Nidländska reningen om krigsmakten kan användas men gärna vinklas om från stereotypisk österländsk ondska till en mer främmande, okänd och mäktig krigsmakt. Portarna i Muren slås upp och ut tågar endlösa rader av likadant utrustade soldater i en ohejdbar massa (kanske med en och annan flygödleryttare som spanare högt uppe i luften :wink: ) och Erebs öde verkar beseglat...

Förslagsvis använder du grundstrukturen från Nidland-modulen med namn och organisation för krigsmakten men ändrar utrustning till något du, och vi, gillar. De mest tokiga monstren och udda vapenslagen kan vara unika företeelser och inte del av de reguljära trupperna. Kanske något som kan påträffas nere i Labraatiet eller i Vicotniks palats i Khaanîkel.
Skriv svar