Ljusna

Samlingsplats för alla länder och platser
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

vije skrev:Härligt Snibben att Ljusna växer fram med fart.
Kände att ebhövde hända lite i Ljusna
:D Nu blir det nog lite lugnare då allting drar igång efter sommaren

vije skrev: En annan grej: Ljusgotherna krigar ca 100 eO med klavykerna, men är i beskrivningen helt pacifistiska och saknar krigare mm. Har jag missat nåt?

Om du läser historian
89 fO: Ljusnahalvöns belgother är i princip självständiga och man väljer en egen jarl bland de sina. Man betala dock en symbolisk tribut till Belgoths kung. De inflyttade belgotherna har också börjat gifta sig med ljusnas urbefolkning och vissa av dem har tagit upp deras sedvänjor med att föra en nomadisk livsföring.
och
144 eO:Efter att nyheten om den arbelgothiska massakern når Ljusna leder den ljusgothiska jarlen sina män i ett misslyckat rebell försök. Då rebellerna har slagits ned beordras de klavykiska soldaterna att förstöra och bränna alla gårdar. De bofasta ljusgotherna drivs på flykt eller dödas men de som har antagit urbefolkningens livsstil drabbas inte.
De ljusgother som är bofasta följde alltså de belgothiska traditionerna och de som är nomader följer den ljusniska.[/b]
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

vije skrev: Märkte först nu att kentaurerna (som jag tidigare sagt att kan komma från Mirel) anländer till Ljusna först 148 eO. Detta skulle betyda att de borde förankras synnerligen starkt i Mirels historia då de ju isf tillbringat ett par tusen år eller så vid Mefamirs strand...
Nu menar jag inte att det inte skulle vara görligt, jag har bara inte tänkt i de banorna tidigare. Spontant tänker jag mig mireler och kentaurer som naturliga fiender, och hade därför tänkt att kentaurernas tid i Mirel var typ tidigt prejorisk och slutade på ett brutalt och blodigt sätt...

Kort sagt: Kentaurerna som var Ljusnas grej blev nu Mirels grej :D

Förslag?
Mefamirs sjö har ju stränder som inte ligger i Mirel. :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Kentaurerna vid Mefamir kan vara en nyligen anlagd koloni från Priglasili, så 1000år behöver inte vara enda lösningen.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jorduashurs storhetstid måste ha satt sina spår.

Ljusnabelgotherna betalade troligtvis tribut till jorderna vars makthöjdpunkt var just när belgotherna valde att kolonisera halvön. (Belgother och Raner betalade nog ingen tribut, utan kämpade gott nog för att Endast behöva stå ut med plundring. Men efter 100 fO valde jorderna att vända sig innåt och Ljusna utsattes därefter troligtvis endast för sporadisk plundring, även om det kan ha varit ovanligt med tanke på konkurrensen med ransarderna.

Men redan innan detta måste jorderna ha varit på halvön, åtminstone från 500t fO. Jag föreslår att även jorderna koloniserade de vikar och fjordar som belgotherna senare tar över. Men något hände kolonierna, sågon fasansfull fantasyhändelse (drake? mörknaalverna?) som fick jorderna att avstå från att återuppbygga kolonin. Någon idé?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Kan det inte ha varit juste en drake? En som forst åt upp kolonisterna och sedan ...nu kommer en ide ni får tycka vad som helst om... ...och som jag postar i Jorduashur-tråden!

http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 607#p19607
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Mikael skrev:Jorduashurs storhetstid måste ha satt sina spår.

Ljusnabelgotherna betalade troligtvis tribut till jorderna vars makthöjdpunkt var just när belgotherna valde att kolonisera halvön. (Belgother och Raner betalade nog ingen tribut, utan kämpade gott nog för att Endast behöva stå ut med plundring. Men efter 100 fO valde jorderna att vända sig innåt och Ljusna utsattes därefter troligtvis endast för sporadisk plundring, även om det kan ha varit ovanligt med tanke på konkurrensen med ransarderna.

Men redan innan detta måste jorderna ha varit på halvön, åtminstone från 500t fO. Jag föreslår att även jorderna koloniserade de vikar och fjordar som belgotherna senare tar över. Men något hände kolonierna, sågon fasansfull fantasyhändelse (drake? mörknaalverna?) som fick jorderna att avstå från att återuppbygga kolonin. Någon idé?
Belgotherna kommer till Ljusna på 200-talet fO. De hade stor kontakt med Belgoth och jag är därför lite frågande varför de vill utvandra till ett land där de måste börja betala avgifter till någon annan. Förvisso kan det varit ont om mark i Belgoth och enda lösningen var att flytta till en ny plats men då hade man nog valt en annan plats. Dessutom är det inte så många belgother i Ljusna då. kanske en ökning från 20 gårdar till 200 gårdar under de första hundra åren och det är först efter ca tjugofem år som de första tjugo gårdarna blir så pass inkomstbringande att de kan betala några skatter. Skulle däremot tänka mig att det finn Jorduashiska kolonier i Ljusna före 200 fO, det skulle inte störa historien och alla Jorduashurer kanske väljer att lämna Ljusna 100 fO. Om det fanns sådana kolonier skulle det förklara varför ljusnas belgother blir självständiga 89 fO. Om Jorduashurerna har haft levande kolonier här och tillåter belgother att komma hit för att dryga ut dem funkar det bättre än att en liten koloni skulle förtryckas som bara två år efter att Jorduashurs gyllene eras slut blir ett eget land med en stor krigar population.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:
Mikael skrev:Det låter bra Birke!
Kul! :)

Kanns lite som ett minerat område att fundera kring EA, drakar och vikingatida influenser men då det vare sig vi vill eller inte hanger ihop ar det bra om vi forsoker ge några forklaringar.

Skal forsoka komma med några mer valformulerade tankar och utvecklingar. Kanske aven om andra kalendariteter an Drakblotet också...
Kan ju vrida på draken/lindormen/drakormen/drakmonstret... :?

Vad säga om att den stördes i ett mångtusenårigt röse av rullstenar. Den kunde inte bara spruta eld (eller kunde kanske inte det), men förstenade folk och saker med sin blick. Två hela byar av kolonister med kreatur, nät, bågar, skepp, tyger, fisk osv förvandlade till sten, var tillräckligt för att resten skulle ge sig till att resa iväg och blota för att undgå förbannelsen. Barnen som störde monstret sitter fortfarande fångar i dess röse. Så säger iaf sägnen. Soökbyarna är än idag ett område ljunierna undviker.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

flydde alla belgother till timolerien eller drog vissa av dem annorstädes? Möjligtvis till staden O? Finns några kvar? om ej, finns det lämningar av deras kultur kvar? Finns det timolerier i Ransard som vill fly det ranska oket och återkolonisera?

Spridda skurar jag tänkt lite på under pimplingen hemma i östersund :)
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

gtjorgo skrev:flydde alla belgother till timolerien eller drog vissa av dem annorstädes? Möjligtvis till staden O? Finns några kvar? om ej, finns det lämningar av deras kultur kvar? Finns det timolerier i Ransard som vill fly det ranska oket och återkolonisera?

Spridda skurar jag tänkt lite på under pimplingen hemma i östersund :)
En del flydde och andra blev ljusgother. Ett långhus håller i ca fem till till tjugo år och lämnar inte mycket efter sig när det rivs mer än ett par stolphål eller i bästa fall en låg hög som ruiner.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

En timolerisk belgoth besöker sitt fäderneshem ett flertal år efter att klavykerna krossat Ljusnas belgothiska rike?

http://www.cozy-corner.com/art/images/v ... 201878.jpg
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

gtjorgo skrev:En timolerisk belgoth besöker sitt fäderneshem ett flertal år efter att klavykerna krossat Ljusnas belgothiska rike?

http://www.cozy-corner.com/art/images/v ... 201878.jpg
:D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Nu har jag i samråd med stolta aleriska historienertecknare gjort en karta över de belgothiska välden som existerat genom tiderna. Huruvida den är helt i överensstämmelse med faktiska förhållanden låter jag än så länge vara osagt...

Bild

Ljusgrönt - Det ursprungliga riket Belgoth
Gult - Ljusnabelgoth, området som koloniserades från Belgoth ca 200 fO och sen blev ett självständigt rike/välde 89 fO, numera en del av Ljusna
Orange - Ardbelgoth, området som bosattes av klaner från västra Belgoth efter nederlaget mot Ransard 24 eO, föll för Klavykiska riket 144 eO

Ardbelgoth och Ljusnabelgoth var under sin samtida existens ett oroligt samkungadöme dominerat av ardbelgotherna. De vitmarkerade områderna var sådana som Ardbelgoth hävdade kontroll över utan att faktisk ha någon.

Vad tycks? :)
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Ser bra ut.

Tycker om att du sett till att sydöstra bergsmassivet inte ingår, var belgotherna kanske lite rädda för det röda folket?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Snibben skrev:...sydöstra bergsmassivet inte ingår, var belgotherna kanske lite rädda för det röda folket?
Visste väl att det var så det låg till. :wink:

Får vi historien bakom?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Torde inte ljusnabelgotherna även haft överhöghet över de områden ardbelgotherna seare hade på ljusna halvön?
Skriv svar