Ljusna

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Master Snibben:
Jag har gjort några små redigeringar i Ljusnas wikitext, inget allvarligt men du kan ju kolla i "Senaste andringar" och ogora om du tycker så.
Snibben skrev:Ja, jag ville inte pilla altför mycket i Ransard så att Fafnir blir sur :)
Ska jag lägga till vad som står i de officella materialet då?
Skulle inte tro att Fafnir har något emot detta då det inte påverkar Ransard i någon storre grad. Det du for in i Ljusnas historia från Ransards ar redan officiellt material. Tycker heller inte att det ar nodvandigt att lagga till så mycket utan jag var i min tidigare fråga endast ute efter att det skulle fortydigas vilket avtal belgotherna gjorde uppror mot.

Din Ljusnahistoria omkring belgotherna tillfor aven lite till den samlade historien kring de narguriska folkens vandringar som jag sammanstaller.
Gillar det! :)

I delen som ror Kard kan således foljande blåmarkerade tillagg goras:
Ca 900 fO
Västnargurier kommer vandrande in från sydöst. De passerar över Herikollas vad, korsar Aleriska sänkan, rundar ? bergen och bosätter sig i de mellersta delarna av västra Kard ute vid kusten. Enstaka vättar är de enda intelligenta varelserna i landet.

Ca 800 fO
Jorderstammen som lärt sig bygga enkla båtar seglar ut på Lerigatt och vidarer mot norr.

Ca 730 fO
Alla de belgothiska klanerna tar sig upp i Otanierrevan och sprider snabbt ut sig kring Mælinska bukten.

657 fO
En liten grupp krigare letar sig upp till västnargurernas länder. De har tjänstgjort i Kejsardömet Jorpagnas legioner och för med sig en överlägsna stridsteknik. Målmedvetet och brutalt söker de sig en bostad som de till slut hittar på ön Ranz. Så fort de lart sig skeppsbyggarkonst (av tillfångatagna jordiska fiskare från Svalöarna) börjar de plundra de omkringboende folken.

Ca 600 fO
De sardiska stammarna har utvecklat en gemensam kult kring tron på smågudarna vaenir. Detta tros ha sammanhang med att den Tredje konfluxen inte påverkar Kard

Ca 550 fO
Narimerna går österut in i skogarna och fortsätter upp i Kardbergen.

400-talet fO
Svartfolk anländer till Kardbergen från öster och kommer att bli narimernas eviga fiender.

200-talet fO
Belgother börjar utvandra från Kard och sätter upp kolonier längs med de skyddade vikar och fjordarna på ljusnas nordsida.
Snibben skrev:LJUSALVERNA
...
Bara lite snabba tankar kring ljusnaalverna...
Om du utgår från denna ansamling skriverier tror jag det kan bli bra!
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev:Master Snibben:
Jag har gjort några små redigeringar i Ljusnas wikitext, inget allvarligt men du kan ju kolla i "Senaste andringar" och ogora om du tycker så.
Det var ju bara lite städning och rättstavning. Det ser bra ut. :)

Jag ställer åter en fråga: Ormkusten, är det kusten mellan vintervattnet och Karlschträsken? Föreställer mig att det var där man utvandrade/flydde till.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

"Ormkusten" var mitt namn för kusten utanför ormvidderna eller vad det heter. Bara ett inte särskillt uppfinningsrikt förslag som kan ratas, men ni vet iaf var jag menar. Och det tycker jag är dit Belgotherna "utvisades" till.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Språk

Ljusgothiska - Talas av ljusgotherna. Släckt med belgothiska (narguriska) och Mirelska. Dock så avlägset från båda dessa att det är som attt jämföra isländska och svenska.

Det röda språket - Talas av det röda folket. Släckt med mirelska men så pass långt ifrån att det är som isländska och svenska. Ljusgotherna kan förstå språket ungefär som man förstår syddanska.

Satenu - Talas av alver och kentaurer.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Mikael skrev:"Ormkusten" var mitt namn för kusten utanför ormvidderna eller vad det heter. Bara ett inte särskillt uppfinningsrikt förslag som kan ratas, men ni vet iaf var jag menar. Och det tycker jag är dit Belgotherna "utvisades" till.
Osäker på vad/var du menar? Ha tålamod, jag har små händer.
Är det Brûnloth i mirel du tänker på?
Jag kanske har hakat upp mig på ordalydelsen "söder om Ljusna" och därför tänker mig kuststräkan vintervattnet till karloschträsken (det är ju tomma länder nu)
Senast redigerad av Snibben den 2008-08-18 19:55, redigerad totalt 1 gånger.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Japp kusten söder om Karlochträsket är vad jag menar.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Jag har lagt till om det belgothiska ljusnariket och infört lite om dess kungar.

Ljusnas Historia

Förhistoria
De lärda anser att ljusna en gång i tiden var en ö. Det som idag är Mörknaskogen och karlochträske skall en gång i tiden ha varit en del av ett större träsk, skogen är än idag mycket sank. Detta medförde att ljusnas urbefolkning levde mycket isolerat och hade inga yttre kontakter med världen förrän belgotherna uppförde sina kolonier. Urbefolknigen i ljusna kom invandrades på 4000-talet fO från det område som senare skulle komma kallas Mirel. Man färdades antagligen genom karlochträsken på enkla flottar och många kom aldrig fram utan blev offer för träskens fasor.

Ljusalvernas invandring
När alverna börjar invandra till ljusnaskogen är okänt, klart är att det finns en bosättning på 800-talet fO. Vad som drog alverna till ljusa är okänt men klart är att de emigrerade i allt snabbare takt efter den tredje konfluxen. Ljusnaskogen blev ett centrum för lärdom bland alver men för övriga var det en stängd värld. Alverna hade ingen kontakt med urbefolkningen och verkar inte heller ha drivit bort dem från skogen. Vad än alverna fann i ljusnaskogen verkar det också ha hållit människor borta.

Mörkeralvernas invandring
Under 500-talet fO började skogsalver bosätta sig i mörknaskogen vilken hade blivit mindre träsklik om än en lika förrädisk sumpmark. Dessa skogsalver kom som flyende rebeller och det verkar som om det som fanns i ljusnaskogen drog dem till sig, likt en mal dras till en eldsflamma. Ljusnas alver ville dock inte veta av dessa rebeller och en bitter fiendeskap uppstod mellan alverna i ljusnaskogen och alverna i mörknaskogen.

Belgothiska Ljusna

200-talet fO: Belgother börjar utvandra från Kard och sätter upp kolonier längs med de skyddade vikar och fjordarna på ljusnas nordsida. Efter ett par år träffar man på ljusnas urbefolkning som är mycket skygga inför de nyanlända.

89 fO: Ljusnahalvöns belgother är i princip självständiga och man väljer en egen jarl bland de sina. Man betala dock en symbolisk tribut till Belgoths kung. De inflyttade belgotherna har också börjat gifta sig med ljusnas urbefolkning och vissa av dem har tagit upp deras sedvänjor med att föra en nomadisk livsföring.

2 fO:Ett avtal ingås mellan riket Belgoth (dagens Ransland och Nordland) och riket Ransard (dagens Sydland och on Ranz) om en framtida union.

1 fO-10 eO: "Det stora Frihetskriget" utkämpas i Belgoth mellan klaner trogna den åldrige ledaren och klaner som ser unionsavtalet som ett berövande av belgothernas självstandighet.
Ljusnas belgother är mycket konservativa och sänder krigare att slåss för unionsupplösning.

12 eO: Belgoth blir en del av Ransard. Ljusna står dock utanför men betalar fortfarande en tribut.

18-24 eO: Krigare från ljusna sänds för att understödja de västra belgothisaka klanerna i deras uppror mot Vortigern. Kriget varar i sex år och de ljusniska krigarna skickas ofta på rena självmordsexpeditioner.

24 eO: Fred sluts, men mer än fyra femtedelar av alla krigare som deltog är döda och av de kvarvarande krigarna är många gamla eller invalider. Belgotherna i Ransard tvingas flytta och slå sig ned på ormkusten mellan Vintervattnet och Karloschträsken. För att ta sig dit drar de sina båtar över Ljusnas gördel. Tack vare denna rutt mellan Belgoth, Ljusna och det belgothiska riket i söder upprättades en allians kallat för det Belgothiska ljusnariket. Det belgothiska Ljusna-riket måste i fredsavtalet gå med på att betala en hög tribut varje år.

30 eO: Belgothiska riket väljer sin först kung, Alvar Knape. Tillnamnet Knape får han eftersom han vinner kungavalet med knapp majotitet.

45-55 eO:Alvar Knape dör och inget kungaval hålls på fem år. 50 eO väljs så Lothar till kung. Lothar är en man som inte räds något, efter ett vad om att kunna fiska upp en sjöorm återvänder hans båt aldrig.

55-100 eO:Lothars son Alvar väljs till ny konung endast 2 år gammal. Till riksföreståndare och förmyndare väljs alven Lo´Stari. Vid 46 år dör Alvar II efter ett försök att rensa upp bland reptilmännen i Karlosch. Ingen ny konung väljs efter Alvars död då flera klaner vill se sin kandidat på tronen. Dock lyckas vissa klaner utroppa sina kandidater till kung av och till under de följande trettio åren.

Klavykernas ockupation

130 eO: De belgothiska klanerna i det belgothiska Ljusna-riket besegras av klavykiska rikets trupper från trakoriska öarna. Den regerande klanen förlorar kontrollen, riket faller samman och förloras för alltid. Många flyr tillbaka norrut.

174 eO: Efter ett misslyckat rebell försök, lett av ljusgothernas jarl, beordras de klavykiska soldaterna att förstöra och bränna alla gårdar. De bofasta ljusgotherna drivs på flykt eller dödas men de som har antagit urbefolkningens livsstil drabbas inte.

176 eO: Flyktningar från belgothiska Ljusna bildar ett nytt helt självständigt rike i Kards inland; Timolerien.

178 eO: Klavykerna börjar intressera sig för ljusnaskogen och de legender om de fantastiska skatter. Efter ett par skärmytslingar börjar även ljusalverna känna sig hotade. Ljusnaskogens kung samlar alla hövdingar bland de nomadiska familjerna och tillsammans kontaktar man en kentaurhjord levandes vid Mefamirs sjö. Tillsammans lyckas man driva ut klavykerna från ljusna halvön.

Det Ljusniska fördraget.
År 180 eO, då man äntligen har drivit bort klavykerna, görs en överenskommelse mellan alver, människor och kentaurer. Kentaurerna åtar sig att beskydda ljusna från inkräktare och i gengäld förses de med mat av människor och alver. Kentaurerna har också rätten att studera bland alverna samt att de skall stå för deras vapen. Ljusgotherna och alverna återgår till sin stilla levnad med en ny ras att dela halvön med.

NU!
Under de fyrahundra år som har gått har väldigt lite hänt på ljusna halvön. Små försök att grunda kolonier eller handelsstationer har effektivt körts iväg av kentaurerna. Då och då har tillfälliga handelsstationer tillåtits varpå handeldelegationerna blivit ofantligt rika. Ljusgotherna lever sin stilla nomadiska livsstil och vad alverna gör kan man bara spekulera om.
Senast redigerad av Snibben den 2008-08-19 15:17, redigerad totalt 1 gånger.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Snibben skrev:24 eO: Fred sluts, men mer än fyra femtedelar av alla krigare som deltog är döda och av de kvarvarande krigarna är många gamla eller invalider. Belgotherna i Ransard tvingas flytta och slå sig ned på ormkusten mellan Vintervattnet och Karloschträsken. För att ta sig dit drar de sina båtar över Ljusnas gördel. Tack vare denna rutt mellan Belgoth, Ljusna och det belgothiska riket i söder upprättades en allians kallat för det Belgothiska ljusnariket. Det belgothiska Ljusna-riket måste i fredsavtalet gå med på att betala en hög tribut varje år.
Kanns som om vi behover ett namn på det rike de vastbelgothiska klanerna bildar efter att de tvingas lamna Kard. Vad med Nybelgoth? Det gamla Belgoth går upp i Ransard och emigranterna ser sig som det nya Belgoth? De ostra klanerna finns kvar men de stottade inte upproret och anses inte langre vara "riktiga" belgother (något de också snart upphor att vara då de raskt intergreras i den ransardiska kulturen)?

Och om jag tolkar dig ratt så tanker du att ransardbelgotherna(nybelgotherna?) ingår en allians med ljusnabelgotherna och att Belgothiska Ljusna-riket bildas?
Snibben skrev:30 eO: Belgothiska riket väljer sin först kung, Alvar Knape. Tillnamnet Knape får han eftersom han vinner kungavalet med knapp majotitet.
En kung over båda de två belgothiska kulturerna i Ljusna?
Snibben skrev:130 eO: De belgothiska klanerna i det belgothiska Ljusna-riket besegras av klavykiska rikets trupper från trakoriska öarna. Den regerande klanen förlorar kontrollen, riket faller samman och förloras för alltid. Många flyr tillbaka norrut.
Om vi forutsatter en overjarl/kung over de båda kulturerna kan vi då kanske fortydiga att det ar denne som forlorar makten och att det vidare ar det Belgothiska ljusna-riket som faller samman?

Krångliga frågor och funderingar som kanske inte ar jatteviktiga for dagens Ljusna men jag vill bara passa på att lagga forutsattningara i ordning for det av belgother grundade Timoleriens kommande historia. :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Nybelgoth får jag säga är för tråkigt. När de flyttar vidare bildar de Timolerien så kanske ett namn i den stilen. :? "Ljusgothrien".

Däremot tycker jag att när man talar om Ljusgothrien så kan man kalla det för det nya belgothiska riket. "130 eO: De belgothiska klanerna i det nya belgothiska riket besegras av klavykiska rikets trupper från trakoriska öarna. Den regerande klanen förlorar kontrollen, riket faller samman och förloras för alltid. Många flyr tillbaka norrut."
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Mikael skrev:Nybelgoth får jag säga är för tråkigt. När de flyttar vidare bildar de Timolerien så kanske ett namn i den stilen. :? "Ljusgothrien".
För att använda samma argument - det tycker jag låter tråkigt. :wink: Föreslår iställer Arbelgoth (vilket på lokalt tungomål betyder "Nya Belgoth")
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

anders skrev: För att använda samma argument - det tycker jag låter tråkigt. :wink: Föreslår iställer Arbelgoth (vilket på lokalt tungomål betyder "Nya Belgoth")
Tycker Arbelgoth låter bra och så rullar det så härligt över tungan.
birkebeineren skrev: Och om jag tolkar dig ratt så tanker du att ransardbelgotherna(nybelgotherna?) ingår en allians med ljusnabelgotherna och att Belgothiska Ljusna-riket bildas?
Ja! Det är denna allians som måste betala den stora tributeb från 24 eO.
birkebeineren skrev: En kung over båda de två belgothiska kulturerna i Ljusna?
Ett sista försök att bevara självständighet. Tänk också på att dubbelriket finns i nästan sex år innan man håller kungaval och att det sedan saknas kung 45-55 eO och 100 eO tills klavykerna invaderar 130 eO. Dubbelkungadömmet är mycket löst hållet och blir aldrig någon stark stat. 130 eO invaderar klavykerna och slår sönder det ljusniska-belgothiska kungadömme. Många i ormkustområdet tvingas fly till Timelorien. 176 eO görs ett försök att kasta ut klavykerna vilket leder till att alla bofasta ljusgother rensas ut av klavykerna. Därefter finns inte mycket kvar av de Ljusniska-Belgothiska (Arbelgoth) kvar.
birkebeineren skrev: Om vi forutsatter en overjarl/kung over de båda kulturerna kan vi då kanske fortydiga att det ar denne som forlorar makten och att det vidare ar det Belgothiska ljusna-riket som faller samman?
Ja, jag ska lägga till det.
Senast redigerad av Snibben den 2008-08-19 17:32, redigerad totalt 1 gånger.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

anders skrev:
Mikael skrev:Nybelgoth får jag säga är för tråkigt. När de flyttar vidare bildar de Timolerien så kanske ett namn i den stilen. :? "Ljusgothrien".
För att använda samma argument - det tycker jag låter tråkigt. :wink: Föreslår iställer Arbelgoth (vilket på lokalt tungomål betyder "Nya Belgoth")
Håller med, utmärkt förslag Anders. 8)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:
anders skrev:
Mikael skrev:Nybelgoth får jag säga är för tråkigt. När de flyttar vidare bildar de Timolerien så kanske ett namn i den stilen. :? "Ljusgothrien".
För att använda samma argument - det tycker jag låter tråkigt. :wink: Föreslår iställer Arbelgoth (vilket på lokalt tungomål betyder "Nya Belgoth")
Håller med, utmärkt förslag Anders. 8)
Var ju det jag foreslog, fast jag oversatte inte! :roll:

Arbelgoth klingar fint.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Uppdaterad

Ljusnas Historia

Förhistoria
De lärda anser att ljusna en gång i tiden var en ö. Det som idag är Mörknaskogen och karlochträske skall en gång i tiden ha varit en del av ett större träsk, skogen är än idag mycket sank. Detta medförde att ljusnas urbefolkning levde mycket isolerat och hade inga yttre kontakter med världen förrän belgotherna uppförde sina kolonier. Urbefolknigen i ljusna kom invandrades på 4000-talet fO från det område som senare skulle komma kallas Mirel. Man färdades antagligen genom karlochträsken på enkla flottar och många kom aldrig fram utan blev offer för träskens fasor.

Ljusalvernas invandring
När alverna börjar invandra till ljusnaskogen är okänt, klart är att det finns en bosättning på 800-talet fO. Vad som drog alverna till ljusa är okänt men klart är att de emigrerade i allt snabbare takt efter den tredje konfluxen. Ljusnaskogen blev ett centrum för lärdom bland alver men för övriga var det en stängd värld. Alverna hade ingen kontakt med urbefolkningen och verkar inte heller ha drivit bort dem från skogen. Vad än alverna fann i ljusnaskogen verkar det också ha hållit människor borta.

Mörkeralvernas invandring
Under 500-talet fO började skogsalver bosätta sig i mörknaskogen vilken hade blivit mindre träsklik om än en lika förrädisk sumpmark. Dessa skogsalver kom som flyende rebeller och det verkar som om det som fanns i ljusnaskogen drog dem till sig, likt en mal dras till en eldsflamma. Ljusnas alver ville dock inte veta av dessa rebeller och en bitter fiendeskap uppstod mellan alverna i ljusnaskogen och alverna i mörknaskogen.

Belgothiska Ljusna

200-talet fO: Belgother börjar utvandra från Kard och sätter upp kolonier längs med de skyddade vikar och fjordarna på ljusnas nordsida. Efter ett par år träffar man på ljusnas urbefolkning som är mycket skygga inför de nyanlända.

89 fO: Ljusnahalvöns belgother är i princip självständiga och man väljer en egen jarl bland de sina. Man betala dock en symbolisk tribut till Belgoths kung. De inflyttade belgotherna har också börjat gifta sig med ljusnas urbefolkning och vissa av dem har tagit upp deras sedvänjor med att föra en nomadisk livsföring.

2 fO:Ett avtal ingås mellan riket Belgoth (dagens Ransland och Nordland) och riket Ransard (dagens Sydland och on Ranz) om en framtida union.

1 fO-10 eO: "Det stora Frihetskriget" utkämpas i Belgoth mellan klaner trogna den åldrige ledaren och klaner som ser unionsavtalet som ett berövande av belgothernas självstandighet.
Ljusnas belgother är mycket konservativa och sänder krigare att slåss för unionsupplösning.

12 eO: Belgoth blir en del av Ransard. Ljusna står dock utanför men betalar fortfarande en tribut.

18-24 eO: Krigare från ljusna sänds för att understödja de västra belgothisaka klanerna i deras uppror mot Vortigern. Kriget varar i sex år och de ljusniska krigarna skickas ofta på rena självmordsexpeditioner.

24 eO: Fred sluts, men mer än fyra femtedelar av alla krigare som deltog är döda och av de kvarvarande krigarna är många gamla eller invalider. Belgotherna i Ransard tvingas flytta och slå sig ned på ormkusten mellan Vintervattnet och Karloschträsken. För att ta sig dit drar de sina båtar över Ljusnas gördel. Denna denna rutt mellan Belgoth, Ljusna och det belgothiska riket i söder gör att man beslutar sig för att upprätta ett nytt belgothiskt kungadömme. Kungadömmet får namnet Arbelgoth (nya Belgoth) och tillsammans med Ljusna bildar man ett dubbelkungadömme. Det belgothiska Ljusna-riket måste i fredsavtalet gå med på att betala en hög tribut varje år.

30 eO: Arbelgoth väljer sin först kung, Alvar Knape. Tillnamnet Knape får han eftersom han vinner kungavalet med knapp majotitet. Ljusna erkänner honom året efter även om det är den gamla jarlen som i princip fortfarande har makten.

45-55 eO:Alvar Knape dör och inget kungaval hålls på fem år. 50 eO väljs så Lothar till kung. Lothar är en man som inte räds något, efter ett vad om att kunna fiska upp en sjöorm återvänder hans båt aldrig.

55-100 eO:Lothars son Alvar väljs till ny konung endast 2 år gammal. Till förmyndare väljs alven Lo´Stari som tillsammans med Arbelgoth och Ljusnas jarlar styr den lösa stamkonfedrationen tills dess den unge kungen blir myndig. Vid 46 år dör Alvar II efter ett försök att rensa upp bland reptilmännen i Karlosch. Ingen ny konung väljs efter Alvars död då flera klaner vill se sin kandidat på tronen. Dock lyckas vissa klaner utroppa sina kandidater till kung av och till under de följande trettio åren.

Klavykernas ockupation

130 eO: De belgothiska klanerna i det belgothiska Ljusna-riket besegras av klavykiska rikets trupper från trakoriska öarna. Ljusnas jarl dör redan i första slaget. Arbelgoths jarl försöker förhandla med de klavykiska okupanterna men blir istället brutalt korsfäst. De regerande klanerna förlorar kontrollen, riket faller samman och förloras för alltid. Många flyr tillbaka norrut.

143 eO: Arbelgotherna börjat tröttna allt mer på klavykernas hårda skatter och hur deras soldater behandlar bönderna. Vid tinget protesterar jarlen och lagmännen mot den behandling och hur klavykerna ständigt våldför sig på deras kvinnor och plundrar deras visthus. Klavykerna svarar med att hänga alla klanledare, lagmän och jarlen från tingsplatsens stora träd.

144 eO: Efter att nyheten om den arbelgothiska massakern når Ljusna leder den ljusgothiska jarlen sina män i ett misslyckat rebell försök. Då rbellerna har slagits ned beordras de klavykiska soldaterna att förstöra och bränna alla gårdar. De bofasta ljusgotherna drivs på flykt eller dödas men de som har antagit urbefolkningens livsstil drabbas inte.

148 eO: Klavykerna börjar intressera sig för ljusnaskogen och de legender om de fantastiska skatter. Efter ett par skärmytslingar börjar även ljusalverna känna sig hotade. Ljusnaskogens kung samlar alla hövdingar bland de nomadiska familjerna och tillsammans kontaktar man en kentaurhjord levandes vid Mefamirs sjö. Tillsammans lyckas man driva ut klavykerna från ljusna halvön.

Det Ljusniska fördraget.
År 150 eO, då man äntligen har drivit bort klavykerna, görs en överenskommelse mellan alver, människor och kentaurer. Kentaurerna åtar sig att beskydda ljusna från inkräktare och i gengäld förses de med mat av människor och alver. Kentaurerna har också rätten att studera bland alverna samt att de skall stå för deras vapen. Ljusgotherna och alverna återgår till sin stilla levnad med en ny ras att dela halvön med.

176 eO: Flyktningar från belgothiska Ljusna bildar ett nytt helt självständigt rike i Kards inland; Timolerien.

NU!
Under de fyrahundra år som har gått har väldigt lite hänt på ljusna halvön. Små försök att grunda kolonier eller handelsstationer har effektivt körts iväg av kentaurerna. Då och då har tillfälliga handelsstationer tillåtits varpå handeldelegationerna blivit ofantligt rika. Ljusgotherna lever sin stilla nomadiska livsstil och vad alverna gör kan man bara spekulera om.[/quote]
Senast redigerad av Snibben den 2008-08-20 23:03, redigerad totalt 1 gånger.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Byt ut årtalen 173-178 mot 143-148, eftersom Klavykerna förloradeoch grundade staden O och förlorade staden innan år 150, varefter klavykerna höll sig till Trakorien (undantaget de samtida kolonierna Bzegusta och Torilia).

:?: Det sägs att Staden O grundades efter strider med kungariket Ransard. Vad gjorde ransarderna i Vintervattnen, eller kan det vara så att arbelgotherna hade allierat sig med ransarderna mot de expansiva klavykerna? Det första ransarderkriget bryter dock enligt klavykisk historia inte ut förrän år 180. Någon med förslag? Snibben, Fafnir, Birke?
Skriv svar