Albrekt skrev: ↑2021-10-03 08:03
Ja det där var nog ett försök att fläta ihop etablerade idéer om Lysande Vägen i Klomellien: från originalkällor men även Ahnìons och andras redan skrivna idéer (Torquemada ville inte ha med LV att göra minns jag).
LV är en maktfaktor i Klomellien även om unionen domineras av Mercana där de etinstrogna är få. Därför mycket bra om vi kan fläta ihop det vi har. Följande kladdkarta kan bidra till att illustrera LV rent geografisk, och då syns inte solklostret på Serafudden som ligger på Triskas territorium eller det att många halvlingar i Sanzas sympatiserar med LV och att det bland triskiska trälar troligen finns många etinstrogna:
(Bakgrundskartan är inte den senaste men stämmer ända ganska bra)
Albrekt skrev:Nyckeln (eller i alla fall början) till att reda ut Lysande Vägens ställning i Klomellien tror jag ligger i att tackla Nya Arno. Vi har en hel del intressanta idéer om Nya Arno som inte riktigt retts ut. Jag tittade lite i forumet och här är några idéer relaterade till LV i Nya Arno (säg till om någon idé redan kasserats):
Tror inga av idéerna egentligen kasserats men de har nog inte utvecklats, än iallafall.
Albrekt skrev:En "profet" etablerar en sorts teokrati i Nya Arno. Jag har för mig att någon skrivit ett långt stycke om detta, men jag kan inte hitta det nu. Jag gillar idén, men den måste passas ihop med att Nya Arno etablerades som dalkisk koloni och idag har goda kontakter med den dalkiska kyrkan. Profeten/kultledaren måste alltså varit ett kapitel i Nya Arno med en klar början och ett klart slut. Profeten lyckades omvända många/alla/de flesta av Nya Arnos befolkning, så hans lära var antagligen en förvrängning av den dalkiska Lysande Vägen: han kanske kallade sig för en andra/återfödd/återuppstånden Odo, eller påstod att Etin beordrat honom att bryta med Caddo och etablera ett helt nytt exarkat, eller något liknande. Häftigt, men vilka spår har lämnats av detta? Hur kan det leda till framtida konflikter/äventyr/RP-bakgrunder?
Det finns flera profeter/kultledare beskrivna:
1) Solvandraren Estepin som drog igång de Enklas soltåg:
https://erebaltor.se/wiki/index.php?tit ... las_soltåg
2) S:t Bintor på Monturerna:
http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 9889#p9889
3) Niels "Dalker'n" bland losdriverna i Kardien (idén måste kanske putsas lite?):
viewtopic.php?p=40480#p40480
4) Den Levande Ogim i Melorgh:
https://erebaltor.se/wiki/index.php?tit ... en_Gyllene
Någon av dessa kan kanske användas i Nya Arno? Eller din urprungliga variant med Valiô? Att det endast handlar om ett kapitel i stadsstatens historia låter bra. Då behöver det inte påverka dagens Nya Arno mer än vi vill samtidigt som det ger lite krydda åt historien.
Albrekt skrev:Bontisâlen (eller kerisgassen) i Nya Arno är från Magilre (hur stor är den dalkiska kyrkan i Magilre?).
Intressanta frågor som Snibben föreslår tas upp i Magilre-tråden.
Albrekt skrev:Magiker som flyr Caddo tar sig ofta/ibland till Nya Arno (kanske för att fortsätta mot Bozsa?).
Nya Arno bejakar inte magi, men är mer milda i sina restriktioner än man är i Caddo.
Låter bra båda idéerna.
Albrekt skrev:Det finns en minoritet caddister i Hamur vars förfäder konverterades av dalken Iccopio, som sedermera blir S:t Jakobian (eller har de dött ut/konverterats tillbaka?).
Tycker båda varianterna kan fungera, en liten men levande minoritet etinstrogna hamuriter eller endast övergivna solkloster efter att de trogna försvunnit. Frågan är vilken?
S:t Jakobian är för den oinvigde ett helgon som inte helt färdigutvecklats men är kopplat till Klomellien:
https://erebaltor.se/wiki/index.php?title=S:t_Jakobian
Albrekt skrev:Nya Arno har inte slaveri och antagligen heller inte livegenskap. Vad händer när förrymda slavar anländer till Nya Arno? (Brikho, Triska och Hamur har slavar. Mercana? Yolev? Vi har sagt att Sanzas inte gillar livegenskap, men tolererar Sanzas slaveri?) Om slavar blir fria när de anländer till Nya Arno, hur stor del av deras befolkning består av f.d. slavar? Men att ta sig till fots till Nya Arno verkar svårt p.g.a. terrängen...)
Nya Arno är kanske en känd tillflyktsort för rymda slavar? Att stadsstaten och själva staden är svår att ta sig till nästan helt omgiven av träsk borde göra det svårt för förföljare också. Det skulle också kunna vara så att Nya Arno har en uttalad politik som fristad för slavar? Dalkerna har erfarenheter av ett liknande förhållande nere i Fristaden öster om Zorakin. Nu var det inte dalkerna som grundade denna stad men de var länge väldigt dominerande här och skulle ha kunnat etablera rutiner för att omhänderta slavrymlingar på något sätt. Kanske gör de något liknade i Nya Arno?
Albrekt skrev:Man talar dalkiska och använder den caddiska kalendern och det caddiska mynt-systemet. Alla dessa försvårar relationerna och handeln med grannstaterna.
Löser detta genom tolkar, kalendertabeller och växlingskurser? Likt dalkerna på Caddo med sin mycket välutvecklade handelsverksamhet gör?