Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Snibben skrev: 2021-11-03 17:09
gtjorgo skrev: 2021-11-03 10:02 Hmm bilagekvot uppnådd?
Vad har jag gjort?:o
Gäller alla, inte bara dig.
I forumets grundinställningar finns det en bilagkvot på 250 MiB. Jag tror jag ökade denna från en lägre kvot tidigare (när du hade problem Snibben) men det kan också vara att min ändring inte lagrades. Jag kan försöka öka den igen men har egentligen ingen koll på vad jag gör. :oops: Är 250 lite? Hur mycket behöver det vara? Kan forumet krascha om jag gör något konstigt?

Kloka och pedagogiska svar till en ovetande admin. mottages med stort tack!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev: 2021-11-03 09:54 Folken i Triska
obs 1 endast människor representerade på bilderna
Obs 2 ingen konstnär:)
Mycket tjusiga bilder! :D Om de kanske är enkla så ger de en tydligt bild av hur du tänker dig, och vi andra kan se före oss, hur de olika kulturerna i Triska ser ut.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev: 2021-11-03 09:19 Jag tänker mig att Poane faller någon gång efter Addiaska börjar etablera saltbrott på södra Ishnaslätten (549-550). Att det skulle ske före detta känns osannolikt då addiaska inte har någon större närvaro så långt inåt landet före detta. Anledningen kan ha varit att saltbrott börjar byggas på territorium som Poane hävdar överhöghet för men inte har någon närvaro på? Kanske erövras stadsstaten redan 560talet? Garramil och Losluigis togs nog över av Mercana respektive Hisskov tämligen omgående därefter.

Poane har dock tappat makt redan tidigare i efterdyningarna från Magikernas krig, även kallat Sanzsisk-mercanska kriget som pågick mellan 398 -403 eO.

Poane har inga egentliga naturtillgångar att skryta med utan har sina anor från kejsartiden då det var en depåstation med tillhörande vakttorn. Staden växte sig starkt efter att man på udden byggde en slusstrappa som gjorde att större skepp kunde ta sig förbi även under de värsta månaderna. Poane tog dock en rejäl avgift på att använda slussen. Större delen av årets månader (10 av 12) var slussen onödig men de två månader som den behövdes så gav den tillräckligt klirr i kassan för att Poane skulle kunna skapa sig en position vid nedre Maure. Slussen påbörjades tidigt men bygget försenades om och om igen av svartfolksinvasioner, översvämningar och andra problem. Kan tänka mig att den kanske endast var i bruk under drygt 70 år?
Under magikernas krig hade Poanes styrande adelsfamilj hamnat under inflytande från en spiritist kallad ”Mummlaren”. Denne duperade den mäktigaste gruppen då han via seanser kommunicerade med den deprimerade familjeöverhuvudets döde mor via seanser. Dock filtrerade mummlaren kraftigt meddelandena från andra sidan...
Mummlaren var även medlem i cirkanten och under fraktionsstriderna inom organisationen så försökte han få Poane att spela en aktiv part. Framförallt genom att använda slussen för att stoppa motståndarnas framkomlighet på Maure. Detta fungarade effektivt ett bra tag fram tills dess att en motståndarfraktion intog Poanes hamn och förstörde slussen (på magisk väg?). Stadsstaten överlevde kriget (till skillnad från mummlaren som lynchades?) men från denna tid var man försvagad. Fokuset blev invändigt med att kväsa uppror hos Garramil och skattetrycket ökade då inkomsten via slussen försvann. Därför var Poane (vars bästa försvar därtill var mot floden) en förhållandevis lätt match för Addiaska vid 560talet eO.

Funkar?
Funkar.

Gillar Mummlaren. Undrar vad den döde familjemodern egentligen sade och vad spiritisten inte berättade vidare? :wink:

Var Poane medlem av Klomelliska unionen mån tro?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2440
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Snibben skrev: 2021-11-03 12:22
gtjorgo skrev: 2021-11-03 10:20 Vi måste bara klura ut var i Addiaska, Yolev och Hisskov klostren placerats. Som jag förstår karlsorden efter att ha läst noggrannare så tenderar orden att placera sina kloster som ett bålverk mot mörkret. Stämmer det med din bild Snibben?
Nja, inte riktigt. Det är inte så att man anlägger kloster som skyddsposter mot ondska. Man kan säga att först och främst letar munkarna efter en plats där man kan leva i en religiös gemenskap och samtidigt försörja sig själva. Sekundärt anlägger man klostren i obygder för att vårda de troende i området och för att upplysa de som ännu inte sett Etins ljus. Ordens ridderskap finns för att beskydda de troende men sänds även ut på uppdrag att förgöra och stå upp ondska. Klostren som sådana är därför ofta rätt så pastorala.
Kan det ha funnits en poäng med att sätta klostret i Addiaska (som hade senior status) i Addiaska stad (lite som
vi idag tenderar att placera huvudkontor för dagens myndigheter i Stockholm) medan det Yolev placerades i pastoral jordbruksbygd och det i Hisskov kanske uppe på hisskovitika högåsen?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2440
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

birkebeineren skrev: 2021-11-03 20:30
Snibben skrev: 2021-11-03 17:09
gtjorgo skrev: 2021-11-03 10:02 Hmm bilagekvot uppnådd?
Vad har jag gjort?:o
Gäller alla, inte bara dig.
I forumets grundinställningar finns det en bilagkvot på 250 MiB. Jag tror jag ökade denna från en lägre kvot tidigare (när du hade problem Snibben) men det kan också vara att min ändring inte lagrades. Jag kan försöka öka den igen men har egentligen ingen koll på vad jag gör. :oops: Är 250 lite? Hur mycket behöver det vara? Kan forumet krascha om jag gör något konstigt?

Kloka och pedagogiska svar till en ovetande admin. mottages med stort tack!
Jag har tyvärr ingen aning om vad man ska ha för gräns. FV teknik = 0.
Tar bilderna mindre plats om de länkas in istället för bifogas in?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2440
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Birke skrev:
Funkar.

Gillar Mummlaren. Undrar vad den döde familjemodern egentligen sade och vad spiritisten inte berättade vidare? :wink:

Var Poane medlem av Klomelliska unionen mån tro?
Härligt! :) Då arbetar jag vidare på hypotesen Poane.

Jag Misstänker att familjemoderna tyckte att hennes klängig son skulle sluta störa hennes vila... men det vile ju så klart inte Mummlaren eller Cirkanten. ;)

Poane var som starkast då slusstrappan fungerade. Alltså var deras zenit mellan ca330-403 eO.
Unionen svärs på tretorningen av Sandzas, Hisskov och Garrika år 374 eO som skydd från Boszas växande styrka samt Mercanas växande intresse för trafiken längre upp längs Maure. Det senare kan ha varit något man i Poane fruktade inför (även om man i realiteten även borde vari på sin vakt mot Boszas/cirkantens adepter). Jag kan dock tänka mig att både Sandzas och Hisskov ogillade Poane då stadsstaten inte bidrog med mycket mer än att ta tull och var något av en paria för andra. Därför kan jag gissa att Poane inte tillåtits att gått med i Unionen före magikernas krig.

Under kriget och det följande åren händer mycket kring jaggaracksjöns stränder. Cirkanten och dess nät av medlemmar med inflytelserika kontakter över Klomellien faller samman, Jorderna kommer tillbaka och dominerar området i några år innan de försvinner och med hjälp av Cudda drar med sig Garrika i fallet. Mercanas inflytande växer sig upp längs Maure och blir ännu mer kännbar för stadsstaterna i inlandet

Förutsättningen för unionen förändras och det kanske är då Poane eventuellt går med? ca 420-430 talet? Efter Yolev och Nya Arno (samt Triska) men innan Mercana442 eO?

Poane bör nog ändå i mina ögon varit medlem. När Poane faller var ju alla andra stadstater (utom Brikho som kom med sju år senare 567) medlemmar. Till och med Triska, Hamur och Addiaska.
Dock alltid spelat en annan division under sin tid i unionen (här kan man ju minnas att både Garrika och Hisskov var små och att Garrika nu är borta och Hisskov vuxit på territorium tidigare tillhörande Garrika och Poane). Om Poane var medlem mellan 428och 560? Man behärskade ett intressant område men utan slusstrappan var man inte längre i en maktposition att utnyttja läget. Det många fruktar idag är kanske att Addiaska skulle kraftsamla resurser och bygga upp slusstrappan igen? Ett dyrt och riskfyllt projekt men potentiellt skulle Addiaska kunna börja spela en större roll vid Maure än man mäktat med tidigare.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev: 2021-11-04 22:45
Härligt! :) Då arbetar jag vidare på hypotesen Poane.
Det finns gott om plats i Klomelliens historia som med dessa händelser nu börjar bli riktigt fyllig och fin. :)

Om du inte vil ändra något så tycker jag vi spikar årtalen och eftervart flätar in dem i de andra stadsstaternas historia. Addiaskas erövring av Poane 560 e.O. lär exempelvis ha varit en mycket viktig händelse. Jag försöker också fläta in något om Poane i Sanzas historia.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2440
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Om det fungerar för er så rödmarkerar vi det. :)

Poanes historia kommer främst påverka Addiaskas, Hisskovs, Meranas och Sandzas historia samt till mindre del nutid.

De viktigaste årtalen är på ett ungefär:

Slusstrappan står klar år 331eO vilket möjliggör för större skepp att ta sig förbi denna svårforcerade del av Maure även under de värsta månaderna på våren. Användningen av slusstrappan är dock kraftigt avgiftsbelagd från stadsstatens sida. Avgiften för trappan är Poanes största enskilda tillgång.

345 e O Poane tar över styret i staden Garrmil och bara halvåret senare besätter man hamnen i den dåvarande byn Lusloigis.
Det verkar som att Poane vill fortsätta söderut men deras framstötar stöter på patrullerande skepp från Hisskov. Då Hisskov kungör att stadsstaten nyligen ingått en allians med prinshertigdömet Garrika vill inte Poane riskera en större konflikt och återvänder till Lusloigis. Någon kärleksfull relation uppstår aldrig mellan Hisskov och Poane men Hisskoviternas öppna sinnelag (samt allians med Garrika och Sandzas) hindrar större konflikter.

374 e O. Klomelliska unionen bildas av Hisskov, Garrika och Sandzas. Poane står utanför.

398 eO Magikernas krig utbryter. Poanes styrande adelsfamilj har kommit under influens av Mummlaren, en spiritist och medlem av Cirkanten. Mummlaren får Poane att stänga slusstrappan för skepp tillhörande motstående fraktioner i Cirkanten och beslagtar deras varor. Den fraktion Mummlaren tillhör ges rätt att gå iland och proviantera i stadsstatens territorium.

401eO. Poanes slusstrappa angrips av motståndare till Mummlarens fraktion i Cirkanten. Det slutar med att väggarna på slusskanalen brister och dras med ut i Maure. Segmenten slits med och därefter står endast pelare kvar ute i floden som påminnelse av det magnifika bygget.

403eO. Magikernas krig tar slut och och cirkantens makt över Klomellien förtvinar. Mummlaren lynchas på öppen gata i Poane av den uppretad folkmobben som skyller honom för att slussen rasat.

431eO. Ett kraftigt försvagat Poane tillåts gå med i Klomelliska unionen. Stadsstaten har numera interna problem och ses inte som ett hot av andra stadsstater. Poanes styrande adelsfamiljer upplever främst problem med handlarna i Garramil som vill ha större representation i styret.

478 eO. Jättemusslor hittas vid kusten i dagens Addiaska. De styrande i Poane bryr sig föga då Ishnaslätten ligger mellan kusten och Poane.

541-547 eO. Addiaska börjar bryta salt på Ishnaslätten vd gränsen mot Poane. Området används knapert av Poane men det händer att adelsmän jagar småfågel, buskhare och annat småvilt här. Gränstvisten övergår snart till skärmytslingar.

560eO. Addiaskas kung Ahrges sänder sin fanbärare, Valur av ätten Måne, för att övervaka saltbrotten på Ishna. Här stöter fanbäraren på en grupp jagande adelsmän från Poane och hårda ord fälls. Efter ett en stunds förolämpande uppstår handgemäng mellan de två hetlevrade grupperna vilken inte slutar förrän fanbäraren faller ihop med en kniv i buken.

561eO. Kung Ahrges angriper Poane, dels som hämnd för Valur och dels för att få en stödjepunkt vid Maure. Poane som har sitt starkaste försvar mot floden faller efter några veckor och intas sedan av Addiaskas trupper. Garramil har under belägringen inte försökt att undsätta Poane utan har istället sökt kontakt med Mercana för att få beskydd från Addiaska (något man idag sannolikt ångrar). När Lusloigis inser att man står ensamma så frågar man Hisskov om man kan få ingå i denna stat vilket beviljas.
Senast redigerad av gtjorgo den 2021-11-14 16:52, redigerad totalt 2 gång.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Klomellien

Inlägg av Mikael »

Rödmarkera
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Mycket bra. Klart för rödmarkering tycker jag. Den där addiske fanbäraren saknar vi dock ett namn på…
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2440
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Jag rödmarkerade och ändrade lite språkfel samt lade in Valur av ätten Måne som den dräpte fanbäraren. Kanske en bror eller kusin till den echtiska drottningen i Addiaska?
Möjligen är det något som överrumplade Poane att Addiaska gick på dem så hårt? Eventuellt med stöd från Månes medlemmar och vänner i Aidne? Det ger kardierna en förevändning att gå in hårdare i klomellien än tidigare?

Flyger det? :?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev: 2021-11-14 17:00 Jag rödmarkerade och ändrade lite språkfel samt lade in Valur av ätten Måne som den dräpte fanbäraren. Kanske en bror eller kusin till den echtiska drottningen i Addiaska?
Möjligen är det något som överrumplade Poane att Addiaska gick på dem så hårt? Eventuellt med stöd från Månes medlemmar och vänner i Aidne? Det ger kardierna en förevändning att gå in hårdare i klomellien än tidigare?

Flyger det? :?
Simmar som en klomull. :D

Valur Måne kan ha varit en kusin till kung Ahrges Friman vars mor är (hon lever fortfarande tror jag) änkedrottning Lauressa Måne.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Kladdkartor från södra Klomelliens historia ritade av gtjorgo:

Bild 1
Bild
Beskriver i mina ögon hur området såg ut kring år 374 eO. (Röd områden kontrollerade av olika triskiska oligarker, Lila Bosza, Mörkgrön Sandzas, Brun Lofernie, Orange Garrika, turkos Poane, Rosa Hisskov)

Bild 2
Bild
Är Garrikas utbredning vid prinshertigdömets fall 412 eO.

Bild 3
Bild
Utgör Adelsrepubliken Poanes utbredning då Addiaska angriper stadsstaten 561 eO.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2440
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Tack för att du tar hand om mina tankar Birke:-)
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2440
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Triska och de andra stadsstaterna
Relationer

Mercana

Triskerna anser att Mercanierna är ärelösa krämare utan ett enda hederligt ben i kroppen. Handlarna suger ut de mindre stadsstaterna och ger inte rättvisa priser till råvaruproducenterna enligt triskerna. Mercanas handelshus beteende är kanske den främsta orsaken till att huskarlarna motarbetar etableringen av en köpmannaklass i Triska. Huskarlarna ser att konkurrensen med organiserade handlare kan bli svår även om den är inkomstbringande. De oligarker som förförs av iden om en utvecklad handelsmannaklass blir därför sällan långlivade.
Ätten Cudda hamnade i klorna på Mercana efter att Garrika föll. Mellan dessa triskeroligarken och handelshusen i den klomelliska ”huvudstaden” finns ingen kärlek och strider har förekommit vid ett par tillfällen.
Ätten Peffomir har bättre relationer med Mercana även om de också anser att priserna är för låga på deras varor. För tillfället låter ätten hyra ut sina huskarlar till Mercana i deras utnötningskrig mot Addiaska (givetvis under vassalen Edläggares flagg så att Cudda inte klagar).
Skriv svar