Staden O

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Framförallt tror jag att man blandar friskt mellan religionerna/kulterna. Kanske tillför man egenskaper som anses vara kompatibla från andra guddomar till sina egna. Flyktingar från hela kontinenten samlas i staden där allt är tillåtet om man har råd.
I Staden-o kan "skumma sekter" agera något mera öppet in i övriga Ereb, även om man tex inte utför människooffer officiellt (brukar försvåra möjligheter till kommande allianser mellan olika fraktioner).
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Staden O är livaktigaste centret för oktagonens Khergoll - anarkismens demonfurste. Källa Krilloan.
Senast redigerad av Mikael den 2009-06-12 16:33, redigerad totalt 1 gånger.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Har ju kaoskultister som dyrkar Khergo,l i Magilretråden, som jag först hade tänkt mig att de skulle kasta Demoniska explosioner omkring sig när det ville ställa till oreda eller förtret men senare kommit fram till att de är roligare om de binder demoner i glasbehållare och sedan krossar dessa och släpper ut demonen som en slags terroristhandlingar. Känns väldigt rätt för Khergoldyrkarna och jag kan lätt tänka mig att de skulle använda detta som maktmedel även i Staden O.
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Jag tycker som ni andra att Staden O ska vara friare och en allsköns blandning från hela världen. Observera dock en viktig mekanism: ALLA andra parter i Staden O har en tendens att vända sig mot den som hotar balansen genom att bli för mäktig eller förstör för mycket. Parternas verkliga intresse är alltså balans och mångfald snarare än att manövrera ut de andra eftersom det är just blandningen som gör staden framgångsrik och speciell.

Jfr förhållandet mellan maffiafamiljer där man förhandlar fram en bräcklig fred (dock utbryter ju gangsterkrig ibland).

Jfr också Italien under renässansen där allianser slöts och bröts på månatlig basis. Exempel:
Ligan i Cambrai:
Pope Julius II, intending to curb Venetian influence in northern Italy, had created the League of Cambrai, an anti-Venetian alliance that included, besides himself, Louis XII of France, Holy Roman Emperor Maximilian I, and Ferdinand I of Spain. Although the League was initially successful, friction between Julius and Louis caused it to collapse by 1510; Julius then allied himself with Venice against France.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Satt just och läste om det där själv. Totalt Kaos.

Situationen är helt klart något som uppskattas av Khergol. Inte för att jag är någon expert på oktagonen men jag inbillar mig det i alla fall. Hur stor är staden då? 25.000?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Något mindre än Moril-Dilaz kanske? Ca 30.000? Ingen har väl direkt stenkoll på befolkningsstatistiken (många av områdets skummisar vill hellst inte kunna finnas registrerade i några rullor).

Apropå kulterna vill jag bara hävda att man inte har någon fri religion i Staden-O. Om de som tillhör unionisterna, (dvs den lilla belgothiska grupp som önskar ranskt beskydd) inte vill tillåta ett Kastyke tempel på "sitt" område så finns det inga lagparagrafer (då lagar är något man inte använder sig av i staden över huvud taget) pelarfäderna från Siola kan ta till hjälp. Dessa "förbud" är dock ovanliga och tillämpas oftast bara vid stor osämja med kulten i fråga. intäkterna i form av hyra samt beskydd brukar vara allt för lockande för att fraktionerna skall kunna neka. Därtill bör man tillägga att kulterna själva ofta äger/beslagtar mark i staden utan att andra fraktioner har något att säga till om.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

håller med dig gtjorgo! 8)
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Låter bra för mig. Dessutom kan jag avslöja att Moril Dilaz har växt en aning i min tappning. Så den kan vara ganska mycket större och fortfarande mindre. Däremot just för att den är så kaotisk kanske den bör hållas ner i antal eftersom det nog krävs någon slags administration för att växa över en viss gräns. 30.000 för en stor handelsstad utan styre känns inte helt galet dock.
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Innevånarantal ca 25 000 i Staden O låter bra - som Härnösand med andra ord.

Efter lite kartstudier har jag dessutom några högst konkreta förslag:

* Låt oss använda kartan över Härnösand vriden 165 grader moturs som modell för Staden O, dvs så att Ångermanälven = Vitvindlan / Ommardau fortsätter rakt söderut från staden. Jag laddade upp en roterad karta på Wiki under följande länk: http://www.erebaltor.se/wiki/Bild:Stade ... B6sand.jpg (förmodligen i strid med de flesta regler vilket passar Staden O ;-) ).

* Låt oss fastslå att staden O består av ett antal centra spridda längs vattenvägarna mellan det egentliga Härnösand och ner till Höga kusten-bron så att samhällen under olika huvudmän finns på motsvarigheterna till Härnön, Lungön, Hemsön och Åbordsön. Dessutom finns samhällen på fastlandet och på halvön där Lövvik ligger. På Hornsöns berg ligger ett fäste som bevakar flodens utlopp och det färjeläge som ersätter Höga Kusten-bron. På detta sätt kan olika faktioner dominera de olika stadsdelarna. Åbordsön kan vara den ursprungliga staden, nu gemensam mark med marknadsplatser och fredlös slum. Den lilla ön Vålön blir Kornellas Holme där vapenfrid råder och förhandlingar traditionellt hålles. Här ligger också några okontroversiella tempel såsom till Enki och Anxalis. Trafiken i staden sker huvudsakligen med båt.

* Den stora viken utanför Staden O kallas som bestämt för Vintervattnet eftersom den är vitgrumlig av slam från Kalklanden. Härnösand är ganska bergigt och vi behåller höjdkurvorna men lägre stränder är vita och sedimenterade av det slambemängda vattnet och har karaktär av delta med många mindre sandrevlar. Den som är i trakten kan studera deltat vid Midlanda närmare Sundsvall som modell.

* Jag bokar personligen halvön med Lövvik för huset O'Talberads räkning och stadens Trakoriska representationer.

* Åbordsön är alltså den gemensamma och i frincip fredlösa plats som utgjorde den ursprungliga Staden O. Hamnen och marknaden ligger längst inne i Åbordsviken (västsidan på IRL-kartan, dvs ostsidan på Staden O). Återkommer med öns namn.

* Vem styr fästet vid färjeläget och vad heter det?

Synpunkter?

EDIT: Briors kladdkarta över Härnösand/Staden O. /Admin.
Bild
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Lysande vad gäller beskrivningen av staden och valet av karta. Fullkomligt olidligt för någon som jag som inte kan låta bli att försöka läsa alla kartnamnen uppochner. Jag får huvudvärk efter två sekunder. Det ser dock helt rätt ut rent kuststräcksmässigt.

Just att den är en samling av mindre städer som är löst sammanbundna med varandra känns väldigt bra. Eventuellt till och med med pallisader eller murar mellan de olika stadsdelarna. Jag tror att det finns folk som är bättre än jag på Khergol och mer förtjusta i oktagonen som kan skriva något om dessa dårar i staden O. Vad gäller magillerna så tror jag inte att deras närvaro är så stor som gruppering att de har en egen stadsdel utan att de snarare bara är där och handlar. Övriga grupperingar vet jag inte så mycket om.

Angående färjfortet så heter detta så klart Färjagård och är styrt av hårdnackade Jorduasherättlingar som tog denna under Jordernas storhetstid för många hundratals år sedan och inte släpt taget sedan dess. De är en inavlad, storväxt och vresig skara som dock genom sin tunga beväpning och sitt ointresse av resten av stadens politik lyckats behålla denna funktion trotts alla andra inbördes stridigheter.

P.S. Så det passar att skriva om trakorier i Staden O men inte att skriva om trakorien i trakorientråden? :P
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jan Erik Söderman skrev:Låter bra för mig. Dessutom kan jag avslöja att Moril Dilaz har växt en aning i min tappning. Så den kan vara ganska mycket större och fortfarande mindre. Däremot just för att den är så kaotisk kanske den bör hållas ner i antal eftersom det nog krävs någon slags administration för att växa över en viss gräns. 30.000 för en stor handelsstad utan styre känns inte helt galet dock.
Staden O ligger dessutom i ett delta så förutsättningarna för att bygga en särskillt stor stad är säkert begränsat.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Alldrig känt något behov av att besöka Härnösand (sagt utan att veta något om stället) ...förrän nu!

Kul inspirationskälla! :)
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Mikael skrev:
Jan Erik Söderman skrev:Låter bra för mig. Dessutom kan jag avslöja att Moril Dilaz har växt en aning i min tappning. Så den kan vara ganska mycket större och fortfarande mindre. Däremot just för att den är så kaotisk kanske den bör hållas ner i antal eftersom det nog krävs någon slags administration för att växa över en viss gräns. 30.000 för en stor handelsstad utan styre känns inte helt galet dock.
Staden O ligger dessutom i ett delta så förutsättningarna för att bygga en särskillt stor stad är säkert begränsat.
Behovet att bygga ut kanske inte så alarmerande stort då mortaliteten i staden nog är skyhög? Smittspridning, olyckor, sjukdomar från träsket, rena mord etc gör kanske att få avlider av "ålderdom" i staden?
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Jag ber att få instämma med föregående talare.
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

gtjorgo skrev: Behovet att bygga ut kanske inte så alarmerande stort då mortaliteten i staden nog är skyhög? Smittspridning, olyckor, sjukdomar från träsket, rena mord etc gör kanske att få avlider av "ålderdom" i staden?
Det är nog sant. Varje grupp tar hand om sina. Några allmänna skolor eller ålderhem finns förstås inte, heller ingen oberoende rättsmakt. Däremot behöver inte sjukdomsläget vara så besvärande eftersom det slambemängda och syrliga vattnet från Kalklanden hämmar myggor och malaria ... ööh, jag menar sjukdomar orsakade av dysmagisk miasma.

Faktiskt är vattnet runt stadens öar ofta så kolsyrat att det bubblar som ramlösa. Detta minskar i sin tur vattnets bärighet så att främmande skepp måste lägga till längre ut i viken och last liksom passagerare fraktas in på speciella pråmar, s.k. Perirer, något som underlättar försvaret. Vitvindlan kallas därför också Sodaströmmen av lokalbefolkningen.
Skriv svar