Morëlvidyn

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Morëlvidyn

Inlägg av Spelknepe »

Tummen upp på det!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Morëlvidyn

Inlägg av birkebeineren »

Religion i Morëlvidyn?

-oktagonfursten Zinn?
-Lysande Vägen (exilmorelverna i Hixani borde ha trosfränder "hemma")?
-den åttaarmade bläckfiskguden Bametoteh?
-någon gudomlighet för ankorna så som Wal, Heloderna eller den föreslagna Ankmohn?
-någon oxkult knuten till minotaurerna från Sanrita?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Morëlvidyn

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:Religion i Morëlvidyn?

-oktagonfursten Zinn?
-Lysande Vägen (exilmorelverna i Hixani borde ha trosfränder "hemma")?
-den åttaarmade bläckfiskguden Bametoteh?
-någon gudomlighet för ankorna så som Wal, Heloderna eller den föreslagna Ankmohn?
-någon oxkult knuten till minotaurerna från Sanrita?
Ingen riktigt dominerande. Morelvidyner är inte speciellt religiösa av sig, men vidskepligheten är utbredd. Att de inte är religiösa av sig som i Ereb betyder inte att det inte finns religion. Förfädersdyrkan är en gammal tradition som vissa följer, annars varierar trosuppfattningarna lika mycket som städer och folk. Den största organiserade kulten är khuniternas Bametoth. I de västliga städerna är Otahurdyrkan en tradition. Bland morelverklanerna föredras oktagonen, och i öknen finns mystiska Zinn-druider och gömda tempel. I de östra delarna finns små grupper av LV-trogna, och Ankornas har ju sina gudar. I skogarna dyrkas blodtörstiga andar och gudar med svåruttalade namn. Vi får heller inte glömma havsgudarna med namn som Mamcoch, Kalypso, Agoe, Jam, Yamanj och många fler.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Morëlvidyn

Inlägg av Mikael »

Morëlvidyn

Invånarantal: 2 500 000 (ren gissning)
Befolkning: 88% människor, 10% ankor, 2% övrigt
Huvudstad: ingen
Statsöverhuvud: ingen
Styrelseform: Piratdominerade stadsstater
Exportvaror: Slavar, stöldgods, droger, örter, gifter, oliver, frukt, fikon, dadlar, keramik, salt
Importvaror: Stöldgods, spannmål, vapen, textilier, vin, kött, kameler
Välstånd: Fattigt
Armé: Piratflottor och klankrigare
Religion: ingen dominerande
Övrigt:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Morëlvidyn

Inlägg av birkebeineren »

Mycket bra! :) Alltid trevligt att få svar på sina frågor. Som gentjänst kan jag sätta samman en Landsfakta för valfritt land du plockar ut.

Vad om några av gudarna/kulterna förs upp även om ingen är dominerande? Då blir det lite mer fakta och ett lite större hum om hur det ser ut i landet.

Sen kanske något väldigt kortfattat särdrag under Övrigt? Något om slavar eller de många svartankorna eventuellt?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Morëlvidyn

Inlägg av Mikael »

Ur Vanderland
- Färgsprakande morëlvisk dress med knähöga korsomberstövlar.
- Halvturban, finns som gyllene.
- Kevlin - pansar av kevlinkarpars skyddskokong.
- Morrokat på Morëlvidyns levande kust?
- Moralisk bolsterdansare med "bastkjol".
- Blodsvamp, en skälvväxande utsmyckning som härstammar från det fjärran Yndar, men spritt sig västerutövar Soluna och Samlarna där den funnit platser att frodas på.
- I slummen i Morëvidyns hamnstäder klänger blodsvampen tjock på husen som levande ornamentik.
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Morelvidyn

Inlägg av Albrekt »

Mikael skrev: 2014-06-02 17:36 Mubul-Ghonska kärleksskolan är vida känd…en slags kama sutra misstänker jag. Kommer som pdf inom kort... :roll:

Morelviska våtlekar…tycks också vara en typ av sexuella handlingar.

Morelviska påldanserskor bör innebära att pole-dancing bemästras i Morelvidyn. Ser en ny färdighet för kurtisan/tjuv :D
Så det verkar som den som spelar yrket Kurtisan med fördel (rent affärsmässigt) antingen kan vara från Morëlvidyn eller låtsas vara från Morëlvidyn då landet verkar ha starkt rykte för expertis i sängkammarens lekar... :oops: :P :oops:
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Morëlvidyn

Inlägg av Mikael »

Ja så är det säkert, finns ju en anledning att Baldyr Brummare talade så varmt om Morëlvidyn.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Morëlvidyn

Inlägg av birkebeineren »

Hur skulle speldata och yrke/bakgrund kunna tänkas se ut för den som vill skapa en RP som Morëlvidynsk kurtisan :?:

Går det att göra?
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Morëlvidyn

Inlägg av Albrekt »

birkebeineren skrev: 2021-09-05 11:07 Hur skulle speldata och yrke/bakgrund kunna tänkas se ut för den som vill skapa en RP som Morëlvidynsk kurtisan :?:

Går det att göra?
Challenge accepted. :!: :idea: Om jag hade en spelare som ville skapa en morëlvisk kurtisan som RP, så skulle jag låta dem göra något sånt här:

Kurtisan: Morëlvidyn

Religion: Ingen väldigt stark dyrkan av någonting, men generellt öppen till alla gudars existens. RPn kommer att känna till "gudarna" i Oktagonen, speciellt Zinn som i Morëlvidyn ses som panteonens fader. RPn ser inte nödvändigtvis dessa som onda, utan som just "gudar" bara. RPn känner också namnet på olika morëlviska havsgudar och tror generellt att dessa makter existerar vid sidan av oktagonen. Likaså tror PRn antagligen att förfäders andar existerar på ett sätt som gör det möjligt att åkalla dem och kanske småprata med mormors mor när man sitter ensam vid lägerelden ( - skulle man faktiskt få svar skulle man dock nog bli förvånad). Andra religioner är möjliga beroende på hur/var kurtisanen levt sitt liv innan spelet tar vid. (Se Mikaels tankar om morëlviskt religiöst tänkande ovan.)

Grundfärdigheter: Karisma och Smidighet är viktiga.

Speciell färdighet: Jag skulle låta kurtisanen ha möjlighet att Förföra någon för priset av åtta PSY poäng. "Offrets" PSY måste övervinnas av kurtisanens KAR. Ett misslyckande kostar också åtta poäng, efter vilket nya försök kan göras så länge PSY poängen räcker. Lyckas förförelsen blir den förförde så sexuellt attraherad av kurtisanen att denne kommer göra allt som rimligen kan tyckas öka chansen för samtycke till älskog. T.ex. skulle personen försvara kurtisanen, bjuda kurtisanen på mat/dryck, säga trevliga saker, etc., etc. Effekten varar i ungefär KAR timmar, men avtar gradvis, inte från en minut till nästa.

Färdigheter: Kurtisanen kommer att vara bra på Kommunikationsfärdigheter och Tjuvfärdigheter. Akrobatik och Dans (erotisk, t.ex. påldans, men även andra sorter är tänkbara) är speciellt viktiga, men Bluff, Sjunga, Spela Instrument och t.o.m. Överklasstil är vanliga för kurtisaner. Många kurtisaner är egna företagare och därför duktiga på att Köpslå och Övertala. Alla kurtisaner måste lära sig att känna igen potentiella sadister och kan därför köpa färdigheten Upptäcka Fara till halvt pris (endast då RPn skapas). Som alla morëlver kan morëlviska kurtisaner lite Sjökunskap, speciellt om de färdats över haven för att befinna sig där spelet startar. Som SL skulle jag ge ett lågt värde i denna färdighet till morëlven helt gratis vid spelets början.

Stridsfärdigheter: Dolk + ett lätt vapen (antingen närstrid eller projektil). Som SL skulle jag även överväga att uppfinna en morëlvisk obeväpnad stridskonst som kurtisanen får tillgång till (gärna något liknande Fafnirs "kasyriska dans", en rytmisk stridskonst bestående av akrobatiska sparkar). En kurtisan blir inte rolig att spela om hen inte kan försvara sig på ett trovärdigt vis.

Kurtisanen bör bli rolig att spela då yrket ger möjlighet till mycket intressant rollspelande. För att väga upp att denna RP kan ses som svag, bör SL vara generös med hur spelaren tillåts använda färdigheten Akrobatik. SL bör även hjälpa spelaren att ta till vara möjligheter att använda den speciella färdigheten Förföra.
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Morëlvidyn

Inlägg av Albrekt »

Jag skall också säga om den speciella färdigheten Förföra att det måste finnas förutsättning för attraktion. Om RPn är kvinna och försöker förföra en annan kvinna, så blir det ett automatiskt misslyckande om "offret" inte har några som helst homosexuella tendenser. Samma sak om RPn är svart anka och försöker förföra en vargman. Om vargmannen inte redan har en nyfikenhet på utom-artliga äventyr händer ingenting alls, oberoende av tärningsslag. :oops:

Hur vanliga olika sorters attraktioner är, är det upp till varje SL att bestämma. :mrgreen:
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Morëlvidyn

Inlägg av birkebeineren »

Albrekt skrev: 2021-09-06 05:59
Challenge accepted. :!: :idea:
:wink: :D
Albrekt skrev:Kurtisan: Morëlvidyn

Religion: Ingen väldigt stark dyrkan av någonting, men generellt öppen till alla gudars existens. RPn kommer att känna till "gudarna" i Oktagonen, speciellt Zinn som i Morëlvidyn ses som panteonens fader. RPn ser inte nödvändigtvis dessa som onda, utan som just "gudar" bara. RPn känner också namnet på olika morëlviska havsgudar och tror generellt att dessa makter existerar vid sidan av oktagonen. Likaså tror PRn antagligen att förfäders andar existerar på ett sätt som gör det möjligt att åkalla dem och kanske småprata med mormors mor när man sitter ensam vid lägerelden ( - skulle man faktiskt få svar skulle man dock nog bli förvånad). Andra religioner är möjliga beroende på hur/var kurtisanen levt sitt liv innan spelet tar vid. (Se Mikaels tankar om morëlviskt religiöst tänkande ovan.)
Ock kan vi komplettera ovanstående med Kultur: blir det ännu bättre. Vilken roll och betydelse har kurtisanen i den morëlvidynska kulturen?

Har du kanske några tankar här Mikael?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Morëlvidyn

Inlägg av birkebeineren »

Skulle kunne vara något om vi låter en Morëlvidynsk kurtisan vara något som kulturellt skiljer sig från de religiösa kurtisaner som omtalas i Trakorien-modulen. Dessa kallas naditu om de är kvinnliga och naditsh om de är manliga. De tjänstgör i heliga kärlekshus och verkar vara något allmän inom den joriska religionen. Denna religion, tron på Gamla Gudarna (och några av dens varianter så som exempelvis Frashikel i Erebos) enligt vissa definitioner, finns i flera andra lander och religiösa kurtisaner skulle därför kunna vara förekommande även utanför Trakorien för att göra ett bidrag till att bättre binda samman Ereb.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Morëlvidyn

Inlägg av birkebeineren »

Från tåden Ämnen att ta sig an:
Dretski skrev: 2023-03-16 16:37 Jag började för några år sedan planera en kampanj som jag tänkte skulle röra sig runt Hakkai/Montagor, där en av rollpersonerna lyckades rulla högadel och jag så tillvida bestämde sig för att han kunde vara Storhertig Stiernfieder, en vit anka med i stort sett oändliga resurser (i min tidigare idé stod han som ensam ägare till alla Montagors indrivna skatter och är förmodligen den mest välkända personen på ön, och även om rådet under honom förstås distribuerar pengar till övriga samhället har han i stort sett obegränsad ekonomisk frihet) som tar sina uppdrag som Kopparhavets mest kända värjviftade och kastknivskastande sprätthök, drogmissbrukare och bordellbesökare betydligt mer seriöst än sitt hertigämbete, något som får hans rådgivare, artefaktmagiker och tillika skattmästare att gnissla tänderna (emellanåt medelst dennes specifikt tillverkade och modifierade ring med TELEPATI och NEXUS som bara fungerar för att skicka tandgnissel till Storhertigen, bara för att understryka sin poäng), men som hans gode vän (den halvt legendariske Feliciska frikaptenen Castor) gärna drar nytta av till sin flotta. Glöm inte heller monstret, en hårt ärrad halvjätte vars favoritvapen är närmaste timmerstock, som efter ett stort slag i stadens arena stod som segrare och blev frigiven av Storhertigen. Han svor sin trohet som livvakt till Storhertigen, och Stiernfieder rider nu gärna på honom med sin ankanpassade sadel, bara för att liksom få sina meningsmotståndare att hålla käft när det behövs, frivilligt så eller ej. Denne groteske varelse är dock extremt lagd för sjösjuka och kan under hård sjögång hamna i ett bärsärkaläge som närmast liknar Marvels Hulken.

Efter att ha läst mer här på forumet så inser jag att Montagor kanske inte är rätt ställe att förlägga hemmabasen på (om man inte vill ändra styret där till ett storhertigdömme), men möjligtvis skulle Ankorath kunna vara intressant att snöa mig in på. Faktum är dock att lite av tankarna jag hade runt Hakkai-öarna stämmer in med det jag nu läser om dessa, och en viss risk att Ankorath till stor del kommer att likna Montagor finns, men de idéer jag hade passar ju egentligen rimligen ganska bra på båda ställena, och mitt tänkta Ankorath skulle kunna anpassas för att försöka undvika en total efterapning. Frihandel och pirathamn där piraternas lojalitet till Storhertigens respektingivande karaktär och stora penningpung förhärskade låg i mina planer redan innan jag började läsa Kopparhavets Kapare och forumet, men möjligen skulle Ankorath kunna vridas mer åt ett an(k)arkistiskt håll än Montagor trots stora relativt stora likheter i levebröd och dagligt liv.

Livet och en trasig dator har dock hamnat emellan färdigställandet av något seriösare material, och kampanjidén skulle definitivt kunna flyttas till Ankorath redan nu utan större problem. Jag vill även flytta en del av spelandet till övriga kontinenter och Ankorath är ju en given väg in till Morëlvidyn. Därifrån kan jag även tänka mig att expandera lite söderut, men först måste jag studera forumet och Wikin bättre.

Vi har nu på senare tid bestämt oss för att försöka återuppliva denna kampanjidé och jag snurrade återigen in här på forumet, vi får se hur det skrider vidare. Värt att tänka på är att spelarna själva får vara med och forma min kampanj i viss mån, och idéerna är "våra" snarare än "mina", men jag känner redan nu att våra rollpersoner (återigen med tanke på högadelrullningen) förmodligen skulle kunna ta en viss egen plats i Ereb Altors historia som intressanta SLP.
birkebeineren skrev: 2023-03-17 12:22 Låter definitivt som intressanta SLP och som sådana skulle de passa bra för EA-projektet.

Beroende på vilka ändringar och anpassningar du kan tänka dig att göra utifrån ursprungsidén med Montagor har jag följande förslag på alternativ:

1) Montagor är kvar som Stiernfieders hemmahamn men hans makt bygger på positionen som en av flera kaptener i Hakkais råd och titeln som storhertig är antingen bara påhittat (vem vågar protestera?) eller härstammar från ett annat land, exempelvis Jorpagna där ett otal olika furstendömen finns. På så vis finns allt beskrivet material i källor och wiki att både använda och fylla ut emellan.

2) Ankorath görs till Stiernfieders hemmahamn där han får en roll som i förslaget ovanför. Men här måste han passas in med källmaterialet där en prefekt styr staden och inte minst det faktum att två mäktiga svartanksklaner i Sextetten präglar staden. Ankorath är inte utvecklat på forumet så här har du andra möjligheter att påverka med egna idéer så länge källmaterialet finns tydligt kvar.

3) Morëlvidyn och en ny stad där görs till Stiernfiedes hemmahavn. Storhertigdömet kan bli landområdet runt staden och utformas rätt fritt då Morëlvidyn inte har något centralstyre. Titeln som storhertig kan antingen vara reell (även om det kanske är en översättning från lokalt språk till joriska) eller hänga samman med ett utländsk furstendöme så som i exempelvis Jorpagna. Detta förslag ger dig troligtvis störst frihet men inte lika mycket källmaterial att fläta in, med de fördelar och nackdelar det medför.
Adragoor skrev: 2023-03-18 22:09
Dretski skrev: 2023-03-16 16:37 Jag började för några år sedan planera en kampanj ...
Hej Dretski och välkommen till rikets bästa nördverkstad!

Dina idéer låter jättebra, och med forumdiskussion kan det kanske bli något riktigt coolt... Tänk om du av en händelse hade lyckats skriva ihop ett par tre rafflande äventyr på ditt tema som sedan hade kunnat göras till en pdf? Produceras något sådant ställer jag gärna upp som exempelvis kartritare, korrekturläsare eller dyl.
Dretski skrev: 2023-03-20 00:34 Jag ska läsa på mer om Ankorath, för jag känner att Storhertigens position här ligger i att han i princip är ekonomiskt oberoende och en riktig slarvjöns. På kartan kan jag bara tänka mig Hakkai, Ankorath eller Ankh-Castellum som passande städer, om man vill ha någon form av regionell kommersiell gångbarhet här. Det kan ju tänkas att man utvidgar informationen runt bukten överlag (jag vet att jag såg namnet på bukten någonstans?), men att det finns en större kommersiell trafik åtminstone delvis innebärande fartyg är det viktiga. En femte rollperson ville spela en skogsalvisk druid, och det finns det garanterat gott att hämta av i Morginnerskogen eller Sivoa, vilket knyter ihop allt ännu lite bättre. Det vore intressant att ta sig an lite av en generell beskrivning av dessa delar samt Saqasha-öknen i mån av tid.

Jag ska försöka sammanställa den information som redan finns här på forumet om dessa delar av Samkarna, och även se över tid om det dyker upp något officiellt material i böckerna och så får jag väl bygga vidare på det. :)
birkebeineren skrev: 2023-03-20 10:22 Bukten du tänker på borde vara Ankhrviken. Syns på denna detaljerade karta över Morëlvidyn: https://erebaltor.se/wiki/images/4/48/0 ... dyn_ny.jpg

Här finns också många andra obeskrivna städer ifall det inte går att passa in Stiernfieder i Ankorath eller Ankh-Castellum.
Dretski skrev: 2023-03-20 11:41 Det finns ju princip ingenting som hindrar att Sextetten är väldigt nöjd med Storhertig Luwaine Stiernfieder som statsråd i Ankh-Castellum, speciellt med tanke på hans ryktbara anktionalistiska och ankarkistiska (i stort sett gäller "du gör vad du vill, men tänk på ankorna först och stå bara i min väg om du vill ha spö. Betala i kassan.") läggning och det faktum att han inte direkt är känd för att lägga energi på att störa för de förhärskande ankklanerna i staden. Man kan ju tänka sig att den befästa staden bedrivs som en form av inlandsmarknad för slavhandel (i första hand arenaslavar och gladiatorer, som är en mycket uppskattad form av nöje i trakten med tanke på tillgången av allehanda kreatur från Samkarnas outforskade områden), droghandel och exotiska varor. Jag vill gärna placera en enorm gladiatorarena i staden. Det är dock inte en slavmarknad per se (även om det förvisso också förekommer), då dessa delar av Samkarna inte befolkas av i första hand varelser som är duglig till arbetskraft, utan snarare fokuseras handeln på exotiska kreatur för samlare, gladiatorer och väldigt diversifierade bordeller (det som inte finns på en bordell i Ankh-Castellum, finns inte på en bordell någonstans - till Storhertigens stora glädje). Givetvis bör hela Ankhrviken göras till en zon bestående i första hand av ankor och pirater, då området lämpar sig utmärkt för Morelvidynska pirater att lägga till i små vikar längs hela kusten, långt bortom sikte för de mer frekventerade farlederna runt kontinentens norra kust emot Kopparhavet. Det kan ju även tänkas att Sextetten har viktigare saker att göra än statsstyre, och således ofta låter de städer de verkar i sköta sitt eget styre så länge det inte inverkar på Sextettens ämbetsområden (men en förgiftad dolk kan ju snabbt ändra på saker och ting vid behov).

Man kan på grund av stadens otroligt blandade befolkning tänka sig att ett visst perverst leverne är utspritt i staden som helhet och att acceptansen för individuell frihet är väldigt utbredd och även att se en hajman, reptilman eller insektoid anses om än kanske inte vanligt, så åtminstone inte heller direkt konstigt (en n**** i Vittula?!).

Jag skulle även vilja ha hjälp att specifiera var eventuella gränser mellan skog, träsk och djungel går någonstans på Samkarnas karta.

Snygg karta! Vad innebär vita och gula prickar, mer specifikt?

Låter dessa planer intressanta att spinna vidare på?
Tycker det här låter väldigt intressant!

Ankh-Castellum är en stad påhittad av Mikael som skrivit det mesta om Morëlvidyn och Samkarna hittils. Möjligtvis har han några åsikter om Stiernfieder och hur han kan passa in men då tycker han nog till. Oavsett så hittar vi en plats till storhertigen, om det blir i Ankh-Castellum eller annan stad. :)

Prickarna på kartan tror jag är tänkta som vita för städer och gula för platser. Möjligen kan Mikael svara bättre på det då han instruerat Spelknepe som ritade.
Dretski
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2007-10-03 19:40

Re: Morëlvidyn

Inlägg av Dretski »

Ja, jag passar väl på och fortsätter. Jag kommer säkert att stampa på några tår med missat material från mängder av trådar på forumet, men det är bara att säga till så anpassar vi efter hand. Hur som helst känner jag gärna för att understödja med att göra ankor betydligt mer intressanta, och här har vi ju en intressant bas. :)

Och så en följdfråga på det.. Finns rubbitar på Ereb Altor, eller bör de finnas? Jag skulle gärna se ett samhälle med dessa i Morginnerskogen, eventuellt i naturlig samklang med Sivoas alver. Jag har hört ryktesvägen att rubbitar dör av sjösjuka vid minsta lilla sjögång och att de därför inte ses på andra sidan haven. 8)
Skriv svar