Hynsolge

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Hynsolge

Inlägg av Spelknepe »

Hynsolge
Bild
Nyaste karta

Bild
Gammal karta

Bild
Kladdkarta över länen

Bild
Spelarkarta
______________________________________________________________________

Ansvarig: -
Senaste uppdatering: -

/Spelknepe
Senast redigerad av Spelknepe den 2007-11-03 15:25, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Uppdatering: Lagt till Adragoors spelarkarta i toppen.
Akklokk
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 32
Blev medlem: 2007-05-03 19:57

Inlägg av Akklokk »

Ok, jag tänkte att vi skulle fixa till Hynsolge lite grann. Jag har inte så värst mycket tid att skriva några längre textsjok pga en massa eländig pluggeri som dessvärre måste göras (tom juni), så jag tänkte mest posta lite spridda tankar att fundera på.

-Hynsolge är i mitt tycke ganska bra som det redan är. Vad gäller geografi, religion, samhälle m.m. så tycker jag att det mesta kan användas.

-Vad jag tycker kan göras bättre är dock den nuvarande politiska situationen. Inbördeskrig är ju i sig bra, men jag tycker gott och väl att man kan spetsa till det lite, med lite mer kaos och elände.

Dels är det lite för uppenbart vilka som är goda och onda. Historiskt sett så har dylika folkresningar knappas skett med några finare silkesvantar och övergrepp har nog skett på båda sidor.

Samtidigt så tycker jag att konfliktens deltagare kan delas upp lite och att utgången ffa inte ska vara lika given (Nya Armén/Kungen vinner, alla blir lyckliga och RP hjältar).

För att åstadkomma detta så tycker jag att man kan ha något av följande utveckling:

-Grundkonflikterna är kungens konflikt med adeln och adelns konflikt med folket. Jag tänker mig den förra konflikten har möjliggjort för spridda folkresningar som sedan blivit regelrätta uppror. Samtidigt som kungen inte är intresserad av någon folkresning så drar han nytta av denna i kriget mot sina länsherrar, dock är det inte alls omöjligt att kungen vid något lämpligt tillfälle bedrar sina allierade och gör gemensam sak med adelsmännen mot folket.

Dessutom så vore det rimligt att diverse grannländer blandar sig i. Dom feliciska "legosoldaterna" är kanske ett sätt för detta land att få ensamrätt på den hynsolgiska handeln/inrätta en lydkung på landets tron? Krunska stormän försöker dra nytta av kaoset i söder och förösker utvidga sina landamärer? Kungens/den hynsolgiska adelns kontakter i utlandet (giftermål/släktingar osv.) inträder i kriget med hopp om plundring/goda strider/förläningar. Dvärgarna kanske har intressen i landet (jag tänker mig att översvämningarna i södra delen i själva verket är ett resultat av att dvärgbyggda fördämningar har brustit som ett led i krigföringen, kanske har dvärgarna med hjälp av vattenkraft byggt upp väldiga rikedomar som nu är lagda under vatten?)?

Slutligen så tycker jag att "folket" lite kan avgodifieras och splittras. Olika ledare vill olika saker. Abrahim Stenklo får lite lätt hybris och blir i realiteten en adelsman med folkligt stöd? Andra rörelser svänger över i terrorvälden som resnar ut alla mer och (framförallt) mindre skyldiga osv.

Vad tycks? Vad mer kan/bör ändras?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Låter bra. Många av dina tankar har jag låtit vara fakta efter Nidländska reningen.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Tycker också att det låter bra Akklokk. Har haft lite funderingar på hur Krun skulle kunna ha intressen i konflikten, men inte kommit fram till något konkret. Vi kanske skulle kunna komma fram till något vi ett senare tillfälle.
Akklokk
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 32
Blev medlem: 2007-05-03 19:57

Inlägg av Akklokk »

Nidlänska reningen

Ska den finnas med i den här tappningen? Det skall kanske diskuteras på annan plats men jag föredrar nog att nidlänningarna (klart modifierade förhoppningsvis) klampar in just när allt (eventuellt) håller på att ordna sig (efter några års destabiliseringsförsök).

Krun

Jepp, har du några tankar så får du gärna slänga in dom. Jag undrar exempelvis om Krun är såpass decentraliserat att en lokal storman kan starta ett alldeles eget lite krig vid landets nordvästra gräns?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Bry dig inte för mycket om Krun-mannen (Bergdahl), han tycker Krun skall vara med överallt. :wink:
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Nu är ju inget satt i sten men jag planerar bl.a. för Krun att nordvästra Krun skall vara rätt så sparsamt befolkat och att det västra slättområdet kontrolleras av en nomader som lever som deras förfäder gjorde innan de kom till Krun. Det är möjligt att en av kejsaren utsedd ämbetsman har ansvaret för området, kanske sitter han i Stabul.
Med tanke på att ämbetsmannaadeln i Krun skall vara rätt korrupt och att kejsaren skall ha försvunnit under en palatsbrand i Arkhaz för några år sedan, så är det väl ingen omöjlighet med ett privat krig för att sko sig på de stackars hynsolgerna.
Hade/har också planer på att en del hynsolger flytt till Krun och bosatt sig i det nordvästra hörnet av Krun vid en övergiven stad, de sista invånarna övergav staden i sammband med översvämningarna i Hynsolge som också drabbade det krunska gränsområdet. Dessa flyktingar har kommit i konflikt med "nomaderna" om markanvändningen, men de välkomnades av kejsaren som bröder, och skyddades därav från nomadernas angrepp. Hur det skall gå nu när kejsaren är borta är det ingen som vet.

Ja som sagt lite snabba funderingar kring Krun och Hynsolge. Men jag tror att inte så mycket kontakt mellan länderna har skett på statsnivå iaf, men tanke på tabellen om diplomatiska förbindelser i EA-kampanjboken.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Mikael skrev:
Bry dig inte för mycket om Krun-mannen (Bergdahl), han tycker Krun skall vara med överallt.


Hehe... känns onekligen lite så. Sen så har jag ju med min listiga plan att med hjälp av Mullah få Krun tråden till den med mest inlägg. Nu är snart mitt herravälde över forumet totalt...
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Bergdahl skrev:
Mikael skrev:Bry dig inte för mycket om Krun-mannen (Bergdahl), han tycker Krun skall vara med överallt. :wink:
:shock: Hehe... känns onekligen lite så. Sen så har jag ju med min listiga plan att med hjälp av Mullah få Krun tråden till den med mest inlägg. Nu är snart mitt herravälde över forumet totalt... :twisted:
:lol:
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

:lol:

Egentligen vill vi alla bara levla. 8)
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Gillar starkt spelarkartan, skulle inte alls ha nå imot liknande för andra länder om Adragoors känner sin ritsugen =)
Och hynsolge, bra plats att äventyra.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Gillar starkt spelarkartan, skulle inte alls ha nå imot liknande för andra länder om Adragoors känner sin ritsugen =)
Och hynsolge, bra plats att äventyra.
Det kommer säkert mer av spelarkartor... (Sen när jag har mer tid och ork...) :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Akklokk skrev: Dvärgarna kanske har intressen i landet (jag tänker mig att översvämningarna i södra delen i själva verket är ett resultat av att dvärgbyggda fördämningar har brustit som ett led i krigföringen, kanske har dvärgarna med hjälp av vattenkraft byggt upp väldiga rikedomar som nu är lagda under vatten?)
Den här lilla ideen får du gärna utveckla mer! :)
Akklokk
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 32
Blev medlem: 2007-05-03 19:57

Inlägg av Akklokk »

Efter tentan. Efter tentan. :|
Skriv svar