Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

När det dalkiska skeppet förliste utanför Klomellines kust 340 eO och grunden till Nya Arno lades, hur medvetna kan det då tänkas att de var om situationen en bit längre inåt land i magokratin Bozsa?

Från Bozsa-wikin:
263 e.O.
Bozsa utropar sig som en magokratisk stat. Få av de omkringliggande staterna och samhällena uppmärksammar händelsen.
278 e.O.
Bozsa skickar ut små grupper av magiker till alla större städer i landet. Dessa beskickningar skall leta upp potentiella utövare av magi och etablera akademier för utbildning av nya magiker. Det långsiktiga målet är att samla allt magiskt kunnande på en plats och på sikt återuppväcka den magiska högkulturen. De externa akademierna har en viss grad av självbestämmande men lyder under rådet i Bozsa.
332-336 e.O.
Baxardeltats östra delar dikas ut och floden Gimdis leds på magisk väg genom Hisskoviska åsen och ut i Jaggarack. Avsikten är att skapa odlingsbar mark som kan tjäna som magikernas försörjning, men även som en skyddande vallgrav ut mot träsket. Arbetskraften är animerade skelett och bundna elementarer. Utsända från Hisskov och Garrika som oroar sig för fisket i Jaggarack och sina vattenveteodlingar lugnas med skicklig diplomati.
348 e.O.
Flera spektakulära mord sker av några av de mest inflytelserika och dominerande magikerna i rådet. Lardaman Isöga och Eltapos T’eldin är bland de döda. Rogmul Jordmästaren, som var bland Yaras först samlade, lyckas dock fly.
349 e.O.
En gruppering magiker som kallar sig Sällskapet för förverkligandet av Cirkantens ändliga slutning tar makten i Bozsa. Även de externa akademierna runt om i landet kommer under det nya styrets kontroll. Vilka magikerna i Cirkanten, som blir sällskapets vanliga namn, är och vad som är deras egentliga mål är okänt. Klomelliens stadsstater meddelas att Bozsa nu skall "Skydda Klomelliens folk mot de Yttersta Farorna".
352 e.O.
Bozsa skickar ut sina första skatteskepp på Jaggaracksjön.
Detta är altså innan Bozsas fall och Jorduashurs återkomst till Klomellien ca 400 eO. Då uppstår en helt ny situation i Klomellien men det skulle vara intressant att reda ut vad som hände innan.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

birkebeineren skrev: 2021-10-23 15:08 Vet inte hur du gtjorgo tänker dig att lofernierna på andra siden Strömstida förhåller sig till halvlingarna i Sanzas så jag lämnar det lite öppet.

Ett förslag är att de två folken egentligen kan tänka sig att leva i frid och handla med varandra men att loferniernas triskiska härskare gör detta svårt. Tänker också att floden Strömstrida är svår att korsa och de övre delarna är omöjliga att färdas på med båt eller klomull. Vargmän rör sig åtminstonde på den sanziska sidan av floden och även om de inte har ett direkt samarbete med halvlingarna så gillar djurfolket inte att trakten besöks av andra folk. Uppe vid Pinhake klyft har halvlingarna ett stärkt försvar men återkommer om detta.


Jag tycker att då målar upp en fin bild birke som passar bra med min syn på området. Min enda undran är hur stor söderlandets Aguzmor är i förhållande till de andra stora städerna kring Jaggarck alltså Hisskov och Garrika. Är Aguzmor tredje största staden kring sjön?


I min mening är Strömstida näst intill omöjlig att forcera för icke flygande kreatur. Den är för bred för att enkelt bygga en bro ( samt att det generellt ligger i oländig terräng. Abzurals kullar är brant här och har dikats ut av vattnet. Något av en ”canyon” har alltså skapats här. Att ta sig fram med båt eller klomull går inte på grund av det aggressiva vattenflödet.

Lofernie är svagt styrt av triskiska mindre oligarker. Dessa tar främst ut en mindre tribut men inte mycket mer. Man beskattar inte handel och lofernierna dömer ut straff i sina egna ting. Det är bara rörande brott som mord och förräderi (uppror) som oligarkernas huskarlar närvarar. Däremot tillåter de inga handlare från andra stater att närvara i Lofernie i några större mängder. Lofernierna tar dock gärna en tur till sjöss längst kusten och tar sig både till övriga Triska samt Garrika men även till söderlandet i Sandzas eller till Hisskov. Längre åker de sällan dock.

Vargmän finns på båda sidor av floden och strövar runt i utkanterna men de undviker loferniska byar. Flockarna separeras av forsen men kan passeras högre upp i melashebergen. Ett problem för både trisker, lofernier, vargmän och folken i Sandzas är de återkommande attackerna från svarfolken som spiller ner på bägge sidor av forsen. På triskiska sidan fångas de inte upp förrän de nått relativt långt in. Starka svarfolkshövdingar i melashebergen är ett orosmoment från Hamur till Brikho (då inte Brikhos egna).
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Jag har inte spekulerat så mycket kring tiden för Nya Arnos grundande men tänker att man vid 340 inte var för oroade av Bosza. När tiden gått och var vid 350 så var det redan för sent att handla. Min tanke är att Nya Arno ändå var en av de som var minst påverkade av magokratins infiltrerande eftersom de knappast haft så många magiker som verkat öppet i stadsstaten. Jag tänker dock även att Nya Arno på grund av sin svaga status ändock föll undan för Boszas tryck hyffsat tidigt när cirkelns plan väl gick i lås.
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Klomellien

Inlägg av Albrekt »

Nedan följer en högst förenklad sammanfattning av vad jag tror de första nya-arnisterna kan ha haft i tankarna under sina första få år på sin nya plats i Klomellien:

Året är 340 e.O. och vårt skepp har gått på grund. Vi är strandsatta på ett ställe där det inte finns någonting. Ska vi helt enkelt stanna här och starta vår egen stad? Hmmm, varför i hela världen skulle vi vilja göra det? Vi är hungriga. Vi är trötta. Vi har en last med värdesaker från Trakorien som vi nu inte kan få till Caddo - i alla fall inte på flera år.

Till norr om oss finns en gammal jorisk ruinstad kallad Yolev. Den såg sina bästa dagar för länge länge sedan, men det verkar som om jorer med en nostalgi för det gamla kejsardömet satt upp ett litet nybyggarsamhälle i ruinerna. Det verkar gå rätt bra, även om det går långsamt. Om några år kanske vi skulle kunna handla lite med dem... Kanske några döttrar därifrån skulle kunna bjudas in till Soldansen?

Till söder om oss ligger berg och de skrämmande Snoarskogarna. Om vi kan få kontakt med barbarerna där så kan vi möjligen få en bra handel med snoaranska viltpälsar som vi kan ta till Caddo, om vi någonsin lyckas reparera det där skeppsvraket där ute. Det låter rätt bra.

Uppe i bergen finns även ett samhälle av gruvarbetande bergsfolk som kallar sig hamurer. De inkluderar dvärgar! Jackpott! Dvärgsmide är en bra produkt som vi kan ta till Caddo med god förtjänst. Det kan vi nästan få monopol på där hemma, eftersom ingen annan dedikerad dvärghandel upprättats ännu.

Men oj! Efter en incident häromdan ser allting ännu bättre ut! Vi började utforska det stora träsket till nordost och vi verkar ha fått kontakt med det hittills starkaste och mest utvecklade samhället i dessa gudsförgätna krokar: vi träffade en gubbe i bärstol med en stor eskort av ödlemänniskor. Han var klädd i underliga gula kläder och verkade helt oberörd av gyttjelukt och myggsvärmar. Trevlig typ. Han sade att hans samhälle, Bozsa kallade han det, växer snabbt och behöver alla sorters varor så fort vi kan reparera vårt gamla/få tag på nya skepp. Bozsa kan hjälpa oss med försvar av vårt eget lilla "Arno" här och se till att vi kan få spannmål och andra varor norrifrån (de verkar ha goda kontakter norrut). De köpte all den vackra fokalerstenen och all pilolja vi hade som last när vi gick på grund! Så nu har vi klirrande guld. Våra problem är nästan helt lösta.

Tjohej! Det här kan bli riktigt bra!

Eeh... Det är några gubbar här som kallar sig mercaner. De säger att de vill ha monopol på handel i Gryppas Vik...
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev: 2021-10-24 20:19Jag tycker att då målar upp en fin bild birke som passar bra med min syn på området. Min enda undran är hur stor söderlandets Aguzmor är i förhållande till de andra stora städerna kring Jaggarck alltså Hisskov och Garrika. Är Aguzmor tredje största staden kring sjön?
Bra. :)

Hur stor staden Aguzmor är beror lite på. Egentligen kan jag tänka mig den som inte altför stor och mera en kombination av befästning och mindre handelsplats. Även att den inte ligger direkt vid sjöstranden utan lite innåt land där den har tillgång till vattnet endast via kanaler. Samtidigt behöver Sanzas en utskeppningshamn för sina varor söderut (det finns en i norr, beskrivning kommer eftervart) och då är frågan om Aguzmor ändå passar bäst?

I EA-SL och Klomelliens introtext på s.68 omtalas en stad vid namn Garramil, kontrollerad av Mercana men nära Addiaska. Jag har tidigare funderat på om Garramil egentligen ligger på Sanzas territorium någonstans längs södra Maure men att Mercana tagit kontroll på något vis, militärt eller genom avtal. I så fall så skulle denna stad både vara där halvlingarna handlar, via Aguzmor, och där Mercana utövar sitt intresse i södra Klomellien.
http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 975#p35975

Utifrån texten så borde Garramil ligga någonstans längs floden Maure. Staden verkar vara antingen mercansk eller vara kontrollerad av mercanerna. Eftersom det är en addisk pärlfiskare som försöker smuggla varor in till Garramil bör även staden ligga inte för långt bort från den del av Maurefloden som gränsar mot Addiaska. Addiska stridsklomuller finns även i närheten.

En lösning skulle kunna vara att Garramil ligger precis där Mercanas och Addiaskas gränser möter varandra intill Maure. Fast där har vi råkat placera ut staden Frecol som då måste flyttas...

Annan lösning är att låta Garramil ligga som en mercansk utpost precis där Addaska och Hisskovs gränser möts intill Maure. I sammanhanget då tänkt att Mercana patrullerar floden hela vägen från Mercana stad till Jaggaracksjön.

Tredje lösning att Garramil är en utskeppningshamn för sanziska varor och således ligger någonstans på Sanzas sida av Maure. Staden även i detta tillfälle kontrollerad av Mercana.
Vad tycker ni? :?
gtjorgo skrev:I min mening är Strömstida näst intill omöjlig att forcera för icke flygande kreatur. Den är för bred för att enkelt bygga en bro ( samt att det generellt ligger i oländig terräng. Abzurals kullar är brant här och har dikats ut av vattnet. Något av en ”canyon” har alltså skapats här. Att ta sig fram med båt eller klomull går inte på grund av det aggressiva vattenflödet.
Låter också bra.
gtjorgo skrev:Lofernie är svagt styrt av triskiska mindre oligarker. Dessa tar främst ut en mindre tribut men inte mycket mer. Man beskattar inte handel och lofernierna dömer ut straff i sina egna ting. Det är bara rörande brott som mord och förräderi (uppror) som oligarkernas huskarlar närvarar. Däremot tillåter de inga handlare från andra stater att närvara i Lofernie i några större mängder. Lofernierna tar dock gärna en tur till sjöss längst kusten och tar sig både till övriga Triska samt Garrika men även till söderlandet i Sandzas eller till Hisskov. Längre åker de sällan dock.

Vargmän finns på båda sidor av floden och strövar runt i utkanterna men de undviker loferniska byar. Flockarna separeras av forsen men kan passeras högre upp i melashebergen. Ett problem för både trisker, lofernier, vargmän och folken i Sandzas är de återkommande attackerna från svarfolken som spiller ner på bägge sidor av forsen. På triskiska sidan fångas de inte upp förrän de nått relativt långt in. Starka svarfolkshövdingar i melashebergen är ett orosmoment från Hamur till Brikho (då inte Brikhos egna).
Passar fint.
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Klomellien

Inlägg av Albrekt »

När det gäller Garramil så måste vi nog förstå Mercanas anledning att hålla denna by/utpost.

Det kan vara antingen att 1) Garramil är en gammal station fö Mercana varifrån merkanska patruller och agenter länge hållit koll på handelstrafiken på Maure, eller 2) Mercana har tagit kontroll av Garramil som en del av konflikten med Addiaska och använder platsen för att stationera trupper, förråd och för att kontrollera att underhåll kan föras fram dit man hoppas att eventuella slag kommer att stå. Man vill inte ha addiaskiska riddare ända framme vid de merkanska stadsmurarna, förstås.

Den pärlsmugglande bonden kan sälja pärlor till merkanska priser vare sig 1) eller 2) är fallet.

Båda fallen kan förstås även vara sanna i dagsläget.
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev: 2021-10-24 20:27 Jag har inte spekulerat så mycket kring tiden för Nya Arnos grundande men tänker att man vid 340 inte var för oroade av Bosza. När tiden gått och var vid 350 så var det redan för sent att handla. Min tanke är att Nya Arno ändå var en av de som var minst påverkade av magokratins infiltrerande eftersom de knappast haft så många magiker som verkat öppet i stadsstaten. Jag tänker dock även att Nya Arno på grund av sin svaga status ändock föll undan för Boszas tryck hyffsat tidigt när cirkelns plan väl gick i lås.
Det kan verka som att dalkerna inte helt var medvetna om vad som pågick kring Jaggarack och i Klomelliens inre när de strandade ute vid kusten. De lär dock ganska snart ha upptäckt att Bozsa höll på att expandera sitt intresseområde. Ändå väljer dalkerna att stanna så de lär ha haft goda skäl till detta. Exakt hur Bozsa utövade sin makt har vi inte sagt så mycket om men det kan tänkas att dalkerna inte ägnades så stort intresse. Nya Arno överlever dock och 393 eO ansluter de sig till Klomelliska Unionen. Och sen blir ju inte Cirkantens styre av Bozsa särskilt långvarigt då det faller kring 400 eO. Ett nytt problem för Nya Arno blir jordakerna och eftervart Harald Krokig men det är en ny historia...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Albrekt skrev: 2021-10-25 07:20 Nedan följer en högst förenklad sammanfattning av vad jag tror de första nya-arnisterna kan ha haft i tankarna under sina första få år på sin nya plats i Klomellien:

...
Att dalkerna väljer att stanna då de ser möjligheter god handel? Det låter som en god anledning, dalkerna verkar vara skickliga på att hitta nya marknader.

Frågan är om vi kan kombinera det med en gammal forumsidé om att de overlevande från skeppsbrottet räddades av ett mirakel som tolkades som Etins vilja, och det på en plats som exakt (!) såg ut som Arno på Caddo? Dalkerna skulle då stanna av både religiösa och ekonomiska skäl; skäl som trotsar expansiva magiker, jordakiska pirater och konkurerande mercanska handlare?
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Klomellien

Inlägg av Albrekt »

birkebeineren skrev: 2021-10-26 11:08 Frågan är om vi kan kombinera det med en gammal forumsidé om att de overlevande från skeppsbrottet räddades av ett mirakel som tolkades som Etins vilja, och det på en plats som exakt (!) såg ut som Arno på Caddo? Dalkerna skulle då stanna av både religiösa och ekonomiska skäl; skäl som trotsar expansiva magiker, jordakiska pirater och konkurerande mercanska handlare?
Jag tror definitivt att det kan kombineras. Det är en bra idé att de tror sig utföra Etins vilja, och att de ser sin första uppgift som mission, eller åtminstone att utgöra ett Etins ljus ute i mörkret (alltså en mer passiv mission). Men eftersom de är köpmän och handelsresande så måste de också se sig om för hur de ska kunna överleva rent ekonomiskt. De är på en plats med nästan ingen befolkning alls. Nästan som eremiter.

Yolev är den nära granne som av dalkerna kan ses som "civiliserad". Men Yolev ingår i unionen bara ett år före Nya Arno, alltså egentligen samtidigt. Betyder det att Yolev inte är speciellt högutvecklat när dalkerna först anländer? Dessutom sägs yoleviterna vara etinstrogna på aidniskt vis, trots att de konverterade till LV 70 år före den Stora Schismen. (Finns det dock fortfarande yoleviter som håller sig till Zeno och de Gamla Gudarna år 340 e.O.? - Yolev är väl ändå en stad som håller den klassiska civilisationen högt? - Kanske de "gammeldags" yoleviterna flydde till Bozsa, Melorgh och/eller Mercana?) Givet att Yolev och Nya Arno är så långt från sina respektive exarker, hur stark blir den religiösa motsättningen egentligen? Den kan vara stark eftersom den Stora Schismen bara är 70 år gammal. Under den tiden kan mycket väl någon argsint riark från Aidne (eller flera) varit i Yolev, förmedlat nyheter och förstås pratat skit om caddismen.

I vilket som helst: Jag antar att dalkerna i Nya Arno är nästan uteslutande män. Hur/när gifter de sig? Väntar de alla tills de är starka nog att importera kvinnfolk från Caddo? Om inte så verkar de yolevitiska flickorna vara närmast rent kulturellt.

Hamur var bara ett litet barbarsamhälle knutet till ett gammalt joriskt bergsfäste. De hade bara sporadiska (men goda) kontakter med dvärgar i området verkar det som. Det är inte förrän på tidigt 400-tal som Hamur börjar växa, efter att man hittar silver och ingår ett partnerskap med dvärgarna. Så dalkerna visste nog inte ens att det fanns hamurer förrän silverrushen börjar (då dalken Icoppio, eller Jakobian, börjar predika där).

Så mitt förslag är att det (ironiskt nog) är Bozsa som tar Nya Arno under sin arm och hjälper dessa religiösa nybyggare att komma igång och etablera sig. Bozsa ligger där det ligger för att undgå oönskad nyfikenhet, så jag tvivlar på att dalkerna någonsin hört talas om magokratin. Det är mycket mer tänkbart att de lärda bozsaborna hört talas om dalernas motvilja mot magi. Man håller således magin hemlig för nybyggarna i Nya Arno. Detta är lättare än man skulle kunna tro. Har man ingen erfarenhet av magiker verkar det långsökt att kalla någon för "magiker". Genom förhållandet med Nya Arno får Bozsa tillgång till lyxartiklar och alkemiska ämnen söderifrån. Endast efter 15 eller 20 år blir Nya Arnos ledning varse hur saker och ting ligger till då Bozsa, under Magikernas Krig, på allvar hävdar herravälde över hela regionen, inklusive Nya Arno. Bozsa krossas dock nästan av detta krig och även, verkar det, av den interna maktkampen i magistaten. Vänder sig Nya Arno mot Bozsa under Magikernas Krig? Historieböckerna verkar inte nämna detta. Men om inte, varför inte?

Jag tror detta kan utvecklas på ett intressant sätt. En slags tacksamhetsskuld mot Bozsa som ju räddade stadens grundare kanske gör att Nya Arno känner sig kluvet och inte kan handla. Det är också endast efter Bozsas fall som Nya Arno börjar skaffa ett eget försvar. De har dittills varit helt skyddade av det starka Bozsa. Detta skyddsvakuum leder till att solriddare från Caddo stationeras i Nya Arno från ca. år 460 e.O., men skammen att ovetande ha varit en magokratisk lydstad leder också till en asketisk rörelse med den 'helige' mannen Valiô som profetisk ledare över staden. Valiô begår självmord år 494 e.O.

Jag tror det kan bli bra det här.
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Albrekt skrev: 2021-10-25 14:22 När det gäller Garramil så måste vi nog förstå Mercanas anledning att hålla denna by/utpost.

Det kan vara antingen att 1) Garramil är en gammal station fö Mercana varifrån merkanska patruller och agenter länge hållit koll på handelstrafiken på Maure, eller 2) Mercana har tagit kontroll av Garramil som en del av konflikten med Addiaska och använder platsen för att stationera trupper, förråd och för att kontrollera att underhåll kan föras fram dit man hoppas att eventuella slag kommer att stå. Man vill inte ha addiaskiska riddare ända framme vid de merkanska stadsmurarna, förstås.

Den pärlsmugglande bonden kan sälja pärlor till merkanska priser vare sig 1) eller 2) är fallet.

Båda fallen kan förstås även vara sanna i dagsläget.
En kombination av dessa två låter som en mer precis beskrivning av vad jag lite otydligare tänkt. :) Mercana kan ha tagit kontroll över Garramil som en följd av Magikernas krig som även kallas Sanzsisk-mercanska kriget. Detta som en slags krigsersättning som de påtvingade det egentligen oskyldige Sanzas. Halvlingarna hade egentligen inget annat val än att gå med på detta men passade på att utnyttja det hela till sin fördel genom att fortsatt få handla i staden som nu mycket praktisk försvarades av mercanerna. Halvlängdsmän är kanske små men inte dumma. :wink:

Mercana utnyttjade sedan Garramil som en utpost när de utökade sin närvaro på Jaggaracksjön och eftervart i hela södra Klomellien. Det kan även vara från Garramil som den mercanske malmletaren Niels Småhacka drog ut från när han 417 eO lade grunden för silverhandeln i Hamur.

Frågan återstår dock vart Garramil exakt ligger beläget? Lutar åt en bit nedströms Maura från där floden rinner ut av Jaggarack...
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Birke skrev
Hur stor staden Aguzmor är beror lite på. Egentligen kan jag tänka mig den som inte altför stor och mera en kombination av befästning och mindre handelsplats. Även att den inte ligger direkt vid sjöstranden utan lite innåt land där den har tillgång till vattnet endast via kanaler. Samtidigt behöver Sandzas en utskeppningshamn för sina varor söderut (det finns en i norr, beskrivning kommer eftervart) och då är frågan om Aguzmor ändå passar bäst?
Så Aguzmor är mer en större befäst handelsplats än en hamnstad? Det fungerar i mina ögon med :)
Kan det vara så att Aguzmor var en egen stadsstat tidigare? Som blev självständigt när Kontinentaljoriska riket föll samman och sedan blev vassal åt Jorderna? När jorderna sedan drog sig tillbaka (när är det? syns inte i wikin men kring 350 fO?) blir söderlandet åter självständigt. Denna självständighet hålls av till men någon gång före 374 e O blir man en permanent del av Sandzas. kanske som skydd främst mot Mercanas handelsmän? Femtio år senare kommer jorderna åter och underkastar sig stora delar av Hisskov, Lofernie och kanske också stora delar av Söderlandet även om Aguzmor håller ut denna gång?

Du nämnde att folket i söderlandet delvis består av jorer upplandade med nargurer. Detta kan alltså både vara jorder och grannarna från Lofernie.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Albrekt skrev
Jag tror definitivt att det kan kombineras. Det är en bra idé att de tror sig utföra Etins vilja, och att de ser sin första uppgift som mission, eller åtminstone att utgöra ett Etins ljus ute i mörkret (alltså en mer passiv mission). Men eftersom de är köpmän och handelsresande så måste de också se sig om för hur de ska kunna överleva rent ekonomiskt. De är på en plats med nästan ingen befolkning alls. Nästan som eremiter.
Vad försörjer sig Nya Arno på egentligen? Är det fisket? vet att vi talat om några mindre gruvsamhällen i Melashebergen men vad är det man gräver efter? Nya Arnos geografi är rätt märklig... de hävdar territorier hela vägen upp mot Hisskov. Är detta för att Yolev inte kunde bry sig mindre om den delen av Baxardältat? sannolikt är området öster om B:et i Baxardältat på kartan rejält underbefolkad. DVS Nya Arnos del.
Yolev är den nära granne som av dalkerna kan ses som "civiliserad". Men Yolev ingår i unionen bara ett år före Nya Arno, alltså egentligen samtidigt. Betyder det att Yolev inte är speciellt högutvecklat när dalkerna först anländer? Dessutom sägs yoleviterna vara etinstrogna på aidniskt vis, trots att de konverterade till LV 70 år före den Stora Schismen. (Finns det dock fortfarande yoleviter som håller sig till Zeno och de Gamla Gudarna år 340 e.O.? - Yolev är väl ändå en stad som håller den klassiska civilisationen högt? - Kanske de "gammeldags" yoleviterna flydde till Bozsa, Melorgh och/eller Mercana?) Givet att Yolev och Nya Arno är så långt från sina respektive exarker, hur stark blir den religiösa motsättningen egentligen? Den kan vara stark eftersom den Stora Schismen bara är 70 år gammal. Under den tiden kan mycket väl någon argsint riark från Aidne (eller flera) varit i Yolev, förmedlat nyheter och förstås pratat skit om caddismen.
Jag tror att Yoleviterna såg dalkernas ankomst som välkommen "trots att det verkar vara någon schism på gång nere vid kopparhavet". Jag tror att man vid Gryppas vik var glad över att dugligt folk med fromma hjärtan dök upp. Den varan fanns det ju inte många av innan.
I vilket som helst: Jag antar att dalkerna i Nya Arno är nästan uteslutande män. Hur/när gifter de sig? Väntar de alla tills de är starka nog att importera kvinnfolk från Caddo? Om inte så verkar de yolevitiska flickorna vara närmast rent kulturellt.
Hur ser dalkerna på kvinnliga handelsfarande och sjöfolk? Det kan ha varit med en och annan färgblind tös på skutorna men sannolikt var huvudparten ändå män.
Jag gillar tanken på att Nya Arno gift in sig hos Yoleviterna i början. Sedan har vi diskuterat att ganska många oliktänkande från huvudön i kopparhavet velat "andas lite fri luft" rent filosofiskt och slagit sig ner här under åren.
Hamur var bara ett litet barbarsamhälle knutet till ett gammalt joriskt bergsfäste. De hade bara sporadiska (men goda) kontakter med dvärgar i området verkar det som. Det är inte förrän på tidigt 400-tal som Hamur börjar växa, efter att man hittar silver och ingår ett partnerskap med dvärgarna. Så dalkerna visste nog inte ens att det fanns hamurer förrän silverrushen börjar (då dalken Icoppio, eller Jakobian, börjar predika där).
Nej jag tror att Nya Arno och Hamurs kontakter var små från början. Dalkerna skilde nog knappt på dem, triskerna eller kasanerna.

Så mitt förslag är att det (ironiskt nog) är Bozsa som tar Nya Arno under sin arm och hjälper dessa religiösa nybyggare att komma igång och etablera sig. Bozsa ligger där det ligger för att undgå oönskad nyfikenhet, så jag tvivlar på att dalkerna någonsin hört talas om magokratin. Det är mycket mer tänkbart att de lärda bozsaborna hört talas om dalernas motvilja mot magi. Man håller således magin hemlig för nybyggarna i Nya Arno. Detta är lättare än man skulle kunna tro. Har man ingen erfarenhet av magiker verkar det långsökt att kalla någon för "magiker". Genom förhållandet med Nya Arno får Bozsa tillgång till lyxartiklar och alkemiska ämnen söderifrån. Endast efter 15 eller 20 år blir Nya Arnos ledning varse hur saker och ting ligger till då Bozsa, under Magikernas Krig, på allvar hävdar herravälde över hela regionen, inklusive Nya Arno. Bozsa krossas dock nästan av detta krig och även, verkar det, av den interna maktkampen i magistaten. Vänder sig Nya Arno mot Bozsa under Magikernas Krig? Historieböckerna verkar inte nämna detta. Men om inte, varför inte?

Jag tror detta kan utvecklas på ett intressant sätt. En slags tacksamhetsskuld mot Bozsa som ju räddade stadens grundare kanske gör att Nya Arno känner sig kluvet och inte kan handla. Det är också endast efter Bozsas fall som Nya Arno börjar skaffa ett eget försvar. De har dittills varit helt skyddade av det starka Bozsa. Detta skyddsvakuum leder till att solriddare från Caddo stationeras i Nya Arno från ca. år 460 e.O., men skammen att ovetande ha varit en magokratisk lydstad leder också till en asketisk rörelse med den 'helige' mannen Valiô som profetisk ledare över staden. Valiô begår självmord år 494 e.O.
Gillar detta skarpt! För Bosza att lyckats hålla magin hemlig kanske är svårt men den var nog kraftigt nedspelad. sedan var ju Bosza inte den enda plats som hade magiker under denna tid. Cirkanten hade ju spridit ut sina disciplar över hela regionen. Det var inte lätt för någon (och absolut inte de lite lätt isolerade nykomlingarna i Nya Arno) att förstå att det var det styrande i Bosza som var hjärnan bakom det hela innan det var för sent.
Nya Arno har nog ingen chans att motsätta sig Bosza under denna tid. Kanske gör en del mindre motstånd men mer tror jag inte att den unga stadsstaten klarar av.

Att man efter magokratins fall sedan drabbas av kollektiv skam gillar jag. Att de låtit sig förledas skapar grogrund för profeten Valiô och dennes följare. För min del får Nya Arno gärna drabbas av "religiös väckelse" av och till men att dessa till skillnad från i Melorgh inte är i majoritet. Jag kan tänka mig att dessa kan ha byggt små samhällen avskärmade från övriga statsstaten eller till och med kloster likt esseneserna vid döda havet.

Jag tror det kan bli bra det här.
Jag med!:)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev: 2021-10-28 00:06
Albrekt skrev:Jag tror definitivt att det kan kombineras. Det är en bra idé att de tror sig utföra Etins vilja, och att de ser sin första uppgift som mission, eller åtminstone att utgöra ett Etins ljus ute i mörkret (alltså en mer passiv mission). Men eftersom de är köpmän och handelsresande så måste de också se sig om för hur de ska kunna överleva rent ekonomiskt. De är på en plats med nästan ingen befolkning alls. Nästan som eremiter.
Vad försörjer sig Nya Arno på egentligen? Är det fisket? vet att vi talat om några mindre gruvsamhällen i Melashebergen men vad är det man gräver efter? Nya Arnos geografi är rätt märklig... de hävdar territorier hela vägen upp mot Hisskov. Är detta för att Yolev inte kunde bry sig mindre om den delen av Baxardältat? sannolikt är området öster om B:et i Baxardältat på kartan rejält underbefolkad. DVS Nya Arnos del.
Så... dalkerna upplever ett mirakel, besluter att stanna och behöver nu sätt att försörja sig.

De har hamnat på en mycket speciell plats där marken stort sett består av träsk. Men, enligt diskussioner när Klomelliens senaste karta utformades är det tänkt att själva staden Nya Arno ligger nära spetsen av vad som kan anses vara Melashebergens yttersta udd mot väster. Inga berg och knappt ens kullar men marken är fast. Baxarträsket omger udden på båda sidor, i norr inom vad som på kartan blir innanför Klommelines gräns och i söder ner mot Kasenu och Snoarskogarna. Här byggs staden Nya Arno upp på platsen för den mirakulösa händelsen. Udden gör att det redan finns varelser i trakten, inte många men några få rör sig ändå här. Dalkerna kan således rätt tidigt ha träffat yoleviter, bozsabor och hamurer. Kanske även reptilfolk och vargmän? Tillvaron lär ändå ha varit rätt eremitlik i början.

Angående matförsörjning så borde fiske och träskjakt vara närliggande sätt. Dessutom finns två gamla förslag finns till hur nyarnoerna odlar eget livsmedel:

Vattengårdar: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 315#p34315
Vattenvete: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 319#p34319

Gruvdrift i bergen kan ha utveclat sig eftervart och vara en anledningt ill att Nya Arnos gräns går långt innåt land iallafal i den rikting Melashebergens högre partier finns.
Det kan handla om järn till eget bruk och kanske det zinkspat som för länge sen efterfrågades i Klomellien: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 245#p13245

Följande gamla 3D-karta illustrerar ganska bra hur bergen och träsket ser ut i södra Klomellien:

http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 588#p35588
gtjorgo skrev:
Albrekt skrev:Yolev är den nära granne som av dalkerna kan ses som "civiliserad". Men Yolev ingår i unionen bara ett år före Nya Arno, alltså egentligen samtidigt. Betyder det att Yolev inte är speciellt högutvecklat när dalkerna först anländer? Dessutom sägs yoleviterna vara etinstrogna på aidniskt vis, trots att de konverterade till LV 70 år före den Stora Schismen. (Finns det dock fortfarande yoleviter som håller sig till Zeno och de Gamla Gudarna år 340 e.O.? - Yolev är väl ändå en stad som håller den klassiska civilisationen högt? - Kanske de "gammeldags" yoleviterna flydde till Bozsa, Melorgh och/eller Mercana?) Givet att Yolev och Nya Arno är så långt från sina respektive exarker, hur stark blir den religiösa motsättningen egentligen? Den kan vara stark eftersom den Stora Schismen bara är 70 år gammal. Under den tiden kan mycket väl någon argsint riark från Aidne (eller flera) varit i Yolev, förmedlat nyheter och förstås pratat skit om caddismen.
Jag tror att Yoleviterna såg dalkernas ankomst som välkommen "trots att det verkar vara någon schism på gång nere vid kopparhavet". Jag tror att man vid Gryppas vik var glad över att dugligt folk med fromma hjärtan dök upp. Den varan fanns det ju inte många av innan.
Låter som en bra tolkning. Yoleviterna har en mycket lång historia så olika religiösa motsättningar lär de ha behövt hantera vid flera tillfällen, och det framgångsrikt. Gissar att Yolev och Nya Arno har goda kontakter med varandra till trots för att de stort sätt följer olika grenar av Lysande Vägen.
gtjorgo skrev:
Albrekt skrev:I vilket som helst: Jag antar att dalkerna i Nya Arno är nästan uteslutande män. Hur/när gifter de sig? Väntar de alla tills de är starka nog att importera kvinnfolk från Caddo? Om inte så verkar de yolevitiska flickorna vara närmast rent kulturellt.
Hur ser dalkerna på kvinnliga handelsfarande och sjöfolk? Det kan ha varit med en och annan färgblind tös på skutorna men sannolikt var huvudparten ändå män.
Jag gillar tanken på att Nya Arno gift in sig hos Yoleviterna i början. Sedan har vi diskuterat att ganska många oliktänkande från huvudön i kopparhavet velat "andas lite fri luft" rent filosofiskt och slagit sig ner här under åren.

Vi har redan skrivit in kvinnliga solriddare och handelshusöverhuvuden på Caddo så då finns de nog även som sjöfarare.
gtjorgo skrev:
Albrekt skrev: Hamur var bara ett litet barbarsamhälle knutet till ett gammalt joriskt bergsfäste. De hade bara sporadiska (men goda) kontakter med dvärgar i området verkar det som. Det är inte förrän på tidigt 400-tal som Hamur börjar växa, efter att man hittar silver och ingår ett partnerskap med dvärgarna. Så dalkerna visste nog inte ens att det fanns hamurer förrän silverrushen börjar (då dalken Icoppio, eller Jakobian, börjar predika där).
Nej jag tror att Nya Arno och Hamurs kontakter var små från början. Dalkerna skilde nog knappt på dem, triskerna eller kasanerna.

Kontakten med "de narguriska barbarerna" kan ha varit liten från början. Eftervart kan "dvärghandel" som dalkerna har erfarenhet av från andra platser ha utvecklat sig.
gtjorgo skrev:
Albrekt skrev:Så mitt förslag är att det (ironiskt nog) är Bozsa som tar Nya Arno under sin arm och hjälper dessa religiösa nybyggare att komma igång och etablera sig. Bozsa ligger där det ligger för att undgå oönskad nyfikenhet, så jag tvivlar på att dalkerna någonsin hört talas om magokratin. Det är mycket mer tänkbart att de lärda bozsaborna hört talas om dalernas motvilja mot magi. Man håller således magin hemlig för nybyggarna i Nya Arno. Detta är lättare än man skulle kunna tro. Har man ingen erfarenhet av magiker verkar det långsökt att kalla någon för "magiker". Genom förhållandet med Nya Arno får Bozsa tillgång till lyxartiklar och alkemiska ämnen söderifrån. Endast efter 15 eller 20 år blir Nya Arnos ledning varse hur saker och ting ligger till då Bozsa, under Magikernas Krig, på allvar hävdar herravälde över hela regionen, inklusive Nya Arno. Bozsa krossas dock nästan av detta krig och även, verkar det, av den interna maktkampen i magistaten. Vänder sig Nya Arno mot Bozsa under Magikernas Krig? Historieböckerna verkar inte nämna detta. Men om inte, varför inte?

Jag tror detta kan utvecklas på ett intressant sätt. En slags tacksamhetsskuld mot Bozsa som ju räddade stadens grundare kanske gör att Nya Arno känner sig kluvet och inte kan handla. Det är också endast efter Bozsas fall som Nya Arno börjar skaffa ett eget försvar. De har dittills varit helt skyddade av det starka Bozsa. Detta skyddsvakuum leder till att solriddare från Caddo stationeras i Nya Arno från ca. år 460 e.O., men skammen att ovetande ha varit en magokratisk lydstad leder också till en asketisk rörelse med den 'helige' mannen Valiô som profetisk ledare över staden. Valiô begår självmord år 494 e.O.
Gillar detta skarpt! För Bosza att lyckats hålla magin hemlig kanske är svårt men den var nog kraftigt nedspelad. sedan var ju Bosza inte den enda plats som hade magiker under denna tid. Cirkanten hade ju spridit ut sina disciplar över hela regionen. Det var inte lätt för någon (och absolut inte de lite lätt isolerade nykomlingarna i Nya Arno) att förstå att det var det styrande i Bosza som var hjärnan bakom det hela innan det var för sent.
Nya Arno har nog ingen chans att motsätta sig Bosza under denna tid. Kanske gör en del mindre motstånd men mer tror jag inte att den unga stadsstaten klarar av.

Att man efter magokratins fall sedan drabbas av kollektiv skam gillar jag. Att de låtit sig förledas skapar grogrund för profeten Valiô och dennes följare. För min del får Nya Arno gärna drabbas av "religiös väckelse" av och till men att dessa till skillnad från i Melorgh inte är i majoritet. Jag kan tänka mig att dessa kan ha byggt små samhällen avskärmade från övriga statsstaten eller till och med kloster likt esseneserna vid döda havet.

Mycket spännande idéer. :D Exakt vad som hände under Magikernas krig är även Erebs lärde okunniga om. Någon verkar medvetet ha försökt, och lyckats ganska väl, med att dölja detta...
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Råttmän och Garrika på wikin

På detta vis står det idag
Huvudartikel: Råttmän
I Triska bor ett litet antal råttmän. Under stadsstatens Garrikas tid var de betydligt fler och hade då också en viktig roll som hantverkare i stadens väverier.
Situationen var tvärt om skulle jag säga. Råttmännen följde troligen med osrohghurerna från nargurs skogar under den tredje narguriska folkvandringen. Råttmännen och triskerna har idag en fortsatt nära relation även om man kanske inte tar dem på allvar. När Cudda-ätten intog Garrika (av misstag) så flydde huvudparten av stadens vävargille över näset till Hisskov.
För att end hjälpligt kunna hålla i produktionen så behövdes flinkt folk och här kom Råttgubbarna till pass. Mästaren för väverierna har faktiskt sedan cudda tog över alltid varit en Råttman och titeln går från far till son. Kvaliteten på produkterna är dock samma som innan. Det är dock främst inte Råttmännens fel utan råvaruproducenternas. Problemet uppstod då triskerna började avla sina Melashiska höglandsfår med den mer självgående Nordklomelliska Mufflonen. Den senare har betydligt strävare ull och lämpar sig varken för kläder eller för att göra fint mönstrade mattor och bonader.
Ullens minskade kvalitet var också orsaken till att konflikt uppstod mellan cudda och Garrika då stadens vävargille inte ville betala samma pris för den nya ullen som för den som endast gjorts på de melashiska höglandsfårens ull. Cudda ville göra en maktdemonstration och tågade mot Garrika i hopp om att få gillet att ge med sig. Han hade inte räknat med att den Garriska hären befann sig vid Erfavelklostret efter en strid med jorderna och att staden just fått bud om att deras Prinshertig stupat. Cudda kunde inte hålla tillbaka småoligarkerna han tagit med sig och då hans egna huskarlar såg att dessa tog sig över murarna så anföll de med. Garrikas ledande skick flydde över näset till Hisskov och staden var i Cuddas besittning om än motvilligt. Att ge tillbaka staden till Garrika utan att tappa ansiktet gick inte.
Så blev Garrika en triskisk undersåte.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev: 2021-10-27 23:33 Birke skrev
Hur stor staden Aguzmor är beror lite på. Egentligen kan jag tänka mig den som inte altför stor och mera en kombination av befästning och mindre handelsplats. Även att den inte ligger direkt vid sjöstranden utan lite innåt land där den har tillgång till vattnet endast via kanaler. Samtidigt behöver Sandzas en utskeppningshamn för sina varor söderut (det finns en i norr, beskrivning kommer eftervart) och då är frågan om Aguzmor ändå passar bäst?
Så Aguzmor är mer en större befäst handelsplats än en hamnstad? Det fungerar i mina ögon med :)
Kan det vara så att Aguzmor var en egen stadsstat tidigare? Som blev självständigt när Kontinentaljoriska riket föll samman och sedan blev vassal åt Jorderna? När jorderna sedan drog sig tillbaka (när är det? syns inte i wikin men kring 350 fO?) blir söderlandet åter självständigt. Denna självständighet hålls av till men någon gång före 374 e O blir man en permanent del av Sandzas. kanske som skydd främst mot Mercanas handelsmän? Femtio år senare kommer jorderna åter och underkastar sig stora delar av Hisskov, Lofernie och kanske också stora delar av Söderlandet även om Aguzmor håller ut denna gång?

Du nämnde att folket i söderlandet delvis består av jorer upplandade med nargurer. Detta kan alltså både vara jorder och grannarna från Lofernie.
Aguzmor kan mycket väl ha varit en slags stadsstat tidigare. Jag har tidigare medvetet varit lite luddig när det gäller åtminstonde södra Klomelliens historia tills vi vet mer om de olika statsstaterna här. Nu börjar det dock klarna lite.

Tanken är iallafall att det under hela Mörkertiden, från det att Kontinentaljoriska riket kollapsar ca 450 fO, fortsätter att leva jorer i Klomellien. Precis som det gör i andra länder som varit en del av Kejsardömet Jorpagna. Primitiva samhällen som sakta återhämtar sig efter konfluxen och stabiliseras. Södra Klomelliens jorer är tänkta att ha kopplingar österut mot Kalklanden (en ännu obeskriven historia) och Mirel, norra Klomellien har kopplingar mot Magilre och Trakorien. Mitt emellan finns salthaltig obygd och svartfolk. Mandelorden som nere kring Kopparhavet kraftigt bidrog till att återuppbygga den joriska kulturen var inte till samma hjälp i södra Drylo och Klomellien. Utvecklingen försenades därför här och det var först på 100-200 eO som jorerna här lämnade Mörkertiden och tog sig in i Nya tiden. De etinstrogna anser att var med helgonet S:ta Inneda på 190-talet eO som civilisationen återvände till södra Klomellien men faktum är att återuppbyggandet då redan var på god väg, inte mist tack vare de lärde i Yolev. Det finns altså joriska samhällen innan Klomelliska unionen bildas och ett av dessa kan ha varit kring Aguzmor.

Jag kan klura lite på hur människorna i Söderlandet och Aguzmor blir en del av Sanzas men att de blev det innan 374 eO kan vi spika. Och jag hade redan tänkt att nargurerna här kunde vara av lofernisk och gärna jordakisk ursprung om några sådana stannade kvar. :)
Skriv svar