Använt alla yrken i EDD och Gigant?

Övriga diskussioner som rör regler
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Använt alla yrken i EDD och Gigant?

Inlägg av skaraborgarn »

Det fanns ju en hel del yrken att välja på i Expert Drakar och Demoner samt några till i Gigant.
Men hur många här har spelat dem alla.
Nomad och kurtisan/gigolo har jag nog aldrig spelat. Sistnämnda vägrade han som brukade vara spelledare ha med alls.
Lärd man var för mig detsamma som en magiker som inte kan magi. Jag vet någon som hade en rollperson med detta yrke men ärligt vad ska man ha för äventyr till ett gäng lärda män?

Krigare samt om personen var adlig riddare var ofta förkommande. Men jag har haft rollpersoner som varit pirater, köpmän, sjörövare, gycklare. Tjuv var jag aldrig så förtjust i. Bara en dolk? Jägare ja det finns nog någon som var det. Munk kunde man ju vara trots att religion sällan var med i spelet.

Ovannämnde SL som ogillade kurtisaner envisades alltid med att rollpersonerna skulle vara unga och ha ynka 160 EP. Att ha en magiker som är ung som rollperson är att ha en som knappat kan någonting.

Synpunkter och annat vore kul att åhöra.
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Använt alla yrken i EDD och Gigant?

Inlägg av Albrekt »

Jag lutar åt att slumpa ut yrken till spelare i framtiden, så att impopulära yrken blir använda. Främjar rollspel, liksom. :D Men i så fall får man nog också vara öppen med att improvisera med färdigheter, så att alla RP blir balanserade - alltså lika kul att spela. Att spela kurtisan kan ju vara hur ballt som helst, bara man tar lite tid på sig, fantiserar fram en spännande bakgrund (och tillåter extra färdigheter i linje med den bakgrunden) och gör karaktären intressant. En lärd man/kvinna som kan slåss lite bra blir antagligen lite mer kul att spela. Han/hon måste också ha fler lärdomsfärdigheter med högre FV än vad man kan få för 160 EP för att verkligen vara till nytta. SL måste vara generös men rättvis i dessa lägen och intressera sig mer för spelbalans än att följa regler till punkt och pricka.

Religion tycker jag att jag har använt för lite. Religioner hjälper skapa en sammanhängande värld, speciellt nu efter att EA-projektet förklarat bättre hur olika gudar/religioner förhåller sig till varandra. Religioner kan användas lite som EDD:s livsmål for RP. De skapar också situationer i spelet, man måste reagera på andras religion/religiositet och på hur man ser på deras gudar. En RP från Monturerna måste enligt lag vara Sbintor-troende. Spelaren med en monturisk RP kommer uppleva en helt annan intensitet än andra RP när de får veta att Sbintor är en bogus-religion. Man kan också lätt göra religion relevant i spelet genom att ge bonus eller avdrag på tärningsslag beroende på om en gud/ande/demon är nöjd med/har uppmärksammat en RP:s uppträdande eller ej.
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Använt alla yrken i EDD och Gigant?

Inlägg av skaraborgarn »

Alla magiskolor då, har de använts?
Fast man är ganska värdelös på magi om man startar som ung. Man är kanske bra i någon besvärjelse men kass i allt annat.
Få har nog spelat drakmagiker, demonolog eller spiritist.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Använt alla yrken i EDD och Gigant?

Inlägg av skaraborgarn »

Använt alla raser/folkslag någon?
Skriv svar