Tillverkning av magiska drycker

Övriga diskussioner som rör regler
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Tillverkning av magiska drycker

Inlägg av skaraborgarn »

I Gigant behöver en magiker som vill tillverka magiska drycker i princip bara ha tillgång till vatten silverklorid samt besvärjelsen som ska läggas i drycken samt sigill.
I Magiboxen står det ingenting om detta men det finns mycket om alkemi som dock är mycket mer komplicerat med exempelvis blod från en alv och drakäggskal.

Själv föredrar jag Gigants regler.

vilket sätt föredrar ni när drycker ska göras magiska?
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Tillverkning av magiska drycker

Inlägg av Snibben »

När det gäller Alkemi föredrar jag recepten i Ivanhoe då man inte behöver blod i alla recept utan grundsubstansen kan vara allt möjligt dessutom behöver inte allt vara vätskor utan man kan även göra pulver, om jag minns rätt (och antagligen gaser också?).

Fördelen med Alkemiska preparat mot Magisk dryck är att man inte behöver ha talang för magi för att utföra dem utan vilken lärd man/kvinna som helst kan lära sig den. Dessutom behöver du inte lära dig varje recept som en särskild färdighet som du behöver med besvärjelser. Jag ser dock fördelar och nackdelar med bägge systemen.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Tillverkning av magiska drycker

Inlägg av skaraborgarn »

Utmärkt då kan det finnas plats för båda.
Om man betänker att en magiker måste kunna SIGILL och därmed ha FV15 eller mer så är ändå magiska drycker sällsynta. Alkemisten gör sitt och magikern gör sitt.
Skriv svar