Magiska föremål som innehåller färdigheter

Övriga diskussioner som rör regler
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Magiska föremål som innehåller färdigheter

Inlägg av skaraborgarn »

I princip alla magiska föremål innehåller besvärjelser.
Men jag vill innan att det i alla falla i gamla drakar och demoner dök upp föremål som var magiska men som gav användaren extra chans på att hoppa eller simma.
Själv vill jag minnas att jag spelade EDD och en magisk ring gav bäraren extra FV i matlagning.
Men hur ska man tillverka sådan magiska föremål? Vi talade lite om det men kom ingenvart.
Man får väl ändå förmoda att den som tillverkar en magisk ring som ska vara bra vid matlagning borde ha ordentliga kunskaper i denna färdighet.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Magiska föremål som innehåller färdigheter

Inlägg av Grisodlar'n »

Ja, jag minns också att sådan föremål kunde dyka upp som skatter i tidiga äventyr, innan magin blev mer formaliserad i EDD och Magiboxen. Men det finns passande besvärjelser som skulle kunna tillåta bäraren att ta jättehopp även där.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Magiska föremål som innehåller färdigheter

Inlägg av skaraborgarn »

Hitta på en ny besvärjelse "tillverka föremål med färdighet"
Många magiker tillverkar föremål som innehåller färdigheter. Dessa ger i sin tur färdigheten A eller B till magiska föremålet.
För att göra ett föremål magisk med färdighet krävs "tillverka föremål med färdighet" Kostnadsvärde 17. Sedan måste magikern själv kunna den färdighet som ska in i föremålet. FV 15 eller B4 minst.

Exempelvis Zot vill tillverka ett föremål som ska ge extra fördelar när man använder färdigheten dyrka upp lås. Zot måste då kunna denna färdighet och ha FV 17 eller mer. Vidare vill Zot göra ett föremål som gör att man kan läsa och skriva svartiska. Zot måste då kunna denna färdighet och ha minst B4 i denna.
Effekten sitter i antal gånger man lagt Extra nivå.
Kan man permanens och nexus går det också att använda.
Skriv svar