Bredare magi och uppväxtfärdigheter i EDD
Postat: 2022-01-08 18:53
Hej. Jag har filat mycket på olika system efter vad jag anser vara problemet om man gör karaktärer i Expert. Detta gäller speciellt om man skall kunna klara skrivna äventyr. Kort sagt uppmanar systemet lite att specialisera sig och göra en one tick pony. En magiker med elementarmagi 14, Eld 15 och laddning 1 klarar sig bättre än en magiker med 5 besvärjelser till 5-6. Krigare har ofta svärd, sköld, båge 15, hoppa och klättra 10, oops, poängen slut. Det och den begränsade nyttan av geologi, språkkunskap, räkning, etc gjorde vissa färdigheter nästan aldrig såg dagens ljus. Ingen vill köra en lärd man med 8-10 i en massa färdigheter som man aldrig slår för.
Så jag har angripit detta på tre sätt.
Dels ett system med uppväxtfärdigheter där rollpersoner får extra poäng som inte kan användas till färdigheter som inte är vapen och magiskolor, utan sådant som de har lärt sig under uppväxten, som exempelvis dans och överklasstil. Nästan alla färdigheters kostnad är 2. En hel del färdigheter ger en bonus på andra färdigheter. Har man exempelvis köpslå till 5 eller mer får man 5 i värdera, samma sak med jaga, spåra, orientering och överlevnad.
Det andra sättet är ett nytt magisystem, där man köper magiskolan (kostnad 10) och skicklighetsvärdet i besvärjelser är FV-skolvärde. Man måste varje steg i magiskolan lägga ut +1 på en besvärjelse med skolvärde lika med eller lägre än ens FV i magiskolan, man får bara "spara" om det inte finns någon besvärjelse att öva på (en del magiskolor har inte besvärjelser med skolvärde 1, exempelvis). Detta innebär att magiker har en bredare repertoar, men ändå är relativt hyfsade i sin bästa besvärjelse.
https://docs.google.com/document/d/12Wj ... sp=sharing
Sist men inte minst har jag inte yrken. Vill du ha lärdomsfärdigheter, men också svärd och sköld, så kan du ha det. Fantasin och poängen sätter stopp.
Så jag har angripit detta på tre sätt.
Dels ett system med uppväxtfärdigheter där rollpersoner får extra poäng som inte kan användas till färdigheter som inte är vapen och magiskolor, utan sådant som de har lärt sig under uppväxten, som exempelvis dans och överklasstil. Nästan alla färdigheters kostnad är 2. En hel del färdigheter ger en bonus på andra färdigheter. Har man exempelvis köpslå till 5 eller mer får man 5 i värdera, samma sak med jaga, spåra, orientering och överlevnad.
Det andra sättet är ett nytt magisystem, där man köper magiskolan (kostnad 10) och skicklighetsvärdet i besvärjelser är FV-skolvärde. Man måste varje steg i magiskolan lägga ut +1 på en besvärjelse med skolvärde lika med eller lägre än ens FV i magiskolan, man får bara "spara" om det inte finns någon besvärjelse att öva på (en del magiskolor har inte besvärjelser med skolvärde 1, exempelvis). Detta innebär att magiker har en bredare repertoar, men ändå är relativt hyfsade i sin bästa besvärjelse.
https://docs.google.com/document/d/12Wj ... sp=sharing
Sist men inte minst har jag inte yrken. Vill du ha lärdomsfärdigheter, men också svärd och sköld, så kan du ha det. Fantasin och poängen sätter stopp.