Västerhavets öar

Kartor samt kartrelaterade inlägg
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Västerhavets öar

Inlägg av birkebeineren »

Vad är konstigt på följande karta över Västerhavets öar?

Bild

Direktlänk: http://img41.imageshack.us/img41/1171/vsterhavetiia.jpg

Mina frågor:
1) Monturerna ligger allt för nära Bactulge (ön utanför Melukha)
2) En liten icke-namngiven ö nord för Monturerna/Bactulge (egentligen Monturerna enligt EA-Kampanj s 14?)
3) En stor icke-namngiven ö nordväst för Monturerna/Bactulge
4) Pandarealia har diskuterats nyligen och läget är omtvistat
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Öborna på den hittils okända ön - Mysticica, darrar av skräck när den hiskeligt onda guden Birke med sitt ännu ondare suddi har upptäckt dem!

Bybor flyr i panik, packar sina båtar och gör allt för att undkomma Birkes vrede!


På Monturerna har demonstranter samlats på den högsta punkten för att protestera! På deras skyltar kan man läsa - "Flytta ej vår ö", samt "Låt vår ö vara!". Kommer guden birke att gå de stackars montuerna till mötes eller tänker han flytta ön!?

----

Skämt åsido. Jag har INGEN aning om vad det är för smygöar som har smygit sig dit på kartan! Jag måste ju ha fått dem någonstand ifrån... kan man tycka?

Edit: Kolla på "Erebs Västra Halvklot" sidan 14 i Ereb Altor boken. Där är tre öar, varan den södra faktiskt ser ut exakt som monturerna (enligt monturerna kartan) - varav jag trodde att Äventyrsspel hade gjort nån namn-miss. Vad beträffar den västra och norra ön har jag ingen aning om! :) Obebodda vita fläckar?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Spelknepe skrev:Öborna på den hittils okända ön - Mysticica, darrar av skräck när den hiskeligt onda guden Birke med sitt ännu ondare suddi har upptäckt dem!

Bybor flyr i panik, packar sina båtar och gör allt för att undkomma Birkes vrede!


På Monturerna har demonstranter samlats på den högsta punkten för att protestera! På deras skyltar kan man läsa - "Flytta ej vår ö", samt "Låt vår ö vara!". Kommer guden birke att gå de stackars montuerna till mötes eller tänker han flytta ön!?
:lol:
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Av döma Birkes reaktion är jag rädd för att öbornas öde är beseglat Spelknepe. :wink:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

I Trakorien-modulen finns den Erebkarta som senare återges i EA-boxen (Kampanj s. 58-59) och där är ön Bactulge utsatt nordväst för Melukha. Den större kartan på s. 14 är mera otydlig och Bactulge har förmodligen bara råkat få en "monturisk" form. För mig ser det ut som om Monturerna är den lilla ön längre norr.

Den större ön längre västerut är svårare att gissa sig till men kanske "Den heliga ön Kymm" som nämns i Trakorien-modulen s. 57 har råkat sättas ut på kartan trotts att den sjönk år 0?
Eller kanske vi kan flytta Pandarealia till öns lokalisering? Denna ögrupps urbefolkning sägs komma från Melukha så ett mindre avstånd dit kan kännas troligt.

Möjligtvis så skulle Pandarealia kunna vara resterna av den (nästan) sjunkna ön Kymm?
Fraxinus skrev:Av döma Birkes reaktion är jag rädd för att öbornas öde är beseglat Spelknepe.
Spelknepe återberättar bara delar från kynnbornas gamla rädslar (många på Kymm kallade sin ö för Mysticica-Kymm) och vi kan således i lugn förvissohet veta att de ädla klavykerna kommer till undsättning och att inga öbor kommer gå förlorat. Ondgudigen Birke var faktisk snäll och ville bara rätta till Skaparnas något på just det här stället trassliga väv eftersom det ändå var stora konfluxlika händelser på gång vid dessa tider (år 0, Odos uppenbarelse ni vet) och han därför ville passa på. Suddet var faktisk en regnbågspenna.

Mysticicas runa är ritsat och den är numera en del av skapelsen vare sig ni eller jag vill eller inte. :P
Senast redigerad av birkebeineren den 2009-07-30 18:36, redigerad totalt 1 gånger.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Sedan finns det väl en enslig ö i havet som en del ankor anser vara deras ursprungsland.

Kan det vara från kartan i Altors Baksida som några extra öar kommer?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jag gör gärna ändringar! Plita ner öarnas nya position och jag flyttar dem! :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jag kan göra en kladdkarta men först kan vi väl enas här? Ankön Mikael nämner borde vara Khalifa som nämns i EA-Spelar s.61 om då detta alster faktisk är tillförlitligt?

Mina förslag:

1) Att flytta Monturerna norrut till läget för den lilla ön. Möjligtvis förminska storleken på ögruppen något.

2) Att flytta Pandarealia till läget för den stora ön och låta ögruppen vara resterna av den sjunkna ön Kymm (eller Mysticica Kymm :wink: ). Fabrakerna som urbefolkning får således också en interessant historia genom att bli en överlevande folkspillra från undergången.

3) Att låta formen på den stora ön som tas bort från kartan vara så Kymm engång såg ut.

(4) Att låta formen på den lilla ön vara Khalifa som ritats av i "Komikas gyllene bok" (från EA-Spelar s.61) och placcera den på ankorns egna kartor.)
Senast redigerad av birkebeineren den 2009-07-30 18:37, redigerad totalt 1 gånger.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

I min frågeställning var det väl mest att Pandaraelierna enligt Handelsfursten åkte till hamnar inne i Kopparhavet hellre än till Monturerna och Melukha (eftersom dessa var långt bort) som spökade.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jan Erik Söderman skrev:I min frågeställning var det väl mest att Pandaraelierna enligt Handelsfursten åkte till hamnar inne i Kopparhavet hellre än till Monturerna och Melukha (eftersom dessa var långt bort) som spökade.
En av anledningarna till att ögruppen rimligtvis borde ligga närmare fastlandet. Andra är för att passa in den i historien och i politiken.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag har gått igenom kartorna i olika källor och finner att Spelknepes karta har en stor ö fler än källorna visar. Detta kan bero på att monturernas form och den form Bactulge har i källorna är förhållandevis lika.

Monturerna är enligt EA (och Altors Baksida) den mindre något runda ö som ligger ganska rakt väster om norra Kardien. Den ön bör dock göras större tror jag. Om jag räknat rätt är Elmor-Gogero ca 33 mil brett och ca 36 mil långt så jag tycker Spelis Monturerna är rätt storlek men skall flyttas rakt norrut till den lilla öns läge.

Pandarealia finns endast namngivna i Altors Baksida på öar som inte fanns med i EAs karta, gisningsvis har Marcus Thorell på TG gissat utifrån vad som står i Handelsfursten. Ögruppen är på Spelknepes karta placerad på samma plats som i Altors Baksida. Och utan att ha gjort egna beräkningar avs dess läge tycker jag det ser bra ut som det gör på Spelis karta. Handelsfursten som huvudkälla bör användas för öarna.

Den avlånga ön i väster finns med i källorna men utan namn. Kanske ursprungligen tänkt som Monturerna eller senare Pandarealia, men sedan utan namn. Fritt fram för den sugne att sätta namn på den säger jag. Rester av Kynn är väl en möjlighet kanske? :D

Ankornas lilla äggö får gärna förbli så liten att den inte syns.

Avs Pandarealias handel så tycker jag det inte gör något om de är farsegels köpmän. Trakorien känns som det naturliga förstavalet. Sedan Magilre, Mereld, Bzegusta. Kardien och Klomellien samt staden O, för att sedan fara ännu längre bort. Om jag minns rätt har de väl tillgång till något slags flygande skepp? Kanske är de gjorda av samma nordakrogaliska timmer som Nidland använder, inhandlat vid något unikt tillfälle?
Varför då ingen handel med Monturerna, Bactulge och Melukha. Jag vidhåller förslaget att Trakorierna har monopol på handeln med Melukha och Bactulge (även om Bactulge kanske börjat mjuka upp för en annan politik?). Monturerna föreslår jag som... fortsatt tabu för pandarealierna? ärkefiende sedan någon histrisk händelse?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Birkes förslag där Monturerna flyttas norrut och Pandarealia ersätter den stora ön:

Bild

Mikaels förslag där Monturerna flyttas norrut, Pandarealia ligger kvar (ensamt 220 mil ute till havs...) och den stora ön ligger kvar:

Bild
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Tycker iofs att det var rätt bra som det var.
Varför vill vi inte ha med ankornas lilla ö ?
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Gillar birkes förslag mer men jag tror att Pettersen som skrev om Pandaraelia tänkte att det skulle ligga närmare kopparhavets mynning än Monturerna. Spelar dock ingen jättestor roll.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ytterligare ett alternativ där Pandarealia flyttas till platsen för den lilla ön (hamnar närmare Kopparhavet) och Monturerna flyttas till platsen för den stora ön. Med denna lösning stämmer det också bättre att Monturena sägs ha ett subtropisk klimat och Pandarealia ett tempererat kustklimat (detaljer som dock kan förklaras på annat sätt):

Bild
Skriv svar