Vita fläckar?

Kartor samt kartrelaterade inlägg

Vad gör vi med de vita fläckarna?

Omröstningen slutade 2007-09-23 10:50

Låt de vita fläckarna vara kvar som de är för SL att själv få fylla.
0
Inga röster
Fyll vita fläckarna med innehåll så Ereb blir utfyllt och det hela passar ihop.
10
50%
Låt vita fläckarna vara, men låt frivilliga komma med färdiga förslag SL kan välja bland.
10
50%
 
Antal röster: 20

Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Mikael skrev:Har ni sett 50/50! Hur gör vi nu?
Ja, vi har ju redan svalt Eriks sensaste fanatiser med hull och hår så jag säger att dyker det upp intressanta alternativ till det vita så kör vi på dem. Annars får de vara vita. Jag tror att det kommer att ge sig när det väl blir aktuellt.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Tycker att vita fläckar skall fyllas ut utan undantag. Har alltid sett dem som en direkt svaghet med Ereb...

Kan man rösta på något annat vis än genom att skriva på forumet? :?
Har förgäves söt efter någonstans att klicka...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Tja då har nog omröstningstiden gått ut. Eftersom vi har ett oavgjort läge förslår jag att rösttiden förlängs 14 dagar. Funkar det nu?
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Jag lade min röst för att bryta dödläget, jag skall förklara vad jag menade.

Jag tycker att de vita fläckarna är fenomenala tummelplatser för allsköns SLs men att HELA Ereb är det, inget är för utarbetat eller för detaljstyrt. Låt fläckarna beskrivas men med lite ludd, ludd som kan böjas lite hursom.
A fat man brings a cushion wherever he goes
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Har ni sett 50/50! Hur gör vi nu?

Hur skulle alternativ 3 läggas upp på wikin? (Med alt 2 finns ju endast länk till landet på vita flcäken så no problem.) Man vill ju kunna klicka på tex Vit fläck Jorpur och få alla alternativ man kan välja på. Kan det här var något och går det at fixa?

GEOGRAFI
Vita fläckar

+Drylo

+Jorpur
- Terro Oros
- Vildlanden

+Lasutyp

+Mirel
- Kalklanden
Tycker ditt förslag ser utmärkt ut, så gör vi... om alternativ 3 vinner forstås! :wink:

En veckas förlängd rösttid låter rimligt.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jag vill ännu en gång poengtera fördelarna med Alternativ 3:

*Om en SL vill placera in helt egna beskrivningar av land och områden så finns det platser att göra det på och detta utan att andra på officiellt material

*Tanken är inte att for SL lämna områderna obeskrivna for sina spelare utan att välja det alternativ som tycks bäst for "sitt" Ereb.

*Det är roligt! :D

En sista punkt som kanske inte tilltalar alla men som jag gillar är möjligheten att referera till ett vitt område, händelser, företeelser, personer, från "utsidan" men att dessa kan betyda olika saker när man sen kommer på "insidan", beroende på vilket alternativ till områdesbeskrivning som används. Låter kanske inte så praktisk användbart i spelandet men ar roligt i konstruerandet, tycker jag.

Jag mistanker att ingen förstår vad jag menar nu :roll: men jag kan komma med ett exempel som dök upp på Svavelvinterforumet:

Det diskuterades om Aventyrsspels Ereb skulle användas utanför Trakorien eller om en ny värld skulle skapas utifrån de referenser till den som fanns i Trakorien-modulen, och romanen. Ett forslag var att låta vissa platser finnas i olika världar och även ha många likheter, exempelvis Staden O (som förövrigt också gränsar till ett vitt område). Spelarnas RP har varit i staden tidigare eller träffat någon darifrån som beskrivit foreteelser där, men när de sen ankommer O så finns den riktignog där den tidigare låg men ser annorlunda ut, omgivs inte av berg utan av träskmark, det respekterade handelshuset HooMeris finns inte men däremot det tveksamma nöjesetablisementet Hoomeris, och den hetlevrade furstesonen som RP tog död på precis innan de flydde till Trinsmyra lever i bästa välmående utan att någonsin ha hört talas om något mord...

Någon som hänger med?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Hmm, måste erkänna att jag börjar bli lite velig när det gäller de vita fläckarna. Jag röstade på alt. 3 men skulle jag röstat idag skulle det nog bli alt.2. Briors kalkland och dess inlemmande i de trakoriska händelserna genom kejsarinnan gör ju att man allt mer tjusningen med att utveckla de vita områdena och inlemma dem mer i länderna runt omkring dem. Sen så kan jag ju inte sticka under stolen med att jag (efter att ha läst igenom om vad vi skrev om den vita fläcken nordost om Nidland) vill pracka på alla andra det ypperliga koncept vi spånade fram för området. :P

Området skulle kunna få namnet Asklandet (om man leka lite med namnet Kalklandet, kanske skulle det kunna bli ett namntema på de vita fläckarna) annars dök även namnet "döda stäppen" upp i tråden.

Följande text är hämtad från tråden viewtopic.php?t=114&postdays=0&postorder=asc&start=0
En liten tanke som slått mig är, och då bygger jag vidare på det som du skrev i en annan tråd att området kanske behöver knytas till den tidigare krunska historian. Om området tidigare tillhörde det krunska riket och i förlängningen det jorpagniska riket så kan det genom sitt något isolerade läge varit ett tillhål för tillbedjare av Luvena, månens och sjukdomarnas gudinna. Närheten till Kalmurri kanske också stärker möjlighetern för ett sådannt upplägg. Iaf så kan jorpagnas fall iom den tredje konfluxen ha lett till en ökad aktivitet hos dessa luvenadyrkare så till den grad att drakarna i Cereval såg sig nödgade att bränna området. Än idag ser man med oro på området då man inte vet vad som väntar där ute bland de pyrande ruinerna på halvöns askslätter och för att känna sig säkrare byggde man muren mot området. Detta är ju ett möjligt upplägg, men det behöver ju arbetas igenom mer om vi väljer någon liknande historia för området.
Ett sätt att göra detta på är att låta halvön under det antika krun ha varit en perifier tillflyktsort för Luvenadyrkare som där slapp det övriga samhällets misstänksamhet/förakt. Man byggde med tiden upp städer och tempel tillägnade sin Luvena, månen och sjukdomarnas gudinna. När Krun övergick i kejsardömmet Jorpagna påverkades inte halvön och dess befolkning nämnvärt utan man kunde fortsätta leva precis som innan, även om det blev lite mer aktivitet i Lasutyp.
När då tredjekonfluxen kom hände något i området eller om det bara var en ödets spratt som fick drakar från Cereval att bränna området till oigenkänlighet, så till den grad att det i området än idag pyr bland ruinerna. Befolkningen i Lasutyp och sedermera Nidland, kom att se på området med olust, man såg det som förbannat, en hemvist för sjukdomar och hemskheter, och var man i närheten såg man sig en gång extra över axeln eller bad beskyddande ramsor. När Vicotnik anlände till till Lasutyp lät han uppföra den stora muren så att den även skyddade mot den brända halvön, till ortsbefolkningens stora lättnadd. Om detta berodde på att han såg något värt att skydda sig mot på halvön eller om det bara berodde på sägnerna om området är det ingen som vet....
Och för den som vågar ge sig ut på den döda stäppen ligger gamla måndyrkarskatter dolda i askan och sotet, liksom uråldriga förbannelser och kryptor...
Konceptet känns lagom. Och om man vill kan man ju tona ner sotmarkerna till att vara begränsade till olika områden medan naturen sakta håller på att återhämta sig på andra håll. Men drakeld är ett gift och träd som bryter upp ur marken är knotiga, krumma och eländiga.
Så har man översvämmat denna tråden med en massa citat, :P men jag tycker att detta koncept är rätt trevligt och det får ju inte försvinna för att vi spånade om det för så länge sedan. Iofs så skulle detta konceptet även funka med alt.3 i omröstningen, för att knyta an till tråden igen... men det kan ju arbetas in mer i t.ex. Nidlandstexten (när det blir aktuellt) om vi kör på alt.2.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag uppmanar de som inte röstat att göra så om möjligt längre...
Magister Economicus
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 8
Blev medlem: 2007-09-04 19:39
Ort: Uppsala

Linje 2 så klart

Inlägg av Magister Economicus »

Vill slå ett slag för linje 2.

Det står en SL fritt att ändra ALLT. När som helst, hur som helst, var som helst. Därför borde det inte vara några problem med att fylla de vita fläckarna. Det är bara att bortse från dom om man vill.

Är man superortodox får man helt enkelt bita i sitt sura konservativa äpple.

Det stora problemet tycker jag uppstår när man som SL inte orkar fylla allt från början. Om spelarna av någon anledning vandrar in i en vit fläck som är "okunstruerad" blir det svårt att improvisera ett så stort område. Det är däremot enkelt att går in på wikin och titta hur det ser ut så att man får en sammanhållen känsla.

Ska det finnas flera olika alternativ blir det svårt att referera till dessa områden i andra sammanhang.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Linje 2 så klart

Inlägg av birkebeineren »

Magister Economicus skrev:Ska det finnas flera olika alternativ blir det svårt att referera till dessa områden i andra sammanhang.
But thats the beauty of it! :D

...fastdetärdetkanskebarajagsomtycker?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Nåväl. Det slutade med oavgjort när det var avgjort.
Kalklanden (- vit fläck Mirel)
och
Terro Oros (- vit fläck Jorpur)

tycks ha accepterats av de flesta. Så jag tycker nu att de spikas även om de ännu inte är färdigutvecklade.

Vi väntar nu på förslag till Vit fläck Drylo och vit fläck Lasutyp. Kanske blir någon av dessa fläckar en variant med flera förslag. Släpp fantasin lös!
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Det vita området nordost om Nidland(som du valt att kalla Lasutyp, trots de tidigare diskussionerna om problemet med att ge området det namnet) var väl det första av de vita området som vi någorlunda gemensamt kom fram till en någorlunda gemensam lösning på. Sammanställde tidigare i denna tråden lite av det som framkom om det området...

Får jag fråga vad som de flesta accepterat när det gäller Terro Oros?
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Bergdahl skrev:
Får jag fråga vad som de flesta accepterat när det gäller Terro Oros?
Det undrar jag också... Halvlängdsmännen är väl kanske det som är oomtvistat, men annars så landar det väl lite i den almänna debatten om Jorpagna. eller? Fast jag tror att det råder konsensus om att definiera området, det ligger väldigt centralt.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Bergdahl skrev:Det vita området nordost om Nidland(som du valt att kalla Lasutyp, trots de tidigare diskussionerna om problemet med att ge området det namnet) var väl det första av de vita området som vi någorlunda gemensamt kom fram till en någorlunda gemensam lösning på. Sammanställde tidigare i denna tråden lite av det som framkom om det området...
Vad kom vi fram till förutom att det var förrött av drakar, om ens det? Jag gillar dock de idéer som lagts fram om "Sotlanden". Namnet Lasutyp (alternativt Cerlonia) pekar bara ut vilken vit fläck vi talar om (liksom Drylo, Mirel, Jorpur osv) och har inget med mitt tidigare alster att göra. Kallar det väl vit fläck Cerlonia om det föredras!
Bergdahl skrev:Får jag fråga vad som de flesta accepterat när det gäller Terro Oros?
Regil skrev:Det undrar jag också... Halvlängdsmännen är väl kanske det som är oomtvistat, men annars så landar det väl lite i den almänna debatten om Jorpagna. eller? Fast jag tror att det råder konsensus om att definiera området, det ligger väldigt centralt.
Jag tolkade väl tystnaden (som jag uppfattade den) och vissa positiva röster som OK för:
* Namnet.
* Bakgrunden till namnet.
*Historien om det fallna riket Brandika.
*Halvlängdsmännen i "Kulleriket" och LunneHLM.
* Att det nu är vildmark med lämningar och minnen av flera fallna riken fullt av ruiner och äventyr.

I övrigt diskuteras det väl ännu om HUR vilt det skall vara och vilka delar det skall omfatta. OM Jorpagna eller Zorakin gör anspråk på området.
Det finns alltså massor kvar att göra!
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Vad kom vi fram till förutom att det var förrött av drakar, om ens det? Jag gillar dock de idéer som lagts fram om "Sotlanden". Namnet Lasutyp (alternativt Cerlonia) pekar bara ut vilken vit fläck vi talar om (liksom Drylo, Mirel, Jorpur osv) och har inget med mitt tidigare alster att göra. Kallar det väl vit fläck Cerlonia om det föredras!
Vi kom väl fram till en hel del om jag minns rätt. Jag citerade ju en hel del tidigare i den här tråden, bl.a. attdet kan ha varit ett tillhåll för luvenadyrkare och nu ligger pyrande ruiner efter dem där och väntar på att dumdristiga äventyrare skulle våga sig dit i sin jakt efter rikedomar och kanske väcka sådant till liv som borde ha fått fortsätta slumra.
Jag tolkade väl tystnaden (som jag uppfattade den) och vissa positiva röster som OK för:
* Namnet.
* Bakgrunden till namnet.
*Historien om det fallna riket Brandika.
*Halvlängdsmännen i "Kulleriket" och LunneHLM.
* Att det nu är vildmark med lämningar och minnen av flera fallna riken fullt av ruiner och äventyr.
Det har ju framkommit en del andra varianter för området och jag personligen är inte så förtjust i några av de punkter du tar upp här, men har inte ansett att det varit någon idé att dividera om det än. Men när det blir mer aktuellt så tar jag fram stora släggan. :twisted:
Skriv svar