Havet mellan Erebos och Berendien

Kartor samt kartrelaterade inlägg
Jukken
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 4
Blev medlem: 2015-12-18 10:14

Havet mellan Erebos och Berendien

Inlägg av Jukken »

Är det någon som har någon information om vad havet mellan Erebos och Berendien heter?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9014
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Havet mellan Erebos och Berendien

Inlägg av birkebeineren »

Trior inte det är namngivet, varken i källorna eller här på forumet...

Har du något förslag kan vi kanske använda det?
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Havet mellan Erebos och Berendien

Inlägg av Jeb »

Borde det inte kort och gott vara Kopparhavet. Finns det behov för att dela upp det mer. Kanske kan själva färdvägen heta något? Nasartraden, Berebska rutten eller något än mer färgstarkt?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9014
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Havet mellan Erebos och Berendien

Inlägg av birkebeineren »

Det kan absolut bara vara en del av Kopparhavet men ett, eller fler, namn att krydda kartan med kan ju sättas ut. Någon vik, djup, grav, ström, kust eller handelsväg?

Just handelsvägarna över den här havsträckan är väldigt intressant. Uppe i viken mellan Jorpagna och Berendien ligger städerna Atrema och Argald, samt Entika lite längre ner på berendiska sidan. Mycket av handeln från västra Kopparhavet går här då det Felicien kontrollerar sjövägen söder om Tolanhalvön med tullar och även kaparverksamhet.

Sen så verkar fisket i den här delen av Kopparhavet vara särskilt omfattande då både Erebos och Jorpagna har stora fiskeflottor i området. Från Erebos seglar dessa fikare upp från erebosiska sjön genom Gesnunporsundet mellan Tolokfe och fastlandet. Diskussion finns här: viewtopic.php?p=30315#p30315

Enligt kartan i Kopparhavets Kapare så har också flera piratflottor sina revir i området.

EDIT: Argald ligger inte helt ute vid kusten men är ändå en viktig stad med troliga förbindelser ut mot havet.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Havet mellan Erebos och Berendien

Inlägg av Jeb »

Håller helt med om att när man zoomar in på kartan skall fler och fler namn dyka upp. Det förgyller och ger lite verklighetsförankring. Kändes bara lite underligt att dela upp Kopparhavet i flera innanhav. Jag tror vi menar samma sak.

Jag blev lite glad när jag såg din felskrivning på fiskare. Ser framför mig horder av ombyggda truppskepp som fraktar fikasugna turister runt bland Kopparhavets hamnar.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Havet mellan Erebos och Berendien

Inlägg av Jeb »

Just handelsvägarna över den här havsträckan är väldigt intressant. Uppe i viken mellan Jorpagna och Berendien ligger städerna Atrema och Argald, samt Entika lite längre ner på berendiska sidan. Mycket av handeln från västra Kopparhavet går här då det Felicien kontrollerar sjövägen söder om Tolanhalvön med tullar och även kaparverksamhet.
Erebos Exportvaror: Skaldjur, ädelstenar, tyger
Importvaror: Timmer, spannmål

Berendien Exportvaror: Timmer, hantverk, spannmål
Importvaror: Tyger, metaller, ädelstenar, vin

Jorpagna Exportvaror: Vapen (argaldisk stål), fisk, metaller
Importvaror: Spannmål, lyxvaror, slavar

Spontat ser det ju ut som att Berendien-Erebos kan ha någon form av daglig handel då båda länder förser varandra med nästa allt den andre vill ha.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9014
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Havet mellan Erebos och Berendien

Inlägg av birkebeineren »

Jeb skrev:Håller helt med om att när man zoomar in på kartan skall fler och fler namn dyka upp. Det förgyller och ger lite verklighetsförankring. Kändes bara lite underligt att dela upp Kopparhavet i flera innanhav. Jag tror vi menar samma sak.
Vi verkar mena samma sak.
Jeb skrev:Jag blev lite glad när jag såg din felskrivning på fiskare. Ser framför mig horder av ombyggda truppskepp som fraktar fikasugna turister runt bland Kopparhavets hamnar.
:lol: Då har vi en marknad för trakoriska coffa från Saphyna.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Havet mellan Erebos och Berendien

Inlägg av Jeb »

:lol: Då har vi en marknad för trakoriska coffa från Saphyna.
Ett imperium har fötts!

Började fundera lite på Entika klingor och Jorpagnas Argaldisk stål. Dessa produkter måste skeppas ut. Pirater kan väl tänkas ha intresse för dylika produkter? Vapen måste bli lätt för dem att avyttra när konflikter bubblar upp runt hela Kopparhavet. Tänker mig lite som handelsskeppen under andra världskriget när man kommer in i vargflockens (ubåtarnas) jaktmarker. Zonen där anfall är mest lämpliga måste vara en bit ut för att inte handelsskeppen ska kunna segla mot säkerhet i land och tillräckligt nära "piratbasen" för att kunna lasta om och proviantera. Detta område namnges med stor säkerhet med ett fruktat namn.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9014
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Havet mellan Erebos och Berendien

Inlägg av birkebeineren »

Jeb skrev:Började fundera lite på Entika klingor och Jorpagnas Argaldisk stål. Dessa produkter måste skeppas ut. Pirater kan väl tänkas ha intresse för dylika produkter? Vapen måste bli lätt för dem att avyttra när konflikter bubblar upp runt hela Kopparhavet. Tänker mig lite som handelsskeppen under andra världskriget när man kommer in i vargflockens (ubåtarnas) jaktmarker. Zonen där anfall är mest lämpliga måste vara en bit ut för att inte handelsskeppen ska kunna segla mot säkerhet i land och tillräckligt nära "piratbasen" för att kunna lasta om och proviantera. Detta område namnges med stor säkerhet med ett fruktat namn.
Låter som farliga farvatten det här. En del handel går troligen inåt land men ändå.

Namnförslag:

Varggapet
Vargvägen
Vargkäften
Varghavet


:?:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9014
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Havet mellan Erebos och Berendien

Inlägg av birkebeineren »

Jeb skrev:Spontat ser det ju ut som att Berendien-Erebos kan ha någon form av daglig handel då båda länder förser varandra med nästa allt den andre vill ha.
Vi har varit inne på detta i olika diskussioner men inte gått i detalj. Det låter hur som helst mycket troligt att handeln är omfattande. Vidare diskussioner kan vi fortsätta i trådarna för Erebos och Berendien, båda länderna behöver utvecklas mer. :)
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Havet mellan Erebos och Berendien

Inlägg av Jeb »

Vargvattnet? Det kanske låter mer insjö? Ulvrännet, kanske?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9014
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Havet mellan Erebos och Berendien

Inlägg av birkebeineren »

Vargvattnet funkar för mig. Eller Vargvattnen?

Ulvrännet som namn på handelsvägen/traden?
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Havet mellan Erebos och Berendien

Inlägg av Jeb »

Vargvattnet i så fall. Traden heter såklart Ulvrännet! Ska bara hem på kammaren och snickra ihop gråklädda pirater med varghuvuden som ramm!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9014
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Havet mellan Erebos och Berendien

Inlägg av birkebeineren »

Här en karta från när vi diskuterat handel i Kopparhavet tidigare. Alla städer syns inte men de mest betydelsefulla är markerat. Vart ligger Vargvattnet och vart går Ulvrännet?

Bild
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9014
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Havet mellan Erebos och Berendien

Inlägg av birkebeineren »

Några namn på mindre havsvikar finns även på denna karta (som jag glömt bort :oops: ):

viewtopic.php?p=37918#p37918
Skriv svar