Ny sektion?

Här diskuterar vi arbetet, framgångar, bakslag, kakrecept och planering.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Ny sektion?

Inlägg av Fafnir »

Skall det in en sektion"Bestiarium" på forumet också? Eller är det overkill?Behandla bestar i "monster och män" eller "övrigt"?
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Kanske ingen dum idé...
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Bestar är gripar, lodjur osv?

Var går gränsen för att inte ta dem i respektive land?

Jag själv skulle absolut vilja se en 'Ereb Altor-Bestiarium' modul!
A fat man brings a cushion wherever he goes
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Djur som uteslutande finns i ett speciellt land (t.ex. klomuller) måste förstås beskrivas i den landsmodulen. Likaledes djur som har speciella varianter i olika land (t.ex. Caddo ponnyn).

Jag tror dock att det måste överlappa. Caddoponnyn måste beskrivas i Caddo-modulen, men man kan ju springa på en Caddoponny nästan var som helst, så den borde beskrivas i mer allmänna källor också. Så länge de olika modulerna inte talar emot varandra går det ju bra.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Initialt tänkte jag mig mest en sektion där man kan diskutera varelserna på forumet som vi gör med länder, ordnar, religoner etc just nu.
Gripar som jag just påbörjat kan jag ju skriva om i ransardtråden, men då de finns på fler ställen än ransard och alla kanske inte har ett intresse i ransard så kanske man missar dem? Lands-trådarna tenderar ju vidare bli ganska långa och därför svårsökta innan infon nåt wikin.

I wikin tycker jag defenitivt att det behövs ett bestiarium, varför jag också skapat ett ;) Hitintills finns där gripar och hästar (som jag helt fräckt snodde från alla de trådar där de omnämnts). Den ligger även där under Monster&Män.

Som en framtida pdf-modul? Absolut! Om det dyker upp tillräckligt med material, så vore det ju grymt. Tills vidare kan vi ju se Bestiariumet som en "gratis"-modul. Med det menar jag att det omskrivs många varelser i länderna, en del unika och andra mer allmänna. Genom lite copy/paste, så får vi ju en mer lättöverskådlig bestsektion. Och på så vis ges klomuller, zeploditer och krokgäddor en mer etablerad plats i ereb ;)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

På wikin tycker jag det inte gör något om besten beskrivs både i en landsartikel och i det nyskapade Bestariumet, alla best lär inte vara knutna till ett land och då behövs det en plats vi kan hitta dessa.

På forumet finns Monster & Män som kategori så att ta upp olike best/monster där känns som ett logisk alternativ...
Skriv svar