Vad gör vi med östra Altor?

Här diskuterar vi arbetet, framgångar, bakslag, kakrecept och planering.

Vad gör vi med östra Altor?

Vi ignorerar östra Altor totalt!
6
15%
Vi gör ett helt nytt östra Altor!
6
15%
Vi baserar östra Altor löst på "Altors baksida" men ändrar allt vi inte gillar!
25
61%
Vi behåller så mycket vi kan från "Chronopia"!
4
10%
 
Antal röster: 41

Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Fraxinus skrev:Samma här. Jag tycker också som Brior och röstade på 3.an.

Har tänkt mig altors baksida som en plats som producerar fantasifulla kartor och vilda teorier bland de lärde i Ereb. Man kan behålla namnen och förall del skapa några kartor. Men någon utförligare information finns inte. Den information som finns kan vara både sanningenlig eller vilda fantasier och en del information säkert en kombination av båda dessa!

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... arina.jpeg

Just det här exemplet är över Norden. Det är dessutom förvånansvärt korrekt för tiden. Notera bland annat malmfyndigheterna och de olika folken i landsändarna.

Här är en annan karta över norden från 1400-talet baserad på Ptolemaios karta. Nån som känner igen sig?

http://www.vobam.se/Bilder/varldenstidi ... rtor/1.jpg
Sedan är det ju iofs skillnad på spelarkartor och kartor för spelledaren. Spelarkartor får gärna vara bristfälliga och fantasifulla. De kartor som Spelis skpar är ju knappast kartor rollpersonerna har tillgång till! Det är ju (som jag ser det) så att spelledaren kan se hur det egentligen förhåller sig.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Inlägg av jadelotuz »

I sånt fall tycker jag vi (om det nu finns en ordentlig?) tar kartan från Altros Baksida, mer eller mindre rakt av (kanske adderar vårat lilla Jih iofs, nu när vi arbetat så väl på det). Namnen på allt är sedan en sekundär fråga. Man kanske kan lägga ut några "stora" namn som täcker "större områden". bara för att! å då tycker jag vi tar dem från just Altors Baksida (många av namnen verkar rätt OK faktiskt).

Detta mest för att få till geografin. Sedan när om nu wikin ger sig på Östra sidan nån gång i framtiden, så kan man tackla problemet med att fylla kartan bäst man vill, men då är iaf "områdena" utstakade :)

Dessutom så får vi möjlighet att se ett Altor från Rymden ... en glob :) (och om man vill, jag kan nog ...) slänga in det i ett 3D program, animera det, fåt till några snygga foton, å göra det till en liten animerad jordglob här på wikin :) (bara spelis gör Kartan, så kan jag göra resten :)
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

jadelotuz skrev:
Dessutom så får vi möjlighet att se ett Altor från Rymden ... en glob :) (och om man vill, jag kan nog ...) slänga in det i ett 3D program, animera det, fåt till några snygga foton, å göra det till en liten animerad jordglob här på wikin :) (bara spelis gör Kartan, så kan jag göra resten :)
En animerad jordglob vore onekligen ett plus. Var det inte tal om att man skulle kunna göra något åt det hållet med Google Earth som motor eller har jag haft SF-drömmar nu igen?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Brior skrev:
jadelotuz skrev:
Dessutom så får vi möjlighet att se ett Altor från Rymden ... en glob :) (och om man vill, jag kan nog ...) slänga in det i ett 3D program, animera det, fåt till några snygga foton, å göra det till en liten animerad jordglob här på wikin :) (bara spelis gör Kartan, så kan jag göra resten :)
En animerad jordglob vore onekligen ett plus. Var det inte tal om att man skulle kunna göra något åt det hållet med Google Earth som motor eller har jag haft SF-drömmar nu igen?
I så fall har vi båda haft samma dröm! :D
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Ahnìon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 121
Blev medlem: 2007-12-25 22:43
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Ahnìon »

anders skrev:
Brior skrev:
jadelotuz skrev:
Dessutom så får vi möjlighet att se ett Altor från Rymden ... en glob :) (och om man vill, jag kan nog ...) slänga in det i ett 3D program, animera det, fåt till några snygga foton, å göra det till en liten animerad jordglob här på wikin :) (bara spelis gör Kartan, så kan jag göra resten :)
En animerad jordglob vore onekligen ett plus. Var det inte tal om att man skulle kunna göra något åt det hållet med Google Earth som motor eller har jag haft SF-drömmar nu igen?
I så fall har vi båda haft samma dröm! :D
Herregud! Jag också! Jung måste haft rätt! :D

Iallafall, jag röstade också på #3, och tycker att vi tar med/lägger till stoff som passar och driver på kreativiteten. Vissa saker kan tänkas vara mer väldefinierade än andra, men jag är också inne på att det mesta bör vara legender, skrönor och sketchartade beskrivningar. Generellt skulle man väl kunna säga att ju längre från Ereb man kommer, ju osäkrare blir informationen. På samma sätt är det väl inte så många som sett Solunas sydspets och kan beskriva vad som där finns? Legender finns det många, och sällan är de överens. Terra Incognita är ju en viktig ingrediens i bra fantasy-världar. :)
Ingen kan förneka stridsgaffelns överlägsenhet!
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Mitt fel är jag rädd, vilket illustreras i denna trad. Snarare önsketänkande än freud...
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Ja börjar ana att det kommer bli en massa Altors Baksida här på forumet.
Hoppas att det inte blir allt för stort då ja gillar när det enbart är Ereb som är det civilizerade området på Altor, Jih Pun har ja inte läst mycke om men det funkar.

Fast ja gillar inte att det ska göras ett nästan lika stort område på andra sidan med en massa länder o civilizationer, men men..

Hoppas iaf att det görs en egen forumsdel till de isf och inte lägger in det bland dom övriga trådarna... kanske tom Kejsardömet Jih bör flyttas dit då.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Inlägg av jadelotuz »

Jih-pun är juh lite speciellt. Vet inte om det i själva samuraj står att den finns på östra sidan, bara syd väst om trakorien eller någe sånt. Jih-pun är också speciellt på det området att det är det enda Land i hela DoD Altor som är en direkt kopia (mer eller mindre) på ett befintligt land.

Kreatörerna måste haft lite ide torka ... grundtanken lät säkert grym "Jädrar! vi tar å gör en Japan Goes Fantasy! Cool" ... sedan fick de kanske bättre saker för sig ;)

Dessutom är inte "Kejsardömmet Jih" (som vi börjat muckla fram) så specieltl stort ... om jag förstått det rätt. Motsvarande ett större Trakorien skulle jag tro (om man exkluderar Tsun ön). Jih-Pun (originalet) är ännu mindre :) ... å det borde ligge nånstans på gränsen mellan Öst å Väst. Där "halvorna möts" ...
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Jih-Pun låg på det östra halvklotet. Vi vet det eftersom vi i EA-boxen hade en fullständig karta över det västra halvklotet, och för att vi vet att Jih-Pun låg "långt väster om Trakorien". I Altors baksida (tvi, tvi, tvi) ligger också mycket riktigt Jih-Pun utsatt på den östra halvan.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Alternativen var ju lite "nja till eu", men inläggen förtydligar ju.
Östra Altor är okänt för Ereb, med undantag för Trakoriens kontakter med Jih. Eller som det står på wikin:
Inte mycket är känt om det östra halvklotet, inte ens bland Erebs lärde och mest beresta. Trakoriska sjöfarare har långt i väst funnit kejsardömet Jih som var så främmande att somliga spekulerar i att de skulle vara den plats där öst och väst möts. I Akrogal finns historier om äventyrare som vågat trotsa dimbankarna, drakarna, de eviga öknarna och förrädiska haven och besökt Östra Altor, men detta är endast sagor från förfluten tid.
Att Akrogal, Samkarna och Soluna (ev även Orghin) har påverkat Ereb är en sak, men Östra halvklotet är den Amerikanska/Australiska kontinenten. Avskuren och så avlägsen att ev kontakter är unika och inte har någon effekt på Ereb (undantag som fjärliens vingslag då). Erebs lärde har räknat ut att det borde finnas en Östkontinent och fått stöd för detta i legender och nu senast i kontakterna med Jih. I övrigt är inget kännt.

Landremsan som kopplar samman Akrogal och Pandaros(del av ÖA) är torr död öken som mkt sällan korsas av någon eller något. (Det Akrogaliska landet Kamsun är enligt Altors baksida så avlägset att Erebs lärde tror det är ett land när det är två. Dessa folk är de enda (återigen med undantag av Jih/Trakorien) som har kontakt med bägge halvkloten, men de håller detta diskret hemligt. Så även om någon unik vara skulle dyka upp i Tyros med ursprung i säg Chronopia, så kommer ingen känna till detta utan möjligen möjligen benämna det som en Kamsunsk produkt, vilket även Kamsunerna alltså gör för att bevara hemligheten.

Jag tycker därför att vad som skrivs om ÖA i Ereb är just vad som står i wikicitatet ovan samt lite info om Jih och Tsun. I beskrivningen av Jih och Tsun kan det dyka upp fler namn på länder och om dessa är varma eller kalla eller så, men där drar vi gränsen tycker jag. Låt ÖA vara ett mysterium.
(Förövrigt tycker jag Chronopia får finnas kvar, men behöver inte nämnas då Jih inte har någon kontakt med staden så vitt jag förstått det. (På närmaste fastlandskusten har dock de Hängivna tydligen dykt upp?) Chronopia grundades av "kejsaren" vid 2a konfluxen på 1300-t fO. De hängivnas tid började vid 4e konfluxen ca 300 eO.)

Så skulle man rösta också...? Det borde bli 3 då tror jag. :? eller 4? Kan man blanka? Rösten faller ju enligt min motivering på 3,5 och 1?
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Inlägg av jadelotuz »

ok! Låter som om jag förstår å håller med dig till typ 100%, Mikael.

Jag ville också rösta 3,5 :) ... så eftersom jag tyckte Chronopia skulle kunna få finnas kvar, men typ inte nämnas någe (dvs vit-fläcka den exempelvis) så föll det på 4an :)

jag ä nöjd med det hur det senaste. Så nu väntar jag bara på resultatet.

Lutar mig tebax, å plockar fram popcornen!
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Jag är på Mikaels sida här också =)
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Jag tog alternativ 1 för att...

Jag tycker att vi ska koncentrera oss på Ereb Altor, såsom sidan heter, och försöka få det hela klart. Personligen gillar jag inte att vi har sträckt ut oss till Soluna och nu blickar österut. Självklart kan jag inte motsätta mig alternativ tre, det vore ju jättkorkat, men jag tycker att vi främst borde fokusera på vår kontinent och lägga allt annat åt sidan tills vidare.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Rickard skrev:Jag tog alternativ 1 för att...

Jag tycker att vi ska koncentrera oss på Ereb Altor, såsom sidan heter, och försöka få det hela klart. Personligen gillar jag inte att vi har sträckt ut oss till Soluna och nu blickar österut. Självklart kan jag inte motsätta mig alternativ tre, det vore ju jättkorkat, men jag tycker att vi främst borde fokusera på vår kontinent och lägga allt annat åt sidan tills vidare.
Knackelibank i bordet för det! Skall inte du ta dig an något land Rickard, förutom layoutande, wikihelp och korrande? 8)
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Mikael skrev:Knackelibank i bordet för det! Skall inte du ta dig an något land Rickard, förutom layoutande, wikihelp och korrande? 8)
Jag håller gärna en laid back ställning, för jag vill inte låsa upp mig på något. Jag tänkte att jag kan bidra mest i det metafysiska, även om jag inte har kommit mig för det än (förutom magin). Sedan kan jag alltid bidra med tankar i någon enstaka tråd, bättra på wikiförståelsen något och hoppa in som layoutare och korrläsare då och då.

Landstrådarna håller jag mig borta ifrån, då det mestadels diskuteras saker som är högt över huvudet på mig. Det finns klart mer kompetens än vad jag kan bidra med. Och efter att ha sett anders mastodontarbete med Caddo så får jag nästan mindervärdeskomplex. ;) Näe, ta nu inte detta som att forumet alienerar eller något - landsskapandet är helt enkelt inte min kopp te.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Skriv svar