Vad händer?

Här diskuterar vi arbetet, framgångar, bakslag, kakrecept och planering.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Vad händer?

Inlägg av birkebeineren »

Saknar den kreativitet som sprang fram som en hippogriff hög på sylvoleum och berendisk punch, sprudlade upp likt ett Golwynda av drakeld med regnbågsfärgade ankor surfande på svallvågorna, och var oemotståndlig som en svartnisse med nyslipad stridsgaffel!

Det var tider det!
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Instämmer, trots att jag själv har varit lite off på sistone...

Men ibland måste man dra sig själv i håret och sätta sig ner även om det känns motigt ibland. Väntade faktiskt på något sånt här inlägg, har tänkt en del och svaret från min sida är väl att det går i perioder. Och sålänge vi har en liten stabil grupp av de vi är nu så är jag nöjd. Fler är bara en bra bonus.

Personligen arbetar jag vidare i mitt eget tempo vare sig det är uppgång eller nergång. I skrivande stund sitter jag faktiskt med kartorna, och kommer fortsätta såhär även om jag blir esnam på hela projektet.

Ibland är man väldigt lat. Man går in i forumet, läser ett inlägg och bryr sig sedan inte om att svara. Jag läser nästan igenom alla nya inlägg men bryr mig inte om att svara p.g.a. olika anledningar; lathet, inte mitt ämne, "ni" klarar det bra själv, etc. För att det ska bli lite aktivitet så borde man egentligen svara, kommentera och lägga sig i lite mer. Då märker skribenterna att de får gehör och spiralen snurrar upp istället för ner.

Ibland går man in och tänker "Oj vad lite nya inlägg... så tråkigt". Så loggar man ut igen istället för att hjälpa till att skapa nya inlägg. Trots allt är det just DITT inlägg som blir nytt för andra, det är DITT inlägg som markerar att här finns liv och att det händer något.

Kollar man på statistiken över forumet så ser man att besöken är ganska stadiga, men inläggen har sjunkit. Min tolkning är kort och gott att folk har intresse att se vad som händer, men just nu är vi lite lata och bekväma kanske för att göra någon större insats.

Själv är jag inte det minsta orolig. Det som har varit har varit över min förväntat. Att det skulle komma lååååånga döperioder var bara en tidsfråga. Innan jag startade upp ErebAltor.se så hade jag inte tankarna på Drakar & Demoner under säkert 2 - 3 år. Så folk kommer och går, kommer tillbaka med ny energi och inspiration, tappar det, försvinner för att sen dyka upp som gubben i lådan efter ett år...

...för mig gäller det bara att ha ErebAltor.se uppe och färdig för nya som gamla. Och det är ristat i sten. ;)
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Är själv inne i en "lat" period. Just nu borde jag sitta och sammanfatta nyheterna till decembernummrets Scandinavian Tattoo Magazine, och inte surfa rollspel, än mindre svara på inlägg, men, men :lol:

Nä, även om aktiviteten här har sjunkit från min sida så kommer den snart öka igen. Som alltid...
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

OK, birke du följer spelknepes exempel och jag nappar ju alltid :lol:
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Hmmm... det där är nog ingen större fara sålänge några är aktiva hela tiden. Det tillkommer ju alltid nya, och kan man bara inspirera dem att sätta igång med något hålls allt vid liv även om vissa droppar av ibland.
Perry
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 10
Blev medlem: 2007-10-08 13:33

Inlägg av Perry »

Det må gå snabbt eller långsamt, bara det material som redan finns här är en källa till mycken inspiration! Om det sedan tillkommer nytt material i lite långsammare takt, tycker jag inte gör så mycket.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Jag är fortfarande här, och längtar efter att fortsätta på Caddo - och snart nog färdigtställa det (i alla fall en version 0.1). För min del har det visserligen också rört sig om en del inspirationsbrist, men framför allt har jag haft mycket att göra med familj, jobb och studier. Förhoppningsvis kommer den bördan snart att lätta lite.

Visst kommer det att gå i vågor... Vi får bara se till att surfa så hårt vi kan när väl en våg kommer! :D
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Kvar att göra på Caddo innan det blir en PDF:

* Beskriva Katedralen i Pallin
* Beskriva Exarkens palats och katedralen i Arno
* Beskriva Odos grav
* Beskriva Klosterön (Odomunkarna)
* Beskriva Solriddarordens högsäte, Ísetinis Úggo
* Beskriva ”Fäktskolan” i Haddio
* Beskriva städerna Arno och Pallin, samt byn Lóma (!)

* Sociala klasser på Caddo
* Riksrådet, landets lag, riksvakten ("polisen"), kantonstyret
* Caddos utrikespolitik och relationer med andra länder
* Beskriva de olika handelshusen
* Caddos militärmakt (folkuppbådet, flottan, solriddarna)

Så som ni ser finns det en hel del kvar att göra, och det är inga lätta bitar. Jag kommer att behöva all hjälp jag kan få i form av idébollande och goda råd, men tvivlar ändå på att det kommer att färdigställas innan jul. Men någon gång i januari borde inte vara omöjligt!
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

ta't lugnt! hjälper så gärna till.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Ruskigt vilken fart jag fick! Det enda som är kvar nu är:

* Beskriva Solriddarordens högsäte, Ísetinis Úggo
* Beskriva ”Fäktskolan” i Haddio
* Beskriva städerna Arno och Pallin, samt byn Lóma (!)
* Beskriva de olika handelshusen
...samt:

* Äventyrsförslag på Caddo

Och sedan måste ju Adragoor färdigställa appendixet om det dalkiska språket. Och så måste allt korrekturläsas. Och så måste Spelis fixa layouten. Och så ska allt godkännas... :D
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

anders skrev:Ruskigt vilken fart jag fick! Det enda som är kvar nu är:

* Beskriva Solriddarordens högsäte, Ísetinis Úggo
* Beskriva ”Fäktskolan” i Haddio
* Beskriva städerna Arno och Pallin, samt byn Lóma (!)
* Beskriva de olika handelshusen
...samt:

* Äventyrsförslag på Caddo

Och sedan måste ju Adragoor färdigställa appendixet om det dalkiska språket. Och så måste allt korrekturläsas. Och så måste Spelis fixa layouten. Och så ska allt godkännas... :D
Och sen måste nog fler illustrationer göras, så sätt i gång alla kunniga inom detta område! Minst en /2 uppslag tycker jag att man kan sikta mot...
Lite kartor hade inte suttit fel heller. Över solriddarnas högsäte, Arno, Pallin osv...
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Adragoor skrev:
anders skrev:Ruskigt vilken fart jag fick! Det enda som är kvar nu är:

* Beskriva Solriddarordens högsäte, Ísetinis Úggo
* Beskriva ”Fäktskolan” i Haddio
* Beskriva städerna Arno och Pallin, samt byn Lóma (!)
* Beskriva de olika handelshusen
...samt:

* Äventyrsförslag på Caddo

Och sedan måste ju Adragoor färdigställa appendixet om det dalkiska språket. Och så måste allt korrekturläsas. Och så måste Spelis fixa layouten. Och så ska allt godkännas... :D
Och sen måste nog fler illustrationer göras, så sätt i gång alla kunniga inom detta område! Minst en /2 uppslag tycker jag att man kan sikta mot...
Lite kartor hade inte suttit fel heller. Över solriddarnas högsäte, Arno, Pallin osv...
Jag har funderat på det där med kartor också... Solriddarnas högsäte skulle kanske vara lämpligt, och byn Lóma. Däremot funderar jag på att bara skriva en generell beskrivning av Arno, och göra det möjligt för en "Arno-modul" senare.

Och vad gäller illustrationer håller jag på för fullt...
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

anders skrev:
Adragoor skrev:
anders skrev:Ruskigt vilken fart jag fick! Det enda som är kvar nu är:

* Beskriva Solriddarordens högsäte, Ísetinis Úggo
* Beskriva ”Fäktskolan” i Haddio
* Beskriva städerna Arno och Pallin, samt byn Lóma (!)
* Beskriva de olika handelshusen
...samt:

* Äventyrsförslag på Caddo

Och sedan måste ju Adragoor färdigställa appendixet om det dalkiska språket. Och så måste allt korrekturläsas. Och så måste Spelis fixa layouten. Och så ska allt godkännas... :D
Och sen måste nog fler illustrationer göras, så sätt i gång alla kunniga inom detta område! Minst en /2 uppslag tycker jag att man kan sikta mot...
Lite kartor hade inte suttit fel heller. Över solriddarnas högsäte, Arno, Pallin osv...
Jag har funderat på det där med kartor också... Solriddarnas högsäte skulle kanske vara lämpligt, och byn Lóma. Däremot funderar jag på att bara skriva en generell beskrivning av Arno, och göra det möjligt för en "Arno-modul" senare.

Och vad gäller illustrationer håller jag på för fullt...
Man kan iofs göra enklare stadskartor också där bara kvarter ritas ut. En sådan karta kan sedan göras mer detaljerad vid behov... (Det blir så mycket lättare att få alla avstånd att gå ihop när man spelar med en karta)
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Adragoor skrev:
anders skrev:
Adragoor skrev: Och sen måste nog fler illustrationer göras, så sätt i gång alla kunniga inom detta område! Minst en /2 uppslag tycker jag att man kan sikta mot...
Lite kartor hade inte suttit fel heller. Över solriddarnas högsäte, Arno, Pallin osv...
Jag har funderat på det där med kartor också... Solriddarnas högsäte skulle kanske vara lämpligt, och byn Lóma. Däremot funderar jag på att bara skriva en generell beskrivning av Arno, och göra det möjligt för en "Arno-modul" senare.

Och vad gäller illustrationer håller jag på för fullt...
Man kan iofs göra enklare stadskartor också där bara kvarter ritas ut. En sådan karta kan sedan göras mer detaljerad vid behov... (Det blir så mycket lättare att få alla avstånd att gå ihop när man spelar med en karta)
Jodå... En "kartskiss" borde ju gå att ordna.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Paladin85
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 3
Blev medlem: 2007-08-06 18:05

Inlägg av Paladin85 »

Frågan kanske kan uppfattas som en smula dum, men som nybliven spelare i Ereb Altors värld måste jag ändå fråga;
Kommer uppdateringarna som görs till någon användning? Går det från dimma till klarhet, och kommer vi få ta del av en officiell ny uppdatering? Har jag förstått saken rätt har inte något material släppts sedan 1994 :S
Kanske inte behöver besvaras i den här tråden, men ett privat meddelande vore väldigt uppskattat.
Skriv svar