Vad händer?

Här diskuterar vi arbetet, framgångar, bakslag, kakrecept och planering.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Paladin85: Inga frågor är dumma.

Allt materialet som vi tillsammans skapar kommer att hamna på vår egen wiki. Wikin kommer således att fungera som en enorm kunskapsbank för alla de som vill ta del av Ereb Altors värld, både spelare och spelledare.

Efterhamn som material färdigställs kommer det nya materialet att komma ut i en PDF - det vill säga en gratis nerladdning från filarkivet. Ett exempel på ett nästan färdigställt material är Caddo som är i sitt slutskede, samt den redan befintliga PDF'en om vargmän.

Låååångt in i framtiden så kommer en världsbok att släppas med allt samlat material om Ereb Altor. Denna världsbok kommer givetvis vara gratis för alla att använda.

För att svara direkt på din fråga...

Nej, du kommer inte från vårt håll att få ta del av en ny officiell uppdatering. Sen beror det på vad du kallar för officielt? Vi heter inte Riotminds eller Äventyrspel, men vi har minsann folk som mer än väl kan representera andan och själen i de produkter som släpptes till Ereb Altor innan 1994. Erik Granström som är officiel upphovsman till bl.a. Trakorien, Konflux-serien och Ereb Altor kartan cirkulerar på forumet tillsammans med en del andra "rävar" som har varit med sedan starten.

Så, de uppdateringar som kommer här blir endast till nytta ifall du väljer att använda dig av det i spelvärlden Ereb Altor. Och det hoppas vi nog alla att du gör! ;)

Mvh
/Spelknepe
Paladin85
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 3
Blev medlem: 2007-08-06 18:05

Inlägg av Paladin85 »

Spelknepe skrev:Allt materialet som vi tillsammans skapar kommer att hamna på vår egen wiki. Wikin kommer således att fungera som en enorm kunskapsbank för alla de som vill ta del av Ereb Altors värld, både spelare och spelledare.
Och det är ju givetvis fantastiskt såväl som uppskattat, men med den enorma storlek på världen som Ereb Altor besitter är det kanske också ett problem. Missta mig inte, jag beundrar verkligen allt med detta universum och har på många sätt inspirerat mig, men låt mig ta ett exempel (reserverar mig för eventuella felaktigheter i kommande anekdot);

Just nu spelar jag och ett gäng på ungefär 8 personer en Ereb Altor-kampanj. Jag och fyra andra har precis avslutat äventyret Dimön (som slutade i totalt haveri, i alla fall för min karaktär personligen). Då jag inte alltid kan spela med dem har jag skrivit en längre novell om vad som hände med min karaktär - solriddaren/paladinen Dolf från Magilre, efter detta äventyr. Novellen pendlar mellan nutid och dåtid och vi får blicka tillbaka en del på hans tid i Magilre. Här har det varit både stora tillgångar och samtidigt brister på material. Hur många sticker egentligen dagligen på äventyr i Magilre och besöker Munzga eller Moril Dilaz? Jag har inte svaret, men förutom att jag fått lära mig saker om lokala sjögräsrätter och dvärgbyggda ädelträjärnvägar har jag ganska fritt fått tolka stora delar (men det är kanske samtidigt vad en SL har rätten att och ska göra? :)

Hur som helst har det varit lättare att hitta information bland trådarna än på själva wikin.
Spelknepe skrev:Låååångt in i framtiden så kommer en världsbok att släppas med allt samlat material om Ereb Altor. Denna världsbok kommer givetvis vara gratis för alla att använda.
Det låter hur djävulusiskt bombastiskt bra som helst. Ska börja räkna dagarna.
Spelknepe skrev:Så, de uppdateringar som kommer här blir endast till nytta ifall du väljer att använda dig av det i spelvärlden Ereb Altor. Och det hoppas vi nog alla att du gör! ;)
Lugn, jag är fast, liksom många andra av mina vänner :)
Tack för svar!
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Hur som helst har det varit lättare att hitta information bland trådarna än på själva wikin.
Det är ju så att även om ingen har tagit Magilre under sina armar, så spånas det ju ändå ganska fritt om Magilre. Ett skäl kan vara att utomstående ansvarsområden möjligtvis påverkar Magilre eller kräver en sorts påverkan, då det är lämpligt att gå in i Magilre och korrigera eller diskutera något. På wikin hamnar det som vi alla är överens om. Det är säkra källor som vi alla har tyckt till om. På forumet finns än mer information i ett mer splittrat sammanhang.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ibland syns det att det är fredag hos folk. Mngder av aktivitet fram till stängnings och AW dags, sedan tyst. :lol:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Fyra stycken inloggade som faktisk skriver något? :shock:
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Öppen fråga till Kardiens monark...

Hur mycket arbete är uppskattningsvis kvar fram tills texten ligger redo för en pdf? Det ser ut att närma sig... :D (drägglar)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Kära vänner

Jag har tyvärr råkat ut för en datakrasch och har ingen extra dator. Fölaktligen så kommer min aktivitet här på forumet att vila fram tills dess att detta är åtgärdat om ca en till fyra veckor :(
Jag får dock låna en dator ibland för att kommunicera via mejl och liknande och kommer då att ibland kunnaskriva lite även om det inte blir några längre alster förrän datorn är fixad.

/Snibben
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Fafnir skrev:Öppen fråga till Kardiens monark...

Hur mycket arbete är uppskattningsvis kvar fram tills texten ligger redo för en pdf? Det ser ut att närma sig... :D (drägglar)
Ja, det undrar jag också :D
Jag skall försöka bena upp det, lika mycket för min egen skull som för någon annans.

Hertigdömen - Nordmark och Philmark skall utvecklas - (1 A4 text)
Religion - översiktlig artikel om lysande vägen i Kardien. I övrigt hänvisas i första hand till anders arbete om LV (2-3 A4 text)
En artikel om Valentin Echte och framförallt den personkult som uppstått kring honom. (1-2 A4 text)
Penterna skall skrivas färdigt (jag fastnade inför sista stycket, är annars mycket nöjd med penterna) (1 A4)

och sen skall historien skrivas om så att en kortfattad kronologisk historia finns med. 3-4 A4

Sen är det säkert något mer...,
sammanlagt kanske 10 A4 text, sen är det klart!
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

sammanlagt kanske 10 A4 text, sen är det klart!
Hurra!

Och om det "bara" är ca 10 sidor "småsaker" kvar... Hur många sidor uppskattas hela modulen till??? Det ser ut att bli en bjässe...
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Fafnir skrev:
sammanlagt kanske 10 A4 text, sen är det klart!
Hurra!

Och om det "bara" är ca 10 sidor "småsaker" kvar... Hur många sidor uppskattas hela modulen till??? Det ser ut att bli en bjässe...
Det är ett femtiotal artiklar i wordformat på min hårddisk. Längsta artiklarna ligger runt 10 sidor. Medelartiklen på 2 sidor...
Gissar på ca 150 sidor.
Men jag har ännu inget huvuddokument där jag klistrat ihop allt, så jag har inte riktigt koll än.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Regil skrev:Gissar på ca 150 sidor.

:shock: ... :D
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Regil skrev:
Fafnir skrev:
sammanlagt kanske 10 A4 text, sen är det klart!
Hurra!

Och om det "bara" är ca 10 sidor "småsaker" kvar... Hur många sidor uppskattas hela modulen till??? Det ser ut att bli en bjässe...
Det är ett femtiotal artiklar i wordformat på min hårddisk. Längsta artiklarna ligger runt 10 sidor. Medelartiklen på 2 sidor...
Gissar på ca 150 sidor.
Men jag har ännu inget huvuddokument där jag klistrat ihop allt, så jag har inte riktigt koll än.
Låter underbart! :D
Anthony
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 8
Blev medlem: 2009-01-18 23:57
Ort: Karlskrona

Underbar sida!!!!

Inlägg av Anthony »

Hej på er!
Magnus heter jag och tillhör en grupp på fyra som spelar Drakar & Demoner.
Vi är inne på vårat 23:e år och vi tycker det är minst lika roligt som det en gång var. Hehehe.
Vi är alla fyra uppvuxna på ön Hasslö i Karlskrona skärgård men tre av oss har nu hunnit flytta.
En bor uppe i Falun, en bor i Malmö, en bor i Stockholm å så jag kvar i Karlskrona. Vi försöker träffas fyra gånger per år, torsdag-söndag då vi bara spelar D&D.

Vill säga från oss alla att ni gör ett kanonjobb. Verkligen!

MvH

Magnus
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Tjena Anthony!

Tackar så mycket och hoppas du finner något användbart här inne! =)
Khamul
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 37
Blev medlem: 2009-03-12 17:49

Inlägg av Khamul »

Denna hemsida är helt fantastisk...vilket arbete ni har gjort, så inspirerande :)

//Khamul, Berendisk råttman
Skriv svar