Prior Prima och Prior Secunda?

Här diskuterar vi arbetet, framgångar, bakslag, kakrecept och planering.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Prior Prima och Prior Secunda?

Inlägg av Fafnir »

Både Felicien och Palinor tycks stå inför sina sista självande ögonblick innan de uppnår himmelsk pdf:status.

Men då vi inte är den stora sammanslutning av entusiaster med till synes oändlig fritid som vi en gång var undrar jag om vi åter ska försöka göra ett krafttag. Och då på en pdf i stöten?

Därmed inte sagt att allt annat arbete måste upphöra. Tvärt om. Kreativitet måste ha ett utlopp och om det rör sig om kimzonskt namnskick, dvärgafrisyrer eller efariska halvlingars pipblad gör det samma. Det tycks ju vara forumets gång att en aktivitet föder flera.

Men gällande exempelvis felicien och palinor. Jag kan tänka mig att försöka få iordning lite fler illustrationer. Kuthegil ligger halvskissad i en hög samman med andra ideskisser. Men jag känner att för mun del måste fokus riktas åt ett håll i taget. Vilken av modulerna är närmast slutförande? Och vad saknas?

Felicien fick ett viktigt tillskott iom militärens uppstyrning och Palinor medelst den fantastiska kartan. Jag har tidigare livat att försöka rita om adragoors caddobård så den passar palinor. (Btw, finns den att tillgå högupplöst?) Likaså är jag inspirerad att rita några palinorska karaktärer. Men om felucien ligger närmare så är det kanske dit krutet ska riktas?

Vars behövs det mest och av vad? Visst borde vi kunna få ut en pdf innan årsslutet?

Ransard känner jag få hålla andan lite tills dessa projekt är klara :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Bra initiativ att ta upp den här frågan. :)

Det är dock ett krux angående hur vi eventuellt skall prioritera. Palinor har Peter som ansvarig och är den som i princip har författad all text. Våra andras åsikter och ideer går kan gå genom honnom innan de spikas. Felicien däremot har författats av DrHus (med undantag av några tidiga texter som dock inkorporerades) och han verkar ha lämnat projektet. Att lägga till nya texter är därför lite krångligare och att göra om vissa bitar risikerar att göra helheten lidande. Exempelvis har det framkommit förslag till en ganska reviderad version av den feliciska militären som stående för sig själv kanske är helt okej men som sticker ut från övrigt material. Skall vi verkligen ändra i vad vi en gång spikade och skall vi inte heller försöka fylla i de tomma luckorna?

Vad tycker ni :?:
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jag är självfallet med! Bara säg till vad jag ska göra (i kartväg).
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Palinor och Felicien är väl ungefär lika nära pdf. I princip återstår väl nästan ingenting mer än detaljer?

Palinor är väldigt mycket Peters baby och kan först bli klar när han anser den klar.

Felicien känner jag är lättare. Där är vi mer ett kollektiv som knåpar och där bör vi kunna bestämma att nu får det betraktas som klart och färdigt med någon slags majoritet och konsensus.
Användarens profilbild
Rubicon
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 162
Blev medlem: 2010-06-05 18:28
Ort: Härnösand

Inlägg av Rubicon »

Intressant initiativ,

Mina tankar och åsikter kring Felicien följer:

Mycket av det DrHus skrev är bra, men det finns delar som är mindre bra (som exempelvis militären vilket jag nu i mer än ett års tid jobbat med att få ändrat, men det finns även andra avsnitt som är mindre bra).

Problemet är som sagt att DrHus har inte hörts av på ett bra tag, och när den kreativa hjärnan bakom en tankegång försvinner, försvinner även tankegången och det är väldigt svårt för någon annan som inte fått tankegången förklarat för sig att sätta sig in i den bara genom att läsa. Hade DrHus varit närvarande hade han kunnat förklara och förhoppningsvis förbättra sina texter. Många av texterna har jag sett sattes upp på Wikisidan i princip utan, eller med väldigt liten, input från andra.

För att Felicien ska bli klart och bli bra krävs i min mening en ansvarig som kan läsa igenom och plocka ut det som är bra och det som är mindre bra och förbättra det som behövs så att det blir en PDF som vi kan vara glada att låta andra rollspelare ta del av.

Men det är min åsikt.


Angående Palinor har jag ingen åsikt. Peter sköter den så bra så och med den nya kartan över Kartotum vill jag inget hellre än skicka mina spelare dit.
-Vi kåt nik och Lill-Aron? Vilka fåniga namn!
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Törs man föreslå att Rubicon tar över som Feliciens projektledare? Med dr Hus texter som bas, Mikaels, Spelknepes och Birkes råd och dåd och övrigas glada påhejande?

Det kan ha varit jag som wikifierade Feliciens texter, mest för att rädda dom undan glömska när drHus försvann. Jag tänkte att det var lättare att editera från wikin än att leta på forumet om ngn skulle plocka upp manteln.

Jag har svårt att vara kritisk till texterna då jag är för dåligt insatt i Felicien, men tycker att Rubicons ändringar hitills känns bra och väl underbyggna. Jag minns att jag själv ogillade hillebardiärerna och det tunga kavalleriet. Berendien borde varit en mumsbit för länge sen som det såg ut.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Jag tycker det!
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Förövrigt så befinner sig Kardien i ett snarlikt läge som Felicien med att hjärnan försvunnit vid målsnöret.

Vad gäller Zorakin så återstår litegrann att göra. Tyvärr får det ta den tid det tar. Jag har så mycket annat som fyller min tid just nu. Det finns en del att lägga in på Wikipedian. Det jag har kvar är en beskriving av folkslagen (utom Pamperna och i viss mån Legerdierna), hertigdömet Indarrike samt en noggrannare beskriving av bland annat Luksilo, Hixani, Slättebo samt ytterligare någon stad. Beskriving av krigsmakt och marin behövs också förtydligas. Handelsvaror. Och kanske något mer.
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Angående Felicien tycker jag att vi ska strunta i att ha med en massa bitar som ingen ändå tänker förmå sig att skriva. Jag tänker på Sidon och andra saker som folk tycker borde ha massvis med information. Det är att lägga ribban på tok för högt.

Rubicon som ansvarig för Felicien tycker jag är en väldigt bra idé, men utan att det på något sätt ska lägga allt ansvar på honom. Jag har en del att göra (ska släppa ett spel och layouta andra) och jag känner inte för att bidra med något i ren textväg, men är helt för att stryka detaljerad stadsinformation till förmån för några kortare stycken om andra städer. EN stad är ok att skriva om. Ger det verkligen mer att skriva om TRE städer?
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Instämmer. Att Rubicon tar över Felicien hade jag tagit för givet! Kör på! :)
Användarens profilbild
Rubicon
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 162
Blev medlem: 2010-06-05 18:28
Ort: Härnösand

Inlägg av Rubicon »

Okej om ni tycker det är en god idé så kan jag ta mig tid till att börja att gå igenom Felicien stycke för stycke och se efter om (och vad i så fall) vissa texter inte är upp till god standard eller motsäger andra delar av texterna.

Måste dock utfärda en varning då jag har ett väldigt lakoniskt sätt att uttrycka mig på i textform, mina handledare för diverse uppsatser på universitetet har ofta påpekat att jag skriver väldigt kortfattat....
-Vi kåt nik och Lill-Aron? Vilka fåniga namn!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Rubicon skrev:Problemet är som sagt att DrHus har inte hörts av på ett bra tag, och när den kreativa hjärnan bakom en tankegång försvinner, försvinner även tankegången och det är väldigt svårt för någon annan som inte fått tankegången förklarat för sig att sätta sig in i den bara genom att läsa. Hade DrHus varit närvarande hade han kunnat förklara och förhoppningsvis förbättra sina texter. Många av texterna har jag sett sattes upp på Wikisidan i princip utan, eller med väldigt liten, input från andra.
Det hade varit mycket bättre om vi haft textförfattaren att förklara och förtydliga men tyvärr har vi nu inte det. :( Tror det är nästan tre år sedan DrHus syntes till. Det var möjligen begränsad med input från andra när texterna postades men det är svårt att säga om det berodde på att de gillades eller tvärtom. Olika också för olika texter.
Fafnir skrev:Det kan ha varit jag som wikifierade Feliciens texter, mest för att rädda dom undan glömska när drHus försvann. Jag tänkte att det var lättare att editera från wikin än att leta på forumet om ngn skulle plocka upp manteln.
Helt rätt att wikifiera Felicienmaterialet, annars hade det glömts ännu mera bort i tråddjupet. Det är flera av oss andra som också har jobbat med wikin för att försöka strukturera upp materialet och gjort mindre redigeringar. Wikin har i takt med att forumstrådarna för olika ämnen vuxit sig långa och svåröversiktliga blivit en plats editera material.
Ricard skrev:Angående Felicien tycker jag att vi ska strunta i att ha med en massa bitar som ingen ändå tänker förmå sig att skriva. Jag tänker på Sidon och andra saker som folk tycker borde ha massvis med information. Det är att lägga ribban på tok för högt.
Låter vettigt. Jag sitter personligen fortfarande och putsar på staden Elikon men känner att jag mera skriver för att fylla i än för att jag har tillräckligt med ideer och inspiration till att göra staden interessant (men jag har inte gett upp! :wink: ). Sen så tycker jag inte det är så mycket, om äns något, som måste tilläggas till Felicien. Materialet finns men behöver stort sett bara redigeras. Du började väl göra layout Rickard så då vet du kanske best vad som behöver? Något ämne som behöver redigeras samman? Någon lista sammanställas?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Rubicon skrev:Okej om ni tycker det är en god idé så kan jag ta mig tid till att börja att gå igenom Felicien stycke för stycke och se efter om (och vad i så fall) vissa texter inte är upp till god standard eller motsäger andra delar av texterna.

Måste dock utfärda en varning då jag har ett väldigt lakoniskt sätt att uttrycka mig på i textform, mina handledare för diverse uppsatser på universitetet har ofta påpekat att jag skriver väldigt kortfattat....
Ser att du hunnit svara på uppmaningarna medens jag skrev mitt förra inlägg. Gå hemskt gärna genom texterna och kolla upp konstigheter. Rickard säger säkert till om han upptäckt något som måste göras.

Angående din varning vill jag dock komma med en uppmaning: Ändra inte om det inte behöver ändras och se till att helheten inte blir lidande om du och tidigare författares uttryckssätt skiljer sig mycket åt!

Lycka till! :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Stödjer tidigare förslag så länge det inte innebär att vi börjar om från början.
Användarens profilbild
Rubicon
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 162
Blev medlem: 2010-06-05 18:28
Ort: Härnösand

Inlägg av Rubicon »

birkebeineren skrev: Angående din varning vill jag dock komma med en uppmaning: Ändra inte om det inte behöver ändras och se till att helheten inte blir lidande om du och tidigare författares uttryckssätt skiljer sig mycket åt!
Ingen fara, jag är på tok för lat för att ändra på något bara för ändringens skull ;)
birkebeineren skrev: Lycka till! :)
Tack! :D
-Vi kåt nik och Lill-Aron? Vilka fåniga namn!
Skriv svar