Alver

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Om du läser hela tråden så finns det nog med argument varför för att fylla 40 alvböcker
Visst finns det mycket argument. Men det jag störde mig på var att man inte fick kalla dem skogsalver, gråalver eller så utan alver som lever i skogen och alver som åker båt typ.. låter ju bara underligt.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Till skillnad från vad många tror är alver inga mästare på hantverk
Och de fick inte vara mästare i hantverk längre heller :cry:
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Det verkar inte på något sätt stämma överens med varken vanlig logik (dom lever för evigt och kan skapa sina egna föremål, med tiden borde de i så fall bli ganska bra på detta eller?) eller någon av källorna (I alver och KK är de istället aldeles för dumt bra hantverkare, i övriga källor får man i alla fall känslan av att de kan tillverka jävligt bra pilbågar, magiska prylar och bor i väldigt skickligt skulpterade och snidade hem) eller vad som bara känns stämning (Enligt min åsikt då).
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Tror mest det där med hantverket var en liten reaktion på überalvernas hantverkskonst som fanns i Alver. Det borde rimligen finnas en hel del alviska hantverksmästare också, om de inte är helt efterblivna. Men deras hantverkskunnande kanske är fokuserad inom andra discipliner än metallurgi och smideskonst? Annars försvinner ju mycket av mystiken kring dvärgarna.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Det är det stående problemet med Alver! Om du är en 1249 år ung alv torde du rimligtvis ha hunnit med att skaffa dig en del erfarenhet i det yrke du har inriktat dig på (om nu inte även alvernas uppväxttid från blöjstadiet är väldigt lång). Du har sannolik praktiserat ditt yrke betydligt längre än vad människorna lever. Och jag vill också minnas att det finns en del alvsmeder omnämna i diverse böcker. Om det nu inte är så att alverna lätt tappar intresset för en syssla-och istället hoppar på något nytt.

"Efter si så där 110 års praktiserande som smed tröttnar plötslig Eriolar med att stå vid städet och hamra, lämnar hammare och oavslutat dolkblad vid ässjan och går och sätter sig under en ung ek i en glänta i skogen och mediterar i 243 år vad han skulle göra här näst".
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

leinder skrev:
Peter skrev:
leinder skrev: Inte alls sant. Dessutom nämns gråalver i kopparhavets kapare . eller tycker du inte att kk heller hör hemma i ereb?

item secundus : om skogsalver där de beskrivs att de lever i d d världs skogar (sidan 10) i ALVER)

item tertius beskrivs gråalver utanför kardien

item fortsättamassvisilustigasiffror : baksidan av alver där det står att man måste ha tillgång till drakar och demoner helst 91 ans upplaga

men visst. kan plocka bort allt bara....
Vad har 91-ans års upplaga med Ereb Altor att göra? Ereb Altor är en spelvärld, Drakar och Demoner ett generiskt spelsystem. Under 90-talet frångick modulerna till DoD Ereb Altor, och är däför inte bindande för oss.

Men det är LIKVÄL så att flera alvsorter (dock inte högalver av elfenbenstornsvarienter eller Injir) presenterats i officiellt Ereb Altormaterial. Detta har jag aldrig förnekat och det ingår inte i mitt resonemang. Den officiella linjen ang. alver är att dessa är lokala möten med olika Alver som har tillhört sjögående, grottlevande etc. alvkulturer eller grupper. Därför kommer alvmaterialet här bara att tala om alver så som alver, och sedan är det upp till SL att bestämma om han vill pådyvla olika grundegenskaper eller liknande.
JA det hör ju inte till star wars direkt. använder forumet sig av de 3 magiskolor i grundboxen då eller särplockas bara vissa böcker ut och används?

Målet var ju att anpassa sig till det officiella i forumet. Anpassar man bara det officiella till vissa böcker man vill eller inte vill använda då eller?

Lyckat

Tycker det är väldigt illa
Det här är ErebAltor.se, och inte DrakarochDemoner.se, vissa av de senare modulerna som kom var inte anpassade för Erebaltor utan var mer generiska (som drakar och demoner innan Erebaltor), dit hör Alver boken. Med ditt resonemang kan vi väll se Chronopia och Riotminds drakar och demoner material som officiellt material som skall bakas in i Erebaltor. Hade Alver varit skriven för Erebaltor borde den t.ex. tagit upp blodsalverna, vilket den inte gjorde istället la man till Mörkeralver, vilka i mitt tycke suger jämför med erebs blodsalver. I projektets början valde vi således att se det som explicit skrivits till Ereb som officiellt, det övrig skulle vi använda i den mån det gick.

Själv tycker jag att Psipos text är mycket bra. Att använda sig av "alver" istället för de olika alvraserna öppnar upp för oss att komma på en massa olika alvkulturer utan att behöva skapa nya raser hela tiden. Vidare, som peter och psipo försöker få fram är det inga problem att använda sig av benämningar som gråalver och skogsalver även efter att raserna tagits bort. Till exempel gråalver, vad jag minns nämns gråalverna i Kardien. Kan det inte vara så att de oftast brukar ses av människorna i trakten vi dimma och därför fått namnet gråalver av kustbefolkningen? Jag tvivlar på att de själva kallar sig gråalver.

Hoppas nu jag inte kastat bränsle på elden, men ville bara ge mitt stöd åt peters och psipos syn på hela alvdebaclet. Om inte kan vi ju gå tillbaka till noderna (för er som kommer ihåg) som en förklaring på de olika "alvraserna". :twisted:
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Jag har en annan lösning på den evigt hårda alvenidén. Vad sägs om att ve och fasa, alverna inte är odödliga? Säg att de istället lever betydligt längre än människor i grund, säg 250 år eller så, att de sedan oftast lever i magiska platser där tiden står i princip still gör att de kan leva många gånger längre än så. De mäktigaste alverna är antingen magiker och kan förlänga sina liv ytterligare på magisk väg, eller så är de närmare bundna till Tevatenu och de andra andarna och får evigt liv på detta sätt men de är inte alla odödliga.

En hel ras som lever för evigt gör så konstiga saker med en setting att det kan vara värt att betänka att använda denna lösning. Dessutom kan dessa magiska platser alltså även förlänga livet på människor men eftersom tiden verkligen går långsammare så kan de gå in och ut på tillsynes kort tid bara för att komma tillbaka hem och konstatera att deras barn redan är tonåringar och liknande tragiska öden. I så fall är det en inte direkt godsint handling att ta en människa till en av dessa magiska platser en längre tid, något som alverna vanligtvis känner till och undviker om de inte är av den mer nyckfulla typen.

Tankar?
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Jan Erik Söderman skrev:Jag har en annan lösning på den evigt hårda alvenidén. Vad sägs om att ve och fasa, alverna inte är odödliga? Säg att de istället lever betydligt längre än människor i grund, säg 250 år eller så, att de sedan oftast lever i magiska platser där tiden står i princip still gör att de kan leva många gånger längre än så. De mäktigaste alverna är antingen magiker och kan förlänga sina liv ytterligare på magisk väg, eller så är de närmare bundna till Tevatenu och de andra andarna och får evigt liv på detta sätt men de är inte alla odödliga.

En hel ras som lever för evigt gör så konstiga saker med en setting att det kan vara värt att betänka att använda denna lösning. Dessutom kan dessa magiska platser alltså även förlänga livet på människor men eftersom tiden verkligen går långsammare så kan de gå in och ut på tillsynes kort tid bara för att komma tillbaka hem och konstatera att deras barn redan är tonåringar och liknande tragiska öden. I så fall är det en inte direkt godsint handling att ta en människa till en av dessa magiska platser en längre tid, något som alverna vanligtvis känner till och undviker om de inte är av den mer nyckfulla typen.

Tankar?
Magiska platser som förlänger liv är ju ett intressant koncept, men personligen så tycker jag man inte ska rucka på att alverna inte kan dö av ålderdom, deras sjukdomstålighet, att de saknar skäggväxt och är fagra, etc. Om deras odödlighet endast beror på speciella platser, försvinner då inte själva tanken med "kirisantisin" (Sinkadus #15)? Blir inte de magiska platserna endast som något dropp mot åldrande? Vad händer om de drivs bort från platsen?
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Varför ska man inte rucka på just deras odödlighet? Till skillnad mot silveralverna som nämns i källorna direkt länkade till Ereb Altor (Caranor i monster och män) så nämns bara alvernas odödlighet i regelböcker inte direkt anpassade till Ereb Altor. I alla fall kan inte jag dra mig det till minnes i så fall. Så varför ta bort någonting som egentligen bara är en semantisk detalj, (DVS att älvfolk med vingar kallas silveralver när dom inte ens behöver vara besläktade med skogsalverna, det kunde egentligen röra sig om två olika arter som bara kallas samma sak för att dom har spetsiga öron.) men se någonting som jag personligen upplever att det ställer till enorma problem i världens balans som canon?

Edit: Om de drivs ifrån platsen så börjar de åldras i vanlig plats tills de återerövrar sin heliga skogsdunge, finner en ny magisk plats eller dör av sorg antar jag.
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Varför ska man inte rucka på just deras odödlighet?
Känns lite som att det är mittpunkten för alverna.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

leinder skrev:
Varför ska man inte rucka på just deras odödlighet?
Känns lite som att det är mittpunkten för alverna.
Ja odödligheten är väl en av definitionerna av alver. Sedan är de ju endast teoretiskt odödliga. De har funnits i ca 9000 år och all de ursprungliga alverna (kanske med något unikt undantag SL vill använda) har tröttnat på denna existens och gått vidare för länge sedan.

Alvers skicklighet så. Jag tror och hoppas att vad Psipo avsåg med att säga att alver inte är skickliga hantverkare var ytterligare ett uttryck för att de inte är födda skickliga.

Det samma kan dock sägas om dvärgar så kanske behöver det formuleras om. Om man istället för att fokusera på varelsens skicklighet (som ju är individuell) så fokuserar man på hantverket...typ:"Att få tag på en alvbåge är en stor välsignelse då få bågar är så starka men ändå lätta. Tyvärr är de också oftast balanserade för enskilda individer varför de inte är lätta att hantera för någon annan."; "Dvärgsmidda rustningar och vapen är kända för att vara Erebs bästa och betingar höga priser, vilket i sin tur har lockat vissa dvärgsmeder att flytta till staden och tjäna grovt guld på sitt hantverk."

Jag anser det helt naturligt att flerhundraåriga varelser är skickliga på det de övat på. Kan hända iochförsig att alver spenderar en massa decennier med att flumma runt, dansa med älvor, röka schyssta blad och tala med andar...innan de finner sin första hobby. Det är ju bara en jagande alv som blir ytterst skicklig på att jaga. Sedan tränas deras skogsfärdigheter naturligtvis också av leken med älvor och djur...eller det å sånt.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Jasså? Finns ganska många fantasyvärldar där dom inte är det. Det jag föreslog var att deras oförmåga att dö av ålder var kopplat delvis till Tevatenu och dennas heliga platser. De skulle alltså fortfarande vara odödliga så länge de höll sig i sina egna områden.
Sorry can't brain today, I have the dumb.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Det positiva med den här alvtråds aktiviteten är att det rykt liv i gamla halvdöda forumuiter.

Jag gillar! :)
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Jag anser det helt naturligt att flerhundraåriga varelser är skickliga på det de övat på. Kan hända iochförsig att alver spenderar en massa decennier med att flumma runt, dansa med älvor, röka schyssta blad och tala med andar...innan de finner sin första hobby. Det är ju bara en jagande alv som blir ytterst skicklig på att jaga. Sedan tränas deras skogsfärdigheter naturligtvis också av leken med älvor och djur...eller det å sånt
Man kan ju alltid väga alver vs dvärgasmide med att dvärgar smider till stor del för att tjäna dough medan alver smider för att gör vackra saker och bruksprylar. De skickligaste vapen och rustningssmederna är bergis dvärgar medan kanske trädsnidare och juvel/ädelstenssmeder kan vara alver?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Håller med dvärgarna är de främsta vapensmederna och är kända för detta. Sannolikt finns det superduper vapen bland alvers skickligaste krigare smidda av dess främsta smeder. Dessa är dock också sannolikt få då strid inte är alvernas huvudsyssla eller ens deras främsta bisyssla. Därför är inte heller alvsmide kännt annat än möjligen för smycken och annat finlir. Man har visserligen ett grundläggande skydd mot svartfolk osv men lever ju annars i fred. :roll: Dessutom uppfattar jag bågen som alvernas favorit, oavsett var de bor, och den behövs ingen smed för (skulle vara pilspetsarna då men de kan säkert vara av hårt trä).
Skriv svar