Högmän

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag tror högmän är vanligare i området än i övriga Ereb. En mindre del av dem bor i östra Ransard men håller sig mest för sig själva och ranerna ser med förakt på dessa missfoster. I norra Mirel tror jag det finns en lite livkraftigare grupp men även den håller sig mest för sig.

I Palinor ser jag gärna att de är ett icke ovanligt inslag, dvs Palinors invånare är inte förvånade över att flera av dem bor och arbetar i städerna eller ses jaga ute på slätterna. Jag kan se dem både som Etintrogna krigare och som hedniska nomader. Det är inte så att det kryllar av dem, men de är såpass vanliga att man även i Mirel och Kard ibland misstänker högvuxna främlingar för att vara just "högmän från Palinor".
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag har rödmarkerat sammanfattningen om Högmännen på föregående sida, wikifiera?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Det tycker jag. Under en av kulterna stod det fortfarande högländare, vilket kanske bör ändras till högmänn.

Skulle vi ha med delen om att en del av folket plötsligt reste österut för att aldrig mera höras av?
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

En mindre del av dem bor i östra Ransard men håller sig mest för sig själva och ranerna ser med förakt på dessa missfoster. I norra Mirel tror jag det finns en lite livkraftigare grupp men även den håller sig mest för sig.
Två så stolta och ofelbara folk som möts måste ju leda till problem mellan varven. Ngt att spinna vidare på :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Jag vet inte.. Högmännens eventuella roll i palinor är något jag inte reflekterat över. Om palinoriska stridshästar är resterna av en forntida kultur är det nästan läckrare att låta den vara utdöd i palinor. Alternativt kanske de migrerar över större områden. Mitt stora problem är att sätta dm i förhållande till existerande grupper. Vad är deras roll
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Eventuellt skulle jag kunna tänka mig ett antal isolerade byar o Ejdunnbergen. Ingen vardagsssyn i Kasalerna men däremot ett litet högmannaförband i Karneke. Flykten till bergen kan även stämma överens med att de övergivit hästryggen.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Då vi försökt ge dem en plats i ereb, och trakten runt mirel, ransard, palinor tycks funka bäst så är det ju trevligt med ngn mindre hänvisning i palinor texten:)

Enstaka isolerade byar funkar för mig. Viss handel med nomadfolken kanske? Kanske ngn enstaka enstaka etinsdyrkare att beskriva just för att dom står utanför normen?
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Peter, Fafnir, låter bra för mig. OK om de inte är vardagsmat, men ändå inte en myt eller främmande. Man går inte genom livet i Palinor utan att ha sett Högmän vid åtminstone ett par tillfällen. En del legosoldater och kasalförband där åtminstone några tror på Etin/Palin. Skulle gärna se att de deltagit i ett par av de senaste soltågen.
Eventuellt skulle jag kunna tänka mig ett antal isolerade byar o Ejdunnbergen. Ingen vardagsssyn i Kasalerna men däremot ett litet högmannaförband i Karneke. Flykten till bergen kan även stämma överens med att de övergivit hästryggen.
Isolerade byar, närmare bergen låter ok, men visst finns de väl i en stor stad som Karthotum? Etintrogna högmän har sedan sina insatser under stadens belägring tjänstgjort som den speciella Portvakten, ett garde med ansvar för stadens portar? Barska krigare som tornar över besökaren vid ankomsten? Mullrande röster som frågar om tullgods och vapen?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Mikael: För likt Tolgulderna, tycker jag. De stolta högmännen låter väl inte sig tämjas av civilisationen hur enkelt som helst.

Sedan är frågan hur orden ställer sig till dem. Om de konverterat nomader, varför skulle de låte det där halvfolket dyrka sina gudar hur som helst.

De här konflikterna känns mindre störande om man drar ned dem på en lägre nivå. Kartotum känns inte som rätt setting för högmännen: det är inte en vanlig stad, utan ett ordensfäste med förstad och handelsplats för nomader. Och det känns som att högmän i det området hade utrotats eller inlemmats. Mot rikets utkanter däremot, längre bort från den hårdföra centralmakten, finns det betydligt större möjligheter.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Peter skrev:Mikael: För likt Tolgulderna, tycker jag. De stolta högmännen låter väl inte sig tämjas av civilisationen hur enkelt som helst.

Sedan är frågan hur orden ställer sig till dem. Om de konverterat nomader, varför skulle de låte det där halvfolket dyrka sina gudar hur som helst.

De här konflikterna känns mindre störande om man drar ned dem på en lägre nivå. Kartotum känns inte som rätt setting för högmännen: det är inte en vanlig stad, utan ett ordensfäste med förstad och handelsplats för nomader. Och det känns som att högmän i det området hade utrotats eller inlemmats. Mot rikets utkanter däremot, längre bort från den hårdföra centralmakten, finns det betydligt större möjligheter.
Jag köper det Peter. Ut i utmarkerna och bergen med dem. Vem skriver ett förslag på text till Palinor?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Text för Palinorpdf:en

I edjunnbergen samt i Palinors norra delar ligger spridda högmannabyar. Högmännen är stolta och styvnackade inbyggare som ofta hamnar i konflikt med de Palinoriska adelsmännen och auktoriteterna. Högmännen anser sig ha anspråk på hela Palinor, och påstår att de storskaliga ruiner som finns lite varstans i Palinor, särskilt ute på Barghan och i Kärnmassivets skugga, byggdes av deras förfäder och gudar. Likaledes påstår de sig en gång i tiden ha avlat fram den palinoriska stridshästen. Vid borgen Karneke i Ejdunnbergen har ett antal högmän städslats som borgvakter och vapenmästare. Detta har lett till viss konflikt med det relativt stora antalet högmannabyar som ligger i området
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Gillar :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

BOX: Högmannabyar i Palinor
Högmännens byar är belägna på naturligt försvarbara höjder och kullar i skogsmark och högland. De består av en klunga av långhus, gärna runt en central brunn eller samlingsplats, och omgivna av en beskyddande stenmur. Byggnaderna är större än vanliga människostugor, och grund samt stenmur består av stora stenkolosser, ofta hämtade från närliggande ruiner.

Högmännan är skickliga jägare och samlare, och håller ofta små flockar av getter för sin föda. Dessutom ägnar de sig åt begränsade, terrasserade odlingar på bergssluttningar, och håller sig ofta med fruktträd.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Bra Peter.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Är dessa högmän Tarbantroende likt de i monsterboken eller har de en egen kult. De högmän som huserar i själva Karnake är etintroende gissar jag?
Skriv svar