Lindskiarnar

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Hål, parerstänger á la Alverboken sidan 62, eller cloudstorlek är någonting som jag inte alls tycker passar Ereb.
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Inlägg av jadelotuz »

Såg just original bilden till Lindskiarn ... å angående dess svärd ... så har den på bilden någe som ser mistänkt ut som två ädelstenar / kuler / knapper på klingan! strax ovanför Parerstången :)

(och btw: Man ser inte Udden på svärdet, den är utanför bilden ... å kan således ha sett ut hur som helst .. hehe) ;P

Jag måste haft det undermedvetet nånstans ... efter alla dessa år ...
I övrigt liknar det ett bastardsvärd av fantasystuk, med Horn till parerstång!? (som dessutom verkar fastlindat med ... gasbindor?!)

Läste också texten i monsterboxen (måste varit minst 6-8 år sedan jag läste om dem!) hehe! Käns lite tunt. Men endå DoD mysigt.

Kan konstatera två saker om Lindskiarn i Monster Boxen.
A. Bilden missar vissa saker som står i texten ... (fel antal fingrar/tummar), bla.
B. Bilden är rätt grym, endå!

Fick go lust att göra ett avancerat genomtänkt avsnitt om Lindskiarn, rita en hög med bilder osv. Damn! Lindskiarn är min nya favvo-folk i Altor. ;)
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

jadelotuz skrev:Såg just original bilden till Lindskiarn ... å angående dess svärd ... så har den på bilden någe som ser mistänkt ut som två ädelstenar / kuler / knapper på klingan! strax ovanför Parerstången :)

(och btw: Man ser inte Udden på svärdet, den är utanför bilden ... å kan således ha sett ut hur som helst .. hehe) ;P

Jag måste haft det undermedvetet nånstans ... efter alla dessa år ...
I övrigt liknar det ett bastardsvärd av fantasystuk, med Horn till parerstång!? (som dessutom verkar fastlindat med ... gasbindor?!)

Läste också texten i monsterboxen (måste varit minst 6-8 år sedan jag läste om dem!) hehe! Käns lite tunt. Men endå DoD mysigt.

Kan konstatera två saker om Lindskiarn i Monster Boxen.
A. Bilden missar vissa saker som står i texten ... (fel antal fingrar/tummar), bla.
B. Bilden är rätt grym, endå!

Fick go lust att göra ett avancerat genomtänkt avsnitt om Lindskiarn, rita en hög med bilder osv. Damn! Lindskiarn är min nya favvo-folk i Altor. ;)
En annan sak om Lindiskiarnarna! De tål inte järn. Alltså gör de sina vapen i brons! Så vitt jag vet tillverkades aldrig långa svärd i brons. Legeringen var för dyrbara och för komplicerad att bearbeta för att skapa något sådant. Men det är ju Lindiskiarnarna vi pratar om å andra sidan.
Användarens profilbild
Ahnìon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 121
Blev medlem: 2007-12-25 22:43
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Ahnìon »

Gunther skrev:Hål, parerstänger á la Alverboken sidan 62, eller cloudstorlek är någonting som jag inte alls tycker passar Ereb.
Har inte alverboken här, men jag vet ändå vilken bild det är du pratar om. Jag reagerade synnerligen högljutt när jag först såg den.

(Är det en parerstång? Jag trodde det var en ovanligt symmetrisk och liten stryparranka som använde svärdet som lockbete. :roll: )

I övrigt kan jag bara hålla med. Visst kan vissa folk ha massivare vapen, precis som alverna sannolikt har lättare (men skarpare och smidigare) vapen, men det skall ändå vara realistiskt inom ramarna för världen. Vapnen skall helt enkelt vara praktiska.

Det sagt är jades bilder fortfarande skitsnygga. :)
Ingen kan förneka stridsgaffelns överlägsenhet!
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Inlägg av jadelotuz »

EDIT: Skrev också i fel TRÅD! Denna ska vara i Jih! Sorry för stöket. (ska . flytta den?)

(handlade om Jih, Onaquin, Tengu å lite sånt. Om du är sugen så finns den nu att finna på Kejsardömet Jih Tråden!)

ursäkta stöket :)
Senast redigerad av jadelotuz den 2008-01-21 20:35, redigerad totalt 2 gång.
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Skrev i fel tråd så flyttar inlägget till ländertråden om Kejsardömet Jih
Senast redigerad av Bergdahl den 2008-01-21 20:17, redigerad totalt 1 gånger.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Onaquin trodde jag hade med Sydamerikas djungler att göra (använder den därför i Samkarna), men det kanske var fel. I vilket fall finns inget som hindrar att den dyker upp även i Jih.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Kopierat från Magilretråden där en kort diskussion om Lindiskarn dök upp
Jag är inte så påläst på Woddamiterna (eller Erdirerna för den delen). Att lindskiarn skulle vara växtbaserad tycker jag dock lite si å så med. Krockar mest mot Järngrejen. Samt tåligheten mot magi. å lite sånt. Men med lite övertalning så kan det gå fint. Annars tycker jag Fungi vore ett annat släkte att basera dem på (apropå härkomst). Dock får man juh till det att Lindskiarn skulle kunna haft för sig någe i Efrons Göl! ... så .. hmm.

Där emot så måste jag säga att det där med Magirer faktiskt var en förträffligt bra ide. Jag småhatade Magirerna en smula (alla som ville spela magiker ville spela magir för de hade så bra psyke å intelligens) osv. Den andra orsaken var att Magirer inte kändes som om de hade något "hem". Magilre var faktiskt redan på den tiden en plats jag tänkte på lite smått som ett möjligt "hem" på något sätt. Troligen namnet som gjorde det. Men jag har för mig att det inte klingade så bra då de ofta levde i grottor eller berg eller någe sånt? (har jag för mig)
Om en varelse är magiskt skapad oavsett från växter eller djurriket så króckar väl inte järngrejen med den teorin? Det är väl snarare ett bevis för att de är magiska?

Det beskrivs i Aidne att man tror att Lindiskiarnarna är av magiskt ursprung. Deras intolerans mot järn ses som bevis för detta (kontakt med järn drar 1 psy per stridsrond)!

Lindiskiarnarnas truppvärde enligt Aidne:
Fält 4 Skog 4 Berg 3 Underjord 0,5 Träsk 1 Magi -6.

Naturlig skydd 4. Halverad skada av magi. De är mycket tåliga mot eld. (vilket innebär att jag måste ändra min text något om Pamperna)

Citat Aidne:

"Somliga tror att de har Magiskt ursprung andra att de är ett slags hybrid av resar och något annat folk."

"Antagandet att Lindiskiarnarna har magiskt ursprung och skapats för ett enda speciellt syfte stärks av flera faktorer. De är (anses) nämligen, in i minsta detalj, perfekt anpassade till krigare."


Träsken verkar inte ha varit Lindiskiarnarnas ursprungshem iallafall!

Inte heller underjorden.

Citat Aidne:

"Lindiskiarnar har så vitt man vet aldrig stridit i träsk eller underjord.......Deras stridsvärden halveras i mörker."

"Vart enda hus i staden var dekorerat med med otaliga skulpturer och stuckaturer, fasaderna var målade medde mest underbara motiv, till och med skogsalver som har sagt att de kände sig hemma där."

"Alla hus var försedda med målade och mångfärgade fönster och staden var så planerad att alla hus fick in rikligt med med solljus genom sina fönster. Springbrunnar och fontäner fanns i varje gathörn....."
Senast redigerad av Fraxinus den 2008-01-25 19:22, redigerad totalt 1 gånger.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Kopierat från Magilretråden

Det är flera som vill avmystifiera dem lite så de inte blir sådär överjordiskt alien superkrigare ochvissa vill ha dem lite mer mystifierade till en slags pre-1K varelser (eller hur Birke :wink: ) Och så finns det skogliga knäppskallar som jag som tycker det är spännade med en växtvarelse (så att man kan ge dem kemisk telepati , kemisk krigsföring och förmåga att livnära sig på vatten och solljus - växter har ju bland annat sådana egenskaper)
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Fanns det en omröstning skulle jag rösta för "pre-1K-teorin". Tycker lätt att det är den ballaste! :D
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Inlägg av jadelotuz »

Fraxinus skrev:Kopierat från Magilretråden där en kort diskussion om Lindiskarn dök upp
Jag är inte så påläst på Woddamiterna (eller Erdirerna för den delen). Att lindskiarn skulle vara växtbaserad tycker jag dock lite si å så med. Krockar mest mot Järngrejen. Samt tåligheten mot magi. å lite sånt. Men med lite övertalning så kan det gå fint. Annars tycker jag Fungi vore ett annat släkte att basera dem på (apropå härkomst). Dock får man juh till det att Lindskiarn skulle kunna haft för sig någe i Efrons Göl! ... så .. hmm.

... bla bla om Magir - Se magirtråd för hela posten
Om en varelse är magiskt skapad oavsett från växter eller djurriket så króckar väl inte järngrejen med den teorin? Det är väl snarare ett bevis för att de är magiska?

Det beskrivs i Aidne att man tror att Lindiskiarnarna är av magiskt ursprung. Deras intolerans mot järn ses som bevis för detta (kontakt med järn drar 1 psy per stridsrond)!

.... (kortat ner den så den blir mindre. Se den övre posten för fullständig post!)
Tror bestämt jag svarade på denna. jag är rättad å from numera. ;) Det var antagligen i Magilre tråden? (inte helt säkert, men då denna är postad där ifrån så) ... blidde lite förvirring i trådarna nu! nestat sig ganska bra!

Ska sse om jag kan hitta mitt svar å lägga in den här ... Brb.

(några sekunder senare ...)

Japp! hittade posten. så with no further ado ... postar jag svaret.
Fraxinus skrev:
Citat:
Om en varelse är magiskt skapad oavsett från växter eller djurriket så króckar väl inte järngrejen med den teorin? Det är väl snarare ett bevis för att de är magiska?

... osv (se ovanför, mest kortat ner den för att ta mindre plats)
Mm! jag läste just i Aidne boken för att försöka minnas det jag glömt om Lindskiarn. Samtidigt så fick jag en "tjong" i huvet. Beskrivningen på lindskiarn där, är relativt bra. Visst den har en del "medvetna luckor", som deras ursprung tex. Vilket har fått mig att börja fundera om lite (tyvärr)!

Behövs de ändras så mycket?

vänta nu!? vilken tråd är jag i? :?
Personligen röstar jag också för "någon" slags pre-1K grej. Vore lite kul. Men samtidigt tycker jag lindskiarn ska få fortsätta vara "ÿbersoldaten". ... typ i grova drag :)
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
Användarens profilbild
Ahnìon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 121
Blev medlem: 2007-12-25 22:43
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Ahnìon »

Fraxinus skrev:Kopierat från Magilretråden

Det är flera som vill avmystifiera dem lite så de inte blir sådär överjordiskt alien superkrigare ochvissa vill ha dem lite mer mystifierade till en slags pre-1K varelser (eller hur Birke :wink: ) Och så finns det skogliga knäppskallar som jag som tycker det är spännade med en växtvarelse (så att man kan ge dem kemisk telepati , kemisk krigsföring och förmåga att livnära sig på vatten och solljus - växter har ju bland annat sådana egenskaper)
Delvis torde det väl gå att kombinera? Pre-1k och växtvarelse har ju inget som sinsemellan strider, och båda koncepten är som tidigare sagts väldigt fantasieggande. Att beskriva dem mer torde bli att avmystifiera, så... förlåt, men jag ser ingen motsättning. Konceptet är ju urtufft! :)
Ingen kan förneka stridsgaffelns överlägsenhet!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ahnìon skrev:
Fraxinus skrev:Kopierat från Magilretråden

Det är flera som vill avmystifiera dem lite så de inte blir sådär överjordiskt alien superkrigare ochvissa vill ha dem lite mer mystifierade till en slags pre-1K varelser (eller hur Birke :wink: ) Och så finns det skogliga knäppskallar som jag som tycker det är spännade med en växtvarelse (så att man kan ge dem kemisk telepati , kemisk krigsföring och förmåga att livnära sig på vatten och solljus - växter har ju bland annat sådana egenskaper)
Delvis torde det väl gå att kombinera? Pre-1k och växtvarelse har ju inget som sinsemellan strider, och båda koncepten är som tidigare sagts väldigt fantasieggande. Att beskriva dem mer torde bli att avmystifiera, så... förlåt, men jag ser ingen motsättning. Konceptet är ju urtufft! :)
Titta här Fraxinus, våra teorier smälter samman!

Mina lindskiarnar i sarkofagerna under Pharynx kanske bara inte hadde grott än? :P
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Idén om Lindskiarna som växthumanoid tycker jag är asbra!
Lindskiarna i Magilre var i9ntressant, men har ännu inte sett ett vettigt förslag jag är helsåld på.
Lindskiarna och Magir koppling är jag tveksam till, kanske varianten då där Lindskiarna utvecklades av Magir till deras krigare, men de blev ohanterliga eller så...

Träsk och underjord verkar ju uteslutet för Lindskiarna...

Att de skulle vara samma folk som Magirer tycker jag inte! Inte heller släktskap med HLM.
birkebeineren skrev:Magirerna har under urminnes tider kämpat mot lindskiarnarna i Magilres våtmarker för att komma åt kunskap från innan Första Konfluxen. De får så reda på att lindskiarnarna engång härskade i staden Pharynx och söker sig dit för kanske kunna hitta vetskap om arkaermagin. Magirerna tar kontroll över ett människofolk och vandrar ner i Zorakin för att gräva ut ruinstaden. Här hittar de till sin förfäran sovande lindskiarnar men kommer snabbt på att de kanske kan extrahera varelsernas minnen och arbeten på detta börjar samtidigt som mera av Pharynx grävs ut. Sen går något snett och de mänskliga tjänarna gör uppror och leder de förvirrade lindkiarnarna ut i krig. Magirerna lyckas sedan fly med några fortsatt sovande lindskiarnar upp i Aidnebergen medans vakna lindskiarnar söker sig mot sina fränder i Magilre.

De magisökande magirer kan också ha letat sig till Orghin för att där experimentera med Isherrarnas elementärflöden.

Något sånt. :?
Lite för komplicerat för min smak, men inte fel.

Magirstycket struket.
Senast redigerad av Mikael den 2008-01-27 13:48, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Bra inlägg, Mikael... Men skulle det inte passat bättre i Magir-tråden?
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Skriv svar