Sida 3 av 3

Re: Hedemi

Postat: 2020-11-24 13:19
av Albrekt
birkebeineren skrev: 2020-11-24 09:13
Albrekt skrev:RP som är Hedemi bör få bonus på Rida och Köra Vagn, men även på Dyrka Lås och Gillra/Desarmera Fällor (finmekanik och finsmide) och Örtkunskap. Sinkadus nämner Köpman, Lärd Man ( :?: ), och Jägare som typiska yrken. Jag skulle stryka Lärd Man, som jag ser som mer stadsbaserat, men lägga till Helare, Bard, Hantverkare, Harmonism-Magiker, Symbolism-Magiker, Nomad, Stråtrövare och Gillrare.
Information om färdigheter och yrken kan läggas till under en egen rubrik i en wikiartikel om folkslaget Hedemi. En tanke med EA-projektet är att undvika regelhänvisningar men vi har ändå gjort undantag i vissa tillfällen.
I wikin kan man ju orda det så att det inte är regel-specifikt. En liten paragraf prosa om vad de enstaka Hedemi som lämnar sin karavan/parid brukar hitta på, t.ex.

Re: Hedemi

Postat: 2021-08-25 15:16
av Wolfhart
Grisodlar'n skrev: 2020-09-25 07:53
skaraborgarn skrev: 2020-09-24 19:28 Ett folk som ville bevara sin frihet och valde att bli kringresande?
Ja, de verkar ju vara betydligt mindre barbariska än folken i Nargur och uppe i norr. De kanske samsas bland slättnomader, kentaurer och andra på Sése Hesuónis vidsträckta grässlätter? Eller att de vandrar mellan de mer nordröna utmarkerna och grässlätterna söderöver? Kanske är de en inte alltför ovanlig syn i Mirel och Trasimo heller där de ägnar sig åt handel och liknande?

Eller är deras kulturella ursprung av mer nordvästlig börd, i regionerna kring Ljusna, Staden O eller liknande?
Övervägdes möjligen en koppling mellan dessa och Ker-Bosh i nordvästra Aidne (ex. Marsklandet)? När de stora folkvandringarna och invasionerna började så valde Ker-Bosh att isolera sig på otillgängliga platser medan Hedemi istället valde att bli mobila och därmed själva styra kontakterna med andra.

Re: Hedemi

Postat: 2021-08-25 18:57
av Mikael
Varför då?

Re: Hedemi

Postat: 2021-08-25 23:20
av skaraborgarn
Ingen som vet!