Jätte- och Resefolk?

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Jätte- och Resefolk?

Inlägg av Mikael »

Kan de som har idéer och åsikter sammanfatta dem här?
Jag kan börja sanbbt:
Tolgulder är stora människor (Högmän är Fastlands-Tolgulder) ...möjligen med visst släktskap till jättefolken (dvs Jättar, Cykloper, Giganter, Titaner, Klumpedumper mfl.)

Stenfolk bör inte inkludera ovan nämnda jättefolk (istället ev. endast dvärgar och stenbitare, samt andra "sprugna ur sten".)

Resar är svartfolk, med trollblod, inte jätteblod.

Jättar och troll kan dock få vara "kusiner" kanske.

Lindskiarna är någonstans mittemellan allihop...vet inte riktigt vilka de är släkt med, om någon alls. Peters förslag skulle göra dem mindre marsmänniskor.
Senast redigerad av Mikael den 2007-08-14 17:11, redigerad totalt 2 gång.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Flyttat från Stenfolk.
Peter skrev:Tar upp diskussionen från annan tråd här. Ser även att den har relevans för diskussionen i denna tråd. För mig är det alltså ingen fundamental skillnad mellan människor av storväxt storlek, och olika former av jättar.

anders skrev:Jamen, det var inte dumt Peter! Då blir "lindiskiarner" kanske helt enkelt kardiers och zorakiers ord för "halvblod" - monstruösa människor med jätteblod och dylikt. Har dessa halvblod då format egana samhällen, och förökar sig nu efter egen sort?
Jo, precis. Och dessutom står givetvis deras samhällen öppna för andra halvstora "missfits" som söker sig ut i ödemarken.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Peter skrev:
birkebeineren skrev:Det enda vi egentligen har som binder ihop Stenfolken är just beteckningen och det att de har skapats av samma gudom. Kanske ingen stor förlust att ta bort eller lägga till i denna "folkgrupp" eller rent ut av ta bort beteckningen, men vore det inte heller en utmaning att försöka knyta samman så olika existenser som dvärgar, jättar och cykloper (m.fl.)?
Jovisst, men samtidigt tror jag att det finns ett värde i att göra dem "mänskliga". Just nu finns det en dikotomi människor - fantasyvarelser. Genom att låta människorna "smälta samman" med övriga raser, som med jättarna genom tolgulderna, så kan man inlemma dessa mer i fantasyvärlden - vilket i sin tur gör fantasyvärlden mer närvarande eftersom vi ofta ser den ur mänskliga ögon :)
viewtopic.php?t=220&postdays=0&postorder=asc&start=15
Senast redigerad av Mikael den 2007-08-14 17:07, redigerad totalt 1 gånger.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Beteckningen Stenfolk, skal vi ta bort den, ignorera den, ändra på den eller låta den vara som den är?

Så som det väl ser ut i de rätt så sparsamma källorna så är stenfolken skapada ev samma guddom, Terra, och han satte små varelser (som dvärgar) att leva i Underjorden och stora varelser (som jättar och cykloper) att leva i Överjorden.

Detta har fungerat för mig men jag har egentligen inget emot förändringar.
Alla storväxta folk kan kanske få kallas Jättefolk fast utan ha något egentligen gemensamt ursprung. Jättefolk, älvfolk, djurfolk, svartfolk...
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Storvuxna typer kan väl vara stenfolk, jättefolk och vara "kompatibla" med människor på samma gång? Jag tycker inte att vi skall fästa oss så mycket vid sådana etiketter: det finns ingen övergripande taxonomi i Ereb, utan folkslag kan vara släkt eller relaterade på olika sätt och till höger och vänster utan att det finns skarpa gränser och fack att sätta dem i.

En rese skulle ju kunna ha mer eller mindre svartfolksdrag, och vara allt från en storväxt människa till en drägglande vildbest. Stenfolk torde ju allt som har någon koppling till sten kallas (även om jag aldrig har fattat vad den termen har med jättar att göra. Bergsjättar kanske?)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Peter skrev:Storvuxna typer kan väl vara stenfolk, jättefolk och vara "kompatibla" med människor på samma gång? Jag tycker inte att vi skall fästa oss så mycket vid sådana etiketter: det finns ingen övergripande taxonomi i Ereb, utan folkslag kan vara släkt eller relaterade på olika sätt och till höger och vänster utan att det finns skarpa gränser och fack att sätta dem i.

En rese skulle ju kunna ha mer eller mindre svartfolksdrag, och vara allt från en storväxt människa till en drägglande vildbest. Stenfolk torde ju allt som har någon koppling till sten kallas (även om jag aldrig har fattat vad den termen har med jättar att göra. Bergsjättar kanske?)
Monsterböckernas indelning är väl en övergripande taxonomi, men de är ju inte Ereb i sig förståss. Men vi kan ju dela in det som vi vill. Hur ser släktskapet, om det nu finns alls, mellan de storvuxna ut då? Alla storvuxna folk kallas jättefolk, men är inte släkt? Skall vi skita i att beskriva deras biologiska släktskap/ursprung?

Stenfolksfrågan svarar jag på i Stenfolk :shock:
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Med utgångspunt i rusts tankar kring resar: "Om resarna skall in i mixen skulle jag nog hellre göra dem mer människolika än de odjur som de beskrivs som i Monsterboxen, mer som D&D:s ogres. Kanske är Palamux tolgulder av resesläkt. Det skulle kunna innebära att det finns fler utspridda "klickar" av resar runt om i Ereb med egen kultur." Skrev följande om jättar och resar under svartfolksdiskussionen och tycker väl fortfarande att det borde vara mer åt människohållet, alltså inte att resar är svartfolk med trollblod:
Jättarna, dit jag vill räkna in resar, är mer människolika. De förekommer i olika storlekar från resar till jättar. Anledningen till att jag vill ha resarna i denna grupp är att jag som sagt ser resarna som mer människolika än svartfolket. Sen skall jag inte sticka under stolen att jag gillade rusts (eller vem det var) idé om att tolgulderna och lindaskiarna kan vara olika resefolk. Resarna kan, utöver de tidigare nämnda större grupperingarna, då ofta leva i mindre samhällen, byar, i ödsliga trakter och det händer att unga resar av äventyrslystnad ger sig iväg från sina hemtrakter. Ofta hamnar de hos svarfolk som uppskattar deras råa kraft, till skillnad från männsikorna som ofta blir skrämda av dem. Hos svartfolken faller de ofta in i deras mentalitet. En annan orsak till att de lämnar sina hemtrakter kan vara att de blir utstötta pga av begågna brott , aggresivt beteende osv. Jag föreställer mig helt enkelt resarna lite mer ogre-lika, och inte som bara som ett större och extra våldsammat svartfolk.
Annan åsikt om resar och Lindaskiarna:
Iaf... jag gillar mycket av det som skrivits här angående svartfolken och stenfolken. Tankarna om Lindaskiarna som ett resefolk tycker jag är mycket intressanta. Har aldrig gillat lindaskiarna, men när jag tänker på dem mer som resar skingras mycket av mitt ogillande. Dock blir det väl lite problem med deras telepatiska förmågor, men det är kanske något som man kan ändra på, alltså ta bort. Shocked Resefolket skulle då också som föreslagits här snarare vara besläktade med människan än svartfolket.
Emellertid skrev jag tidigare att jag gärna sett Lindaskiarna utbytta mot resar, som då hade behövts göras lite mer mänskliga som någon föreslog här i tråden tidigare. Jag har aldrig tyckt om Lindaskiarna och hade tyckt det kunde vara en intressant väg att gå om man istället gjorde resarna mer inarbetade i Ereb på deras bekostnad. Om man också gjorde Palamux tolgulder till ett resefolkslag som rust föreslog skulle ju resarna intgreras mycket mer, och jag hade blivit av med Lindaskiarna. Men jag har full förståelse för om det möter på patrull att ta bort dessa elefantfotade telepater, och jag kan alltid ta bort dem själv, eller så kan alltid den speledare som älskar dem lägga till dem om vi väljer att ta bort dem osv...
Det sagt så tror jag vi diskuterade om inte rese kan vara betäckningen på en storväxt individ... men mins inte riktigt på rak arm hur den diskussionen gick. men då skulle ju en rese kunna vara ensvartfolksindivid med trollblod
Senast redigerad av Bergdahl den 2007-08-15 09:14, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Jag tycker Resar ska tillhöra Svartfolket och inte va en storvuxen mäniskoras. Fast man är ju lite kluven mellan den bild som finns i Monsterboken o den som finns i Monster Boxen's "Humanoida raser"
Den i MB verkar ju inte va lika "orchisk" av sig utan lite mer egen och kanske inte så elak som den i HR som verkar vara mer en förvuxen o elak orch.

Gillar den lite mer självständiga och inte lika brutala. Fist ska den inte va snäll men inte enbart en dum "slav" åt orcherna.

Troll därimot kan ja tänka mig som Stenfolk och inte de den onda som finns i Monsterböckerna.

Och att byta ut Lindaskiarna mot Resar tycker ja blir fel.
Gillar inte dom riktigt o tycker dom är lite för speciella och ganska ologiska men att börja kalla dom resar gillar ja inte. Antingen tar man bort dom helt eller så låter man helt enkeld dom va mystiska. Man vet inte vad det är föe varelser eller va dom kommer ifrån.

Kanske göra dom mer en gudaskapelse som är här i ett syfte (onda/goda?, ingen som vet!), vilket behöver man inte beskriva klart utan kanske enbart komma med förslag.
Sen kan man ju skapa Äventyr av någon storslagen skala där det hela kommer fram.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Angående Lindaskiarna menade jag inte att byta ut dem mot resar i den bemärkelsen. Utan om man nu gör resarna till storväxta människor (små jättar) likt tolgulderna, skulle ju lindaskiarna fortfarande finnas och heta lindaskiar, men vara ett resefolk, alltså mer lika storväxta människor, och även kunna ha sina magiska förmågor om man på ett bra sätt kan få in varför eller hur det kommer sig. Men det skulle ju kräva en vidare definition av resar.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

För er som är rädda att de orchliknande resarna skulle gås för när, innebär ju den här lösningen att även enorma orcher kalllas resar, liksom de illaluktande varelser som går under namnet orchtroll.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Kan man då enkelt dela upp dem mellan Jättefolk (över 3m) och Resefolk (över 2m (med undantag av Troll då?))?

Jag har funderat på en sak. Om vi nu gör nya indelningar blir det inte lite förvirrande? Resar ses ibland som svartfolk ibland inte. Tolgulder (-resar) blir förbannade om man säger de är annat än människosläkt. Vissa kallar Jättefolken för Stenfolk. Lindskiarna skall vi inte tala om...osv...
Vad är målsättningen med nya indelningen? Vilka använder begreppen? Vilka använder de gamla begreppen? Hur skall de användas?

Detta behöver på ett snyggt sätt sys ihop igen.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Öhh... om du menar vad som de erebiska lärde kallar olika folk så misstänker jag att det finns bra mycket mer varianter än vad som det dryftats om här.

Att sy ihop det hela är väl snarare något som kanske skulle kunna underlätta på metanivå, men jag är inte så säker på det.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Peter skrev:För er som är rädda att de orchliknande resarna skulle gås för när, innebär ju den här lösningen att även enorma orcher kalllas resar, liksom de illaluktande varelser som går under namnet orchtroll.
Så speltermen Rese (enligt Monstermodulerna) får nytt innehåll och utgår ur Svartfolk (folkgrupp med gemensam genflora men sällan "rena raser" så som det talats om i Svartfolktråden), för att inom den ramen istället ersättas med Orchtroll/Jätteorch ((med de speldata som tillhörde resen))? Och orchtrollsresen är inte människa? Resefolk kan vara av människosläkt, men de flesta av dem är det inte utan varelser i sin egen rätt? Om det är rätt uppfattat kan jag svälja det. :o
Senast redigerad av Mikael den 2007-08-15 09:55, redigerad totalt 1 gånger.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jag tycker att vi behåller de gamla kategorierna Svartfolk, Älvfolk, Stenfolk,även Djurfolk och den lite mindre officiella, fast ändå använda, Jättefolk.

Sen är frågan om detta är en kategorisering som vi (spelare) använder eller om det är Erebs lärde som indelat på detta vis?
Båda alternativ gör egentligen fritt för oss att plassera olika raser vart vi vill (?) men det kan kanske vara bra att avgöra vem som kategoriserar?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:Jag tycker att vi behåller de gamla kategorierna Svartfolk, Älvfolk, Stenfolk,även Djurfolk och den lite mindre officiella, fast ändå använda, Jättefolk.

Sen är frågan om detta är en kategorisering som vi (spelare) använder eller om det är Erebs lärde som indelat på detta vis?
Båda alternativ gör egentligen fritt för oss att plassera olika raser vart vi vill (?) men det kan kanske vara bra att avgöra vem som kategoriserar?
Ja det är det jag också söker svar på. Vem är det som satt etiketterna i Ereb? Svartfolk, Älvfolk och Djurfolk känns som i Ereb rätt allmänna grupp-beteckningar som även bonden kan känna till. De övriga är för de mer utbildade. Kan vi inte låta det vara Odo som gjorde indelningen på en av sina sämre dagar? Detta har senare slagits fast av Trakoriens bilogilärde?
När vi sedan beskriver den enskilda varelsen inom folkgruppen så kan vi ju till SL hinta var släktskapet egentligen finns. Det är då här på Speltermsnivå (och möjligtvis hos de visa Mandelmunkarnas nydanare inom zoologiforskningen) som den nya indelningen Jättefolk och Resefolk kommer in, liksom övrig omsortering vi talat om. Vad sägs?
Skriv svar