Älvfolket

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Älvfolket

Inlägg av Psipo »

Arbetet med alver gör att jag funderar väldigt mycket på övriga älvfolk. En arbetsmodell:

Älvfolket - irrbloss, pysslingar, älvor, tomtar, satyrer, svanmöer m.fl - är spridda över hela Ereb. Till skillnad från alverna som alverna som ofta isolerar sig i djupa skogar eller andra ensliga platser verkar älvfolket närmast dra sig till mänskliga bonigar. Men aldrig närmre än att de bara kan skönjas på håll, vid soluppgång, i skymning, vid dimmiga sjöbanker och sådant. Älvfolket är både undflyende och närvarande på samma gång.

Det som är speciellt med älvfolket är att de är en del av naturen. De agerar likt djur eller växter instinktivt på faror och annat. Därför finns det en vidspridd missuppfattning att älvfolket är ondsinta och grymma. Det är de inte men kan råka skada eller till och med döda när de överraskas eller skräms. Många gillar inte heller att bli störda. För en människa så uppfattas Älvfolket som en vardaglig men oberäknelig faktor.

Alltså, Älvfolket är allt det där som vi idag kallar naturfenomen eller lite vidskepligt för andra saker, sånt som man för tillskrev älvor och pysslingar m.m. Om en kardisk bonde har blivit av med högaffeln så är det antagligen så att ett älvfolk har norpat den eller om en knepig dimma sveper in om morgonen så är det älvorna som dansar o.s.v. Älvfolkets uppgift i spelvärlden är att lägga ett sagoskimmer över allt. Typ.

Lite ostrukturerat och det behövs nog en och annan twist, men typ så.

Tankar?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Låter mkt bra, håller med om att älvfolken är de som ger skogen dess sagoskimmer i ereb där så mkt anat är romantsik historiamix.
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Visst, vill dock reservera mig för en alldeles för hård sänkning av deras intelligens, en kommunicerbar nivå ser jag som, vackrast/mest romantiskt eller helt enkelt coolast.

Diggar det faktum att bonden helt regelmässigt skyller på oknytt då något sker, ger inte kon så mjölk idag så har 'di sma onda' jordi tjuvmjölkat, men det kan man ju unna dem, de kanske har det lite knapert just nu, eller att man ropar "se upp där nere!" om man häller ut kokande vatten, för att inte skålla pysslingarna som kanske bor precis utanför tröskeln.

Det ger en så skild känsla från vår snusförnuftigt tråkiga vardag.
A fat man brings a cushion wherever he goes
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Att alverna är ett eget kapitel är det ingen tvekan om - men är det någon som åtagit sig att skriva mer om älvfolken i allmänhet? Kan som sagt vara ett enormt stämningshöjande bidrag om det görs rätt.

Frågan är kanske i så fall vilka av älvfolken som ska tas upp. Själv tycker jag kanske att t.ex. svanmö känns lite överflödig - förutom i förbifarten.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Finns det egentligen en skarp gräns mellan älvfolk, elementarer och svartfolk? Både älvfolk och elementarer är manifestationer av naturen och dess element och beståndsdelare: oavsett om det är vinden, jord, en stubbe eller ett landskap. Och liksom älvfolk bor många svartfolk i stubbe och håla i nära samklang med naturen - åtminstone de små.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Mnja... Rent metafysiskt är väl älvfolk Tevatenus skapelser och i förbund med henne, medan elementarer härstammar från elementarplanen och svartfolk är... tja, svartfolk. :?:
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

anders skrev:Mnja... Rent metafysiskt är väl älvfolk Tevatenus skapelser och i förbund med henne, medan elementarer härstammar från elementarplanen och svartfolk är... tja, svartfolk. :?:
Fast är inte elementplanen snarare platonska idévärldar: idén av eld, idén bakom trä. Och elementarerna existerar då lika mycket som den här världens beståndsdelars själ och inneboende kraft som som utomvärdsliga varelser.

Det är ju frågan med älvfolken: de verkar inte ha samma uppgift som alverna. Här är frågan vilken relation Moder Jord har till den konkreta naturen. Om hon är en av flera gudar som agerar i "bakgrunden" snarare än en konkret deifiering av själva naturen kan det ju vara så att platser och ting i naturen får liv i sig själva snarare än att en varelse skapas av en gud, och sedan söker sig många till just moder jord. Andra kanske helt går upp i sitt träd, sitt kärr eller sin lilla koloni, eller för den delen i det element som ligger den närmast. Och en skrymtvarelse som är friställd Moder Jord kan ju mycket möjligen degenerera i beteende och uppförande tills dess att den inte uppfattas som annat än ett svartfolk.

Jag inser att jag är ute på hal is :P
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Hal is ja... Altorisk metafysik har väl aldrig varit riktigt fast mark. :D Och jag tycket nog inte att det ska vara det heller. Kul att behålla mystiken istället för att säga att alla varelser i substans är samma slags väsen. Definitionen "älvfolk" är ju säkerligen ett mänskligt (eller rent av alviskt?) påfund, men det tycker jag att vi ska följa - även om vi förstår att det inte är en "objektiv klassificering".

Ska man tro på Monsterböckerna (och det gör jag!) så klassade väl Jorpagniska kunskapare älfolket som samma grupp (palaeanthropus om jag inte minns fel). :lol:

Den här diskussionen börjar bli nördig värre! :)
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

anders skrev:Hal is ja... Altorisk metafysik har väl aldrig varit riktigt fast mark. :D Och jag tycket nog inte att det ska vara det heller. Kul att behålla mystiken istället för att säga att alla varelser i substans är samma slags väsen. Definitionen "älvfolk" är ju säkerligen ett mänskligt (eller rent av alviskt?) påfund, men det tycker jag att vi ska följa - även om vi förstår att det inte är en "objektiv klassificering".
Den lösningen stöder jag definitivt. Det jag mest var ute var att gå utöver "pysslingar är si, svartnissar är så" - precis som med b.la. spöken tjänar knytt på uppblandning och korsbefruktning


anders skrev:Den här diskussionen börjar bli nördig värre! :)
He he, välkommen till erebaltor.se :wink:
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Efter att dammat av Sinkadus #15 och läst om alverna kan jag konstatera att alverna själva har ett ord, tenu, för älvfolket - vilket tycks påvisa att alverna klassar älvor, nymfer och irrbloss som deras egna "frändefolk".

Dessuton talar de alla satenu.

Icke-älvfolk kallas i sin tur wontenu.

Jag ÄR en nörd! :D
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

anders skrev:
Jag ÄR en nörd! :D
Använder man en anka som ikon istället för en fräck räjserbil så...

Den artikeln är klockren, och det skulle aldrig falla mig in att argumentera emot den. Men å andra sidan kan man tolka den som om alverna helt enkelt har frändefolk bland oknytten, det behöver inte innebära att den gruppen är särskilt urkristaliserad.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag har alltid sett älvfolken som Moder Jords små arbetsmyror. Alverna ser över helheten för henne, men detaljerna har kunnat delegeras till älvfolken. Tomten där, pysslingn där, irrblosset där och älvorna här...

Vilka hamnade nu under älvfolk då? Har diskuterats tidigare vet jag, men var? Kentaurer är tydligen djurfolk sade någon? Hur var det med hamnskiftare som svanmöer, örnmän osv? Yeti?
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Mikael skrev:Jag har alltid sett älvfolken som Moder Jords små arbetsmyror. Alverna ser över helheten för henne, men detaljerna har kunnat delegeras till älvfolken. Tomten där, pysslingn där, irrblosset där och älvorna här...

Vilka hamnade nu under älvfolk då? Har diskuterats tidigare vet jag, men var? Kentaurer är tydligen djurfolk sade någon? Hur var det med hamnskiftare som svanmöer, örnmän osv? Yeti?
Älvfolk är väl lite av en blandning mellan spillprodukter av Tevatenus kraft som genomsyrar hennes domäner och hennes som du säger arbetsmyror. Men Jag tycker att även Peter har en viktig poäng. Vi har ju talat om Underfolket eller Småfolket och båda dessa grupper tycker jag innehåller älvfolk, vilket även gäller Överfolket (de flygande). Båda dessa sfärer vill jag få in i Ereb.

Sedan tänkte jag mig inte dem ointilligenta utan mer att deras syfte gick att likna vid naturen - som en del av ett ekosystem eller liknande.

Nu är jag bakis och glömde vad jag sskulle skriva mer...Jo just det, kentaurer är inte älvfolk och inte heller örnmän. Svanmöer tror jag är det, men vet inte?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Psipo skrev: Svanmöer tror jag är det, men vet inte?
Enligt MB1, ja.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Psipo skrev:Nu är jag bakis och glömde vad jag sskulle skriva mer...Jo just det, kentaurer är inte älvfolk och inte heller örnmän. Svanmöer tror jag är det, men vet inte?
Ser fram emot när pizza och grogg återställt dig! :D
Skriv svar