Älvfolket

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Nej för tusan, det är nu vi har chansen att trycka på världen VÅR tolkning!!!!

Bwahahaha
A fat man brings a cushion wherever he goes
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Ok, typ så här. Monster och exotiska varelser av olika slag kan vara ganska knepiga att använda för en SL. Ofta blir det antingen bara en fight eller så blir det kanske något som någon karkion vet som RP måste fråga ut eller liknande. Älvolket tänkte jag mig mer som en stående resurs för spelgruppen. För att göra en både bra och dålig jämförelse så kan vi ta cyberrymden i Mutant 2090. Cyberrymden ligger där och när RP vill kan de hoppa in och göra en massa coola/farliga/dumma/roliga/etc saker.

På samma sätt funkar älvfolket för spelvärlden. Men precis som med cyberrymden är det inte bara att hämta det man vill ha utan det krävs först kontakt med det alltid närvarande men ständigt undflyende älvfolken. Alver har ju en edge här eftersom de har en naturlig länk till övriga älvfolk.

Sedan tror jag att älvfolket ska kompletteras med lite fler varelser. Jag gillar haggan i Monster men fler älvfolk som inte är är uppenbart mysgoda får gärna slängas in, samtidigt som de redan existerande får smutsas ner lite. Irrbloss får gärna anklagas för den stora bybranden, och ibland är de också skyldiga o.s.v.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Din idéer om älvfolkens roll låter bra Psipo... när det gäller älvfolkens olika sidor, kan ju iaf tomten vara både snäll och elak... sen så finns ju alltid skogsrået, som ju inte är så snäll alla gånger.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Bergdahl skrev:... sen så finns ju alltid skogsrået, som ju inte är så snäll alla gånger.
..fast jag har träffat henne... och hon var underskön!! :D
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Irrblosset är ju egentligen (förutom i rollspelstappningen) en ganska illasinnad varelse, som leder vandringsmän fel, och ofta till deras död. Den som dansar i en älvring kan vara bort i hundratals år, och förvandlas till damm när han inser hur länge han varit borta. Faunerna är, likt pan, kopplade till excesser, galenskap och panik. Pysslingar och tomtar kan lika gärna vara lynniga och hämndlystna som välvilliga: speciellt om man inte håller sig väl med dem. Och så vidare.

De flesta varelser som blivit rehashade som älvfolk i Drakar och Demoner är inte så snälla alls i originalutförande :D
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

De enda helgoa snälla älvfolken som jag uppfattat det är alver och älvor, och egentligen ingetdera. Alver tänker mest på sitt uppdrag och stoppar de som hotar det. älvor är inte riktigt förstående för storfolk och ställer till med saker som i värsta fall kan leda till döden. Men, klar alver och älvor saknar illsinnigt uppsåt.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Peter skrev:De flesta varelser som blivit rehashade som älvfolk i Drakar och Demoner är inte så snälla alls i originalutförande :D
Precis. Jag vill gå tillbaka några steg. Och det var lite det jag menade med att älvfolket är en del av naturen. En älva funkar som en huggorm, eller älg eller brännässla eller vad som helst. Du kan få ont men för det mesta är de bara där. Gör du fel går det illa. Folklore i verkligheten helt enkelt.

Dessutom ska ju älvfolken passa även i Nargur och på Caddo så det är bäst att nischa dem för mycket utan hålla dem neutrala, på ett kaotiskt sätt.

Hmmm, chaotic neutral helt enkelt? ;)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Psipo: Tycker det låter som en väldigt intressant tanke. Ska bli kul att "skicka på" rollpersonerna lite "snälla" älvfolk... hehe
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Älvor är små varelser med vingar på ryggen a la "Tingeling".

Vad heter älvor som dansar i dimman och älvtar stackars hertigar?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Regil skrev:Älvor är små varelser med vingar på ryggen a la "Tingeling".

Vad heter älvor som dansar i dimman och älvtar stackars hertigar?
Det jag antar skulle passa är väl nymfer och då är det väl främst dryader, skogsnymfer, och limonaider (oread), ängs- och blomsternymfer, som är aktuella för dig. Står lite om dem på sidorna 30-34 i Monster-De humanoida raserna II.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Bergdahl skrev:
Regil skrev:Älvor är små varelser med vingar på ryggen a la "Tingeling".

Vad heter älvor som dansar i dimman och älvtar stackars hertigar?
Det jag antar skulle passa är väl nymfer och då är det väl främst dryader, skogsnymfer, och limonaider (oread), ängs- och blomsternymfer, som är aktuella för dig. Står lite om dem på sidorna 30-34 i Monster-De humanoida raserna II.
Är det egentligen nagon skillnad? Borde inte älvfolk vara uttryck för platserna och naturen där de lever: manifestationer av Tevatenu helt enkelt?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

ja och nej.:wink:

För "älvornas" egen del spelar det ingen roll vad dom kallas. Dom har kanske art eller personnamn för sig själva, vänner och fränder på Satenu eller inte.

Människan (i mitt ereb) älskar att försöka kategorisera allt som finns, om inte annat för att kunna greppa det ogripbara.

Dom kanske kallas dimnymfer, morgonälvor, glaknytten beroende på vem man frågar. Frågar man Gregorius Röde kanske du tillochmed får en exakt artbenämning på kejserlig Jori, och allt,(högst sannolikt innkorrekt :wink: ), men om det bryr sig de små föga.

Rent regelmässigt köper jag psipos och peters teorier rätt av. Rent ststmässigt om jag skulle behöva egenskaper av ngn anledning skulle jag glutta lite på älvor och nymfer å hitta på nåt.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Angående nymfer så har jag lite tankar kring att gora dessa vackra vasen till en del i den narguriska faunan (...eller floran?) under den centralnarguriska beteckningen veheriner.

De sags vara dottrar till Gudinnan och ett mote med dessa anses som en stor ynnest. I ovriga Ereb har veherhinerna - eller nymferna - rykten på sig att locka man i fordarvet men i Nargur anses den man (eller kvinna) som inte återkommit från en såkallad "lockning" som sarskilt utvald av a-Nahriguhr och hennes dottrar. Klanerna minns med stolthet de av sina forfader som tagits av veherhinerna.

Hur dessa veheriner eller nymfer forhåller sig till bevingade alvfolk ar okant bland de larde som studerat sådant men karleksaspekten av nargurernas Gudinna; Ashdril - Lilla älvan gestaltas som en alva.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Peter skrev:
Bergdahl skrev:
Regil skrev:Älvor är små varelser med vingar på ryggen a la "Tingeling".

Vad heter älvor som dansar i dimman och älvtar stackars hertigar?
Det jag antar skulle passa är väl nymfer och då är det väl främst dryader, skogsnymfer, och limonaider (oread), ängs- och blomsternymfer, som är aktuella för dig. Står lite om dem på sidorna 30-34 i Monster-De humanoida raserna II.
Är det egentligen nagon skillnad? Borde inte älvfolk vara uttryck för platserna och naturen där de lever: manifestationer av Tevatenu helt enkelt?
Jag söker främst ett ord att använda som inte vållar förvirring. Om jag skriver älvor och folk tänker tingeling och jag menar den hederliga gamla svenska älvan så kan det bli konfunderande. vad gäller artbestämning etc så är det inte viktigt för mig. jag vill bara ha ett bra namn... ordet älvor är i ereb upptaget.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bild:%C3%8 ... r_1850.jpg
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Kanske dags att introducera en ny varelse? Är de själar av älvfolk som inte kan lämna denna världen bakom sig? Dimälvor?

...för såvitt jag vet finns det inte riktigt något älvfolk som passar in i beskrivningen av den "nordiska" älvan. De tenderar vara för fysiska och "o-mystiska"....
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Skriv svar