Äldre Folken

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Äldre Folken

Inlägg av Mikael »

I Dvärgtråden och i Aidnetråden (dess tidigaste historia) nämns ett samarbete mellan de äldre folken alver, dvärgar jättar och halvlängdsmän. Som jag uppfattat författarna så beror det på en önskan att förlägga Döda Skogen, Maktens portar och Mörkrets hjärta till Aidne, vilket jag ställer mig tveksam till. Jag ser helst att detta är en myt och inte "historia".

Varför är ett sådant samarbete som utesluter människorna nödvändigt?
Vad finns kvar idag?
Varför halvlängdsmännen?
Eller är det hela en histroisk myt berättad av Aidnes människor?

Ny fråga: Bara på Aidne eller i hela Ereb?
Senast redigerad av Mikael den 2007-09-20 08:45, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Dvärgar, Jättar och alve kan ja förstå men halvlängdsmän tycker ja inte känns så ålderdomligt.

Kanske en till uråldrig ras som kanske ej finns kvar längre eller möjligen har dragit sig tillbaks från Ereb och dess invånare.
Kan ju användas i nå storslaget äventyr också.
Lazarous
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-03-02 15:08

Inlägg av Lazarous »

Även jag håller med om att det hela är lite mystiskt. Jag tror att skälet till att människor uteslöts var att de vid den tidpunkten inte ännu upptäckt nyttan med fasta bosättningar. De äldre folk som föreslås skulle istället redan vara någorlunda civiliserade.

Det står beskrivet att alliansen bröts upp när människorna började sprida sig alltmer. Alverna drog sig tillbaka till sina skogar, dvärgarna till sina berg, halvlängdsmännen till sina kullar och vart jättarna försvann är oklart.

Nyttan av det som skulle kunna finnas kvar är oklar. Aalverna och dvärgarna blev ovänner - det exakta händelseförloppet diskuteras ännu - halvlängdsmännen rökte på och sitter stenade bland sina kullar och ingen har ännu listat ut var jättarna skulle finnas i tillräckliga koncentrationer för att ha samhällen.

Jag håller med om att halvlängdsmännen är ett oklart val. Emedan alver och dvärgar nog redan kunnat ha någon version av städer och större samhällen så kan jag inte tänka mig halvlängdsmännen leva i något större än byar. Jättarna är så stora att oavsett vad de bygger matchar det storleken av en stad. Vem vet, kanske alliansen behövde morötter.

Jag skulle påstå att det skulle ha varit över hela Ereb. Aidne för mig har aldrig varit så välbesökt av dvärgar, särskilt när de inte lika svartfolkspopulära Nidabergen ligger närmare Grynner.
LoveFiction
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 96
Blev medlem: 2010-12-15 19:16
Ort: Uppsala

fjärde rasen?

Inlägg av LoveFiction »

"Nu för tiden för de en tynande tillvaro, ofta som eremiter, likt halvlängdsmän (halvlingar) i grottor och i kullar."

Vilka? Jo, Magir så klart ^^

"... resterna av ett fornfolk som levde i världen långt innan människorna började sprida sig."

"De få samhällen som finns kvar är strikt uppdelade i fyra klasser: krigare, präster, magiker och bönder."
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Bra LoveFiction! Där fick du till en lösning till hur myten om de Äldre Folken omfattar felaktigt omnämner HLM. :D
Skriv svar