Människor

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

leinder skrev:Jag tycker helt ärligt att man borde bara ha en typ av människa på altor. Det är väl bra :twisted:
Alla är jorer. Varför ha tråkiga efarer och felicier eller furgier när alla kan vara jorer.

Det går ju för alla andra raser så varför inte människan 8)

Seriöst 8)
Din jämförelse håller inte riktigt leinder. Det är tydligt att efarer och jorer är olika kulturer. Skogsalver och silveralver beskrivs istälet som genetiskt skiljaktiga, och pågrundval av levnadsmiljö (skog, eller himmel) snarare än olika kulturer.

Däremot är frågan om olika människofolk verkligen skall ha olika grundegenskaper, men den faller ju utanför ramarna för det här forumet eftersom vi inte pysslar med reglerna.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

I just detta finner jag att jag håller med Peter. Det är skillnad på så uppenbara fysiska attribut som sonar och vingar. Extra lemmar och sinnen är jävligt mycket mer distinkt än tex pigment.
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Jan Erik Söderman skrev:I just detta finner jag att jag håller med Peter. Det är skillnad på så uppenbara fysiska attribut som sonar och vingar. Extra lemmar och sinnen är jävligt mycket mer distinkt än tex pigment.
Självklart får vi tycke hur vi vill om saker och ting. Det underbara med demokrati :lol:
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Rasbiologi är ju dessutom en gammal stolt tradition där i Uppsala. :P

(OBS! Jag skämtade)
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Visst kan man ana lite rasbiologi i åtm. krilloan: Jorer är "vanliga människor" och så finns det massa udda samkarniska eller solunska stammar med minus på fysik eller plus på styrka.

Fast det är kanske att vara elak. Grundmotorn för spelkonstruktörerna är ju förstås att presentera nya rollfigurspaket som man kan utgå från. Det är därför jag inte vill ha så många sorters alver och människor och dvärgar: konceptet skall sitta i själva rollfiguren: inte i hans folkslag eller yrke!
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Jan Erik Söderman skrev:Rasbiologi är ju dessutom en gammal stolt tradition där i Uppsala. :P

(OBS! Jag skämtade)
Hehehe.. Ja precis 8)
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Jo precis. Jag liksom du tycker att det är aningen osmakligt men känner att det kan få vara som det är mest för att jag tror att det baserar sig på tanklöshet och en vilja att folk ska kunna göra olika karaktärer med olika förutsättningar utan att man funderat på vad det är man säger. Dessutom började det redan i Ereb Altor-boxen med olika grundegenskaper för olika människoraser.

Gillade att nordmännen är bara bättre än alla andra. Det är ju väldigt smickrande i ett spel skrivet av nordbor. :p Men hur som helst. Jag tror som sagt inte att det var medlemskap i BSS eller VAM som påverkade dessa beslut utan någon slags tanke om att man måste använda grundegenskapsbonusar för att skilja folkslagen åt. 3-18 räckte tydligen inte som spann för att beskriva hela mänskligheten.
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Gillade att nordmännen är bara bättre än alla andra
Fast niferlänningarna är skapliga med med sina +2 på fys, psy och kar :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

leinder skrev:
Gillade att nordmännen är bara bättre än alla andra
Fast niferlänningarna är skapliga med med sina +2 på fys, psy och kar :)
Och felicierna...jorerna är alltså enna loosers :P
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

*Muttrar* Så jävla dumt.
Sorry can't brain today, I have the dumb.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9014
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Så här löste jag beskrivningen av människorna som på många platser benämnts för det i realiteten ganska luddiga Nargurier: www.erebaltor.se/wiki/Nargurier
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Ni som inte gör skillnad på olika folkslags grundegenskaper, har ni några tropiska pygméer i era versioner av Ereb Altor? Hur löser ni det isåfall? Klimat, kost, etc påverkar ju tex längd.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Öh genom att personer som har lågt i storlek ofta tillhör dom folkslagen. Om man vill tillhöra det folkslaget så sätter man lågt i storlek. Det har nog att göra med att vi köper grundegenskaper men å andra sidan så är ju Krilloanboken där många av människoraserna finns byggd för den utgåvan där man gör det.
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Grisodlar'n skrev:Ni som inte gör skillnad på olika folkslags grundegenskaper, har ni några tropiska pygméer i era versioner av Ereb Altor? Hur löser ni det isåfall? Klimat, kost, etc påverkar ju tex längd.
Behövs de, det finns ju halvlängdsmän? :wink: Det beror väl på vilket regelsystem man använder sig av skulle jag tro, vilket innebär att det ligger lite utanför projektet. Får våran del skulle jag säga att det räcker mig att skriva att "Bulabulerna" är ett pygméfolk, och om det anses intressant kan man även lägga in en medellängd, t.om. uppdelad på kön om man vill vara riktigt ingående.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

om man använder bp systemet kan man ju mixtra finfint här. Om erebosier anses vara korte tex så kan man ju sätta ner STO eller helt enkelt låta sin erebos på STO 13 vara ovanligt lång. Om en barbier på stäppen torde vara uthållig mot klimat och andra fysiska hot så sätt hans fys högt med dina bp. Inte konstigare en att en krigare är stark eller lärdman klurig. Om man nu använder bp (samt grundegenskapskrav på yrken)
Skriv svar