Hur hade ni gjort?
Postat: 2012-06-28 00:11
Låt oss säga att det skulle finnas ett Ereb Altor Rollspel, som såklart då ska knytas ihop med världen så mycket som möjligt.
...låt oss då ponera att vi ska göra en rollperson till detta spel, till denna värld - med en myriad av kulturer, folkslag och allt vad det heter.
Vi är just ni i skedet att spelaren ska välja ett människofolkslag tillsammans med ett yrke. Hur hade ni löst detta på ett smidigt och enkelt sätt?
Den krångliga vägen är att spelaren väljer:
1. Ett land (T.ex. Felicien)
2. Ett folkslag (T.ex. Kimzon)
3. Ett socialt stånd (t.ex. hantverkare)
4. Ett yrke (t.ex. Skeppsmakare)
Detta skulle således kräva följande
1. Beskrivningar på alla länderna
2. Beskrivningar på alla folkslag
3. Varje folkslag får ha sina egna unika kategorier av sociala stånd
4. Massvis med olika yrken, som ska passa ovanstående.
Efter en snabb fundering tycker man ju att det borde gå smidigare. Att man skulle kunna rama in det enklare. Men hur gör man detta utan att egentligen utelämna något? För det "ska" ju vara en liten skillnad på att spela Kimzon ellen Tolan. Eller Habulon och Höglandsnomad i Barbia.
Jag vill följande:
* Det ska vara små detaljer som utmärker att man spelar ett visst folkslag. (Stadsbor i Barbier klipper håret kort)
* Man ska kunna vara delaktig i de unika yrken och kulturer som Ereb Altor erbjuder. (Gripryttare, Vindviskare, Rhabdo-Rhana)
* Man ska vara medveten om sin plats i det sociala ståndet. (Echter är högre än Penter)
Hjälp!
...låt oss då ponera att vi ska göra en rollperson till detta spel, till denna värld - med en myriad av kulturer, folkslag och allt vad det heter.
Vi är just ni i skedet att spelaren ska välja ett människofolkslag tillsammans med ett yrke. Hur hade ni löst detta på ett smidigt och enkelt sätt?
Den krångliga vägen är att spelaren väljer:
1. Ett land (T.ex. Felicien)
2. Ett folkslag (T.ex. Kimzon)
3. Ett socialt stånd (t.ex. hantverkare)
4. Ett yrke (t.ex. Skeppsmakare)
Detta skulle således kräva följande
1. Beskrivningar på alla länderna
2. Beskrivningar på alla folkslag
3. Varje folkslag får ha sina egna unika kategorier av sociala stånd
4. Massvis med olika yrken, som ska passa ovanstående.
Efter en snabb fundering tycker man ju att det borde gå smidigare. Att man skulle kunna rama in det enklare. Men hur gör man detta utan att egentligen utelämna något? För det "ska" ju vara en liten skillnad på att spela Kimzon ellen Tolan. Eller Habulon och Höglandsnomad i Barbia.
Jag vill följande:
* Det ska vara små detaljer som utmärker att man spelar ett visst folkslag. (Stadsbor i Barbier klipper håret kort)
* Man ska kunna vara delaktig i de unika yrken och kulturer som Ereb Altor erbjuder. (Gripryttare, Vindviskare, Rhabdo-Rhana)
* Man ska vara medveten om sin plats i det sociala ståndet. (Echter är högre än Penter)
Hjälp!