Slavhandel

Övrigt om Ereb Altor
Användarens profilbild
Wolfhart
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 157
Blev medlem: 2009-01-02 17:45
Ort: Hässelby

Re: Slavhandel

Inlägg av Wolfhart »

I vilka länder/städer håller man sig med gladiatorslavar? Det enda jag kommer ihåg från källorna är Krilloan.
Krun?
Morëlvidyn?
Mercana eller Hisskov i Klomellien?
Trakorien?
Staden O?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Slavhandel

Inlägg av gtjorgo »

Jag anser att dina exempel fungerar fint! Liten brasklapp för Hisskov som mer har ”kamp i arenan” som en bestraffning för ”fria individer” än att man har rena slavar. Många i Hisskov är ju LV troende och de har väl något förbud mot slaveri om jag minns rätt?


Kanske Kalkländerna har gladiatorslavar?
Cereval?
Olika Efariska stater?
Poktis furstar måste ju underhållas?
Sanritriska gladiatorslavar? (Tänker som Mayarikets bollkampsslavar:))
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Slavhandel

Inlägg av birkebeineren »

Slavar i det etinstrogna Hisskov verkar osannolikt. Om då inte någon bakomliggande finansiär till kämpar som ställer upp i Hisskovitiska spelen lyckas dölja att det faktisk rör sig om slavar? Mercana verkar allmänt var kapabel till det mesta, och kanske även egen gladiatorkamp fast det nog isåfall bara ökar fiendskapen från LV i både Addiaska och Magilre?

Annars ser alla övrig föreslagna platser bra ut. :)

Lirvella i Cereval verkar göra lite på sitt eget vis jämfört med de övriga stadsstaterna i landet och där kanske troll används i nattliga gladiatorkamper?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Slavhandel

Inlägg av gtjorgo »

Trollfighter lät spännande:)
Användarens profilbild
Wolfhart
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 157
Blev medlem: 2009-01-02 17:45
Ort: Hässelby

Re: Slavhandel

Inlägg av Wolfhart »

Tack gtjorgo och birkebeineren! Då stryker jag Hisskov från min lista och tillför Efaro samt Lîrvella eftersom idén om trollkamper är spännande! Jag ser framför mig en arena i fackelsken, både för åskådarnas skull och för att hålla trollen nervösa, och hur även den mest berömde gladiator inte känner sig fullvärdig förrän han varit i trollkamp i Lîrvella.

Jag lämnar allt söder om Kopparhavskusten öppet, och så funderar jag kring Hébanon i Berendien. Enligt källorna (Enhörningshornet) så är de där beskrivna gladiatorerna alla fria och slåss för pengar, MEN det står också att de värmer upp mot slavar (skador förekommer). Berendien är ett land där den Lysande Vägen har stort inflytande, men tycks frånvarande i just Hébanon. Slavar förekommer ju helt uppenbart, och om de används som övningsobjekt av de fria gladiatorerna så är väl steget inte så långt till regelrätta gladiatorslavar? I podden Altors Vidder har man gjort den tolkningen, så jag tror jag följer den.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Slavhandel

Inlägg av Mikael »

Jag håller med. Berendien är ännu inte ett LV land, de Unga Gudarna dominerar ännu. Slavar är ovanligt, men inte förbjudet. Kanske är det av kulturella skäl begränsat till vissa situationer som exv gladiatorfoder och galärslavar. Kanske förekommer ingen större slavhandel i Berendien, utan det rör sig om straff för grova brott att dömas till slav. Det går nog inte att försörja sig helt som gladiator, åtminstone om man inte också reser till andra länder och uppträder. I Berendien behöver man nog kombinera med andra hyrsvärdsuppdrag som livvakt, karavanvakt, indrivare...etc.

Gladiatorerna i Hebanon och andra sådana spel i Berendien är fria män som försörjer sig i kampringen. Jag tycker det kan fortsätta vara så att gladiatorer är fria, men att skickliga överlevare bland träningsslavarna ges frihet och då fortsätter sin karriär?
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Slavhandel

Inlägg av skaraborgarn »

Förslag: Gladiatorer även de frivilliga får när de skriver eller upprätta sitt kontrakt acceptera inskränkningar i sin liv. De kan inte lämna anställningen hur som helst. Framför allt nya gladiatorer få finna sig i att vara inlåsta på kvällar och nätter samt kan drabbas av kroppsbestraffning om de vägrar lyda eller bråkar.
Användarens profilbild
Wolfhart
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 157
Blev medlem: 2009-01-02 17:45
Ort: Hässelby

Re: Slavhandel

Inlägg av Wolfhart »

Jag kan mycket väl tänka mig att fria gladiatorer finns i ett vitt spektra från rena frilansare som turnerar runt på egen hand till sådana som är så hårt kontraktsbundna att skillnaden mot slaveri är mer juridisk än faktisk.

Gällande Hébanon i Berendien så landar jag i förslaget att inhemska renodlade gladiatorslavar visserligen inte är olagliga men i praktiken inte förekommer p g a brist på gladiatorspel, men att utländska gladiatortränare, ex. från Krun då och då kommer på turnébesök med deras gladiatorslavar och då genomför bejublade föreställningar bland annat i Hébanon.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Slavhandel

Inlägg av skaraborgarn »

Finns det inte ett gladiatorsällskap i Nidländska reningen?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Re: Slavhandel

Inlägg av anders »

Wolfhart skrev: 2022-03-10 08:34 Gällande Hébanon i Berendien så landar jag i förslaget att inhemska renodlade gladiatorslavar visserligen inte är olagliga men i praktiken inte förekommer p g a brist på gladiatorspel, men att utländska gladiatortränare, ex. från Krun då och då kommer på turnébesök med deras gladiatorslavar och då genomför bejublade föreställningar bland annat i Hébanon.
Det här låter helt rimligt, och jag kommer nog att köra på den linjen också.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Slavhandel

Inlägg av skaraborgarn »

Vad händer om en slav exempelvis hamnar på Caddo? Slaven kan ha flytt eller kanske är ombord på ett fartyg som förliser vid önationens kust. Ett tredje alternativ är att slaven ägs av någon som besöker Caddo. Blir slaven fri och om inte vad händer om slaven rymmer?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Slavhandel

Inlägg av Mikael »

skaraborgarn skrev: 2022-03-10 20:49 Vad händer om en slav exempelvis hamnar på Caddo? Slaven kan ha flytt eller kanske är ombord på ett fartyg som förliser vid önationens kust. Ett tredje alternativ är att slaven ägs av någon som besöker Caddo. Blir slaven fri och om inte vad händer om slaven rymmer?
En slav som landar på Caddo är fri.

Men liksom avs magiker ombord på skepp i hamn blundar man för de slavar som hålls på skeppen, om man inte får anledning att inte längre blunda - exv slavmyteri eller kastandet av besvärjelser.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Slavhandel

Inlägg av birkebeineren »

Wolfhart skrev: 2022-03-10 08:34 Jag kan mycket väl tänka mig att fria gladiatorer finns i ett vitt spektra från rena frilansare som turnerar runt på egen hand till sådana som är så hårt kontraktsbundna att skillnaden mot slaveri är mer juridisk än faktisk.

Gällande Hébanon i Berendien så landar jag i förslaget att inhemska renodlade gladiatorslavar visserligen inte är olagliga men i praktiken inte förekommer p g a brist på gladiatorspel, men att utländska gladiatortränare, ex. från Krun då och då kommer på turnébesök med deras gladiatorslavar och då genomför bejublade föreställningar bland annat i Hébanon.
Låter helt rätt.

Serafim Festglade i Erebos har som den mångsysslare han är både ett kompani gladiatorslavar som han ständigt fyller på med nya förmågor inköpta i illa dold hemlighet på marknaden i Kasyr och ett kompani av fria gladiatorer som han rekryterar hemma i Nohstril eller i de många hamnstäder runt Kopparhavet som han ständigt besöker. Både slavkompaniet och de fria gladiatorerna tävlar på alla tänkbara platser. I Arkhaz råkade det även en gång lottas så att de tävlade mot varandra. Serafim själv satsade pengar på båda, och vann. 8)
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Slavhandel

Inlägg av skaraborgarn »

Mikael skrev: 2022-03-11 17:37
skaraborgarn skrev: 2022-03-10 20:49 Vad händer om en slav exempelvis hamnar på Caddo? Slaven kan ha flytt eller kanske är ombord på ett fartyg som förliser vid önationens kust. Ett tredje alternativ är att slaven ägs av någon som besöker Caddo. Blir slaven fri och om inte vad händer om slaven rymmer?
En slav som landar på Caddo är fri.

Men liksom avs magiker ombord på skepp i hamn blundar man för de slavar som hålls på skeppen, om man inte får anledning att inte längre blunda - exv slavmyteri eller kastandet av besvärjelser.
Trevligt, men om slaven är en annan humanoid varelse än människa påverkar det?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Slavhandel

Inlägg av Mikael »

Nej.
Skriv svar