Ännu ett mycket kärt ämne för mig ^^
Döda alver och deras andar kan inte animeras då hela naturen, djurvärlden och allt annat som tillhör sätter sitt PSY på tvären och säger NEJ! Det är som att köra ner ett spett i marken och försöka välta bergskedjan Himalaya på Tellus >.<
Alver har både själ och ande, den befinner sig i ansvarsfri vila som älva när en alv har dött, därav kan de inte heller kommuniceras med som döda, då de aldrig egentligen är döda (okej för att älvor 'föds' ur sina blommor på nätterna, och alltså kan det röra sig om upp till ungefär 22 timmar från dödstillfälle till älva, men det är en småsak i förhållande till Tevatenus 'nej').
---
Svart Hämnare:
Skapas då en demonädling (rang 5 av
besätter (tvingas till det?) en dödsgast, dödsriddare, mumie eller annan mycket mäktig, kraftfull odöd.
(i det här fallet kraftfull i fråga om STY och INT). Varelsen blir då en en levande, rustningshudad kämpe med tvåhandsyxa som vaktar / hämtar en plats eller föremål tills den befrias från sitt uppdrag. I regel givet den av någon mycket högre makt (en gud, Väktare, Djurrådare, Demonfurste eller Demonpascha i lägsta fall).
---
Högre respektive Lägre odöda (och andar):
Högre odöda: kraftfullare, har i regel högre INT (och oftast PSY, utom mumie, som har E= PSY).
Lägre odöda: svagare, i regel utan INT och oftast PSY = E).
Andar och gastar: Kan i regel inte besvärjas eller kontrolleras med nekromanti, då krävs Spiritism. Eftersom Nekromanti handlar om manipulation av animalisk vävnad.
---
Tupilak
Denna varelse är mycket riktigt ursprungligen från inuieterna
I DoDs källor är den väl däremot mer en form av klipp/klistra (sy) zombie, än ett hämnande ben-och-pin-rangel.
Exempel på tupilaker i Ereb:
http://www.elfwood.com/~infrared/Tupila ... 14968.html
http://www.elfwood.com/~infrared/Tupila ... 14969.html
http://www.elfwood.com/~infrared/Tupila ... 14970.html
---
Allt detta baserat på tidigt källmaterial.
(EDD, GDD, MB1 och MB2 samt Magiboxen och Monsterboxen).