Parering av olika vapen

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
carlaronsson
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 35
Blev medlem: 2011-07-26 15:46

Parering av olika vapen

Inlägg av carlaronsson »

Har ofta svårt att se tex hur man parerar ett 2Hsvärd med en dolk och viceversa.

Har ett föslag:

Man får -4 i pareringen per steg i längd som skiljer mellan vapnen (åt båda håll).

Naturliga vapen och dolkar anses ha längd -1.

Gör också stångvapen lite sämre, tycker de är lite för bra annars med sin höga skada och relativt låga STY-krav.
Ignatius Loyoda - Dalkisk Inkvisitor
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Det finns tre sätt att försvara sig.

- Block
- Parering
- Undvika

Block är stål mot stål. Klingor möts.
Parering är mer vanlig och är mer att avleda slaget.
Undvika är att röra sig ur huggets bana.

Många tror att parering är en block. Det kommer antagligen ur BV-reglerna som hintar att det är rena blockader som sker. Jag är mer för att tänka mig pareringar och undvikningar än att blockera med sitt vapen. Sedan går inte heller vapen sönder i strid, så jag antar att BV mest är en fantasygrej i DoD.

Vad vill jag säga med det här? Tja, att det är rätt onödigt att fixa något som är fel ifrån början. Fixa grunden istället.

---

Angående dina regler: -4 är en väldigt stor skillnad. Och om du tar vapenlängd i beräkning så borde du ha regler för avstånd i strid. Kolla följande inlägg för att se hur andra har skött vapenlängd och avstånd.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
carlaronsson
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 35
Blev medlem: 2011-07-26 15:46

Inlägg av carlaronsson »

Det är så vi försökt tänka oss det också, undvika mm. Finns ändå situationer som är svåra att se framför sig.
Ignatius Loyoda - Dalkisk Inkvisitor
Skriv svar