Sida 1 av 1

Stridsattityd

Postat: 2011-07-27 14:53
av Grisodlar'n
Jag har funderat kring Attityd/Stridsattityd eller vad man nu ska kalla det. Alendor har också varit inne på ett liknande spår. I stridens inledning, istället för att man slår för Initiativ som tenderar att vara standard, så deklarerar man istället rollpersonens Stridsattityd. Denna kan vara Offensiv eller Defensiv (med Neutral som ett tänkbart tredje alternativ). Man kan deklarera genom att hålla en visst färgad tärning dold i handen (t ex röd för Offensiv, vit för Defensiv) och visa upp tärningen samtidigt när SL säger till. Eller så skriver man ned det på en lapp och visar. Visar två som strider mot varandra upp Offensiv så anfaller de varandra samtidigt. Högst Effekt kan ju anses som den som får in träffen före, men om motståndaren inte dör på fläcken (genom att t ex bli halshuggen) så får även han hugga tillbaka. Då kan man få autentiska Mutual kill-situationer.
Väljer istället båda Defensiv så cirklar de avvaktande runt varandra under den SR.


Offensiv attityd
Bör ge plus på anfall och minus på försvar. Då vi helst försöker undvika minusmodifikationer så får man försämrad defensiv på annat sätt.

Defensiv attityd
Bör ge plus på försvar och minus på anfall. Samma tanke kring minusmodifikationer här också. Anfall försämras på något sätt.

Tankar?

Postat: 2011-07-27 15:27
av Alendor
En attityd för när man bara hugger på som ger minus på Anfall och försvar men ger plus på Skada?

Postat: 2011-07-27 16:58
av Grisodlar'n
Alendor skrev:En attityd för när man bara hugger på som ger minus på Anfall och försvar men ger plus på Skada?
Tänkte du dig något i stil med tjurrusning?

Postat: 2011-08-10 11:33
av Alendor
Grisodlar'n skrev:Tänkte du dig något i stil med tjurrusning?
Om man nu vill kallare det. =)
Men ja tänkte mig mer Aggrisivt och Defensivt anfall.
Det ena ger + i skada och kanske minus i FV Parera medans det andra ger + i Parera men minus i Anfall?