Särskilda resultat i Strid (manövrer)

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Särskilda resultat i Strid (manövrer)

Inlägg av Grisodlar'n »

Vid 2 lika tärningar på 2T10-slaget så får kämpen chansen att utföra en särskild stridsmanöver (t ex ripost). Här brainstormar vi kring vad dessa manövrer ska vara och om de är offensiva el. defensiva. Alla förslag anses som bra i det här skedet. Go!
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Sköldhakning: Du låser upp motståndarens sköld med ditt vapen (t ex ett stångvapen eller ett stridsgissel). Detta öppnar upp för attacker från din stridskamrat eller från ditt andra vapen (vid användandet av två vapen).
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Nedanstående exempel är givetvis utan en regelmekanik. Låter en manöver intressant får vi skapa en fluffig regel för det.

Slå omkull - Du slår omkull din moståndare.
Avväpna - Du avväpnar din motståndare.
Övertag - Du ställer dig i en bra position så att du får +5 på ditt nästa anfall eller försvar.
Ripost (När man försvarar) - Du får omedelbart göra ett anfall på din motståndare.
Pressa - Du kan pressa din motståndare några meter i valfri riktning.
Snabbladdning - Du kan snabbt ladda om ett avståndsvapen
Våldsamt hugg - Ditt anfall gör +2 i skada
Finna blotta - Ditt vapen gör lika mycket extra i skada som hälften av motståndarens ABS.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Har en liten fundering angående ripost. Man kanske skulle låta ripost vara en Stridsteknik istället? Vad tycker ni?
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Jadu, det funkar ju som både och. Är man bra på att slåss med ett vapen så tycker jag man ska kunna göra det mot fler motståndare, dvs anfalla flera gånger samma runda men ja tycker också att man ska kunna göra det utan att va expert. Även en mindre erfaren krigarebör ju kunna få till en träff så att motståndaren kanske tappar balansen så man snabbt hinner göra ett till anfall.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Om du har tid, logga in på messenger. Jag och Spelknepe håller på att spalta upp det tänkta innehållet i Grundboken via Google docs.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Är 1+1 alltid misslyckat och 10+10 alltid lyckat eller varför är dom utanför Särskilda Slag?
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Alendor skrev:Är 1+1 alltid misslyckat och 10+10 alltid lyckat eller varför är dom utanför Särskilda Slag?
1+1 är Fummel och 10+10 är Perfekt. Normalt för Motståndsslag så gäller ju att den som slår högst (får högst Effekt med 2T10+FV) vinner. Ett Perfekt resultat, oavsett den uppnådda Effekten, kan då ses som något som trumfar allt utom ett Perfekt resultat. Perfekta slag funkade så i EDD också. Precis som du var inne på räknas det då som en slags automatisk framgång. Det är dock bara 1% chans att slå ett Perfekt slag, samma procent som för Fummel. Resultatet bör alltså vara något utöver det vanliga, och mer über än Särskilda slag.

Om Särskilda slag ska trumfa allt utom Perfekta och andra Särskilda slag är något vi bör diskutera. Vad vi har fastställt är att Särskilda slag gör att man kan få välja en Särskild manöver i strid, ngt som ger personen en viktig fördel. Det kan visserligen räcka så, men vi måste diskutera Särskilda slag under andra situationer också.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Jag tänkte lite nu gällande Särskilld och Perfekta slag. (Nu kanske det är tänkt så här men ja tar upp det iaf).

För att få Särskilld så ska man så 2 av samma tärningsresultat (10% chans) men man ska också lyckas med slaget dvs har du FV 5 och ska slå 10 så får du inte Särskillt slag om du slår 2st Två:or (5+2+2=9) men du får det om du slår 2st tre:or (5+3+3=11). Här kan man ju även göra så att man kan få slå om tärningarna om man missar med 2st av samma.

Vid perfekt gäller samma regel med skillnad att 2st noll:or blir en träff oavsätt vad för FV du har och vilken svårighetsgrad som gäller. Det ska såkart finnas undantag, kan du inte kättra så ska du inte kunna klätra upp för den omöjliga klippan även om du får perfekt, är upp till SL att besluta.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Ett allternativ är ju att man kör 3T10 där 2st är samma färg och sen har man en Specialtärning som kan avgöra eventuella effekter vid Särskillt/Perfekt/fummel eller kanasjke tom va Den tärning som kan avgöra om det blir?
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Alendor skrev:Ett allternativ är ju att man kör 3T10 där 2st är samma färg och sen har man en Specialtärning som kan avgöra eventuella effekter vid Särskillt/Perfekt/fummel eller kanasjke tom va Den tärning som kan avgöra om det blir?
Jovisst kan man köra med en Specialtärning som kontrollerar exceptionella slag. Hade du tänkt att en viss SG måste uppnås (eller att Effekten är högre än motståndarens) med 2T10+FV för att t ex Perfekt på Specialtärningen ska gälla? Eller ska Specialtärningen köra över de bägge tärningarnas resultat?
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Grisodlar'n skrev:
Alendor skrev:Ett allternativ är ju att man kör 3T10 där 2st är samma färg och sen har man en Specialtärning som kan avgöra eventuella effekter vid Särskillt/Perfekt/fummel eller kanasjke tom va Den tärning som kan avgöra om det blir?
Jovisst kan man köra med en Specialtärning som kontrollerar exceptionella slag. Hade du tänkt att en viss SG måste uppnås (eller att Effekten är högre än motståndarens) med 2T10+FV för att t ex Perfekt på Specialtärningen ska gälla? Eller ska Specialtärningen köra över de bägge tärningarnas resultat?
Jag tänkte mig lite att den inte alltid har en effekt utan om man slår tex Särskillld träff men man skulle normalt inte träffa så kan Speciall Tärningen avgöra om man får in en lyckoträff ändå. Det gör ju att dom men mycke lägre FV kan träffa. Eller så är det resultatet av en Perfekt/fummel.

man kan säkert komma på mycke som den kan användas till och då man slår den samtidigt så skyndar det ju på spelet ite då man inte behöver slå en till efter för att få fram ett resultat.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jag tänkte mig lite att den inte alltid har en effekt utan om man slår tex Särskillld träff men man skulle normalt inte träffa så kan Speciall Tärningen avgöra om man får in en lyckoträff ändå. Det gör ju att dom men mycke lägre FV kan träffa. Eller så är det resultatet av en Perfekt/fummel.
Usch vad jag känner mig tråkig när jag sågar Alendors förslag. :cry:
Jag tycker inte detta är en bra idé. Det blir ett extra jobbigt moment som haltar upp striden. Strider är väldigt känsliga och kan bli riktigt långdragna. Det ska vara få slag (men inte för få), och få effekter (men inte för få) av tärningarsslagen.

Att införa ett nytt moment där man inte träffar men ändå kanske träffar är nog dumt.

Jag har lärt mig en sak - keep it simple! :)
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Spelknepe skrev:
Jag tänkte mig lite att den inte alltid har en effekt utan om man slår tex Särskillld träff men man skulle normalt inte träffa så kan Speciall Tärningen avgöra om man får in en lyckoträff ändå. Det gör ju att dom men mycke lägre FV kan träffa. Eller så är det resultatet av en Perfekt/fummel.
Usch vad jag känner mig tråkig när jag sågar Alendors förslag. :cry:
Jag tycker inte detta är en bra idé. Det blir ett extra jobbigt moment som haltar upp striden. Strider är väldigt känsliga och kan bli riktigt långdragna. Det ska vara få slag (men inte för få), och få effekter (men inte för få) av tärningarsslagen.

Att införa ett nytt moment där man inte träffar men ändå kanske träffar är nog dumt.

Jag har lärt mig en sak - keep it simple! :)
hmm.. förslaget är ju att En träff är en Träff men träffar du med två lika tärningar så är det en särskilld träff eller perfekt om det är två 10:or.
Utan detta så kan du ju få in en särskilld oavsätt va du har fär FV och vad motståndaren har.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Alendor skrev:
Spelknepe skrev:
Jag tänkte mig lite att den inte alltid har en effekt utan om man slår tex Särskillld träff men man skulle normalt inte träffa så kan Speciall Tärningen avgöra om man får in en lyckoträff ändå. Det gör ju att dom men mycke lägre FV kan träffa. Eller så är det resultatet av en Perfekt/fummel.
Usch vad jag känner mig tråkig när jag sågar Alendors förslag. :cry:
Jag tycker inte detta är en bra idé. Det blir ett extra jobbigt moment som haltar upp striden. Strider är väldigt känsliga och kan bli riktigt långdragna. Det ska vara få slag (men inte för få), och få effekter (men inte för få) av tärningarsslagen.

Att införa ett nytt moment där man inte träffar men ändå kanske träffar är nog dumt.

Jag har lärt mig en sak - keep it simple! :)
hmm.. förslaget är ju att En träff är en Träff men träffar du med två lika tärningar så är det en särskilld träff eller perfekt om det är två 10:or.
Utan detta så kan du ju få in en särskilld oavsätt va du har fär FV och vad motståndaren har.
Mjaoo, men ska då en särskild träff, som träffar när man egentligen inte träffar innebära att man kan få utföra en manöver?
Skriv svar