Magi

Övrigt om Ereb Altor
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Magi

Inlägg av skaraborgarn »

I äventyret Ond, ondare ondast finns två nekromantiker med som avskyr varandra. Den ene är konservativ och bär bara svart. Den andra hon undviker denna färg helt. http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic.php?t=1427
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Magi

Inlägg av birkebeineren »

Från tråden Altors mäktigaste magiker:
Dretski skrev: 2024-04-22 16:46 Jag finner det ytterst troligt att t ex animistakademierna har åtminstone någon form av utbyte och korrespondens med varandra och att existensen åtminstone är någorlunda känd inom interna kretsar, förmodligen även som ett upphetsande rykte hos studenter. Att en elementarmagiker inte känner till en animistakademi är en helt annan sak.

Sedan känner jag att en magiker inte nödvändigtvis behöver vara den andra lik. Nog finns det även halvmäktiga magiker som gillar att synas, men kanske ingen på den nivån som dessa superkaraktärer har. Att skapa ett skikt av intressanta "andragradsmagiker" kanske vore något? Intressanta häxor och animister finns i Samkarna (Sivoas alver är inte vad de en gång var, men några ytterst gamla och visa alver finns kvar, var så säker på det), samt att jag kanske en vacker dag uppfinner en bra överstepräst för snokarna i Mosgilak, men det ligger i sådana fall längre fram.
Akademier som inte medvetet döljer sin existens lär vara kända för varandra och de magiker som studerar där. Särskilt om det rör sig om samma typ av magi men även i andra fall. Samarbeten akademierna emellan kan säkert också förekomma men för att behålla det individualistiska (och göra det vi skriver här mest möjligt användbart för alla SL) föreslår jag att vi utgår från att ...det varierar. :wink:

Magiker som vet om andra magiker och ibland träffar varandra skulle kunna räknas som sådana "andragradsmagiker". De riktigt mäktiga magikerna i Altor lär vara måna om att behålla sina kunskaper för sig själva även om de i vissa fall är kända eller beryktade i omvärlden. Hur dessa mer vanliga "andragradare" umgås och vet om varandra lär också ...variera.
Skriv svar