Eledain, och hans riddare

Information om religionerna och dess utbredning
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1768
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Eledain, och hans riddare

Inlägg av Adragoor »

Albrekt skrev: 2023-08-18 15:00 För att få Fria Ligans omarbetning av Eledain, Sathmog och Dimön att passa in i Ereb Altor måste man antingen böja rejält på det ena eller det andra...
Inte helt fel rent storymässigt, men lite svårt att få ihop med att Sathmog är Karkutalernas gamle stamgud om man går efter Ärans Väg redux. Den idén har jag själv använt mig av när jag har försökt pussla ihop religioner i Akrogal. Kanske kan man tänka sig en interpretatio cerlonica där en cerevalisk demon har identifierats med en akrogalisk gudom med liknande namn. Ur ett erebiskt perspektiv då. De akrogalier som dyrkar guden Sasmo/Sathmog kliar sig nog förbryllat i huvudet när de får höra sådant. En annan möjlighet är att Sathmog är både en hjälpsam gud för vissa och en hemsk demon för andra utan att detta egentligen säger så mycket om hans sanna natur. Det kan vara svårt för människor att förstå gudar. Särskilt en eld och hämnargud som Sathmog.
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Eledain, och hans riddare

Inlägg av Albrekt »

Det skulle vara häftigt att förlägga det till Cerlonia. Det skulle kunna göras som ett forumprojekt och leda till en utveckling av den delen av Ereb och förhållandena mellan de olika länderna där (Lasutyp, Cereval, Kalmurri, Dharbia).

Kampanjen är dock skriven i en vanlig fantasystil. Namn och platser är generisk fantasy med lite nordisk twist. Detta kan fungera om nybyggarna kommer från berendisk/hynsolgisk kultur. Man kan förklara att västra Ereb är lite monokulturellt genom det joriska arvet, men detta blir svårare i Cerlonia, geografiskt sett. Man kan förstås arbeta om namn och utseenden i kampanjen så det passar, men kampanjens illustrationer är verkligen jättebra, så kanske lite synd.

Som Adragoor säger blir det svårt att jämka våra olika variationer av Sathmog (borde han då inte också vara del av Oktagonen? - ett annat namn för Gendilj eller Maal kanske?), men själva Eledain blir ännu svårare skulle jag tro. Speciellt som Eledain ska ha varit en faktisk person som levde strax före Konfluxen. Vi vet heller inte vad som komma skall med Fria Ligans Sathmog, med flera. Det kommer nog fler äventyr och kampanjer som då måste passas in…

Med spelare som aldrig varit i Ereb Altor förut kan man ändra friskt i vårt Erebs historia och fortfarande dra stor nytta av wikins och detta forums resurser. Det är detta jag hoppas göra. Om spelarna redan känner till och älskar “sitt” Ereb (baserat på vårt Ereb här) är det nog lättare att förlägga detta nya DoD i en helt annan fantasyvärld.
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Eledain, och hans riddare

Inlägg av Mikael »

Låt oss se. Vi har tidigare varit försiktiga med att formellt fylla de vita fläckarna, det finns särskilda trådar att ge sina förslag och tankar. Sedan finns inget större behov att passa in senaste Drakar och Demoner i vårt Ereb, som jag ser det. Men, jag är öppen för att se hur det skulle se ut och hur en sådan variant av Cerlonia skulle se ut.
Användarens profilbild
Wolfhart
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 157
Blev medlem: 2009-01-02 17:45
Ort: Hässelby

Re: Eledain, och hans riddare

Inlägg av Wolfhart »

Adragoor skrev: 2023-08-19 15:50
Albrekt skrev: 2023-08-18 15:00 För att få Fria Ligans omarbetning av Eledain, Sathmog och Dimön att passa in i Ereb Altor måste man antingen böja rejält på det ena eller det andra...
Inte helt fel rent storymässigt, men lite svårt att få ihop med att Sathmog är Karkutalernas gamle stamgud om man går efter Ärans Väg redux. Den idén har jag själv använt mig av när jag har försökt pussla ihop religioner i Akrogal. Kanske kan man tänka sig en interpretatio cerlonica där en cerevalisk demon har identifierats med en akrogalisk gudom med liknande namn. Ur ett erebiskt perspektiv då. De akrogalier som dyrkar guden Sasmo/Sathmog kliar sig nog förbryllat i huvudet när de får höra sådant. En annan möjlighet är att Sathmog är både en hjälpsam gud för vissa och en hemsk demon för andra utan att detta egentligen säger så mycket om hans sanna natur. Det kan vara svårt för människor att förstå gudar. Särskilt en eld och hämnargud som Sathmog.
Nu är kanske Mikael Petersens avslutande del av äransvägtrilogin inte kanon, men av Mörkrets hjärta framkommer att Sathmogs tjänare var vanliga elddyrkare från början innan Herz' ondska perverterade dem.
Elden är ju inte bara förstörelse och plågsam död, utan också ljus om natten, värme i hem, matlagning, smideskonst, m.m. som bygger upp kulturer och möjliggör civilisation. Inte ens eldens förstörande effekt är ond till sin natur när den också renar från sjukdomar och som vid svedjebruk frigör förutsättningar för nytt liv. Men elden är skoningslös om den inte respekteras och hanteras på rätt sätt... Så en eldgud som Sathmog ger anledning att både älska och frukta, liksom de flesta gudar både morot och piska.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Eledain, och hans riddare

Inlägg av birkebeineren »

Grisodlar'ns tolkning av Sathmog som en mer neutral/god gud finns (påbörjad) här: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 229#p40229

Anpassad till en historia för landet Karkutal som finns här: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 217#p40217
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Eledain, och hans riddare

Inlägg av birkebeineren »

Angående Eledain och hur denna gud kan finnas i Ereb 610 eO så har vi ju redan lagt grunden till det i vår tolkning av EA. Kulten med centrum på Stjärnön borta i Aqusuili-Kartals Innanhav norr om Karkutal gick under ca 150 fO. Men därifrån hade den då hunnit sprida sig till andra delar av världen där den antingen en tid fanns kvar eller överlevde i ny form. En av dessa platser är i Krun där Ashînas lära nu är officiell religion. En annan kan vara i Vit fläck Cerlonia...
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Eledain, och hans riddare

Inlägg av Albrekt »

Anledningen att förlägga det nya DoDs olika alster i vårt Ereb skulle vara så att den nya generationen av spelare som nu kommer kan känna sig välkomna och hemma i Ereb Altor på ett snabbt och lätt sätt. Det tycker jag skulle vara coolt. Nästan en manual för hur en spelledare som redan spelat inledningskampanjen kan flytta sitt RP-gäng till Ereb Altor.

Men, nu när jag läst kampanjen, tror jag dessvärre att det blir svårt utan att antingen riva upp mycket av det arbete som redan gjorts, eller skriva om den nya kampanjen till den grad att den blir svår att känna igen.
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Eledain, och hans riddare

Inlägg av birkebeineren »

Nu har inte jag gjort annat än kort tittat på bakgrunden till Nya DoDs kampanj (eftersom jag hoppas få till att vara Spelare i den först) men börjar inte historien för tusen år sedan där? I vårat Ereb skulle det bli ca 400 fO och mitt under Mörkertiden. Då är stora delar av Altors historia obeskriven och i en vit fläck dessutom helt fristående från omvärlden, dvs. omvärldens historia och skeenden kan passas in i den vita fläckens beskrivning men inte tvärtom.

Men en vit fläck-tolkning av detta är som sagt inget jag hinner engagera mig i alltför djupt just nu men om någon annan vill så kommenterar jag gärna utifrån redan känt material. :)
Skriv svar